IPPP2/443-454/12-6/RR - Ustalenie stawki podatku dla usług edukacyjnych świadczonych na rzecz uczniów klas I - III.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-454/12-6/RR Ustalenie stawki podatku dla usług edukacyjnych świadczonych na rzecz uczniów klas I - III.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) uzupełniony pismem dnia 3 sierpnia 2012 r., (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 27 lipca 2012 r. nr IPPP2/443-454/12-2/RR oraz pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 14 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 8 sierpnia 2012 r. nr IPPP2/443-454/12-2/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług edukacyjnych świadczonych na rzecz uczniów klas I - III - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem dnia 3 sierpnia 2012 r., (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 27 lipca 2012 r. nr IPPP2/443-454/12-2/RR oraz pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 14 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 8 sierpnia 2012 r. nr IPPP2/443-454/12-2/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług edukacyjnych świadczonych na rzecz uczniów klas I-III.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą zajmującą się głównie usługami edukacyjnymi (szkoleniami) dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Obecnie prowadzi 6 projektów, które dotyczą indywidualizacji nauczania klas I-III, są to zajęcia dodatkowe rozwijające uzdolnione dzieci lub zajęcia wyrównujące braki. Zajęcia te są prowadzone przez zatrudnionych przez Stronę nauczycieli w oparciu umowy o dzieło.

Wszystkie projekty są finansowane w całości ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2. -Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Projekty powyższe Strona wygrała w drodze przetargów nieograniczonych (firmy przystępujące do przetargów różnie naliczały VAT np. zw., 0% lub 23% - Wnioskująca dolicza 23% VAT-u).

W dniu 26 kwietnia 2012 r. Zainteresowana otrzymała drogą elektroniczną od jednej z współpracujących Gmin poniższe pismo, które otrzymała od ŚBRR

"Informacja dotycząca podatku VAT od usług szkoleniowych w projektach PO KL

Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego - Biuro Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki przedstawia wyjaśnienia Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, pełniącego rolę Instytucji Zarządzającej dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w kwestii stawek podatku VAT od usług szkoleniowych w projektach PO KL.

Zdaniem Instytucji Zarządzającej PO KL wszystkie szkolenia w ramach programu Kapitał Ludzki powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i być zwolnione z VAT, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W związku z powyższym podatek VAT od ww. usług, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych w ramach PO KL powinien być uznany za niekwalifikowalny, chyba że beneficjent posiada indywidualną interpretację Ministerstwa Finansów stwierdzającą prawidłowość rozliczenia VAT w danej sytuacji.

Instytucja Zarządzająca PO KL zobowiązała Instytucje Pośredniczące PO KL, w tym Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego, do poinformowania o tym fakcie wszystkich beneficjentów. Jednocześnie IZ PO KL informuje, iż przedmiotowa interpretacja obowiązuje do wszystkich usług, które zostały zakupione po dniu upublicznienia przez Instytucje Pośredniczące informacji o niekwalifikowaniu podatku VAT.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zadeklarowało, że zweryfikuje treści przepisów o podatku VAT w zakresie zapisu dotyczącego usług powiązanych z usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, i przekaże wyjaśnienia w tym zakresie.

W związku ze zgłoszonymi przypadkami dokonywania korekt faktur VAT, Instytucja Zarządzająca PO KL przekaże również informacje w zakresie formalnych i prawnych możliwości dokonywania korekt faktur VAT przez wykonawców."

oraz korzystając ze strony:

http://www.pokl.lodzkie.pl/wps/wcm/connect/pokl/pokl/aktualnosci/200312_szkolenia_vat

"Mar 20, 2012

Zwolnienie z podatku VAT

Informujemy, że zgodnie ze stanowiskiem IZ PO KL wszystkie szkolenia w ramach PO KL stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a tym samym wszystkie szkolenia w ramach PO KL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Przedmiotowa opinia powstała w świetle przepisów art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) oraz opinii Ministra Finansów, wyrażonej w piśmie z dn. 14 września 2011 r., skierowanym do Ministra Rozwoju Regionalnego.

W załączeniu przypominamy przedmiotowe stanowisko IZ PO KL w zakresie możliwości zwolnienia usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego z podatku VAT (jest ono także dostępne na stronie http://www.pokl. lodzkie.pl/ w zakładce Dokumenty / Pisma MRR).

Jednocześnie informujemy, iż podatek VAT od usług szkoleniowych, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych w ramach PO KL, poniesiony od dnia 20 marca 2012 r. uznany będzie za niekwalifikowalny, chyba że Beneficjent posiada indywidualną interpretację Ministra Finansów stwierdzającą prawidłowość rozliczenia w jego indywidualnej sprawie."

W piśmie z dnia 3 sierpnia 2012 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku Strona wskazała, że Wnioskodawczyni świadczy usługi szkolenia na rzecz podmiotów, które otrzymują dotacje z UE. Projekty te finansowane są w 100% ze środków UE.

Z pisma z dnia 14 sierpnia 2012 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku wynika, że: Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność oświatową wymienioną w art. 83a ust. 2 (ustawy o systemie oświaty) tj.:

"Art. 83a. 2. Działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły lub placówki lub zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807)".

Powyższy artykuł odnosi się do art. 43 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca powołuje się na opinię i zdanie "Instytucji Zarządzającej PO KL, że wszystkie szkolenia w ramach Kapitał Ludzki powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i być zwolnione z VAT", bez względu przez jakie instytucje, firmy są świadczone. Powyższe stanowisko odnosi się do art. 43 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na tej podstawie Wnioskodawczyni uważa, że usługi które były lub będą prowadzone w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX - Rozwój Wykształcenia i Kompetencji w Regionach, poddziałanie 9.1.2 są zwolnione z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wszystkie szkolenia w ramach programu Kapitał Ludzki są zwolnione z VAT.

2.

Czy również zwolnione z VAT są projekty prowadzone w ramach Priorytetu IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2. - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych i faktury poprawnie wystawione dla gmin/urzędu miasta powinny być ze stawką zw....

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli wszystkie szkolenia w ramach programu Kapitał Ludzki są zwolnione, to również zajęcia prowadzone w ramach Priorytetu IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2. - Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Ponadto kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie, które jest definiowane następująco:

"Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmuje nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych" - mówi o tym, że każde działanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy jest kształceniem zawodowym bez względu na wiek uczestników projektów PO KL. Według Strony ważne jest żeby braki wiedzy były uzupełniane jak na wcześniejszym etapie edukacji, ponieważ tylko wtedy, dzieci będą prawidłowo ukierunkowane na swój rozwój i plany zawodowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Analizując powołaną wyżej regulację zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje:

a.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

b.

szkoły:

* podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

* gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

* ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

* artystyczne;

c.

placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

d.

placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

e.

placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

f.

poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

g.

młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

h.

placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

i.

zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;

j.

biblioteki pedagogiczne;

k.

kolegia pracowników służb społecznych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty, osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

W myśl art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty - działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807).

W tym miejscu wskazać należy, iż zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Przy czym powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE L Nr 77 str. 1), niemniej jednak przytoczona powyżej treść regulacji co do swej istoty nie uległa zmianie, a zmiana miała jedynie charakter techniczny. Powyższy przepis został przeniesiony do art. 44 rozporządzenia Rady UE.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub

2.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

a.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b.

czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub

c.

czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą zajmującą się głównie usługami edukacyjnymi (szkoleniami) dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Obecnie prowadzi 6 projektów, które dotyczą indywidualizacji nauczania klas I-III, są to zajęcia dodatkowe rozwijające uzdolnione dzieci lub zajęcia wyrównujące braki. Zajęcia te są prowadzone przez zatrudnionych przez Stronę nauczycieli na podstawie umowy o dzieło. Wszystkie projekty są finansowane w całości ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2. -Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Wnioskodawczyni świadczy usługi szkolenia na rzecz podmiotów, które otrzymują dotacje z UE. Projekty te finansowane są w 100% ze środków UE.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność oświatową wymienioną w art. 83a ust. 2 (ustawy o systemie oświaty).

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy wskazać należy, że świadczone przez Stronę szkolenia, pomimo że finansowane są w 100% ze środków publicznych nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. W stosunku do przedmiotowych usług nie bez znaczenia jest fakt, że dotyczą one indywidualizacji nauczania klas I-III - są to zajęcia dodatkowe rozwijające uzdolnione dzieci lub zajęcia wyrównujące braki. Jak wcześniej określono usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które to na postawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy korzystają ze zwolnienia z VAT w sytuacji m.in. gdy są finansowane w całości ze środków publicznych - obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych szkoleń świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. dzieci klas I-III, przy czym należy podkreślić, iż z uwagi na ich wiek, nie funkcjonują oni na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie możemy mówić o zdobywaniu wiedzy na takich szkoleniach do celów zawodowych. W świetle powyższego bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia dla tejże grupy osób pozostaje fakt, iż jak wskazuje Strona środki na ich finansowanie pochodzą w 100% ze środków UE.

Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie mogą być traktowane jako usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, a tym samym korzystać ze zwolnienia przewidzianego dla usług tego rodzaju.

W analizowanej sprawie Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność oświatową wymienioną w art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty.

Z powołanego wyżej przepisu o systemie oświaty wynika, że świadczona przez Stronę działalność oświatowa może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, przy czym w zapisie tego artykułu jednocześnie wskazano, że tego rodzaju działalność nie obejmuje prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu. Wynika z tego, że działalność oświatowa prowadzona przez Wnioskodawczynię na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej - nie mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty, które to w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia z tego podatku. Tym samym w przedstawionych okolicznościach przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie znajduje zastosowania.

Zatem, mając na uwadze warunki umożliwiające korzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tj., m.in. iż: zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania - stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi działalności oświatowej prowadzonej na zasadzie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej - nie korzystają z ww. zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Tym samym uznać należy, że wszystkie świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w zakresie szkoleń na rzecz uczniów klas I-III wykonywane w ramach programu Kapitał Ludzki bez względu na ich nazwę - nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, tylko będą opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej tj. 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Nadmienić należy, że wskazywana przez Stronę informacja Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczy usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, natomiast w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z usługami tego rodzaju. W analizowanej sprawie świadczone usługi skierowane są do uczniów/dzieci klas I-III, w związku z tym nie można stosować wykładni rozszerzającej umożliwiającej korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl