IPPP2/443-476/13-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-476/13-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 21 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży usług turystycznych za pomocą kasy rejestrującej w przypadku, gdy należność za wyświadczoną usługę przekazywana będzie za pośrednictwem Agenta na rachunek bankowy Biura - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży usług turystycznych za pomocą kasy rejestrującej w przypadku, gdy należność za wyświadczoną usługę przekazywana będzie za pośrednictwem Agenta na rachunek bankowy Biura.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi indywidualną działalność gospodarczą pod firmą "E." ("Biuro"). Biuro jest licencjonowanym biurem podróży, które organizuje wycieczki w Polsce głównie dla obcokrajowców. Biuro podróży posiada agenta w Wielkiej Brytanii będącego niezależnym przedsiębiorcą, który pozyskuje klientów m.in. dla Biura, działając w imieniu i na rzecz Biura Podróży ("Agent"). W większości klientami pozyskanymi przez Agenta są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zapłata za zakupione przez brytyjskich klientów usługi turystyczne odbywa się z wykorzystaniem systemu płatności kartami kredytowymi i debetowymi on-line: SagePay. Po autoryzacji płatności SagePay dokonuje przelewu środków na rachunek bankowy Agenta.

Agent nie pobiera w imieniu Biura od klientów wpłat gotówkowych. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej transakcji wpłata za pośrednictwem systemu SagePay, na rachunek bankowy Agenta dotyczy.

Sposób realizacji płatności za pośrednictwem Agenta zakłada, że najpierw poprzez system SagePay klient wpłaca pieniądze na rachunek bankowy Agenta, a potem pieniądze te będą przelewane na rachunek bankowy Biura. Obydwie zapłaty będą w całości wykonane za pośrednictwem banku. Biuro podróży wystawia Agentowi miesięczne zestawienie, pomniejszone o należną prowizję Agenta, na podstawie którego Agent przelewa środki z tytułu wpłat klientów na rachunek bankowy Biura w Polsce. Rozliczenia pomiędzy Biurem a Agentem odbywają wyłącznie przez bank w obcej walucie.

Podatniczka nie rozpoczęła ewidencjonowania usług turystycznych za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Biuro jest zobowiązane do ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia usług turystycznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kas rejestrujących, jeśli zapłata za usługi turystyczne przez klienta następuje w całości na rachunek bankowy, najpierw Agenta, a następnie Biura, a z posiadanej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej transakcji wpłata ta dotyczy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, w związku z faktem, iż zapłata za zakupione usługi turystyczne jest w całości dokonana za pośrednictwem banku, z wykorzystaniem systemu płatności kartami kredytowymi i debetowymi on-line: SagePay, za pośrednictwem rachunku Agenta, a następnie na rachunek Biura, a z posiadanej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej transakcji wpłata ta dotyczy, Podatniczka korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tego tytułu na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do Rozporządzenia.

Obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ciąży na podatnikach z mocy art. 111 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, Minister Finansów został upoważniony do czasowego zwolnienia niektórych kategorii podatników lub określonych transakcji z obowiązku ewidencjonowania.

W wykonaniu delegacji ustawowej Minister Finansów określił przypadki, w których możliwe jest odstąpienie od obowiązku rejestracji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.

W pozycji 37 złącznika do Rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W świetle treści § 2 ust. 1 Rozporządzenia, aby podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

* zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Podatniczka pragnie podkreślić, iż treść pkt 37 załącznika do Rozporządzenia nie przewiduje dodatkowych warunków takich jak np. by zapłata została dokonana przez "nabywcę bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika", a zatem wydaje się dopuszczać udział pośrednika - tutaj: Agenta (tekst jedn.: podmiotu dokonującego technicznej czynności poboru wpłat od klientów, działającego w imieniu i na rzecz Biura i przekazującego wpłaty od klientów na rachunek Biura) w procesie przekazywania należności, o ile w tym procesie uczestniczy również bank.

W opisanym stanie faktycznym płatność za świadczone przez Biuro usługi turystyczne będzie realizowana w formie bezgotówkowej za pośrednictwem rachunku bankowego Agenta, przy wykorzystaniu systemu płatności kartami kredytowymi i debetowymi on-line: SagePay. Wszystkie płatności od klientów będą wpływały na jego rachunek bankowy. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jednoznacznie, jakich konkretnie wpłat transfer do Biura dotyczy, tzn. podany jest numer rezerwacji, kwota dokonana przez klienta oraz usługi turystyczne, jakie zostały zakupione przez klienta. Raz lub kilka razy w miesiącu Agent dokona zbiorczego przelewu wpłat na rachunek bankowy Biura.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności Podatniczka uważa, że w zakresie świadczonych usług turystycznych, sprzedawanych za pośrednictwem Agenta, będzie miała możliwość zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży z wykorzystaniem kasy rejestrującej w oparciu o punkt 37 załącznika do Rozporządzenia.

Prawidłowość powyższego wniosku potwierdzają liczne interpretacje organów podatkowych, w tym m.in.:

* interpretacja prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 kwietnia 2013 r., sygn. ITPP2/443-15/13/AK;

* interpretacja prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 lutego 2013 r., sygn. IBPP3/443-20/13/KG;

* interpretacja prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 lipca 2012 r., sygn. IPTPP4/443-202/12-5/BM;

* interpretacja prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 kwietnia 2013 r., sygn. ITPP2/443-15/13/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ustawodawca reguluje w drodze wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Z treści § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi indywidualną działalność gospodarczą w formie biura podróży. Biuro jest licencjonowanym biurem podróży, które organizuje wycieczki w Polsce głównie dla obcokrajowców.

Biuro podróży posiada agenta w Wielkiej Brytanii będącego niezależnym przedsiębiorcą, który pozyskuje klientów m.in. dla Biura, działając w imieniu i na rzecz Biura Podróży. W większości klientami pozyskanymi przez Agenta są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zapłata za zakupione przez brytyjskich klientów usługi turystyczne odbywa się z wykorzystaniem systemu płatności kartami kredytowymi i debetowymi on-line: SagePay. Po autoryzacji płatności SagePay dokonuje przelewu środków na rachunek bankowy Agenta.

Agent nie pobiera w imieniu Biura od klientów wpłat gotówkowych. Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej transakcji wpłata za pośrednictwem systemu SagePay, na rachunek bankowy Agenta dotyczy.

Sposób realizacji płatności za pośrednictwem Agenta zakłada, że najpierw poprzez system SagePay klient wpłaca pieniądze na rachunek bankowy Agenta, a potem pieniądze te będą przelewane na rachunek bankowy Biura. Obydwie zapłaty będą w całości wykonane za pośrednictwem banku. Biuro podróży wystawia Agentowi miesięczne zestawienie, pomniejszone o należną prowizję Agenta, na podstawie którego Agent przelewa środki z tytułu wpłat klientów na rachunek bankowy Biura w Polsce. Rozliczenia pomiędzy Biurem a Agentem odbywają wyłącznie przez bank w obcej walucie.

Analizując powyżej wskazane okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż w przypadku wpłat dokonywanych przez Agenta na rachunek bankowy Biura, w przypadku gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących powyższe transakcje jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Biuro, na podstawie zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, będzie mogło korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w kwestii prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży usług turystycznych za pomocą kasy rejestrującej w przypadku gdy należność za wyświadczoną usługę przekazywana będzie za pośrednictwem Agenta na rachunek bankowy Biura. W odniesieniu do obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku rozpoczęcia sprzedaży usług turystycznych, za które odpłatność będzie dokonywana w formie gotówkowej oraz obowiązku wystawienia faktury VAT na żądanie klienta - zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl