IPPP2/443-405/14-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-405/14-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) uzupełnionym w dniu 4 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 28 maja 2014 r. nr IPPP2/443-405/14-2/MM o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania opłat pobieranych w wykonaniu norm ustawowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat pobieranych w wykonaniu norm ustawowych. Wskazany wniosek zawierał braki formalne. W związku z tym tut. Organ podatkowy pismem z 28 maja 2014 r. znak IPPP2/443-405/14-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca został utworzony zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów. Ma on charakter centralny i działa na podstawie ustawy oraz statutu nadanego Decyzją z dnia 26 lipca 2010 r.

Szczegółowe zadania i zakres działania Wnioskodawcy określa § 5 statutu. Zgodnie z nim do zadań Wnioskodawcy należy:

1.

przejmowanie, przechowywanie i zabezpieczanie materiałów archiwalnych,

2.

ewidencjonowanie materiałów archiwalnych,

3.

udostępnianie materiałów archiwalnych.

4.

urzędowe potwierdzanie treści przechowywanych materiałów archiwalnych,

5.

prowadzenie działalności edukacyjnej, naukowej i popularyzatorskiej,

6.

prowadzenie działalności reprograficznej, w tym digitalizacji,

7.

wspomaganie wdrażania technologii informacyjnych w archiwistyce,

8.

współpraca z archiwami państwowymi, na ich wniosek, w zakresie współuczestniczenia w ich czynnościach z dziedziny kształtowania i nadzoru nad państwowym zasobem archiwalnym, w szczególności w odniesieniu do postępowania z dokumentacją audiowizualną oraz dokumentami elektronicznymi.

Archiwum może realizować usługi w następujący sposób (§ 5 ust. 2 statutu):

1.

prowadzenie kwerend,

2.

kopiowania, przetwarzania i przekazywania danych przy użyciu systemów teleinformatycznych lub informatycznych nośników dla potrzeb, o których mowa w pkt 3 powyżej (udostępnianie),

3.

konserwacji materiałów archiwalnych,

4.

reprografii, w tym digitalizacji i mikrofilmowania dla potrzeb, o których mowa w pkt 3 powyżej (udostępnianie).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy centralnym organem administracji rządowej w sprawach państwowego zasobu archiwalnego jest Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych. Działalność archiwalną w zakresie państwowego zasobu archiwalnego prowadzi państwowa sieć archiwalna, którą tworzą archiwa państwowe (art. 22 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), w tym m.in. N.

Jak wynika z § 19 statutu N. jest państwową jednostką budżetową działającą według zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). W § 20 Statutu wskazano, iż majątek Archiwum stanowi własność Skarbu Państwa i może być wykorzystywany jedynie do celów związanych z działalnością statutową Archiwum.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, nadzór nad narodowym zasobem archiwalnym sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego za pośrednictwem Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.

Działalność archiwalna obejmuje gromadzenie, ewidencję, przechowywanie, opracowanie, zabezpieczenie i udostępnianie materiałów archiwalnych oraz prowadzenie działalności informacyjnej (art. 23 ww. ustawy).

Zgodnie z § 7 statutu Wnioskodawcy zasób Archiwum stanowią materiały fotograficzne i audiowizualne wchodzące do państwowego zasobu archiwalnego - niezależnie od okresu ich wytworzenia - powstałe i utrwalone sposobem fotograficznym, fonograficznym i wideofonicznym, bez względu na ich postać, oraz inne rodzaje materiałów archiwalnych powstające w jednostkach organizacyjnych powołanych do wytwarzania dokumentacji fotograficznej i audiowizualnej, utrwalających działalność podstawową w formie fotograficznej i audiowizualnej oraz gromadzących takie materiały archiwalne celowo. Zasób Archiwum stanowią również materiały archiwalne w postaci cyfrowej stanowiące duże zbiory danych o ustalonej i zdefiniowanej strukturze, w tym rejestry publiczne oraz zbiory danych zamieszczanych w Internecie, w tym strony www wytwarzane w szczególności przez podmioty uprawnione do korzystania z domeny gov.pl.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opłaty uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu wykonywanych cyfrowych kopii materiałów archiwalnych z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego, publikacji materiałów z zasobów Wnioskodawcy, kwerend, kserokopii materiałów aktowych oraz wydruków w całości odprowadzane na dochody budżetowe Państwa - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy mając na względzie opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest urzędem obsługującym organ władzy publicznej, realizującym zadania określone w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz statucie, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności należą do kategorii spraw z zakresu administracji państwowej. Opłaty otrzymywane w związku z realizacją wniosków o wykonanie cyfrowych kopii materiałów archiwalnych z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego, kwerend, kserokopii materiałów aktowych oraz wydruków ściśle wywodzą się z działalności statutowej. Nie są to czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem, mając na uwadze stan faktyczno - prawny, opłaty o których mowa w niniejszym wniosku nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy, w omawianej sprawie, następuje wyłączenie podmiotowo - przedmiotowe na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. I tak na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" narodowy zasób archiwalny w zależności od stosunku własności materiałów archiwalnych, dzieli się na:

1.

państwowy zasób archiwalny,

2.

niepaństwowy zasób archiwalny.

Nadzór nad narodowym zasobem archiwalnym sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego za pośrednictwem Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych (art. 4 ustawy).

Działalność archiwalną w zakresie państwowego zasobu archiwalnego prowadzi państwowa sieć archiwalna, którą tworzą archiwa państwowe (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy). Archiwa państwowe tworzy i likwiduje minister do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia, na wniosek Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych (art. 24 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy centralnym organem administracji rządowej w sprawach państwowego zasobu archiwalnego jest Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych.

Zgodnie z art. 23 ustawy działalność archiwalna obejmuje gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie, opracowanie, zabezpieczenie i udostępnianie materiałów archiwalnych oraz prowadzenie działalności informacyjnej.

W myśl art. 28 ww. ustawy do zakresu działania archiwów państwowych należy w szczególności:

1.

kształtowanie państwowego zasobu archiwalnego;

2.

(uchylony);

3.

ewidencja, przechowywanie, opracowanie, zabezpieczenie i udostępnianie materiałów archiwalnych należących do ich zasobu archiwalnego;

4.

kontrola postępowania z materiałami archiwalnymi wchodzącymi do państwowego zasobu archiwalnego w archiwach zakładowych, w składnicach akt oraz jednostkach organizacyjnych z powierzonym zasobem archiwalnym;

5.

wydawanie uwierzytelnionych odpisów, wypisów, wyciągów i reprodukcji przechowywanych materiałów, a także zaświadczeń na podstawie tych materiałów;

6.

prowadzenie prac naukowych oraz wydawniczych w dziedzinie archiwistyki i dziedzin pokrewnych;

7.

popularyzacja wiedzy o materiałach archiwalnych i archiwach oraz prowadzenie działalności informacyjnej;

8.

wykonywanie zadań określonych w ustawie lub w odrębnych przepisach.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy materiały archiwalne udostępnia się jednostkom organizacyjnym i obywatelom dla potrzeb nauki, kultury, techniki oraz gospodarki. Udostępnianie materiałów archiwalnym dla powyższych potrzeb jest bezpłatne.

Zgodnie z art. 16 ust. 2a ustawy archiwa państwowe wykonują usługi archiwalne w zakresie wyszukiwania, prowadzenia kwerend, kopiowania, przetwarzania i przekazywania danych przy użyciu systemów teleinformatycznych lub informatycznych nośników danych oraz konserwacji materiałów archiwalnych na potrzeby, o których mowa w ust. 1. Archiwa państwowe mogą również prowadzić działalność usługową, polegającą na przechowywaniu, kopiowaniu i konserwacji dokumentacji o czasowym okresie przechowywania, w tym dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca został utworzony zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie utworzenia Archiwum Dokumentacji Mechanicznej. Ma charakter centralny i działa na podstawie ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz statutu nadanego decyzją Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych. Zainteresowany może realizować usługi poprzez prowadzenie kwerend, kopiowania, przetwarzania i przekazywania danych przy użyciu systemów teleinformatycznych lub informatycznych nośników, konserwacji materiałów archiwalnych, reprografii, w tym digitalizacji i mikrofilmowania dla potrzeb udostępniania materiałów archiwalnych. Z tytułu realizacji usług Zainteresowany otrzymuje opłaty, które przekazywane są w całości na dochody budżetowe Państwa.

Z uwagi na opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że Wnioskodawca realizując zadania określone w ustawie działa jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, a wykonywane przez niego czynności należą do kategorii spraw z zakresu administracji państwowej.

Urząd obsługujący organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji państwowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Wprawdzie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że wspomniane urzędy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, a wysokość opłat za te czynności jest ściśle określona w przepisach prawa.

Zatem Wnioskodawca działając jako urząd obsługujący organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności określonych w przepisach ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz statucie nadanym decyzją Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Opłaty uzyskiwane z tytułu wykonywanych cyfrowych kopii materiałów archiwalnych z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego, publikacji materiałów z zasobów Wnioskodawcy, kwerend, kserokopii materiałów aktowych oraz wydruków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl