IPPP2/443-439/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-439/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT podróżnemu oraz prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w sytuacji gdy:

* wystąpiła pomyłka bądź niezgodność wynikająca z późniejszego odbioru towaru, w zakresie daty umieszczonej na dokumencie T F z datą znajdującą się na paragonie fiskalnym - jest prawidłowe,

* dokument T F, obarczony jest błędami w zakresie kwoty podatku VAT wykazanej do zwrotu podróżnemu, która jest niezgodna z kwotą podatku wykazaną na paragonie fiskalnym - jest nieprawidłowe,

* dokonano przez osobę wystawiającą dokument T F poprawek w postaci skorygowania czeskiego błędu czy też literówki - jest prawidłowe,

* w sytuacji gdy na dokumencie T F brak jest okrągłej pieczątki służba celna - jest prawidłowe,

* w sytuacji gdy na dokumencie T F brak jest podpisu celnika potwierdzającego wywóz towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT podróżnemu oraz prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadząca wielkopowierzchniowy sklep z artykułami RTV i AGD sprzedaje towary na rzecz osób fizycznych, w tym także podróżnych (zgodnie z definicją zawartą w art. 126 ust. 1 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 127 ustawy o VAT, Spółka dokonuje zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów w jej sklepie na podstawie przedłożonych przez podróżnych odpowiednio potwierdzonych czeków T F, wystawianych na wzorze opracowanym dla sieci M., który zawiera dane zgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. Nr 68, poz. 361, dalej: rozporządzenie w sprawie T F). Z uwagi na skalę sprzedaży na rzecz podróżnych w dokumentach T F pojawiają się pewne błędy, które są zauważane albo na etapie sporządzania dokumentów albo przy weryfikacji dokumentacji w dziale księgowości (po wypłacie podatku podróżnemu). Stwierdzenie takich błędów powoduje, że pojawiają się wątpliwości odnośnie a) zwrotu podatku podróżnemu oraz b) prawidłowości zastosowania przez Spółkę zgodnie z art. 129 ustawy o VAT stawki 0% dla danej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w poniżej opisanych przypadkach:

1.

Czy Spółka jest uprawniona do wypłaty podatku VAT oraz zastosowania stawki 0%, zgodnie z art. 129 ustawy o VAT, o ile dane zawarte w czeku zgodne są z danymi z załączonego paragonu fiskalnego i wywóz towarów został prawidłowo potwierdzony przez organ celny, w sytuacji, gdy data czeku różni się od daty paragonu, co jest związane z błędem wypisującego czek lub zgłoszeniem się po czek przez podróżnego po dniu sprzedaży (wystawienia paragonu - co ma miejsce np. w przypadku odbioru towarów o większych gabarytach z magazynu).

2.

Czy Spółka jest uprawniona do wypłaty podatku VAT oraz zastosowania stawki 0%, zgodnie z art. 129 ustawy o VAT, o ile wywóz towarów został prawidłowo potwierdzony przez organ celny oraz kwota wypłaconego podatku była równa podatkowi z paragonu fiskalnego w sytuacji, gdy wystąpiła niezgodność kwot:

a.

kwota podatku VAT do zwrotu wskazana w podsumowaniu tabeli na pierwszej stronie z kwotą sumaryczną VAT wskazaną w załączonym paragonie fiskalnym,

b.

kwoty: sumaryczna kwota podatku wynikająca z tabeli ze strony pierwszej czeku równa się kwocie z paragonu fiskalnego, natomiast kwota wskazana jako do wypłaty dla podróżnego (na drugiej stronie czeku) jest błędna. Wartość podatku wypłaconego podróżnemu jest zgodna z kwotą wskazaną w paragonie fiskalnym.

3.

Czy Spółka jest uprawniona do wypłaty podatku VAT oraz zastosowania stawki 0% zgodnie z art. 129 ustawy o VAT, o ile wywóz towarów został prawidłowo potwierdzony przez organ celny, w sytuacji, gdy po wystawieniu czeku, osoba go sporządzająca stwierdziła pomyłkę (czeski błąd, literówkę). Błąd został skorygowany "ręcznie" poprzez przekreślenie, podpis i umieszczenie pieczątki imiennej.

4.

Czy Spółka jest uprawniona do wypłaty podatku VAT oraz zastosowania stawki 0% zgodnie z art. 129 ustawy o VAT, w sytuacji, gdy czek został wystawiony prawidłowo a wywóz towarów został potwierdzony przez urząd celny: pieczątką zawierającą numerator, podpisem celnika, w przypadku gdy brak jest okrągłej pieczątki służba celna z datownikiem.

5.

Czy Spółka jest uprawniona do wypłaty podatku VAT oraz zastosowania stawki 0%, zgodnie z art. 129 ustawy o VAT, w sytuacji, gdy czek został wystawiony prawidłowo, a wywóz towarów został potwierdzony przez urząd celny: pieczątką zawierającą numerator oraz okrągłą pieczątką służba celna z datownikiem ale brak jest podpisu celnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasady dotyczące zwrotu podatku VAT dla podróżnych zostały uregulowane w Rozdziale 6 ustawy o VAT w artykułach 126-130 oraz w zakresie wymogów technicznych w dwóch rozporządzeniach Ministra Finansów (dot. minimalnych zakupów uprawniających do zwrotu VAT oraz wzorów informacji, dokumentów i pieczęci).

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, uprawnionymi do dokonywania zwrotu podatku dla podróżnych są podmioty zajmujące się tym profesjonalnie albo sami sprzedawcy wystawiający czeki T F pod warunkiem spełnienia dodatkowych warunków tj.:

* zarejestrowania jako czynny podatnik VAT;

* prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących;

* wykazania w ubiegłym roku obrotu o wartości co najmniej 400 tys. PLN;

* poinformowania naczelnika urzędu celnego na piśmie, że jest sprzedawcą.

Spółka zaznacza, iż wszystkie warunki opisane w ustawie o VAT, niezbędne dla potrzeb dokonywania przez nią zwrotu VAT dla podróżnych zostały spełnione.

Kolejnymi warunkami koniecznymi, niezbędnymi do uzyskania zwrotu przez podróżnego są: - wywiezienie towarów wyszczególnionych na czeku TAX FREE nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca po miesiącu zakupu oraz przedstawienie przez podróżnego dokumentu T F odpowiednio potwierdzonego przez urząd celny.

Stosowanie przez sprzedawców procedury zwrotu VAT dla podróżnych jest "premiowana" przez ustawodawcę możliwością zastosowania stawki 0% VAT do transakcji, której dotyczył zwrot. Jednakże możliwość zastosowania takiej stawki została oprócz wszystkich powyższych warunków koniecznych "obwarowana" jeszcze jednym dodatkowym warunkiem, tj. zgodnie z art. 129 ust. 1 pkt 2 oraz art. 129 ust. 2 ustawy o VAT sprzedawca musi otrzymać w odpowiednim terminie potwierdzony czek T F (najpóźniej w terminie 10 miesięcy po miesiącu dokonania dostawy). W przypadku spełnienia wszystkich warunków oprócz ostatniego wspomnianego sprzedawca ma możliwość wypłaty zwrotu VAT podróżnemu, jednakże nie może dla danej dostawy zastosować stawki 0% VAT.

Zwrot VAT dla podróżnych a wymogi dotyczące czeków T F.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT powołanymi przez Spółkę we wcześniejszej części wniosku, aby zwrot podatku VAT dla podróżnych był możliwy oraz skutkował zastosowaniem stawki 0% VAT dla dostaw, których dotyczy, niezbędne jest dopełnienie pewnych wymogów formalnych oraz sporządzenie dokumentu o nazwie "Zwrot VAT dla podróżnych". Wymogi odnośnie wspomnianego dokumentu zostały określone w art. 128 ust. 2 i 3 ustawy o VAT oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie T F.

Zgodnie z powyżej przywołanymi przepisami, aby zwrot podatku był możliwy dokument "Zwrot VAT dla podróżnych" powinien:

* zawierać określone elementy (wymienione w § 4 rozporządzenia w sprawie T F),

* posiadać przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej,

* zostać potwierdzony przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator (którego wzór został opisany w załączniku nr 2 rozporządzenia w sprawie T F).

Analizując powołane wyżej przepisy należy uznać, iż wśród warunków, jakie musi spełniać dokument "Zwrot VAT dla podróżnych" zostały uwzględnione wyłącznie podstawowe elementy.

W żadnym z przepisów ustawy nie zostały wyszczególnione dodatkowe warunki, jakie powinien spełniać dokument uprawniający do otrzymania zwrotu, a jedynie w art. 129 ust. 1 ustawodawca wskazał, iż do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że: (...) otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zwierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej (...).

Podsumowując:

* żaden z przepisów ustawy o VAT oraz rozporządzenia w sprawie T F nie zawiera szczegółowych wytycznych odnośnie wypełnienia dokumentu "Zwrot VAT dla podróżnych",

* jedynymi warunkami, które uprawniają sprzedawcę do zwrotu VAT oraz zastosowania stawki 0% dla takiej dostawy są: wypełnienie dokumentu zawierającego określone informacje, załączenie do tego dokumentu paragonu z kasy fiskalnej oraz przedstawienie przez podróżnego w momencie zgłaszania się po zwrot VAT dokumentu "Zwrot VAT dla podróżnych" odpowiednio potwierdzonego przez urząd celny.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż pomyłki w dokumencie "Zwrot VAT dla podróżnych", o których mowa w zapytaniu, o ile zostaną spełnione warunki opisane w uzasadnieniu (tekst jedn.: wypełnienie odpowiedniego dokumentu, załączeniu paragonu fiskalnego oraz potwierdzenie przez urząd celny stemplem zawierającym numerator wywozu towarów poza terytorium UE w odpowiednim terminie), nie mają znaczenia dla poprawności rozliczeń i uprawniają Spółkę w każdej sytuacji zarówno do zwrotu VAT podróżnemu oraz do zastosowania stawki 0% dla dostawy potwierdzonej takim dokumentem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT podróżnemu oraz prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% uznaje się:

* za prawidłowe, w sytuacji gdy wystąpiła pomyłka bądź niezgodność wynikająca z późniejszego odbioru towaru, w zakresie daty umieszczonej na dokumencie T F z datą znajdującą się na paragonie fiskalnym,

* za nieprawidłowe, w sytuacji gdy dokument T F, obarczony jest błędami w zakresie kwoty podatku VAT wykazanej do zwrotu podróżnemu, która jest niezgodna z kwotą podatku wykazaną na paragonie fiskalnym,

* za prawidłowe, w sytuacji gdy dokonano przez osobę wystawiającą dokument T F poprawek w postaci skorygowania czeskiego błędu czy też literówki,

* za prawidłowe, w sytuacji gdy w sytuacji gdy na dokumencie T F brak jest okrągłej pieczątki służba celna,

* za nieprawidłowe, w sytuacji, gdy na dokumencie T F brak jest podpisu celnika potwierdzającego wywóz towarów.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Stosownie do art. 128 ust. 1 cyt. ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1 - zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 128 ust. 3 ustawy, urząd celny potwierdza wywóz towarów na dokumencie, o którym mowa powyżej, po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Przepis art. 128 ustawy określa podstawowe wymagania formalne odnoszące się do dokonywania zwrotu podatku podróżnym. W szczególności przepis stwierdza, iż zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Stosownie do art. 129 ust. 1 ww. ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że:

1.

spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz

2.

przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

3.

posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. Nr 68, poz. 361), rozporządzenie określa:

1.

wzór znaku informującego podróżnych, o których mowa w art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", o możliwości zakupu towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług;

2.

wzór stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

3.

niezbędne dane, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym.

I tak w załączniku nr 2 do rozporządzenia, określono wzór stempla potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium unii europejskiej na dokumencie będącym podstawą do zwrotu podróżnym podatku od towarów i usług.Stempel ma kształt prostokąta o wymiarach 47 x 25 mm.

W górnej części stempla znajduje się nazwa urzędu celnego potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Pod nazwą urzędu celnego umieszczony jest sześciocyfrowy kod identyfikacyjny oddziału celnego, na obszarze właściwości którego znajduje się dany punkt potwierdzeń wywozu, a obok niego czterocyfrowy numer stempla.

Przed numerem kodu identyfikacyjnego oddziału celnego, po numerze tego kodu, a także przed numerem stempla i po numerze stempla, umieszczona jest gwiazdka.Wysokość liter i cyfr znajdujących się w górnej części stempla wynosi 3 mm.

W centralnej części stempla umieszczone są: pięciocyfrowy numer, zmieniający się przy każdorazowym przystawieniu stempla, oraz datownik - w układzie RR-MM-DD (dwucyfrowe oznaczenie roku, dwucyfrowe oznaczenie miesiąca i dwucyfrowe oznaczenie dnia). Wysokość cyfr w tej części stempla wynosi 3,5 mm.W dolnej części stempla znajduje się napis "VAT-ZWROT", którego litery mają 4 mm wysokości. Przed tym napisem, a także po nim, umieszczony jest krzyżyk.

Zgodnie natomiast z § 4 ww. rozporządzenia, dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej:

1.

napis: "ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH", a pod nim "TAX FREE FOR TOURISTS";

2.

numer dokumentu;

3.

dane sprzedawcy:

a.

nazwę,

b.

adres,

c.

NIP;

4.

nazwę miejscowości i datę dokonania sprzedaży;

5.

nazwisko i imię podróżnego;

6.

adres podróżnego:

a.

kraj,

b.

miejscowość,

c.

nazwę ulicy,

d.

numer domu, lokalu

7.

numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość podróżnego oraz nazwę kraju, który wydał paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość podróżnego;

8.

nazwę sprzedanego towaru, miarę i ilość towaru, cenę jednostkową netto towaru, wartość netto towaru, stawkę i kwotę podatku od towarów i usług, wartość brutto towaru, kwotę podatku od towarów i usług ogółem oraz wartość brutto towarów ogółem;

9.

podpis podróżnego oraz czytelny podpis sprzedającego;

10.

informację: "Dokument stanowi podstawę do ubiegania się przez podróżnych niemających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej o zwrot podatku od towarów i usług od nabytych towarów, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej - art. 126-130 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).";

11.

miejsce przeznaczone na podanie nazwy miejscowości i daty dokonania wywozu towarów;

12.

napis: "Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...) poza terytorium Unii Europejskiej" oraz miejsce na datę, podpis i stempel funkcjonariusza celnego;

13.

miejsce na stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej;

14.

formę dokonania zwrotu podatku od towarów i usług podróżnemu; w przypadku gdy zwrot podatku ma:

a.

zostać dokonany w formie wypłaty gotówkowej, należy zamieścić napis: "Zwrot podatku w kwocie XXX zł XXX gr otrzymałem (-łam)", pod nim wskazać miejsce na wstawienie daty otrzymanego zwrotu podatku oraz podpis podróżnego,

b.

nastąpić w formie bezgotówkowej, należy podać, w jakiej postaci zwrot podatku ma nastąpić.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż dokument T F bezwzględnie winien spełniać wszystkie wymogi wynikające z cytowanego powyżej przepisu rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje towary na rzecz osób fizycznych, w tym także podróżnych (zgodnie z definicją zawartą w art. 126 ust. 1 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 127 ustawy o VAT, Spółka dokonuje zwrotu podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów w jej sklepie na podstawie przedłożonych przez podróżnych odpowiednio potwierdzonych czeków T F.

Z uwagi na skalę sprzedaży na rzecz podróżnych w dokumentach T F pojawiają się pewne błędy, które są zauważane albo na etapie sporządzania dokumentów albo przy weryfikacji dokumentacji w dziale księgowości (po wypłacie podatku podróżnemu). Stwierdzenie takich błędów powoduje, że pojawiają się wątpliwości odnośnie a) zwrotu podatku podróżnemu oraz b) prawidłowości zastosowania przez Spółkę zgodnie z art. 129 ustawy o VAT stawki 0% dla danej sprzedaży.

Ad. 1.

W praktyce występują sytuacje, gdy data czeku różni się od daty paragonu, co może być w ocenie Wnioskodawcy związane z błędem wypisującego czek lub zgłoszeniem się po czek przez podróżnego po dniu sprzedaży.

Odnosząc się do powyższego, wskazać należy, iż ustawodawca w przepisie art. 128 ust. 1 ustawy, posługuje się terminem daty "dokonania zakupu", nie daty wystawienia dokumentu T F. W przedmiotowym przypadku datą dokonania zakupu jest data widniejąca na paragonie fiskalnym, tym samym pomyłka, bądź niezgodność wynikająca z późniejszego odbioru towaru, w zakresie daty umieszczonej na dokumencie T F z datą znajdującą się na paragonie fiskalnym nie stanowi w ocenie tut. Organu przesłanki uniemożliwiającej prawo podróżnego do uzyskania zwrotu podatku VAT w procedurze T F. Istotnym jest aby zakupiony towar został wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym podróżny dokonał zakupu.

W kwestii prawa Wnioskodawcy do zastosowania w przypadku, o którym mowa powyżej stawki podatku VAT w wysokości 0%, Organ podatkowy pragnie zauważyć, iż przepisy art. 129 ustawy nie wskazują ażeby pomyłka, bądź też niezgodność w zakresie dat umieszczonych na paragonie fiskalnym oraz na dokumencie T F miała wpływ na zastosowanie przez podatnika stawki podatku 0% w odniesieniu do przedmiotowej transakcji.

Reasumując, powyżej wskazana okoliczność nie stoi w sprzeczności z prawem do zwrotu podróżnemu podatku VAT oraz do zastosowania przez sprzedawcę stawki podatku VAT obniżonej do wysokości 0%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało w powyższym zakresie uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Wnioskodawca wskazuje, iż zdarzają się przypadki, w których występuje niezgodność:

a.

kwoty podatku VAT do zwrotu wskazanej w podsumowaniu tabeli na pierwszej stronie z kwotą sumaryczną VAT wskazaną w załączonym paragonie fiskalnym,

b.

sumarycznej kwoty podatku wynikającej z tabeli ze strony pierwszej czeku, równej kwocie z paragonu fiskalnego, natomiast kwota wskazana jako do wypłaty dla podróżnego (na drugiej stronie czeku) jest błędna.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, iż wartość podatku wypłaconego podróżnemu jest zgodna z kwotą wskazaną w paragonie fiskalnym.

Odnosząc się do powyżej wskazanych niezgodności, Organ podatkowy pragnie zwrócić uwagę, iż wystawiony dokument jest obarczony wadami formalnymi, bowiem jak wskazano w § 4 pkt 8 rozporządzenia, dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej nazwę sprzedanego towaru, miarę i ilość towaru, cenę jednostkową netto towaru, wartość netto towaru, stawkę i kwotę podatku od towarów i usług, wartość brutto towaru, kwotę podatku od towarów i usług ogółem oraz wartość brutto towarów ogółem.

Nie sposób zatem zgodzić się ze Spółką, iż żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wykonawczego nie zawiera szczegółowych wytycznych odnośnie wypełnienia dokumentu "Zwrotu VAT dla podróżnych".

Zaznaczyć należy w tym miejscu, iż to dokument T F stanowi podstawę do dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu, zatem powinien on być wystawiony w sposób nie budzący wątpliwości jego zgodności z dokumentem jakim w przedmiotowym przypadku jest paragon fiskalny potwierdzający dokonanie zakupu przez podróżnego.

W przypadku gdy kwota podatku VAT wskazana na paragonie fiskalnym jest różna od kwoty wyszczególnionej na dokumencie T F, wskazanej jako kwota podatku VAT do zwrotu, nie można uznać, iż dokument ten został wystawiony w sposób prawidłowy, dający prawo do dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu. W sytuacji, gdy kwota faktycznie wypłacona różni się od kwoty wskazanej na dokumencie T F, której odbiór kwituje podróżny - nie można powiedzieć, iż dokument ten odzwierciedla rzeczywistość, tym samym dokument ten nie może być podstawą do zwrotu podatku VAT.

Reasumując, w ocenie tut. Organu, w przypadku braku prawidłowo wypełnionego dokumentu T F, sprzedawca nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT podróżnego.

Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowym przypadku, jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie dysponuje właściwie wystawionym dokumentem T F, obarczony on jest błędami w zakresie kwoty podatku VAT wykazanej do zwrotu podróżnemu, nie ma możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej sprzedaży towarów. W takiej sytuacji, Spółka jest zobowiązana przedmiotową dostawę towarów rozliczyć według stawek dla danego towaru stosowanych przy dostawie na terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało w powyższym zakresie uznać za nieprawidłowe.

Ad. 3.

Spółka wskazuje, iż zdarzają się przypadki, w których po wystawieniu czeku, osoba go sporządzająca stwierdziła pomyłkę (czeski błąd, literówkę). Błąd został skorygowany "ręcznie" poprzez przekreślenie, podpis i umieszczenie pieczątki imiennej, a wywóz towarów został prawidłowo potwierdzony przez organ celny.

Analizując powyższe okoliczności zauważyć należy, iż fakt dokonania korekt w zakresie pomyłek w postaci czeskiego błędu czy też literówki, poprzez ręczne przekreślenie, podpis i umieszczenie pieczątki imiennej w przypadku gdy wywóz towarów został prawidłowo potwierdzony przez organ celny nie przesądza o braku możliwości dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu i tym samy prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT.

Dokonanie przez osobę wystawiającą dokument T F poprawek w postaci skorygowania czeskiego błędu czy też literówki, ma na celu w ocenie tut. Organu doprowadzenie dokumentu do pełnej zgodności z zaistniałym faktycznie zdarzeniem gospodarczym. Istotnym jest jak wskazano powyżej, aby dokument T F został wypełniony w sposób rzetelny i zgodny z rzeczywistością.

Tym samym w ocenie tut. Organu w przypadku opisanym powyżej nie ma przeszkód do dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu oraz zastosowaniu stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Jednocześnie Organ podatkowy nie jest jednak w stanie rozstrzygnąć zagadnienia związanego z prawidłowością dokonanych korekt dowodu księgowego, gdyż przepisy ustawy o rachunkowości nie mieszczą się w zakresie prawa podatkowego.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało w powyższym zakresie uznać za prawidłowe.

Ad. 4.

Wnioskodawca wskazuje, iż zdarzają się przypadki, w których czek został wystawiony prawidłowo. Wywóz towarów został potwierdzony przez urząd celny pieczęcią zawierającą numerator, podpisem celnika. Brak jest okrągłej pieczęci służby celnej z datownikiem.

Odnosząc się do powyżej opisanego przypadku Organ podatkowy zauważa, iż dokument T F powinien być potwierdzony stemplem (zaopatrzonym w numerator) przez urząd celny potwierdzającym wywóz towaru przez podróżnego poza terytorium Unii. Urząd celny ma obowiązek potwierdzenia wywozu towaru poprzez podstemplowanie dokumentu, o którym mowa powyżej, jednakże może to zrobić wyłącznie po okazaniu towaru przez podróżnego oraz sprawdzeniu zgodności danych podróżnego przedstawionych na dokumencie, z tymi ujętymi w paszporcie lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość podróżnego. Taki podstemplowany dokument wraz z paragonem fiskalnym podróżny przedstawia pośrednikowi lub sprzedawcy - dopiero na tej podstawie dokonywany jest zwrot podatku.

Należy podkreślić, iż w sytuacji gdy towar jest wywożony poza terytorium Wspólnoty z terytorium Polski i administracja RP ten stempel przystawia (art. 128 ust. 2 ustawy), znajduje zastosowanie ww. rozporządzenie Ministra Finansów w części dotyczącej stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, stanowiące załącznik nr 2 do rozporządzenia. Powyższe rozporządzenie, w części dotyczącej załącznika nr 2 (wzór stempla...) nie znajduje zastosowania w sytuacji, gdy towar został wywieziony poza terytorium Wspólnoty, z kraju innego niż Polska (np. Litwa) i w tym przypadku zastosowanie mają przepisy administracji np. litewskiej dotyczące wzoru stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, gdyż ta administracja stempel przystawia.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, znajdujący się na dokumencie T F wystawionym przez Spółkę, spełnia wymogi stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty obowiązującego w administracji kraju, którego służby celne potwierdzają wywóz towarów, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 128 ust. 5 ustawy, a opisany wyżej sposób potwierdzenia dokumentu T F, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach, stanowi podstawę dokonania zwrotu podatku od towarów i usług i zastosowania 0% stawki podatku.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało w powyższym zakresie uznać za prawidłowe.

Ad. 5.

Spółka zauważa, iż zdarzają się sytuacje, w których czek został wystawiony prawidłowo. Wywóz towarów został potwierdzony przez urząd celny pieczęcią zawierającą numerator oraz okrągłą pieczęcią służby celnej z datownikiem. Na dokumencie brak jest podpisu celnika.

Odnosząc się do powyższego, Organ podatkowy zwraca uwagę, iż zgodnie z § 4 pkt 12 rozporządzenia, dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej napis: "Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione w stanie nienaruszonym (z wyjątkiem pozycji...) poza terytorium Unii Europejskiej" oraz miejsce na datę, podpis i stempel funkcjonariusza celnego.

Powyższy przepis wskazuje, iż celnik na dokumencie potwierdzającym wywóz towaru oprócz zamieszczenia pieczątek winien poświadczyć ten fakt własnoręcznym podpisem. Wskazać należy, iż celnik stwierdzając tożsamość nabywcy oraz fakt, że towary wymienione na pierwszej stronie dokumentu zostały wywiezione w stanie nienaruszonym poza terytorium Unii Europejskiej, winien poświadczyć poprzez wpisanie daty, umieszczenie własnego podpisu oraz przystawienie stempla uprawnionego funkcjonariusza celnego.

Brak podpisu uprawnionego funkcjonariusza celnego nie pozwala na uznanie, iż w sposób prawidłowy potwierdzono wywóz towaru. Pieczęcie bez podpisu celnika nie są wystarczającym dowodem, iż towary wskazane na dokumencie zostały w stanie nienaruszonym wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej.

Tym samym Organ podatkowy stwierdza, iż w sytuacji gdy na dokumencie T F brakuje podpisu celnika, Wnioskodawca nie dysponuje prawidłowo wystawionym dokumentem, uprawniającym go do zwrotu podatku VAT podróżnemu, dokument ten jest obarczony brakiem formalnym. Brak podpisu celnika nasuwa wątpliwości czy rzeczywiście towar został wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej.

Reasumując, w ocenie tut. Organu, w przypadku braku prawidłowo poświadczonego przez celnika dokumentu T F potwierdzającego wywóz towarów, sprzedawca nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu.

Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowym przypadku, jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie dysponuje właściwie poświadczonym przez celnika dokumentem T F, nie ma możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej sprzedaży towarów. W takiej sytuacji, Spółka jest zobowiązana przedmiotową dostawę towarów rozliczyć według stawek dla danego towaru stosowanych przy dostawie na terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało w powyższym zakresie uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl