IPPP2/443-474/13-2/MAO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-474/13-2/MAO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2013 r. (data wpływu 21 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

OSP otrzymało dofinansowanie ze środków unijnych zadania. Zadanie będzie polegało na adaptacji i wyposażeniu istniejącego budynku, w celu przystosowania go na mini Dom Kultury dla mieszkańców. Celem projektu jest rozwijanie aktywności społeczności lokalnej. Dofinansowanie zostało przyznane w ramach konkursu "Małe Projekty" organizowanego przez LGD, w ramach działania 4.1 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na dowód czego Strona przedstawiła kopię zawartej umowy z Samorządem Województwa.

OSP planuje dokonać zakupu następujących usług wyposażenia:

* wymiana drzwi zewnętrznych, zakup, transport i montaż;

* wymiana drzwi wewnętrznych, zakup i montaż;

* zakup farby do malowania pomieszczeń;

* zakup bordera - tapety samoprzylepnej do oklejania ścian w Sali spotkań;

* stoły (80 cm x 80 cm) - zakup i transport;

* krzesła - zakup i transport;

* kuchnia elektryczna z piekarnikiem - zakup i transport:

* lodówka - zakup i transport;

* szafki kuchenne - zakup i transport;

* szafa metalowa - zakup i transport;

* wyposażenie zaplecza gospodarczego (szczotki, mop, zastawa plastikowa, środki czystości, itp.);

* odkurzacz;

* piece konwekcyjne, olejowe lub elektryczne - zakup i transport;

* zakup materiałów do naprawy instalacji elektrycznej;

* naprawa pieców kaflowych;

* zakup i transport wykładziny;

* komputer przenośny z oprogramowaniem;

* projektor multimedialny przenośny;

* ekran rozwijany 1,75 cm x 1,75 cm - zakup i transport;

* tablica biała - zakup i transport;

* sprzęt do ćwiczeń (ławeczka, ciężarki, uchwyty do robienia pompek, materace, itp.)

* gry planszowe;

* piłkarzyki - zakup i transport.

Całkowita wartość planowanych zakupów i wyposażenia w projekcie to 28 736,37 zł brutto. Wszystkie dokonane zakupy w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przypadku podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur, można ubiegać się o włączenia VAT do kosztów kwalifikowalnych. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości odliczyć podatku VAT. W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie koszty podatku VAT zostały ujęte jako koszty kwalifikowalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odzyskać uiszczony podatek VAT. Jeżeli nie ma takiej możliwości to Strona prosi o wskazanie podstawy prawnej zgodnie z ustawą z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Strona nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwo to określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż OSP będzie realizowało projekt "X" w ramach działania 4.1 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Podczas realizacji projektu dokonane zostaną zakupy, które nie będą służyły do działań gospodarczych.

OSP jest podmiotem, który nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy od towarów i usług wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku - poniesione wydatki w ramach realizowanego zadania nie zostały wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz OSP nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Strona nie ma prawa do odliczenia uiszczonego podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ wydatek poniesiony w ramach realizacji zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl