IPPP2-443-372/10-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-372/10-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Heleny K., przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 (data wpływu 26 marca 2010), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-372/10-2/AK oraz IPPB1/415-284/10-2/KS z dnia 11 czerwca 2010 r. (data doręczenia 16 czerwca 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, którą rozlicza podatkową księgą przychodów i rozchodów. Powyższa działalność prowadzona jest w W. Jest to mały kiosk, w którym sprzedaje prasę, zabawki, papierosy i inne drobiazgi. Obrót za 2009 r. wynosił 38.633,84 zł; w chwili obecnej nie przekracza 40 tys. zł Z dniem 1 listopada 2008 r., zgodnie z przepisami, Wnioskodawca zainstalował w kiosku kasę fiskalną w celu ewidencji sprzedaży papierosów. Z informacji uzyskanych w Biurze Krajowej Informacji Podatkowej oraz w Urzędzie Skarbowym przed zainstalowaniem kasy wynikało, iż skoro obrót Wnioskodawcy nie przekracza 40 tys. zł na kasie fiskalnej ewidencjonuje tylko sprzedaż papierosów, a ewidencję sprzedaży pozostałych towarów prowadzi na dotychczasowych zasadach.

W 2009 r. w trakcie Kontroli Skarbowej Wnioskodawca za sprzedaż biletu nie dał paragonu wyjaśniając, iż nie ma takiego obowiązku i przedstawiając prowadzoną przez siebie księgę przychodów i rozchodów, gdzie zaewidencjonowana sprzedaż była mniejsza niż 40 tys. zł Żadne nieprawidłowości i uchybienia nie zostały wykazane.

W marcu 2010 r. ponownie przeprowadzono Kontrolę Skarbową - Kontrolerzy Skarbowi poprosili żeton, za który nie otrzymali paragonu z kasy fiskalnej. Zarzucili więc Wnioskodawcy, iż nieprawidłowo ewidencjonuje sprzedaż, gdyż na kasie fiskalnej powinien rejestrować całą sprzedaż oraz wystawili mandat na 200 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy na kasie fiskalnej Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję sprzedaży tylko papierosów czy też innych towarów, gdy obrót nie przekracza 40 tys. zł.

Zdaniem Wnioskodawcy sposób ewidencjonowania przez niego sprzedaży towarów jest prawidłowy i zgodny z przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 3 cyt. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja ustawowa została zrealizowana poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797).

Przedmiotowe rozporządzenie przewiduje generalnie dwa rodzaje zwolnień:

podmiotowe - zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności,

przedmiotowe - zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z § 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 5 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Stosownie do zapisu § 4 ust. 1 pkt 9 cyt. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia. Pod poz. 43 załącznika do cyt. rozporządzenia wymieniona została sprzedaż biletów komunikacji lotniczej oraz posiłków i towarów na pokładach samolotów.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął wyłączeniem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż powołane wyżej przepisy § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 oraz § 4 ust. 1 pkt 9 cyt. rozporządzenia są tożsame w swej treści z przepisami:

§ 3 ust. 1 pkt 3, ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), obowiązującego w okresie od dnia 1 lipca 2008 r. (z wyjątkami) do dnia 31 grudnia 2008 r., § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia obowiązuje od dnia 1 listopada 2008 r.,

§ 3 ust. 1 pkt 3, ust. 4 i ust. 5 oraz § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), obowiązującego w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której sprzedaje prasę, zabawki, papierosy i inne drobiazgi. Na kasie fiskalnej jest rejestrowana sprzedaż papierosów, a pozostały asortyment, czyli prasa, zabawki i inne drobiazgi nie są na niej ewidencjonowane tylko rejestrowane w podatkowej książce przychodów i rozchodów. Obrót za 2009 r. wynosił 38.633,84 zł a w chwili obecnej nie przekracza 40.000 zł.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 3 cyt. rozporządzenia, podlega dostawa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, usług i towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Przy świadczeniu oraz dostawie pozostałych usług i towarów, podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do momentu przekroczenia limitu obrotów, tj. 40.000 zł.

Należy zaznaczyć, że do kwoty limitu obrotów wlicza się dostawę dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług i towarów wymienionych w § 4 ust. 1, czyli już ewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy oraz pozostałą dostawę, która dotychczas korzysta ze zwolnienia.

Reasumując, obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowania kas rejestrujących podlega sprzedaż wyrobów tytoniowych dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zgodnie z uregulowaniami § 4 ust. 1 pkt 9 cyt. rozporządzenia.

Natomiast w stosunku do pozostałej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, tj. zabawek, prasy i innych drobiazgów Wnioskodawca, w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, może korzystać do dnia 31 grudnia 2010 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia na podstawie przepisu § 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl