IPPP2-443-394/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-394/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawiania paragonów fiskalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawiania paragonów fiskalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi sezonową jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na organizacji wizyt Mikołaja w (głównie) w domach w okresie świątecznym. Prowadzi PKPiR, jest podmiotowo zwolniony z VAT. Działalność prowadzona jest od 2007 r.. Klientami Wnioskodawcy są niemal wyłącznie osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarcze (ew. prowadzące działalność, ale świadczone usługi wykonywane są bez związku z tą działalnością) i nieliczne szkoły, przedszkola. Usługi zamawiane są za pośrednictwem telefonu i internetu - w momencie zamawiania ustalana jest z klientem ich cena wg cennika. Następnie usługi wykonywane są przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę w formie umowy cywilnoprawnej pracowników.

W 2010 r. ani w latach poprzednich Zainteresowany nie przekroczył progu 20.000 PLN (w 2007 r.) ani 40.000 PLN (w latach następnych) sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, który zobowiązywałby do instalacji kasy fiskalnej Ponadto, rozporządzenie MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji..., w poprzednim brzmieniu zwalniało działalność rozrywkową z obowiązku prowadzenia rejestracji (wymieniona w załączniku do rozporządzenia). W roku 2011 Wnioskodawca przewiduje przekroczyć jednak próg 40.000 PLN i w sytuacji braku zwolnienia przedmiotu prowadzonej działalności z obowiązku ewidencji obrotu przy użyciu kasy rejestrującej, będzie miał obowiązek instalacji kasy (o ile nie wprowadzi płatności przelewem za swoje usługi z jednoczesnym prowadzeniem ewidencji transakcji wymaganej przepisami). Z racji tego, że usługi świadczone są w pewnych momentach (Wigilia) jednocześnie przez ok. 25 pracowników, a w inne dni też przez wielu, bardzo kłopotliwe i nieopłacalne jest wyposażenie ich wszystkich w kasy rejestrujące. Jednocześnie wskazany w polu 47 przepis (§ 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania) zdaje się nie określać dokładnie, w jakim momencie musi zostać wystawiony paragon z kasy rejestrującej. Poza ww. opisaną działalnością Wnioskodawca nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej, a klienci jak na razie płacą za usługę gotówką bezpośrednio po jej wykonaniu. Opisana działalność jest w oczywisty sposób sezonowa. Szkołom i innym instytucjom są wystawiane rachunki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że wartość usługi u danego klienta jest z góry znana, czy możliwe jest wystawienie paragonów zbiorczo przed usługą, np. dwa dni wcześniej, a następnie rozdanie ich pracownikom w celu przekazania klientom bezpośrednio po wykonaniu usługi i uiszczeniu przez nich zapłaty gotówką.

Zdaniem Wnioskodawcy przywołany przepis nie zabrania takiego postępowania. Zainteresowanemu nie jest znany żaden inny przepis, z którym stanowisko to byłoby sprzeczne. Jest ono również technicznie możliwe, gdyż cena usługi znana jest wcześniej. Ew. zmiany w stosunku do pierwotnie ustalonej ceny (np. odmowa zapłaty przez klienta) mogą być rozwiązane przy pomocy procedury anulowania paragonu (brak zapłaty, więc paragon w ogóle nie będzie wydany klientowi), a w przypadku zapłaty przez klienta ceny mniejszej niż ustalona, paragon może być wysłany później pocztą lub pozostawiony klientowi w formie niezmienionej dla uproszczenia (pomimo, ze wskazuje on większą kwotę - jest to niekorzystne dla podatnika - nie powoduje on zaniżenia sprzedaży).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 cyt. ustawy.

W myśl ust. 1 ww. przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z treści art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 9 cyt. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia między innymi szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi datę i czas (godzinę) sprzedaży.

Ponadto, stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 tego rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

* dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

* sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (...)

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1,

Z art. 19 ust. 4 cyt. ustawy wynika, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Natomiast jak wynika z art. 19 ust. 11, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Artykuł 109 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż prowadzi sezonową, jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na organizacji wizyt mikołaja w (głównie) w domach w okresie świątecznym. Prowadzi PKPiR, jest podmiotowo zwolniony z VAT. Działalność prowadzona jest od 2007 r.. Klientami Wnioskodawcy są niemal wyłącznie osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarcze (ew. prowadzące działalność, ale świadczone usługi wykonywane są bez związku z tą działalnością) i nieliczne szkoły, przedszkola. Usługi zamawiane są za pośrednictwem telefonu i internetu - w momencie zamawiania ustalana jest z klientem ich cena wg cennika. Następnie usługi wykonywane są przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę w formie umowy cywilnoprawnej pracowników.

Ani w 2010 r. ani w latach poprzednich Zainteresowany nie przekroczył progu 20.000 PLN (w 2007 r.) ani 40.000 PLN (w latach następnych) sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W roku 2011 Wnioskodawca przewiduje przekroczyć jednak próg 40.000 PLN i w sytuacji braku zwolnienia przedmiotu prowadzonej działalności z obowiązku ewidencji obrotu przy użyciu kasy rejestrującej, będzie miał obowiązek instalacji kasy. Z racji tego, że usługi świadczone są w pewnych momentach (Wigilia) jednocześnie przez ok. 25 pracowników, a w inne dni też przez wielu, bardzo kłopotliwe i nieopłacalne jest wyposażenie ich wszystkich w kasy rejestrujące.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość wystawienia paragonów dwa dni wcześniej, a następnie rozdanie ich pracownikom w celu przekazania klientom bezpośrednio po wykonaniu usługi i uiszczeniu przez nich zapłaty gotówką.

Zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają wprost terminu zaewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej w opisanej sytuacji. Jednak ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży - świadczenia usługi, nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego, czyli z chwilą wykonania usługi lub ewentualnego otrzymania zaliczki (przedpłaty).

Z treści cyt. art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla powstania obowiązku podatkowego - obowiązku uiszczenia podatku, niezbędne jest wykonanie usługi. Nie można potwierdzić fakturą VAT, ani też żadnym innym dokumentem (np. paragonem fiskalnym) wykonania czegoś, co faktycznie nie zostało jeszcze wyświadczone. Taki dokument jest bowiem "dokumentem pustym" niedokumentującym żadnej transakcji. Powyższe potwierdza niejako treść § 7 ust. 1 pkt 2, który nakazuje sporządzanie raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym. Zatem z powyższego przepisu wynika, iż podatnik winien na koniec dnia sporządzić zestawienie sprzedaży dokonanej w danym dniu, a więc zestawienie wyświadczonych usług wraz z przypisanym im obrotem. Jeżeli Wnioskodawca wystawi paragony fiskalne dwa dni przed wykonaniem usług, sporządzone przez niego dobowe raporty fiskalne oraz prowadzona na ich podstawie ewidencja nie będzie odzwierciedlać stanu faktycznego, gdyż usługi zaewidencjonowane na kasie rejestrującej oraz wykazane w rejestrze pod datą wystawienia paragonów fiskalnych zostaną wykonane dopiero w przyszłości.

Zauważyć należy, że techniczne przeszkody nie mogą mieć wpływu na prawidłowe i właściwym rejestrowanie świadczonych usług i osiąganych z tego tytułu przychodów. Podatnik jest obowiązany tak zorganizować i prowadzić odpowiednie urządzenia ewidencyjne, aby nie doprowadzić do naruszenia obowiązku ewidencyjnego.

Jak już wskazano ewidencjonowanie i rozliczanie obrotu w terminie innym niż moment powstania obowiązku podatkowego prowadziłoby do niezgodności prowadzonej ewidencji z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych.

Mając powyższe na względzie, w ocenie tutejszego organu nieprawidłowe będzie postępowanie Wnioskodawcy, polegające na wystawianiu paragonów fiskalnych dwa dni przed terminem wykonania usługi, pomimo znajomości kwoty, którą usługobiorca będzie zobowiązany uiścić za wyświadczoną usługę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl