IPPP2/443-431/13-5/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-431/13-5/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.) uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 12 czerwca 2013 r. nr IPPP2/443431/13-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 14 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wartość sprzedaży maszyn rolniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych wlicza się do limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wartość sprzedaży maszyn rolniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych wlicza się do limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z pomocą kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 18 czerwca 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 12 czerwca 2013 r. nr IPPP2/443431/13-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 14 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni posiada status czynnego podatnika VAT od 2006 r. z tytułu bycia tzw. rolnikiem Vatowcem i dokonuje sprzedaży produktów rolnych, co potwierdza wystawianymi fakturami VAT.

Zainteresowana posiada na stanie środków trwałych liczne maszyny i urządzenia nabyte po dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT. Wnioskodawczyni posiada również różne maszyny nabyte przed zgłoszeniem, które nie zostały wprowadzone na stan środków trwałych, jedynie były wykorzystywane w prowadzonym gospodarstwie na podstawie oświadczenia i traktowane jako majątek prywatny. W okresie od 2006 r. Wnioskodawczyni odliczała VAT naliczony od wydatków związanych z eksploatacją środków nabytych przed zgłoszeniem rejestracyjnym jako podatnik VAT, traktując to jako wykorzystywanie prywatnego sprzętu na potrzeby prowadzonego gospodarstwa rolnego.

W dniu 18 czerwca 2013 r. Wnioskodawczyni uzupełniła złożony wniosek wskazując, iż planowana sprzedaż dotyczy następujących maszyn i urządzeń:

* ciągnika rolniczego,

* dojarki bezprzewodowej,

* agregatu podorywkowego,

* ładowacza czołowego,

* rozsiewacza nawozów,

* wyciągów do obornika,

* opryskiwacza,

* rozrzutnika obornika,

* przetrząsacza do siana,

* koparko-ładowarki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż maszyn rolniczych opisanych w złożonym wniosku powinna zostać uwzględniona w limicie obrotów uprawniających do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej tj. 20.000 zł.

2. Czy Wnioskodawczyni ma obowiązek zastosowania kasy fiskalnej po przekroczeniu ustanowionego limitu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinien mieć tu zastosowania limit dotyczący stosowania kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do przepisu § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przed podatnika.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie została wymieniona dostawa maszyn rolniczych, jakiej ma zamiar dokonywać Zainteresowana.

W związku z powyższym należy wskazać na brzmienie § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Stosownie do treści § 7 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy:

1.

nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz

2.

nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

- zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r.

W świetle przedstawionych przepisów dotyczących obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących należy stwierdzić, iż podatnicy kontynuujący w 2013 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, u których kwota realizowanego obrotu przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 20.000 zł, w 2013 r. mają obowiązek ewidencjonowania ww. sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni - zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług zamierza dokonać zbycia maszyn rolniczych. Planowana sprzedaż dotyczyć będzie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Na tle powyższego Wnioskodawczyni powzięła wątpliwości w kwestii obowiązku wliczenia realizowanej sprzedaży do limitu obrotu uprawniającego ją do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej oraz obowiązku stosowania kasy rejestrującej po przekroczeniu tego limitu.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów należy uznać, iż Wnioskodawczyni dokonując sprzedaży maszyn rolniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej bądź rolników ryczałtowych, będzie zobowiązana wysokość tej sprzedaży uwzględnić w obrocie uprawniającym ją do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Tym samym po przekroczeniu wartości sprzedaży realizowanej na rzecz podmiotów wskazanych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie, po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty obrotu 20 000 zł do ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawczyni obowiązana będzie do zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej każdej sprzedaży nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania.

Podsumowując, Wnioskodawczyni jest zobowiązana uwzględnić wartość sprzedaży maszyn rolniczych dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej bądź rolników ryczałtowych, w limicie uprawniającym ją do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Tym samym jeżeli po przekroczeniu tej kwoty, Zainteresowana będzie dokonywać kolejnych transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązana będzie do rejestracji tych zdarzeń gospodarczych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię dotyczącą ustalenia czy wartość sprzedaży maszyn rolniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych wlicza się do limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z pomocą kasy rejestrującej, natomiast w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia maszyn i urządzeń rolniczych oraz sposobu udokumentowania przedmiotowej sprzedaży - wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl