IPPP2/443-43/11-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-43/11-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 marca 2011 r. sygn. IPPP2/443-43/11-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowani podatkiem VAT dotacji celowej i płatności ze środków europejskich na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowani podatkiem VAT dotacji celowej i płatności ze środków europejskich na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, opodatkowaną na zasadach ogólnych. Zapisów księgowych dokonuje w formie pełnej księgowości. W roku 2010 jako beneficjent - Kierownik Projektu podpisał umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy oraz Jednostką Wdrażania Programów Unijnych na realizację projektów w ramach POKL. Na warunkach określonych w umowie Beneficjent otrzymuje dofinansowanie na realizację projektu w formie:

1.

płatności ze środków europejskich w kwocie 85% wartości projektu, z konta BGK,

2.

dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 15% wartości projektu,

w wartości stanowiącej nie więcej niż 100% wydatków bezpośrednich kwalifikowalnych oraz x% kosztów bezpośrednich jako zwrot poniesionych wydatków pośrednich rozliczanych ryczałtem.

Wnioskodawca realizując projekty z POKL nie dokonuje sprzedaży usług, szkolenia pokrywane są w 100% ze środków EFS.

W piśmie z dnia 29 marca 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do złożonego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

świadczy usługi nieodpłatnie, jak podano we wniosku z 5 stycznia 2011 r., koszty szkoleń pokrywane są w 85% ze środków EFS (Europejski Fundusz Społeczny) oraz 15% z budżetu krajowego;

2.

otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektu w formie płatności ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego nie ma wpływu na cenę świadczonych usług szkolenia przez Podatnika, ponieważ jak wskazano w pkt 1. szkolenia są nieodpłatne (tj. nie ma ceny).

3.

projekty realizowane obecnie przez Wnioskodawcę w ramach POKL (Program Operacyjny Kapitał Ludzki) to:

* "Atrakcyjny zawód alternatywą dla bezrobocia",

* "Być kobietą to atut",

* "Kobieta sukcesu na mazowieckim rynku pracy",

* "Twój rozwój Twoim kapitałem na rynku pracy".

Ponadto, Wnioskodawca przywołał art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług na zasadzie wykluczenia. Zdaniem Wnioskodawcy, jak wskazano we wniosku z 5 stycznia 2011 r., zarówno dotacja celowa jak i płatność ze środków europejskich nie jest obrotem w rozumieniu ww. artykułu, a zatem nie będzie podlegać opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dotacja celowa i płatność ze środków europejskich na realizację projektu w ramach POKL stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i jest opodatkowana tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dotacja celowa jak i płatność ze środków europejskich nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu jako czynności nie wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wnioskodawca nie sprzedaje usług, szkolenia są finansowane w 100% z EFS. Otrzymana dotacja w żaden sposób nie wpływa na cenę usług firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, opodatkowaną na zasadach ogólnych. W 2010 r. Wnioskodawca jako beneficjent - Kierownik Projektu podpisał umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy oraz Jednostką Wdrażania Programów Unijnych na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na warunkach określonych w umowie Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie na realizację projektu w formie: płatności ze środków europejskich w kwocie 85% wartości projektu, oraz dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 15% wartości projektu. Wnioskodawca obecnie realizuje projekty "Atrakcyjny zawód alternatywą dla bezrobocia", Być kobietą to atut", "Kobieta sukcesu na mazowieckim rynku pracy", "Twój rozwój Twoim kapitałem na rynku pracy". Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na realizację projektów w formie płatności ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego nie ma wpływu na cenę świadczonych usług szkolenia. Wnioskodawca świadczy usługi nieodpłatnie.

W oparciu o tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego należy przyjąć, iż otrzymana dotacja celowa z budżetu krajowego oraz płatności ze środków europejskich są przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach projektów pn. "Atrakcyjny zawód alternatywą dla bezrobocia", "Być kobietą to atut", "Kobieta sukcesu na mazowieckim rynku pracy", "Twój rozwój Twoim kapitałem na rynku pracy" i nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskane dofinansowanie nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawane jako dopłata do ceny usług, a przeznaczone jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych programów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja celowa z budżetu krajowego oraz płatności ze środków europejskich mają charakter zakupowy, nie mają na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektów Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją celową z budżetu krajowego oraz z płatności ze środków europejskich wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Podsumowując, dotacja celowa z budżetu krajowego oraz płatności ze środków europejskich czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja celowa z budżetu krajowego oraz płatności ze środków europejskich otrzymane na realizację ww. projektów nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl