IPPP2/443-429/12-7/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-429/12-7/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 8 maja 2012 r.) oraz uzupełnionego pismem z dnia 19.07.20123 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.). stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 18 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług zarządczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2012 r. do tut. Organu wpłynął wniosek, uzupełnionego pismem z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 8 maja 2012 r.) oraz uzupełniony pismem z dnia 19.07.20123 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.). stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 18 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług zarządczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prezes Spółki został powołany uchwałą RN, która dodatkowo podpisała z nim umowę o zarządzanie Spółką za wynagrodzeniem. Prezes prowadzi działalność gospodarczą. W ramach tej działalności oraz na podstawie zawartej umowy świadczy on Spółce usługi zarządzania w ramach prowadzonej w tym zakresie zarejestrowanej działalności. Umowa ta powoduje u Prezesa powstanie przychodu z działalności wykonywanej osobiście (zgodnie z art. 13 pkt 9). Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 41 ust. 1).

Artykuł 15 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami w podatku VAT są m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W związku z zawartą umową i w ramach prowadzonej działalności Prezes wystawia Spółce faktury VAT za usługi zarządzania ze stawką podstawową. Prezes świadczący usługi zarządzania na rzecz Spółki jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach zawartej umowy Prezes wystawia co miesiąc faktury VAT.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Spółka wskazała, iż faktury te wystawione są zgodnie z zawartą przez Spółkę z Prezesem umową w ramach prowadzonej przez Prezesa działalności oraz w związku z faktem zarejestrowania się przez Prezesa jako czynny podatnik VAT. Prezes otrzymał interpretację indywidualną (IPPP2/443-213/12/4/IG), z której wynika iż prawidłowo nalicza podatek VAT. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Nabywane usługi zarządcze służą do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z różnymi stanowiskami organów podatkowych, a nawet różnymi rozstrzygnięciami przed sądami, Spółka ma wątpliwość czy ma prawo odliczać podatek zawarty w fakturach wystawianych przez Prezesa za usługi zarządcze. Wątpliwości te wynikają z zapisów art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT oraz art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z różnymi stanowiskami organów podatkowych, a nawet różnymi rozstrzygnięciami przed sądami, Spółka ma wątpliwość czy ma prawo odliczać podatek zawarty w fakturach wystawianych przez Prezesa za usługi zarządcze. Jeżeli w ocenie organu usługi zarządcze świadczone przez Prezesa (zaliczone do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie są uznane za działalność gospodarczą wykonywaną osobiście, winny być wyłączone z opodatkowania, wówczas Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Strony Prezes jako osoba fizyczna świadcząca usługi zarządzania na podstawie umowy o zarządzanie zawartej w ramach prowadzonej w tym zakresie zarejestrowanej działalności jest z tytułu świadczenia tych usług podatnikiem podatku VAT, natomiast art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT nie znajduje w stosunku do niego zastosowania gdyż nie jest możliwe prawnie skuteczne całkowite wyłączenie jego odpowiedzialności wobec osób trzecich za czynności wiążące się z wykonywaniem tych usług (zgodne ze stanowiskiem Gersdorf Małgorzaty w artykule "Opodatkowanie przychodów członków zarządu na podstawie kontraktów menedżerskich"). W związku z powyższym Spółka nie traci prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach wystawionych przez Prezesa w ramach zawartej umowy oświadczenie usług zarządzania iw związku z tym nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Spółka uważa, że skoro Prezes jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i nie są spełnione przesłanki w zakresie odpowiedzialności wobec osób trzecich zawarte w art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, to Spółka otrzymując faktury za wykonane usługi zarządcze ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w tych fakturach.

W ocenie Spółki w związku z nabywaniem ww. usług zarządczych oraz w związku z interpretacją indywidualną Prezesa (IPPP2/443-213/I2/4/IG), Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach VAT wystawianych przez Prezesa za powyższe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabywania usługi zarządczej uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Według art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku luz zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona z podatku.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. warunkiem koniecznym jest wykorzystanie nabytych towarów bądź usług do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Prezes Spółki na podstawie zawartej umowy świadczy na rzecz Spółki usługi zarządzania w ramach prowadzonej w tym zakresie zarejestrowanej działalności. Spółka wskazała, iż Prezes zarejestrował się jako czynny podatnik VAT. Prezes otrzymał interpretację indywidualną (IPPP2/443-213/12/4/IG), z której wynika, iż prawidłowo nalicza podatek VAT. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane usługi zarządcze służą czynnościom opodatkowanym.

Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki pozytywne warunkujące prawo Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur wystawionych z podstawową stawką podatku dokumentujących świadczone na Jego rzecz usługi zarządcze. W związku z tym, iż jak wynika ze stanu faktycznego uzupełnionego na wezwanie tut. Organu wystawiane przez Prezesa faktury dokumentują usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania. Tym samy Spółka posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego bowiem nabyte usługi służą Jej czynnościom opodatkowanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie uznania czy usługi zarządcze świadczone przez Prezesa stanowią działalność gospodarczą wykonywaną osobiście wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl