IPPP2/443-422/12-2/DG - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości w przypadku uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, możliwość zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem sprzedaży nieruchomości przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tymi transakcjami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-422/12-2/DG Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości w przypadku uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, możliwość zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem sprzedaży nieruchomości przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z tymi transakcjami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania nabywanej nieruchomości, w sytuacji gdy zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej zadatku na poczet nabywanej nieruchomości jak również z faktury dokumentującej jej zakup (pyt. nr 1 i 2),

* zwolnienia z podatku VAT transakcji sprzedaży nieruchomości przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT z takiej transakcji (pyt. nr 3)

* jest prawidłowe.

* korekty podatku naliczonego z tytułu otrzymania faktury korygującej dotyczącej sprzedaży nieruchomości, która korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT (pyt. nr 4) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanej nieruchomości, prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej zadatku na poczet nabywanej nieruchomości jak również z faktury dokumentującej jej zakup oraz korekty podatku naliczonego z tytułu otrzymania faktury korygującej dotyczącej sprzedaży nieruchomości, która korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 30 stycznia 2012 r. P. zawarł jako kupujący przedwstępną warunkową umowę sprzedaży (dalej: "Umowa"), której przedmiotem jest działka gruntu o powierzchni 10.658 m2, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą o numerze..... (dalej: Nieruchomość). Na Nieruchomości nie znajdują się żadne naniesienia (jest niezabudowana) a stosownie do wpisu w rejestrze gruntów jest ona oznaczona symbolami: "RIIIb", "RIVa" - grunty orne, symbolem "ŁIII" - łąki trwałe, "N" - nieużytki.

Nieruchomość znajduje się wprawdzie w granicach obszaru objętego uchwałą Rady miasta z dnia 10 października 2006 r. w sprawie przyjęcia Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta, zgodnie z którym Nieruchomość znajduje się na terenie rozwoju funkcji produkcyjno-usługowych, dla którego został ustalony priorytet dla lokalizowania funkcji produkcyjnych i usługowych, magazynowo - składowych, baz i składów, a także parków technologicznych oraz centrów kongresowo - wystawienniczych, ale Nieruchomość nie jest objęta ani miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani nie zostały wydane dla niej żadne decyzje o warunkach zabudowy.

Zamiarem P. jest nabycie Nieruchomości celem wybudowania na niej budynku magazynowego z zapleczem administracyjno - socjalnym, parkingami, infrastrukturą techniczną i zjazdem, który będzie bądź odrębnym budynkiem bądź będzie stanowić rozbudowę magazynu posadowionego na sąsiedniej działce, której właścicielem jest P. Tak wybudowany budynek wraz z Nieruchomością zostaną następnie oddane do używania na podstawie stosownych umów (najem, dzierżawa lub inna) podmiotowi trzeciemu (dalej: "Użytkownik"). Ponieważ założenie to będzie mogło zostać zrealizowane jedynie w razie możliwości zabudowy Nieruchomości zgodnie z założoną koncepcją, Umowa została zawarta pod warunkiem zawieszającym, iż do dnia 31 sierpnia 2012 r. dla Nieruchomości zostanie wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy. P. uzgodnił z Użytkownikiem i sprzedawcą, iż o wydanie takiej decyzji w odpowiednim czasie przed zawarciem Umowy przyrzeczonej wystąpi Użytkownik. P. i sprzedający ustalili, iż po ziszczeniu się wszystkich przewidzianych Umową warunków, w tym m.in. i przede wszystkim warunku dotyczącego otrzymania pozytywnej decyzji o Warunkach Zabudowy strony Umowy zawrą ostateczną umowę sprzedaży Nieruchomości (Umowa przyrzeczona).

Zakładając, iż do sprzedaży dojdzie wtedy, kiedy dla Nieruchomości będzie już wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy, P. zapłacił na rzecz Sprzedającego zadatek (dalej: ",Zadatek"), który został powiększony o podatek VAT wg stawki 23% i udokumentowany stosowną fakturą VAT.

Wariant alternatywny:

Biorąc pod uwagę niepewność związaną z wydaniem i uprawomocnieniem się decyzji o warunkach zabudowy (ze względu na przewlekłość procedury administracyjnej, konieczność dalszych decyzji albo dostarczenia innych dokumentów oraz ryzyko zaskarżenia decyzji przez podmioty trzecie), wariantowo - aby nie stracić wpłaconego zadatku - P. rozważa zakup Nieruchomości także w sytuacji, gdy przed datą zawarcia Umowy przyrzeczonej nie zostanie wydana decyzja o Warunkach Zabudowy albo decyzja taka do dnia zawarcia Umowy przyrzeczonej nie będzie prawomocna i ostateczna (np. ze względu na odwołanie złożone przez osobę trzecią).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji sprzedaży Nieruchomości po spełnieniu warunku uzyskania ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie z tego podatku zwolniona, a w związku z tym czy P. będzie miał prawo w pełni odliczyć podatek VAT naliczony i wykazany przez sprzedawcę na fakturze VAT od ceny sprzedaży.

2.

Czy w sytuacji, gdy warunkiem sprzedaży jest uzyskanie ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy P. słusznie przyjął, iż również wpłacony Zadatek podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie był z tego podatku zwolniony, a w związku z tym P. miał prawo odliczyć podatek VAT naliczony i wykazany przez sprzedawcę na fakturze VAT od kwoty Zadatku.

Pytania dotyczące Wariantu Alternatywnego:

3.

Czy w sytuacji, kiedy do sprzedaży doszłoby przed spełnieniem warunku o uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, sprzedaż powinna być zwolniona od podatku VAT, czy też opodatkowana i czy w sytuacji wystawienia faktury VAT przez sprzedawcę, P. będzie uprawniony od odliczenia podatku VAT wynikającego z tej faktury.

4.

Czy w sytuacji, kiedy do sprzedaży doszłoby przed spełnieniem warunku o uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, a sprzedaż Nieruchomości byłaby zwolniona od podatku VAT, P. powinien dokonać korekty podatku naliczonego w miesiącu otrzymania od sprzedawcy faktury korygującej VAT, która wskazywałaby na zwolnienie zamiast pierwotnego opodatkowania stawką 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem P. brak jakichkolwiek wątpliwości, iż sprzedaż Nieruchomości dokonana na podstawie Umowy przyrzeczonej stanowić będzie dostawę towarów stosownie do art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: Ustawa VAT) i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Rozważenia wymaga jednak czy dostawa taka może być z podatku VAT zwolniona. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę."

Z treści powyższego przepisu wynika (a contrario), że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlegają dostawy gruntów niezabudowanych, które jednocześnie nie są przeznaczone pod zabudowę. Z uwagi na takie brzmienie przepisu należy ustalić jaki element decyduje o przeznaczeniu gruntu pod zabudowę. Ustawa VAT w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium "przeznaczenia terenu pod zabudowę" a na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia "gruntu przeznaczonego pod zabudowę".

Zdaniem P. oznacza to, iż aby określić czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

Stanowisko takie w pełni potwierdzają także organy podatkowe, czego przykładem jest m.in. interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 sierpnia 2011 r. sygn. IBPP3/443-643/11/AM.

Powyższe oznacza, iż dostawa gruntu, dla którego otrzymano uprzednio decyzję o warunkach zabudowy będzie dostawą "gruntu przeznaczonego pod zabudowę" i nie będzie korzystać ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT a zatem będzie podlegać opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i I9 oraz art. 124.

Ponieważ P jest podatnikiem wskazanym w przepisie art. 15 ustawy VAT oraz nabywana nieruchomość będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, a jednocześnie nie wystąpi żadna okoliczność wskazana w art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT, P będzie miał prawo w pełni odliczyć podatek VAT naliczony od ceny sprzedaży.

Reasumując:

P. jest zdania, iż planowana sprzedaż Nieruchomości będzie stanowić dostawę towarów. W sytuacji, gdy zostanie ona dokonana (Umowa Przyrzeczona zostanie zawarta) po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy o treści umożliwiającej wybudowanie na Nieruchomości budynku magazynowego dostawa taka będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT a warunki dla jej zwolnienia z opodatkowania nie wystąpią. W związku z tym cena sprzedaży określona w Umowie zostanie powiększona o podatek VAT a P będzie miał prawo w pełni odliczyć podatek VAT naliczony od ceny sprzedaży.

Ad. 2

Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy VAT jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności; w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Ponieważ umowa sprzedaży przewiduje, iż dostawa Nieruchomości zostanie dokonana po uzyskania satysfakcjonującej P. decyzji o Warunkach zabudowy (co jest warunkiem sprzedaży) a tym samym w warunkach wyłączających zwolnienie to P. jest zdania, iż należało opodatkować także Zadatek zapłacony przy zawieraniu Umowy.

Reasumując:

Zdaniem P. strony Umowy słusznie przyjęły konieczność opodatkowania zapłaconego przy zawieraniu Umowy Zadatku. W związku z tym P miał także prawo dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od kwoty zadatku.

Ad. 3

W sytuacji, gdy zawarcie Umowy przyrzeczonej a tym samym dokonanie dostawy Nieruchomości będzie miało miejsce przed uzyskaniem decyzji o Warunkach zabudowy brak będzie podstaw do uznania, iż dostawa obejmie grunty budowlane bądź przeznaczone pod zabudowę. Zdaniem P. o przeznaczeniu gruntu "pod zabudowę" przesądza albo uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego albo prawomocna decyzja o warunkach zabudowy. Do czasu, kiedy takich dla gruntu nie ma, Nieruchomość nie ma charakteru terenu budowlanego ani teren przeznaczonego pod zabudowę.

Podobnie fakt objęcia obszaru położenia Nieruchomości przez Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego będzie niewystarczający dla przyjęcia, iż mamy do czynienia z gruntem przeznaczonym pod zabudowę. Wniosek taki wynika z Uchwały 7 sędziów NSA sygn. I FPS 8/10 z dnia 17 stycznia 2011 r., gdzie czytamy:

"W związku z tym, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie jest źródłem prawa miejscowego (art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz. U. Nr 89, poz. 717, z późn. zm.) nie może ono stanowić podstawy do ustalenia prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT

Oznacza to, iż w takiej sytuacji znajdzie zastosowanie zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT a tym samym Umowa przyrzeczona będzie podlegać zwolnieniu z VAT.

Stosownie do treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

Konsekwencją tego jest fakt, iż P. nie będzie miał prawa odliczyć podatku naliczonego od ceny sprzedaży, gdyby sprzedający wystawił z tytułu sprzedaży nieruchomości fakturę VAT z kwotą sprzedaży netto powiększoną o podatek VAT.

Reasumując:

W sytuacji, kiedy do sprzedaży doszłoby przed spełnieniem warunku o uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, sprzedaż będzie zwolniona od podatku VAT i sprzedawca nie powinien doliczać podatku VAT do ceny, a w sytuacji wystawienia przez sprzedawcę faktury VAT, P nie będzie uprawniony od odliczenia podatku VAT wynikającego z tej faktury.

Ad. 4

Stosownie do treści art. 86 ust. 10a ustawy VAT w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

Oznacza to, iż w sytuacji, kiedy do sprzedaży doszłoby przed spełnieniem warunku o uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, a sprzedaż Nieruchomości byłaby zwolniona od podatku VAT, P. powinien dokonać korekty podatku naliczonego w miesiącu otrzymania od sprzedawcy faktury korygującej VAT, która wskazywałaby na zwolnienie zamiast pierwotnego opodatkowania stawką 23%.

Reasumując:

P. powinien dokonać korekty podatku naliczonego w miesiącu otrzymania od sprzedawcy faktury korygującej VAT, która wskazywałaby na zwolnienie zamiast pierwotnego opodatkowania stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie:

o opodatkowania nabywanej nieruchomości, w sytuacji gdy zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej zadatku na poczet nabywanej nieruchomości jak również z faktury dokumentującej jej zakup (pyt. nr 1 i 2);

o zwolnienia z podatku VAT transakcji sprzedaży nieruchomości przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT z takiej transakcji (pyt. nr 3);

* nieprawidłowe w zakresie:

o korekty podatku naliczonego z tytułu otrzymania faktury korygującej dotyczącej sprzedaży nieruchomości, która korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT (pyt. nr 4).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki bądź zwolnienie z opodatkowania.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nie przeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (...) (art. 4 ust. 2 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (ust. 3 art. 106).

Z przywołanych przepisów wynika, iż podatnik wystawia fakturę zaliczkową w sytuacji, gdy faktura ta stwierdza czynności otrzymania przez wystawcę części należności (zaliczki, przedpłaty, zadatku, raty) przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi. Zaznaczyć należy, że ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, co oznacza, iż opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dnia 30 stycznia 2012 r. zawarł jako kupujący przedwstępną warunkową umowę sprzedaży, której przedmiotem jest działka gruntu o powierzchni 10.658 m2. Na Nieruchomości nie znajdują się żadne naniesienia (jest niezabudowana) a stosownie do wpisu w rejestrze gruntów jest ona oznaczona symbolami: "RIIIb", "RIVa" - grunty orne, symbolem "ŁIII" - łąki trwałe, "N" - nieużytki.

Ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta wynika, iż Nieruchomość znajduje się na terenie rozwoju funkcji produkcyjno-usługowych, dla którego został ustalony priorytet dla lokalizowania funkcji produkcyjnych i usługowych, magazynowo-składowych, baz i składów, a także parków technologicznych oraz centrów kongresowo-wystawienniczych, ale Nieruchomość nie jest objęta ani miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani nie zostały wydane dla niej żadne decyzje o warunkach zabudowy.

Zamiarem Spółki jest nabycie Nieruchomości celem wybudowania na niej budynku magazynowego z zapleczem administracyjno-socjalnym, parkingami, infrastrukturą techniczną i zjazdem, który będzie bądź odrębnym budynkiem bądź będzie stanowić rozbudowę magazynu posadowionego na sąsiedniej działce, której właścicielem jest Spółka. Tak wybudowany budynek wraz z Nieruchomością zostaną następnie oddane do używania na podstawie stosownych umów (najem, dzierżawa lub inna) podmiotowi trzeciemu. W związku z powyższym Wnioskodawca zawarł Umowę pod warunkiem zawieszającym, iż do dnia 31 sierpnia 2012 r. dla Nieruchomości zostanie wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy, o wydanie której przed zawarciem Umowy przyrzeczonej wystąpi Użytkownik.

Spółka i sprzedający ustalili, iż po ziszczeniu się wszystkich przewidzianych Umową warunków, w tym m.in. i przede wszystkim warunku dotyczącego otrzymania pozytywnej decyzji o Warunkach Zabudowy strony Umowy zawrą ostateczną umowę sprzedaży Nieruchomości.

Zakładając, iż do sprzedaży dojdzie wtedy, kiedy dla Nieruchomości będzie już wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy. Wnioskodawca zapłacił na rzecz Sprzedającego zadatek, który został powiększony o podatek VAT wg stawki 23% i udokumentowany stosowną fakturą VAT.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy dla przedmiotowej nieruchomości zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy budynkiem magazynowym, wówczas transakcja ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9, gdyż przedmiotem dostawy będzie grunt niezabudowany lecz przeznaczony pod zabudowę. Zatem w takiej sytuacji Wnioskodawca jako podatnik VAT nabywający przedmiotową nieruchomość do czynności podlegających opodatkowaniu ma prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących wpłacony zadatek jak i dostawę tej nieruchomości. Tut. Organ stwierdza, iż w tej sytuacji nie będą miały zastosowania przepisy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, gdyż dostawa nieruchomości, dla której wydano decyzję o warunkach zabudowy podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Ponadto należy wskazać, że o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, o klasyfikacji danego terenu decydują zapisy zawarte w ewidencji gruntów.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", ilekroć w ustawie jest mowa o ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości) - rozumie się przez to jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.

Stosownie do art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy, ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Z przedstawionej we wniosku sytuacji alternatywnej wynika, że Wnioskodawca będzie nabywał nieruchomość gruntową niezabudowaną, dla której nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego jak również nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy dla tej nieruchomości lub też decyzja ta nie będzie prawomocna wskutek np. złożenia odwołania przez osobę trzecią. Powyższy grunt jest oznaczony w ewidencji gruntów jako użytki rolne: grunt orny i łąki trwałe, ponadto część tej nieruchomości stanowią nieużytki.

Zatem w przedstawionej sytuacji dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż nieruchomość ta nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego jako grunt o przeznaczeniu budowlanym, jak również nie została wydana dla niej prawomocna decyzja ustalająca warunki zabudowy. W konsekwencji powyższego dostawa nieruchomości określonej w ewidencji gruntów jako użytki rolne i nieużytki nie będzie gruntem budowlanym ani przeznaczonym pod zabudowę i będzie zwolniona z podatku VAT. Zatem kontrahent Wnioskodawcy zarówno w fakturze dokumentującej zadatek jak i faktyczną dostawę nie powinien wykazywać podatku VAT, gdyż transakcja ta będzie zwolniona z tego podatku.

Tym samym Wnioskodawca dokonując zakupu nieruchomości zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT nawet jeśli kontrahent opodatkuje przedmiotową transakcję, Spółka zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących tę transakcję.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że zapłacił na rzecz Sprzedającego zadatek, który został powiększony o podatek VAT wg stawki 23% i udokumentowany stosowną fakturą VAT.

Spółka odliczyła podatek VAT z przedmiotowej faktury. Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w sytuacji gdyby transakcja ta była zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, to Strona w myśl art. 86 ust. 10a będzie zobowiązana dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma stosowną fakturę korygującą.

Zgodnie z przytoczonym przez Wnioskodawcę art. 86 ust. 10a ustawy o VAT w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Tut. Organ w kontekście przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, iż przepis art. 86 ust. 10a nie ma zastosowania do sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę. W sytuacji gdy transakcja jest zwolniona z opodatkowania, a kontrahent wystawi fakturę z podatkiem, nabywcy zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 nie przysługuje prawo do odliczenia podatku ani z faktury dokumentującej zadatek, ani z faktury ostatecznej dokumentującej dostawę. Przepis art. 86 ust. 10a ma zastosowanie do sytuacji, kiedy z pierwotnej faktury podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia tego podatku, a wskutek faktury korygującej zmienia się jego wysokość, stawka itp., lecz korekta taka nie dotyczy zmiany z transakcji opodatkowanej na zwolnioną lub niepodlegającą podatkowi VAT.

Zatem w konsekwencji powyższego, jeśli okaże się, że przedmiotowa transakcja dostawy nieruchomości niezabudowanej będzie zwolniona z podatku VAT, Wnioskodawca będzie zobligowany do dokonania korekty podatku naliczonego wykazanego w deklaracji podatkowej, w której rozliczył nienależnie ten podatek od zapłaconego zadatku, a nie na bieżąco z otrzymanej faktury korygującej. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo tut. Organ zauważa, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie do treści art. 14b cyt. ustawy interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m, mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl