IPPP2/443-378/12-2/RR - Stawka podatku VAT dla usług w zakresie dostawy wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-378/12-2/RR Stawka podatku VAT dla usług w zakresie dostawy wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług w zakresie dostawy wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług w zakresie dostawy wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi najmu, dzierżawy oraz użyczenia lokali użytkowych. W umowach z Najemcami został zawarty sposób naliczania poniesionych kosztów związanych ze zużyciem wody, wywozem śmieci oraz odprowadzaniem ścieków. Wnioskodawca posiada własne źródło wody oligoceńskiej, zaopatrujące większość budynków na terenie Wnioskodawcy. Korzysta również z sieci wodociągowej zewnętrznej, głównie na potrzeby własne (kotłownia i warsztaty).

Część Najemców ma zainstalowane wodomierze, na podstawie których jest rozliczane comiesięczne zużycie wody i ścieków. Wodomierze dotyczą zużycia wody oligoceńskiej z własnego źródła. W tym przypadku odprowadzanie ścieków rozliczane jest wg zużycia wg wskazań z wodomierzy.

Pozostali Najemcy, którzy nie posiadają wodomierzy są rozliczani w sposób ryczałtowy na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. Odprowadzanie ścieków w tym przypadku również rozliczane jest w sposób ryczałtowy. Natomiast koszty związane z wywozem śmieci naliczane są ryczałtowo, proporcjonalnie do liczby zatrudnionych osób oraz zajmowanej powierzchni przez Najemcę.

Zapisy umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Najemcą zgodnie z § 4 umowy określają sposób naliczania i rozliczania mediów wg poniższego schematu, który niniejszym cyt.:

"Wynajmującemu przysługują od Najemcy oprócz czynszu określonego w § 3 ust. 1 opłaty z tytułu zwrotu kosztów dostarczonej za pośrednictwem Wynajmującego energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, odprowadzanie ścieków i wywozu nieczystości.

a.

opłatę za energię elektryczną wg wskazań licznika założonego przez Najemcę po aktualnej stawce opłacanej przez Wynajmującego, tj. (... zł/kwh + VAT)

b.

opłatę za energię cieplną całoroczne, za m2 proporcjonalnie do powierzchni będącej przedmiotem najmu, po aktualnej stawce opłacanej przez Wynajmującego, tj. (... zł/ m2 + VAT),

c.

opłatę za korzystnie z wody bieżącej wg ryczałtu, w ilości... m3/m-c po aktualnej stawce opłacanej przez Wynajmującego, tj. (... zł/m3 + VAT),

d.

opłatę za odprowadzenie ścieków wg ilości poboru wody, po aktualnej stawce opłacanej przez Wynajmującego, tj. (... zł/m3 + VAT),

e.

opłatę za wywóz nieczystości stałych wg ryczałtu w ilości... m3/m-c, po aktualnej stawce opłacanej przez Wynajmującego, tj. (... 1 m3 + VAT)." *

* w miejscu... - wartości zmienne w zależności od wynajmowanej powierzchni oraz aktualnie obowiązujących stawek.

Wynajmujący (Wnioskodawca) nie ma zawartych odrębnych umów z poszczególnymi Najemcami na dostarczenie wody oligoceńskiej z własnego źródła. Odpłatność za korzystanie z wody przez najemców regulują zapisy poszczególnych umów najmu.

Wynajmujący (Wnioskodawca) jest w stanie wyodrębnić zużycie wody oligoceńskiej z własnego źródła od zużycia wody z sieci wodociągowej zewnętrznej przez poszczególnych Najemców. Wszyscy Najemcy korzystają z wody oligoceńskiej, ponieważ budynki w których wynajmowane są powierzchnie zaopatrywane są tą wodą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaka stawka podatku VAT jest właściwa:

1.

Dla usług związanych ze zużyciem przez Najemców wody oligoceńskiej z własnego źródła (własna studnia z siecią wodociągową) rozliczanych na podstawie zainstalowanych wodomierzy lub w sposób ryczałtowy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż właściwą stawką podatku VAT jest:

1.

STAWKA 8% - Dla usług związanych ze zużyciem wody oligoceńskiej z własnego źródła

* dla Najemców rozliczanych na podstawie rzeczywistego zużycia wody wg odczytów wodomierzy

* dla Najemców rozliczanych w sposób ryczałtowy (zg. z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody).Jest to usługa samoistna, której wykonanie jest niezależne od zawarcia umowy najmu, dzierżawy lub użyczenia. Wojskowy Instytut Medyczny posiada własne źródło wody oligoceńskiej, więc sam wytwarza i świadczy tą usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla usług w zakresie dostawy wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Niewymienienie danego towaru lub usługi w ustawie lub przepisach wykonawczych jest jednoznaczne z obowiązkiem zastosowania stawki podstawowej.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

I tak, w poz. 140 ww. załącznika w grupowaniu 36.00.20.0 PKWiU ustawodawca wymienił "usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych", natomiast w poz. 141 tego załącznika w grupowaniu 36.00.30.0 PKWiU mieszczą się "usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi najmu, dzierżawy oraz użyczenia lokali użytkowych. W umowach z Najemcami został zawarty sposób naliczania poniesionych kosztów związanych ze zużyciem wody, wywozem śmieci oraz odprowadzaniem ścieków. Wnioskodawca posiada własne źródło wody oligoceńskiej, zaopatrujące większość budynków na terenie Wnioskodawcy. Korzysta również z sieci wodociągowej zewnętrznej, głównie na potrzeby własne (kotłownia i warsztaty). Część Najemców ma zainstalowane wodomierze, na podstawie których jest rozliczane comiesięczne zużycie wody i ścieków. Wodomierze dotyczą zużycia wody oligoceńskiej z własnego źródła.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie dostarcza bezpośrednio wodę do podmiotu, który faktycznie korzysta z tych usług, czyli dokonywana sprzedaż usług stanowi bezspornie przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zaś czynności te opodatkowane są w sposób właściwy dla ich rodzaju. W tym przypadku, świadcząc usługi w zakresie dostawy wody oligoceńskiej dla najemców, należy stosować stawkę podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczonej usługi. Zatem, dla usług związanych ze zużyciem przez Najemców wody oligoceńskiej z własnego źródła (własna studnia z siecią wodociągową) rozliczanych na podstawie zainstalowanych wodomierzy lub w sposób ryczałtowy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody - stawką właściwą jest stawka 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż przedmiotową interpretację wydano w zakresie ustalenia stawki VAT dla usług związanych z dostawa wody oligoceńskiej, kwestie związane z ustaleniem stawki podatku VAT dla usług odprowadzaniem ścieków oraz związanych z wywozem nieczystości - zostaną rozpatrzone w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl