IPPP2/443-383/11-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-383/11-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 7 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 czerwca 2011 r. sygn. IPPP2/443-383/11-2/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usługi szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanej w 70% ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usługi szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanej w 70% ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

T. zwana dalej Podatnikiem prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej EFS) i ze środków budżetu państwa.

W 2010 r. Podatnik złożył wniosek o dofinansowanie projektu w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję Pośredniczącą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki. Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie i otrzymała dofinansowanie na realizację projektu z pomocą publiczną. Na podstawie zawartej umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy T. otrzymała część i nadal otrzymywać będzie ze środków EFS dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 449 510,00 PLN, w tym:

* płatność ze środków europejskich w kwocie 382 083,50 PLN (85%),

* dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 67 426,50 PLN (15%).

Podatnik zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 43 520,00 PLN, który częściowo już uzyskał i nadal będzie uzyskiwać z wpłat od pracodawców delegujących swoich pracowników na szkolenia.

100% całkowitych wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na zwrot kosztów poniesionych podczas realizacji projektu stanowić będzie 91,17% dofinansowanie uzyskane na podstawie umowy o dofinansowanie i 8,83% wkład własny uzyskany od pracodawców delegujących swoich pracowników.

W rozumieniu art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.), w ramach wnioskowanej dotacji rozwojowej:

* beneficjent - jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu - w tym przypadku beneficjentem jest T.;

* instytucją zarządzającą (w skrócie IZ) jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego;

* instytucja pośrednicząca (w skrócie IP) - jest organem administracji publicznej lub inną jednostką sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego - jest Wojewódzki Urząd Pracy (w skrócie WUP).

W dokumentacji konkursowej określone są kryteria dotyczące zasad i formy realizacji projektów oraz grupy docelowej projektu i charakteru jej wsparcia. Podmioty biorące udział w konkursie przygotowują wniosek, w którym szczegółowo opisują zdiagnozowane problemy, grupę docelową, planowane działania i zadania w ramach realizacji projektu oraz niezbędne zasoby, m.in. personel projektu.

Wniosek zawiera również budżet, w którym Beneficjent określa niezbędne do realizacji projektu koszty (wydatki kwalifikowane), tj.

* zarządzania projektu w tym wynagrodzenie personelu zatrudnionego do realizacji projektu,

* prowadzenia rachunku bankowego,

* podróże służbowe personelu projektu,

* wyposażenia i utrzymania biura projektu,

* promocji i rekrutacji,

* cateringu dla uczestników,

* przeprowadzenia szkoleń (w tym: materiały szkoleniowe, certyfikaty, sale, trenerzy, zaświadczenia),

* koszty pośrednio związane z projektem (np. znaczków pocztowych, telefonów, materiałów biurowych), itp.

Dofinansowanie w wielkości przedstawionego we wniosku budżetu otrzymują podmioty, których wnioski spełniły określone wymogi formalne i merytoryczne oraz które uzyskały odpowiednią liczbę punktów. Każdy projekt realizowany jest zgodnie z zatwierdzonym przez IP wnioskiem - dotyczy to okresu realizacji, grupy docelowej, miejsca realizacji i charakteru wsparcia oraz kwot/kosztów i terminów określonych w budżecie projektu.

W celu realizacji projektu wygranego w konkursie Beneficjent podpisuje z właściwą Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dofinansowanie na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonej w harmonogramie stanowiącym załącznik do każdej z umów o dofinansowanie projektu na wyodrębniony rachunek bankowy (Wnioskodawca ma obowiązek posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych dla poszczególnych projektów) - specjalnie utworzony dla danego projektu. Z tego rachunku wypłacane są wydatki zgodnie z zatwierdzonym przez lP budżetem projektu. Pierwsza transza dofinansowania wypłacana jest w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności. Przekazanie kolejnej transzy dofinansowania uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dofinansowania i wykazanie (udokumentowanie) poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Wniosek o płatność (na podstawie którego Beneficjent rozlicza poniesione w danym okresie wydatki oraz wnioskuje o przekazanie kolejnej transzy środków) składany jest zgodnie z terminami określonymi w harmonogramie jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Po zaakceptowaniu wniosku o płatność środki kolejnej transzy przekazywane są na rachunek Beneficjenta.

Celem ogólnym projektu jest dostosowanie kwalifikacji zawodowych do potrzeb regionalnej gospodarki 40 pracowników (min. 60%K) pracodawców, przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne z terenu woj. wielkopolskiego. Cel ogólny realizowany będzie poprzez cele szczegółowe, którymi są:

* nabycie lub podbudowa elastyczności na rynku pracy przez min. 32 osoby poprzez udział w szkoleniach

* nabycie umiejętności umożliwiających pracę w programie AutoCAD przez min. 32 osoby poprzez udział w szkoleniach

* opracowanie Indywidualnych Planów Działania

Program szkoleń uwzględnia wiedzę z zakresu organizacji pracy własnej, radzenia sobie ze stresem, opanowania nowych technik pracy, a także dwa poziomy kursu AutoCAD i moduł AutoCAD 3D, gdzie uczestnicy zapoznają się z pełnym zakresem możliwości tego programu jako nowoczesne narzędzie pracy inżyniera.

Uczestnikami projektu (UP) są pracodawcy i ich pracownicy działający w branżach: produkcja maszyn, produkcja odzieży, transport drogowy, branża motoryzacyjna, branża stalowa, meblarstwo (produkcja), produkcja sprzętu AGD. Wsparciem objętych zostanie 10 mikro i małych przedsiębiorstw przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne, prowadzące działalność na terenie woj. i ich 40 pracowników (osoby posiadające na terenie woj. miejsce zamieszkania w rozumieniu kodeksu cywilnego lub pracujące na terenie woj.). Uczestnikami projektu są pracownicy tylko z inicjatywy pracodawcy (delegowanie).

W projekcie biorą udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej. Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz poprzez bezpośrednią dystrybucję ulotek, a także lokalne media (spot radiowy). Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie (udział w projekcie jest dobrowolny) poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych, który zawiera m.in. analizę motywacji oraz oświadczenie potwierdzające spełnienie kryteriów grupy docelowej. Po wstępnej weryfikacji stworzona została grupa potencjalnych uczestników. Następnie doradca zawodowy ocenia punktowo ich predyspozycje, motywację i potrzebę udziału w projekcie.

Kwota dofinansowania dla Podatnika z tytułu wydatków kwalifikowanych wynosi 100%. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników zobowiązani są do wniesienia w formie pieniężnej, wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń. Podatnik wystawia uczestnikom faktury VAT na kwoty odpowiadające ustalonym w powyższy sposób wartościom wkładu własnego przedsiębiorców korzystających ze szkoleń.

Pozostała kwota kosztów kwalifikowanych dofinansowana będzie przez WUP oraz EFS. A zatem, realizowany przez Podatnika przedmiotowy projekt nie będzie generował żadnego dochodu. Otrzyma jedynie zwrot faktycznie poniesionych kosztów (do wysokości nie wyższej niż zabudżetowane we wniosku o dofinansowanie), przy czym zwrot ten przyjmie dwojaką formę, częściowej zapłaty przez uczestników oraz dofinansowania w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich), w pozostałej części.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Podatnik realizując projekt nie uzyska dochodu (projekt non-profit), a otrzymane dofinansowanie wraz z wkładem własnym pokryje łączną kwotę wydatków kwalifikowanych projektu, stanowiąc jedynie całkowity zwrot kosztów faktycznie poniesionych w trakcie realizacji projektu.

Pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia faktycznego dotyczy okresu podatkowego - lata 2010-2013.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnia, iż jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, zaś usługi w zakresie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego świadczy na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty art. 2 pkt 3a, art. 68c oraz rozdział 8 art. 82-90a. Jednakże usługi, których dotyczy wniosek nie są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji na świadczone usługi w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca nie oczekuje interpretacji w zakresie przepisów prawa podatkowego obowiązujących do 31 grudnia 2010 r., ponieważ we wniosku powstał błąd spowodowany omyłką pisarską i pytanie przyporządkowane jest do lat 2011-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, na realizację usługi opisanej w stanie faktycznym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy otrzymany przez Wnioskodawcę wkład własny wniesiony przez pracodawców uczestników projektu na realizację usługi opisanej w stanie faktycznym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Odp. ad 1. Otrzymane przez T. dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane" podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wedle Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 288 z 29 października 2005 r.). Artykuł 14 Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. W związku z tym przedstawiona usługa spełnia pierwsze kryterium jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Na 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na zwrot kosztów poniesionych podczas realizacji projektu składać się będzie 91,17% dofinansowanie uzyskane na podstawie umowy o dofinansowanie i 8,83% wkład własny uzyskany od pracodawców delegujących swoich pracowników. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników zobowiązani będą do wniesienia w formie pieniężnej wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń. W związku z tym przedstawiona usługa spełnia drugie kryterium jako "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane".

Odp. ad. 2. Otrzymany przez Wnioskodawcę wkład własny wniesiony przez pracodawców uczestników projektu na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane" podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Wedle Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 288 z 29 października 2005 r.). Artykuł 14 Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. W związku z tym przedstawiona usługa spełnia pierwsze kryterium jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Na 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na zwrot kosztów poniesionych podczas realizacji projektu składać się będzie 91,17% dofinansowanie uzyskane na podstawie umowy o dofinansowanie i 8,83% wkład własny uzyskany od pracodawców delegujących swoich pracowników. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników zobowiązani będą do wniesienia w formie pieniężnej wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń W związku z tym przedstawiona usługa spełnia drugie kryterium jako "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W stanie prawnym od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 380), który w przepisie § 13 ust. 1 pkt 20 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie zawartych umów z podmiotami realizującymi projekt ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c), konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Jednocześnie należy wskazać, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77, str. 1), w którym w myśl art. 44 (w identycznym brzmieniu jak w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r.) wskazano, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki. Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie i otrzymał dofinansowanie na realizację projektu z pomocą publiczną. Strona realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i środków budżetu państwa. 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na zwrot kosztów poniesionych podczas realizacji projektu stanowić będzie 91,17% dofinansowania uzyskane na podstawie umowy o dofinansowanie i 8,83% wkład własny uzyskany od pracodawców delegujących swoich pracowników na szkolenia.

W wyniku analizy wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia w ramach projektu Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

Należy zauważyć, iż celem ogólnym działań w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizowanych przez Wnioskodawcę, jest dostosowanie kwalifikacji zawodowych do potrzeb regionalnej gospodarki 40 pracowników (min. 60%K) pracodawców, przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne z terenu woj. Cel ogólny realizowany będzie poprzez cele szczegółowe, którymi są:

* nabycie lub podbudowa elastyczności na rynku pracy przez min. 32 osoby poprzez udział w szkoleniach

* nabycie umiejętności umożliwiających pracę w programie AutoCAD przez min. 32 osoby poprzez udział w szkoleniach

* opracowanie Indywidualnych Planów Działania

Program szkoleń uwzględnia wiedzę z zakresu organizacji pracy własnej, radzenia sobie ze stresem, opanowania nowych technik pracy, a także dwa poziomy kursu AutoCAD i moduł AutoCAD 3D, gdzie uczestnicy zapoznają się z pełnym zakresem możliwości tego programu jako nowoczesnego narzędzia pracy inżyniera.

Rekrutacja do projektu odbywa się poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz bezpośrednią dystrybucję ulotek, a także lokalne media (spot radiowy). Ponadto, uczestnikami projektu (UP) są również pracodawcy i ich pracownicy działający w branżach: produkcja maszyn, produkcja odzieży, transport drogowy, branża motoryzacyjna, branża stalowa, meblarstwo (produkcja), produkcja sprzętu AGD. Wsparciem objętych zostanie 10 mikro i małych przedsiębiorstw przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne, prowadzące działalność na terenie woj. i ich 40 pracowników (osoby posiadające na terenie woj. miejsce zamieszkania w rozumieniu kodeksu cywilnego lub pracujące na terenie woj.). Przedsiębiorcy (małych i mikro przedsiębiorstw), kierujący swoich pracowników na szkolenie zobowiązani będą do wniesienie wkładu własnego w formie pieniężnej. Przy czym, zgodnie z informacją zawartą we wniosku, wspomniany wkład wnoszony przez pracodawców stanowić będzie 20% skalkulowanych w budżecie przedmiotowego projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń.

Z treści wniosku wynika zatem, że spełniony jest warunek wymieniony § 13 ust. 1 pkt 20, zarówno rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., jak i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. przedmiotowe szkolenia finansowane są co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Natomiast, w kwestii wnoszonego wkładu przez przedsiębiorców, kierujących swoich pracowników na szkolenia, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż również będą spełniały dyspozycję wynikającą z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zarówno z dnia 22 grudnia 2010 r., jak i z dnia 4 kwietnia 2011 r. Świadczone usługi opisane we wniosku są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego oraz wkład, uiszczany jest przez przedsiębiorców za udział w szkoleniu, które jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Kwestia pochodzenia wkładu wnoszonego za szkolenie nie ma tutaj znaczenia, jeśli udział finansowania ze środków publicznych w całości środków wynosi co najmniej 70%.

Reasumując, usługi opisane w stanie faktycznym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. oraz z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jako świadczenie usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i związanego z nim zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl