IPPP2/443-382/11-7/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-382/11-7/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) i pismem z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania czynności związanych z realizacją projektu naukowego - jest prawidłowe;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu naukowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 11 kwietnia 2011 r. znak IPPP2/443-382/11-3/KOM (skutecznie doręczone 18 kwietnia 2011 r.) i pismem z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 9 maja 2011 r. znak IPPP2/443-382/11-5/KOM (skutecznie doręczone 18 maja 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako wykonawca i koordynator dla 10 innych beneficjentów z krajów Unii Europejskiej realizował w latach 2008-2010 projekt Agencji Wykonawczej Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej pod nazwą "...." W celu właściwej realizacji projektu dokonywał zakupów towarów i usług. Faktury dostawców zawierały podatek VAT zgodnie z obowiązującą ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z zapisami umowy o realizację projektu, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba że beneficjent może wykazać, iż nie ma szansy go odzyskać, zgodnie z obowiązującą legislacją krajową. Aby wykazać, że Wnioskodawca nie może odzyskać podatku VAT, Agencja Wykonawcza Zdrowia Publicznego domaga się od Wnioskodawcy stanowiska właściwych polskich władz skarbowych. Nie jest wystarczającym oświadczenie Wnioskodawcy o braku możliwości odliczenia podatku.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu naukowego realizowanego dzięki środkom pochodzącym z dotacji nie są i nie będą w przyszłości wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy realizacja projektów naukowych finansowanych przez Agencję Wykonawczą Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej w tym projektu S..., podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy Wnioskodawca może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług przy realizacji projektów finansowanych przez Agencję Wykonawczą Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej, w tym projektu S....

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Realizacja projektów naukowych finansowanych przez Agencję Wykonawczą Zdrowia Publicznego UE nie podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Świadczenie usług zakłada zatem istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą konsumentem). Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzeniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług może być dokonane na podstawie analizy konkretnych dokumentów dotyczących danego stanu faktycznego.

Z umowy o realizację projektu S... jednoznacznie wynika, co następuje:

1.

prawo własności wyników projektu, łącznie z prawami własności przemysłowej i intelektualnej, raportami oraz innymi dokumentami dotyczącymi przedmiotu grantu zostaje powierzone beneficjentowi,

2.

w żadnym wypadku grant nie może przynosić stronom żadnego zysku, gdyby wystąpiła jakakolwiek nadwyżka, to należy ją zwrócić do Agencji Wykonawczej Zdrowia Publicznego UE,

3.

Agencja Wykonawcza określa szczegółowy podział kosztów kwalifikujących się do sfinansowania przez UE,

4.

koszty pośrednie są finansowane ryczałtowo 7%,

5.

beneficjenci udzielają Komisji Europejskiej prawa do publikacji wyników pracy,

6.

finansowanie odbywa się w ratach. Rozliczenia następują w oparciu o raporty wraz z załącznikami oraz potwierdzonymi za zgodność z oryginałem kopiami dokumentów źródłowych dot. kosztów.

Wszystkie wymienione wyżej charakterystyczne cechy pracy pozwalają stwierdzić, że nie występuje tutaj sprzedaż usługi naukowej na rzecz Unii Europejskiej. Unia Europejska przydziela jedynie określone środki finansowe w formie grantu na realizację określonej pracy. Wobec powyższego przedmiotowa praca nie stanowi sprzedaży usług w świetle art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Wnioskodawca nie może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług przy realizacji projektu S... finansowanego przez Agencję Wykonawczą Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej, gdyż prawo do obniżenia podatku należnego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ prace naukowe wykonywane w ramach przedmiotowego projektu nie podlegają opodatkowaniu, to Instytutowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, a zatem zgodnie z zapisami umowy z Agencją Wykonawczą Zdrowia Publicznego UE, podatek VAT związany z zakupionymi towarami i usługami niezbędnymi do realizacji projektu jest kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* opodatkowania czynności związanych z realizacją projektu naukowego uznaje się za prawidłowe;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu naukowego uznaje się za prawidłowe.

Ad 1)

Zgodnie

ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy.

Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, należy więc rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.

Jeśli zatem z zawartej umowy wspólnego wykonania projektu naukowego wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast, gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie (na rzecz zamawiającego), który będzie jej odbiorcą, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu bądź też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką realizującą dany projekt.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca jako koordynator i wykonawca realizował w latach 2008-2010 projekt naukowy (S...), finansowany przez Agencję Wykonawczą Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej. Przy czym prawo własności wyników projektu, łącznie z prawami własności przemysłowej i intelektualnej, raportami oraz innymi dokumentami dotyczącymi przedmiotu grantu przysługuje Wnioskodawcy (beneficjentowi).

Uwzględniając powyższe, jak również mając na uwadze powołane przepisy, stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie - jak wskazuje Wnioskodawca - nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Wnioskodawca w związku z prowadzonymi pracami naukowymi nie wykonuje usług na rzecz innych podmiotów (w tym przypadku na rzecz Unii Europejskiej), to wykonywane czynności w ramach realizacji zamawianego projektu naukowego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Reasumując należy uznać, że wykonanie przedmiotowego projektu nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tak więc stanowisko Wnioskodawcy zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ad 2)

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu naukowego finansowanego przez Agencję Wykonawczą Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej nie są i nie będą w przyszłości wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych (prace naukowe wykonywane w ramach przedmiotowego projektu nie podlegają opodatkowaniu). Wnioskodawca realizując projekt nie generował żadnych zysków. Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu naukowego realizowanego dzięki środkom pochodzącym z dotacji nie są i nie będą w przyszłości wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. A zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie otrzymał realizując przedmiotowy projekt. Tak więc stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl