IPPP2-443-452/10-4/AK - Dotacja a podstawa opodatkowania VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-452/10-4/AK Dotacja a podstawa opodatkowania VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanych środków finansowych na realizację projektu edukacyjnego p.n. "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanych środków finansowych na realizację projektu edukacyjnego p.n. "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-452/10-2/AK z dnia 8 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się głównie działalnością związaną z produkcją edukacyjnych filmów, nagrań, wideo i programów telewizyjnych. W przedmiocie swojej działalności posiada działalność edukacyjną, jak również inną działalność nie edukacyjną.

W dniu 23 marca 2010 została podpisana umowa pomiędzy Spółką a Narodowym Bankiem Polskim, której przedmiotem jest dofinansowanie realizacji przez Spółkę jako beneficjenta projektu edukacyjnego pt. "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna", której celem jest propagowanie przedsiębiorczości edukacji ekonomicznej i finansowej przy wykorzystaniu technologii multimedialnych i internetowych a także wsparcie metodologiczne i metodyczne nauczycieli przedsiębiorczości w ramach zajęć z przedmiotu: przedsiębiorczość. Specjalnie powstały program edukacyjny będzie wykorzystywany na nowatorskim urządzeniu metodycznym - tablicach multimedialnych.

Projekt pozwoli na dotarcie do 2000 szkół, jest skierowany do młodych ludzi a także do nauczycieli przedsiębiorczości, którzy będą koordynować przygotowanie multimedialnych lekcji przez uczniów. Na specjalnie wyodrębnionej stronie serwisu internetowego, którego właścicielem jest Spółka zostanie ogłoszony konkurs o nazwie "Lekcja Ekonomii".

Narodowy Bank Polski przekazał w formie dofinansowania kwotę 399.998,90 pln (słownie: trzysta dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych, 90/100 groszy), na podstawie Uchwały Zarządu NBP w sprawie finansowania nakładów na edukację i działalność wydawniczą oraz działalność informacyjną dotyczącą zagadnień edukacyjnych i wydawniczych NBP. Dofinansowanie zostało przyznane w kategorii działań edukacyjnych w zakresie działalności wydawniczej i promocyjnej Narodowego Banku Polskiego, zgodnie z art. 59 Ustawy o Narodowym Banku Polskim z dnia 29 sierpnia 1997 r. tekst jednolity z dnia 23 grudnia 2004 r. (Dz. U. z 2005 Nr 1, poz. 2)

Czas realizacji Projektu: 01/04/2010 do 31/12/2010

W sytuacji niepełnego wykorzystania dofinansowania określonego w umowie z NBP Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu niewydatkowanej kwoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kwota dofinansowania otrzymana od Narodowego Banku Polskiego na realizację Projektu "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna" w wysokości 399.998,90 pln (słownie: trzysta dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych, 90/100 groszy) stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług podlegający zaewidencjonowaniu w ewidencji dostaw oraz uwzględnieniu w deklaracji VAT-7 w miesiącu otrzymania dofinansowania na rachunek bankowy.

2.

Czy kwota dofinansowania otrzymana od Narodowego Banku Polskiego na realizację Projektu "Lekcja Ekonomii-Multimedialna Akcja Edukacyjna" w wysokości 399.998,90 pln (słownie: trzysta dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych, 90/100 groszy) stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Odnośnie pytania 1.

Podatnik stoi na stanowisku że kwota dofinansowania otrzymana od Narodowego Banku Polskiego na realizację Projektu "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna" w wysokości 399.998,90 pln (słownie: trzysta dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych, 90/100 groszy) nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług podlegającego zaewidencjonowaniu w ewidencji dostaw oraz uwzględnieniu w deklaracji VAT-7 w miesiącu otrzymania dofinansowania na rachunek bankowy. Dofinansowanie pokrywa jedynie poniesione wydatki na podstawie zatwierdzonego umową harmonogramu. Kwota niewydatkowana podlega zwrotowi na rachunek udzielającego dofinansowania Narodowego Banku Polskiego. Dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez podatnika i nie jest związana z dostawą lub świadczeniem usług przez Spółkę. Otrzymane dofinansowanie księgowana jest na konto międzyokresowych rozliczeń przychodu rozliczanych w miarę ponoszenia wydatków - nie jako dostawa (sprzedaż) usług w związku z czym nie podlega wpisowi do ewidencji dostaw oraz uwzględnieniu w deklaracji VAT-7 w miesiącu otrzymania dofinansowania na rachunek bankowy.

Odnośnie pytania 2.

Podatnik stoi na stanowisku, że kwota dofinansowania otrzymana od Narodowego Banku Polskiego na realizację Projektu "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna" w wysokości 399.998,90 pln (słownie: trzysta dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych, 90/100 groszy) stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1.

Zadanie finansowane z wpływu dofinansowania z Narodowego Banku Polskiego dotyczy projektu edukacyjnego pt. "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna", której celem jest propagowanie przedsiębiorczości, edukacji ekonomicznej i finansowej przy wykorzystaniu technologii multimedialnych i internetowych, a także wsparcie metodologiczne i metodyczne nauczycieli przedsiębiorczości w ramach zajęć z przedmiotu: przedsiębiorczość i zawiera się w zakresie usług edukacyjnych, które zostały wpisane do załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług jako przedmiot zwolnienia podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast art. 29 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Dokonana analiza wskazuje, iż jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, na podstawie Umowy z dnia 23 marca 2010 podpisanej z Narodowym Bankiem Polskim, otrzymał środki finansowe w wysokości 399.998.90 zł, przyznane na podstawie Uchwały Zarządu NBP w sprawie finansowania nakładów na edukację i działalność wydawniczą oraz działalność informacyjną dotyczącą zagadnień edukacyjnych i wydawniczych NBP. Srodki są przeznaczone na realizację projektu edukacyjnego pt. "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna", którego celem jest propagowanie przedsiębiorczości edukacji ekonomicznej i finansowej przy wykorzystaniu technologii multimedialnych i internetowych a także wsparcie metodologiczne i metodyczne nauczycieli przedsiębiorczości w ramach zajęć z przedmiotu: przedsiębiorczość. Specjalnie powstały program edukacyjny będzie wykorzystywany na nowatorskim urządzeniu metodycznym - tablicach multimedialnych. Projekt skierowany jest do młodych ludzi a także do nauczycieli przedsiębiorczości, którzy będą koordynować przygotowanie multimedialnych lekcji przez uczniów.

Projekt będzie realizowany w okresie od 01.04.2010 do 31.12.2010

W sytuacji niepełnego wykorzystania dofinansowania określonego w umowie z NBP Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu niewydatkowanej kwoty.

Przedstawiając własne stanowisko odnośnie zadanego pytania, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca wskazał, iż dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez Wnioskodawcę i nie jest związane z dostawą lub świadczeniem usług przez Spółkę.

Z uwagi zatem na wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, tj. uregulowania art. 29 cyt. ustawy, w przedstawionym stanie faktycznym, należy uznać, iż środki finansowe otrzymane na realizację projektu edukacyjnego pt. "Lekcja Ekonomii - Multimedialna Akcja Edukacyjna", nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, iż tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w zakresie pytania 1, zagadnienie zawarte w pytaniu 2 niniejszego wniosku stało się bezprzedmiotowe, dlatego też tut. Organ nie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl