IPPP2/443-425/13-4/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-425/13-4/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Koła przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu 30 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 27 maja 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 16 maja 2013 r. doręczone Stronie w dniu 24 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji sprzedaży pozyskanej zwierzyny przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji sprzedaży pozyskanej zwierzyny przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Koło dokonuje sprzedaży pozyskanej zwierzyny między innymi członkom Koła, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Na podstawie protokołu odstrzału sporządzana jest faktura zbiorcza. Faktura zawiera imiona i nazwiska osób które deklarują kupno zwierzyny oraz wagę i cenę jednostkową, cenę netto, stawkę i podatek VAT, oraz kwotę brutto. Faktura księgowana jest na imiennych kontach. Zapłata regulowana jest za pośrednictwem banku.

Koło nie jest zobowiązane z tytułu innych czynności do stosowania kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy według aktualnych przepisów Koło Łowieckie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Koło jest w stanie prawidłowo ewidencjonować obrót oraz wynikający z tego podatek należny związany ze sprzedażą tusz zwierzęcych osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej na podstawie prowadzonej dokumentacji księgowej (protokołu odstrzału, faktury zbiorczej-wewnętrznej, kont analitycznych dla każdego myśliwego). Specyfika działalności (odstrzały w różnych obwodach oraz konieczność uczestnictwa osoby odpowiedzialnej za prowadzenie kasy w każdym polowaniu uniemożliwiają na bieżąco rejestrowanie sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej. W związku z czym, zdaniem Wnioskodawcy, Koło może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Koło dokonuje sprzedaży pozyskanej zwierzyny między innymi członkom Koła, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Na podstawie protokołu odstrzału sporządzana jest faktura zbiorcza. Faktura zawiera imiona i nazwiska osób które deklarują kupno zwierzyny oraz wagę i cenę jednostkową, cenę netto, stawkę i podatek VAT, oraz kwotę brutto. Faktura księgowana jest na imiennych kontach. Zapłata regulowana jest za pośrednictwem banku.

Koło nie jest zobowiązane z tytułu innych czynności do stosowania kas rejestrujących.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu w postaci odpłatnej dostawy towarów, w tym przypadku dostawy tusz pozyskanych zwierząt. Sprzedaż ta odbywa się na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, m.in. będących członkami Koła.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencji, dokonywanej sprzedaży, za pomocą kasy rejestrującej.

Wskazać należy, że obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Obowiązkiem ewidencjonowania objęte są wyłącznie te sytuacje, gdy osoba fizyczna dla danej, konkretnej czynności, będąc nabywcą towaru lub usługi, występuje w charakterze konsumenta tj. podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej. Związane jest to z faktem, że nabywca towaru lub usługi nie dokonuje rozliczenia podatku VAT i nie miałby prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturze.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego w konfrontacji z przywołanymi wyżej unormowaniami wskazuje, iż mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Bez znaczenia w sprawie jest fakt, że nabywcy towarów są członkami Koła. Istotnym jest, że członkowie Koła nabywają towar (tusze pozyskanych zwierząt) jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej czyli ostateczni konsumenci tego towaru. Konstrukcja przepisu art. 111 wprost wskazuje, którzy podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Celem bowiem ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej jest rzetelne dokumentowanie osiąganych przez podatników czynnych obrotów i podatku należnego, jak również stworzenie dokładnego mechanizmu kontroli obrotów podatników zwolnionych od podatku z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, czyli na rzecz podmiotów niezainteresowanych uzyskaniem potwierdzenia dokonanej transakcji w formie faktury.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w postaci sprzedaży towarów na rzecz członków Koła nie zostały wymienione w tym załączniku, tym samym istnieje obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu z tytułu tych czynności przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, wymieniono usługi, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

Zauważyć jednak należy, że mimo, iż, jak wskazuje Wnioskodawca, zapłata za sprzedawane tusze zwierzęce jest dokonywana za pośrednictwem rachunku bankowego i Koło jest w stanie prawidłowo ewidencjonować obrót oraz wynikający z tego podatek należny związany ze sprzedażą na podstawie prowadzonej dokumentacji księgowej (protokołu odstrzału, faktury zbiorczej-wewnętrznej, kont analitycznych dla każdego myśliwego), to poz. 37 załącznika do rozporządzenia odnosi się jedynie do świadczonych usług a nie do dostawy towarów, a zatem nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że sprzedaż tusz zwierzęcych na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym na rzecz członków nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, nawet w sytuacji gdy zapłata odbywa się za pośrednictwem rachunku bankowego, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła. Czynność ta bowiem nie została wymieniona w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

W związku z tym, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia dotyczące obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej, w zależności od osiągniętych obrotów.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r.:

1.

podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;

2.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;

3.

podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%;

4.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy obrotu za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności, a w przypadku gdy przewidywany okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy - przewidywany udział procentowy obrotu za okres do końca roku, będzie wyższy niż 80%.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia (§ 3 ust. 2).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy lub niższy niż 80% (§ 3 ust. 3).

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia, nie stosuje się, w przypadku dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych w § 4.

Przepis § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia wskazuje, że podatnicy mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej do końca 2014 r. pod warunkiem, że w poprzednim roku obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył kwoty 20.000 zł, z wyjątkiem tych podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia. W przypadku podatników, którzy rozpoczęli sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych po dniu 31 grudnia 2012 r. limit należy liczyć proporcjonalnie w odniesieniu do przewidywanego przez podatnika obrotu z tego tytułu. Zatem, w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie przekroczył kwoty obrotu wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia, Koło może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy użyciu kasy rejestrującej, pomimo dokonywania dostaw tusz zwierzęcych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania mogą również stosować podatnicy, którzy oprócz czynności niekorzystających z tego zwolnienia wykonują czynności, które zostały wymienione w I części załącznika do rozporządzenia, który wymienia czynności korzystające ze zwolnienia z obowiązku rejestracji przy użyciu kasy. W takiej sytuacji istotny jest udział procentowy obrotu realizowanego z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, na podstawie ww. załącznika w obrocie całkowitym realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z przedmiotowego zwolnienia nie mogą jednak korzystać podatnicy, u których w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego ww. udział był równy lub niższy niż 80%.

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy, wskazać należy, że sprzedaż tusz zwierzęcych realizowana przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (w tym, na rzecz Członków Koła) jako czynność niewymieniona w załączniku do rozporządzenia, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Jednakże, w sytuacji gdy obroty Wnioskodawcy związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyły kwoty, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia lub, w przypadku gdy Wnioskodawca wykonuje czynności zwolnione wymienione w załączniku do rozporządzenia, i udział tych czynności w obrocie ogółem nie przekroczył wielkości wskazanej w § 3 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 rozporządzenia, Koło może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że Koło może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży tusz zwierzęcych ze względu na to, iż zapłata następuje za pośrednictwem rachunku bankowego a prowadzona ewidencja pozwala na jednoznaczną identyfikację nabywcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl