IPPP2/443-427/14-2/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-427/14-2/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonych usług cash processingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonych usług cash processingu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi cash processingu. Usługi te polegają w szczególności na wykonywaniu następujących czynności: przeliczania, sortowania i przechowywania wartości pieniężnych, sprawdzania autentyczności wartości pieniężnych, pakowaniu oraz oznaczania opakowań zarówno banknotów jak i monet, przystosowywaniu kaset do odpowiednich nominałów banknotów, ładowania i opróżniania kaset z wartości pieniężnych, obsłudze bankomatów w tym wymianie kaset w bankomatach, inwentaryzacji kaset bankomatowych, ewidencjonowania zużycia materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych w procesie cash processingu. Usługi te jednak nie są wykonywane bezpośrednio na rzecz podmiotu, który jest odbiorcą usługi, ale przez podmiot trzeci. Wnioskodawca jest podwykonawcą usług cash processingu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako podwykonawca usług cash processingu może stosować do tak świadczonych usług zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawową stawką tego podatku jest stawka 23%, chyba że inne przepisy przewidują stawkę inną.

W ocenie Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie tym innym przepisem jest art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje zwolnienie od podatku VAT transakcje dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi przez niego świadczone, a będące przedmiotem zapytania spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Nie ma znaczenia w przedmiotowym stanie faktycznym, że Wnioskodawca jest jedynie podwykonawcą usługi cash processingu. Zwolnienie uzależnione jest bowiem od przedmiotu świadczonej usługi, a nie od tego na czyją rzecz jest świadczona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Jak stanowi art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

W myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi cash processingu. Usługi te polegają w szczególności na wykonywaniu następujących czynności: przeliczania, sortowania i przechowywania wartości pieniężnych, sprawdzania autentyczności wartości pieniężnych, pakowania oraz oznaczania opakowań zarówno banknotów jak i monet, przystosowywania kaset do odpowiednich nominałów banknotów, ładowania i opróżniania kaset z wartości pieniężnych, obsłudze bankomatów w tym wymianie kaset w bankomatach, inwentaryzacji kaset bankomatowych, ewidencjonowania zużycia materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych w procesie cash processingu. Usługi te jednak nie są wykonywane bezpośrednio na rzecz podmiotu, który jest odbiorcą usługi, ale przez podmiot trzeci. Wnioskodawca jest podwykonawcą usług cash processingu.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyła jako podwykonawca usługę cash processingu, na którą składać się będzie cały szereg ww. czynności. Zdaniem tut Organu czynności składające się na świadczoną usługę mają wspólną cechę, a mianowicie polegają na obsłudze obrotu gotówkowego, gdyż dotyczą banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy. Tym samym czynności te stanowią usługę kompleksową, która podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Skoro usługi cash processingu stanowią świadczenie złożone, które będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, to w niniejszym przypadku nie znajdzie zastosowania regulacja zawarta w treści art. 43 ust. 13 ww. ustawy odnosząca się do czynności pomocniczych (stanowiących odrębną całość) wspierających świadczenie tychże usług zwolnionych. Tym samym w sprawie nie znajdzie również zastosowania przepis art. 43 ust. 14 ustawy ograniczający prawo do zwolnienia w stosunku do usług stanowiących element usługi pośrednictwa dotyczącego m.in. walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy. Wymienione usługi (jak wskazano wyżej) stanowią świadczenie podstawowe zwolnione na mocy cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, nie zaś odrębne świadczenie pomocnicze wspierające usługi podstawowe. W rezultacie, usługa cash processingu o zakresie czynności wskazanych w opisie sprawy, świadczona przez Zainteresowanego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, niezależnie od tego, na rzecz jakiego podmiotu będzie świadczona.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl