IPPP2-443-437/10-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-437/10-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek budowlanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 2002 r. Wnioskodawca posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 1,22 ha na terenie gminy S.; Wnioskodawca ukończył technikum rolnicze w Z. w zawodzie technik rolnik. Od 1 września 2007 r. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie w zakresie zgodnym z pozycją PKD 2007 opisaną pod numerem 41.10.Z - "realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków" jako działalność przeważającą. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Na podstawie umowy przeniesienia własności nieruchomości Wnioskodawca wraz z małżonką zakupił w dniu 25 lipca 2007 r. działkę rolną o powierzchni 7,34 ha, znajdującą się we wsi Z. na terenie sąsiedniej gminy Z. Nabyta nieruchomość weszła w skład posiadanego przez nich gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, którego powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha. Podczas transakcji okazano do aktu notarialnego zaświadczenie Urzędu Gminy Z. z 20 lipca 2007 r., że w stosunku do przedmiotowej nieruchomości nie toczy się postępowanie administracyjne mające na celu zmianę sposobu użytkowania gruntów.

Grunty rolne służyły uprawom rolnym przez ostatnie dwa lata. Wnioskodawca wraz z małżonką uprawiał zboża. Wnioskodawca płacił i nadal płaci podatek rolny oraz dalej uprawia zboża.

W 2009 r. Rada Gminy Z. zatwierdziła zmiany w planie zagospodarowania. Zmieniono przeznaczenie sposobu użytkowania posiadanego przez Wnioskodawcę gruntu ornego na grunty służące pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne i nieuciążliwe usługi. Zgodnie ze zmienionym planem zagospodarowania grunt został podzielony na działki budowlane. Wnioskodawca postanowił z żoną podzielony grunt przeznaczyć do sprzedaży. Wnioskodawca podkreślił, że nadal grunt użytkowany jest do celów produkcji rolnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy sprzedaż przedmiotowych działek będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek nie będzie podlegała podatkowi od towarów i usług gdyż przedmiotowe działki zostały nabyte z zamiarem prowadzenia działalności rolniczej i stanowią one majątek osobisty, nie włączony w żaden sposób do zakresu działalności gospodarczej, którą prowadzi.

Sprzedaż działek mimo, że będzie wykonana wielokrotnie (co wynika z podziału gruntu będącego następstwem zmiany planu zagospodarowania), nie jest działalnością gospodarczą, ponieważ nie będzie wykonywana w sposób ciągły, lecz będzie dokonywana sporadycznie. Nie jest spełniona, zdaniem Wnioskodawcy, norma art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ sprzedaż nie będzie wykonywana z zamiarem działania w sposób częstotliwy. Tym samym nie jest również wypełniona norma art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE. Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z istniejącym orzecznictwem sądów administracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 7 ust. 1 cyt. ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 2 cyt. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, która obejmuje także czynności polegające na sprzedaży gruntów. Dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonywana jest przez podatnika podatku od towarów i usług lub przez osobę fizyczną nie będącą podatnikiem tego podatku, jeżeli sprzedaży można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 06. 347. 1), "podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel, czy też rezultaty takiej działalności. "Działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b cyt. Dyrektywy wskazano, że państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

Zarówno z brzmienia ww. przepisów Dyrektywy 2006/112/WE, jak i art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów wynika, że warunkiem niezbędnym do uznania danego podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług jest ustalenie, czy działa on niezależnie jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik czy wykonujący wolny zawód.

Należy wskazać, że rolnicy wykonujący działalność gospodarczą, w myśl regulacji prawnych zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług, są podatnikami tego podatku, z tym że dokonując dobrowolnej rejestracji uzyskują status czynnego podatnika, a w przypadku braku rejestracji - są podatnikami zwolnionymi - rolnikami ryczałtowymi.

Z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika, iż Wnioskodawca od 2002 r. posiada gospodarstwo rolne. W 2007 r. Wnioskodawca zakupił wraz z żoną działkę rolną o pow. 7,34 ha, która weszła w skład posiadanego przez nich gospodarstwa rolnego. Grunty rolne będące własnością Wnioskodawcy i jego małżonki od 2007 r. służą uprawom rolnym - uprawie zbóż. Wnioskodawca opłaca podatek rolny.

W 2009 r. Rada Gminy Z. zatwierdziła zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego w związku z czym zmienione zostało przeznaczenie sposobu użytkowania posiadanego gruntu ornego na grunty służące pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne i nieuciążliwe usługi.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż od września 2007 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.

Mając na uwadze wskazaną w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy definicję działalności gospodarczej, należy uznać, iż sprzedaż działek przez Wnioskodawcę ma związek z działalnością gospodarczą, bowiem osoba wykorzystująca grunty do celów rolniczych, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jeśli więc osoba taka wykonuje czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu. Z powyższego wynika, iż rolnik sprzedający grunt nie zbywa majątku osobistego, ale majątek składający się na przedsiębiorstwo rolne.

Zatem w przedstawionej sytuacji nie można mówić o majątku osobistym, niewykorzystywanym na cele działalności gospodarczej, gdyż przedmiotowy grunt (działki mające być przedmiotem sprzedaży) stanowił gospodarstwo rolne oraz był i nadal jest wykorzystywany do prowadzenia działalności rolniczej, stanowiącej działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Okoliczności faktyczne sprawy wskazują więc, że Wnioskodawca posiada status podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, ze względu na fakt, iż:

* prowadzi działalność rolniczą na terenie posiadanego gospodarstwa rolnego oraz

* zamierza wykonać czynności noszące znamiona działalności gospodarczej z zamiarem wykonywania ich w sposób częstotliwy, tj. czynności sprzedaży działek budowlanych.

Dlatego też, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, należy stwierdzić, iż sprzedaż wydzielonych i przekwalifikowanych gruntów rolnych przez osobę prowadzącą na ich terenie gospodarstwo rolne oznacza wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, a Podatnik dokonując dostawy zachowa się jak podatnik podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji dostawa działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i nieuciążliwe usługi kwalifikuje te czynności jako działalność gospodarczą podejmowaną w celach zarobkowych.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak, zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, w okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku, biorąc pod uwagę brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 41 ust. 1 cyt ustawy stwierdzić należy, iż transakcja, która będzie miała miejsce nie będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, gdyż dotyczy terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i nieuciążliwe usługi. Zatem Wnioskodawca dokonując sprzedaży działek z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne i nieuciążliwe usługi będzie zobowiązany do naliczenia podatku VAT w wysokości 22% i rozliczenia go w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl