IPPP2/443-419/09-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-419/09-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Sp.z o.o jest spółką dystrybucyjno-handlową działającą na rynku polskim w zakresie dystrybucji środków oraz preparatów ochrony roślin. Oprócz powyższej działalności X zajmuję się również produkcją pestycydów i pozostałych środków agrochemicznych.

Jednym z dostawców środków ochrony roślin, dystrybuowanych przez X, jest austriacka spółka Y. Wprowadzenie przez X środków oraz preparatów ochrony roślin na rynek Polski jest możliwe po przeprowadzeniu doświadczeń oraz dokonania rejestracji tych produktów w Polsce. W związku z powyższym X świadczy, na zlecenie Y, usługi w zakresie przeprowadzania doświadczeń na preparatach i produktach. X dokonuje również rejestracji tychże preparatów oraz produktów. Po dokonaniu rejestracji możliwa jest sprzedaż preparatów i produktów na polskim rynku. Przeprowadzanie doświadczeń na preparatach oraz produktach jest zlecane przez X wyspecjalizowanym podmiotom np. Instytutowi Ochrony Roślin. W ramach tych doświadczeń na preparatach oraz produktach przeprowadzane są badania. Dokonywane jest również uzupełnianie badań sprawozdawczych produktów i preparatów min. w warunkach polowych. W ramach usług rejestracyjnych X dokonuje rejestracji nowych produktów i preparatów oraz rejestracji aktualizujących w oparciu o wymogi prawa Unii Europejskiej. Procedura rejestracyjna produktów i preparatów polega min. na:

1.

zleceniu przez X badania produktów i preparatów;

2.

dostarczaniu przez X niezbędnej dokumentacji rejestracyjnej do lstytutu Ochrony Roślin oraz Państwowego Zakładu Higieny;

3.

uzyskiwaniu przez X opinii w zakresie możliwości stosowania produktów i preparatów oraz ich wpływu na środowisko naturalne;

4.

złożeniu przez X wniosku rejestracyjnego do Ministerstwa Rolnictwa wraz z wniesieniem opłaty rejestracyjnej;

5.

odebraniu certyfikatu dopuszczającego stosowanie danego produktu bądź preparatu, który jest wydawany przez Ministerstwo Rolnictwa.

Z tytułu świadczenia na rzecz Y opisanych powyżej usług X otrzymuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest wypłacane przez Y na podstawie faktur wystawianych przez X.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wynagrodzenie otrzymywane przez X za świadczenie na rzecz Y opisanych powyżej usług podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy: Zdaniem X Wynagrodzenie podlega opodatkowania podatkiem VAT w Polsce ponieważ miejscem świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym jest terytorium Polski. Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku takiej siedziby lub miejsca prowadzenia działalności miejscem świadczenia usług jest miejsce stałego zamieszkania świadczącego. Od tak sformułowanej zasady ogólnej przepisy ustawy o VAT przewidują szereg wyjątków. Przepisy art. 27 ust. 2-6 oraz art. 28 ustawy o VAT w odmienny sposób określają bowiem miejsce świadczenia konkretnych usług dla potrzeb podatku VAT. Zdaniem X w stanie faktycznym opisanym we wniosku miejsce świadczenia usług należy określić zgodnie z zasadą generalną zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. X stoi na stanowisku, że do usług świadczonych przez nią na rzecz Y nie będzie mieć zastosowania przepis art. 27 ust. 2 pkt 1, gdyż dotyczy ustalenia miejsca świadczenia usług w odniesieniu do usług związanych z nieruchomościami oraz przepis art. 27 ust. 2 pkt 2, który dotyczy ustalenia miejsca świadczenia usług transportowych. Do usług świadczonych przez X nie będzie mieć również zastosowania art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT, gdyż wskazane w tym przepisie usługi niematerialne mają odmienny charakter oraz zakres od usług rejestracyjnych świadczonych przez X. Do usług świadczonych na rzecz Y przez X nie będzie mieć również zastosowania regulacja zawarta w art. 28 ustawy o VAT gdyż dotyczy ona określenia miejsca świadczenia usług w transporcie towarów. Mając na uwadze powyższe, X stwierdza, że Wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W przypadku świadczenia usług, istotnym kryterium w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest ustalenie miejsca świadczenia danej usługi, a w konsekwencji i miejsca jej opodatkowania.

Zasadniczo usługi opodatkowane są w kraju świadczącego usługę, chyba że ze względu na ich specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami.

W myśl art. 27 ust. 3 ustawy VAT w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W myśl art. 27 ust. 4. przepis ust. 3 stosuje się do usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2.

reklamy;

3.

doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:

a)

usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),

b)

usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),

c)

usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),

d)

usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,

e)

usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);

3a) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń;

4.

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5.

dostarczania (oddelegowania) personelu;

6.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7.

telekomunikacyjnych;

8.

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9.

elektronicznych;

10.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11.

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13.

przesyłowych:

a)

gazu w systemie gazowym,

b)

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

14.

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi w zakresie:

1.

przeprowadzania doświadczeń na preparatach i produktach. Przeprowadzanie doświadczeń na preparatach oraz produktach jest zlecane przez X wyspecjalizowanym podmiotom np. Instytutowi Ochrony Roślin. W ramach tych doświadczeń na preparatach oraz produktach przeprowadzane są badania. Dokonywane jest również uzupełnianie badań sprawozdawczych produktów i preparatów min. w warunkach polowych oraz usługi w zakresie - w opinii tutejszego organu usługi te stanowią usługi niematerialne wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 3a) - usługi przetwarzania danych, dostarczania informacji, Zgodnie z ust. 3 powołanego art. 27 miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

2.

rejestracji nowych produktów i preparatów oraz rejestracji aktualizujących w oparciu o wymogi prawa Unii Europejskiej. Procedura rejestracyjna produktów i preparatów polega min. na:

1.

zleceniu przez X badania produktów i preparatów;

2.

dostarczaniu przez X niezbędnej dokumentacji rejestracyjnej do lstytutu Ochrony Roślin oraz Państwowego Zakładu Higieny;

3.

uzyskiwaniu przez X opinii w zakresie możliwości stosowania produktów i preparatów oraz ich wpływu na środowisko naturalne;

4.

złożeniu przez X wniosku rejestracyjnego do Ministerstwa Rolnictwa wraz z wniesieniem opłaty rejestracyjnej;

5.

odebraniu certyfikatu dopuszczającego stosowanie danego produktu bądź preparatu, który jest wydawany przez Ministerstwo Rolnictwa.

W opinii tutejszego organu usługi takie zostały wymienione w art. 27 ust. 4 pkt 3) lit. c) usługi prawnicze. Celem usług Spółki jest uzyskanie dla kontrahenta pozytywnego załatwienia sprawy administracyjnej (certyfikatu), w postaci uzyskania rejestracji produktu farmaceutycznego. W świetle celu usług świadczonych przez Spółkę (przeprowadzenie procedury prawnej w celu uzyskania pozytywnego rozstrzygnięcia właściwego organu administracji) uzasadnione jest twierdzenie, iż usługi Spółki są w istocie usługami zwyczajowo świadczonymi przez prawników, a w szczególności mają taki sam cel jak typowe usługi świadczone przez prawników i konsultantów, czyli uzyskanie pozytywnego rozstrzygnięcia dla klienta. Dodatkowo należy również należy zwrócić uwagę, iż usługi świadczone przez Spółkę polegają przede wszystkim na reprezentowaniu kontrahenta w postępowaniu administracyjnym przed organem władzy państwowej. Tego typu usługi są charakterystyczne właśnie dla usług prawniczych. W związku z powyższym, jeśli usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz podmiotów nie mających siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, bądź też na rzecz podatników podatku od wartości dodanej mających siedzibę (bądź stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej) na terytorium innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej - można sklasyfikować wg PKWiU jako usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1) to faktycznie usługi te mieszczą się w katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 4, a ich miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W takiej sytuacji Spółka nie dokonuje rozliczenia podatku od towarów i usług z tego tytułu w Polsce i w konsekwencji nie ma obowiązku wykazywania podatku należnego w fakturach VAT dokumentujących nabycie usług przez ww. podatników.

Zgodnie z ust. 3 powołanego art. 27 miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług przetwarzania danych i dostarczania informacji oraz usług prawniczych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. To samo dotyczy usług w zakresie pomocy prawnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl