IPPP2/443-369/13-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-369/13-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 19 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 lipca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla sprzedaży nieruchomości

* opisanej w punkcie 2 wniosku - jest prawidłowe,

* opisanej w punkcie 1 wniosku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla sprzedaży nieruchomości. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-369/13-2/JW z dnia 10 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Aktem notarialnym przeniesienia własności w zamian za zwolnienie z długu Bank nabył nieruchomości:

1. Aktem notarialnym z dnia 29 lipca 2011 r., którego stroną była firma C. Sp. z o.o.:

a.

nieruchomość stanowiącą działkę nr 477 o powierzchni 734 m2 zabudowanej budynkiem magazynowym o powierzchni 46,75 m2 i budynkiem magazynowym z niewielką częścią socjalną o powierzchni 200 m2, opisana w księdze wieczystej oraz 1/6 udziału drogi dojazdowej działka nr 471 Kw Nr,

b.

nieruchomość stanowiącą działkę nr 478 o powierzchni 807 m2 zabudowanej budynkiem biurowo-handlowym o powierzchni 87,53 m2 i niezabudowanej działki nr 484/1 o powierzchni 38 m2, opisanych w księdze wieczystej,

c.

nieruchomość stanowiącą działkę nr 83/2 o powierzchni 6 900 m2 zabudowaną budynkami murowanymi w bardzo złym stanie technicznym o powierzchni około 500 m2, opisana w księdze wieczystej.

2. Aktem notarialnym z dnia 2 sierpnia 2012 r., którego stroną była osoba fizyczna:

- nieruchomość stanowiąca działkę nr 12/10 o powierzchni 1 148 m2 zabudowaną budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej około 340 m2, opisana w księdze wieczystej oraz 1/5 część w niezabudowanej nieruchomości działka nr 12/12 stanowiącą drogę dojazdową, opisana w Kw.

Wskazane powyżej zarówno w punkcie 1 jak i w punkcie 2 nieruchomości zostały zabudowane przez zbywców, a Bank nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków.

Przy zbywaniu w zamian za zwolnienie z długu nieruchomości opisanych w punkcie 1 firma C. Sp. z o. o wystawiła fakturę VAT na łączną kwotę sprzedaży, tytułem: działka 83/2, 484/1, 478, 477, 471 - zwolniona ze stawki VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT.

Obecnie wskazane w punkcie 1 nieruchomości są wynajmowane przez Bank podmiotowi gospodarczemu. Sprzedaż z tego tytułu jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Natomiast nieruchomości wskazane w punkcie 2 wynajmują od Banku osoby fizyczne w celach mieszkalnych. Sprzedaż w tym zakresie jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Strona wskazała, iż:

* nieruchomości wymieniane w pozycji 1a wniosku: udział 2/3 części nieruchomości stanowiącą działkę nr 477 oraz udział 1/2 w nieruchomości stanowiącą działkę nr 471 (droga wewnętrzna) zastały nabyte przez poprzedniego właściciela firmę C. Sp. z o.o. (zwana dalej C.) - 30 lipca 2004 r. postanowieniem Sądu Rejonowego na licytacji; udział 1/3 części nieruchomości stanowiącą działkę nr 477 do czasu nabycia przez Bank należała do osoby fizycznej;

* nieruchomości wymienione w pozycji 1b wniosku: nieruchomość stanowiąca działkę nr 478 zabudowaną budynkiem mieszkalnym, murowanym, parterowym, wiatą drewnianą oraz 100-letnim budynkiem murowanym została nabyta przez poprzedniego właściciela firmę C. w 2001 r., natomiast działkę nr 484/1 firma C. zakupiła w 2006 r. jako poszerzenie terenu do działki 478;

* nieruchomość wymieniona w pozycji 1c została zakupiona przez poprzedniego właściciela firmę C. 5 grudnia 2007 r.

Za datę pierwszego zasiedlenia Strona przyjęła daty zakupu ww. nieruchomości przez firmę C.

W stosunku do nieruchomości wymienionych w pozycji 1a i 1b wniosku zdarzenia przyszłego z dnia 17 kwietnia 2013 r. Strona wystąpiła do Urzędu Miasta i Gminy z prośbą o odszukanie dokumentów pozwolenia na budowę/rozbudowę oraz pozwolenie na użytkowanie ewentualnie pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania budynków wybudowanych na działkach nr 477 i 478. Z uwagi na dużą rozpiętość dat do poszukiwań do dnia dzisiejszego Strona nie otrzymała odpowiedzi.

* dostawa nieruchomości, o której mowa w punkcie 2 wniosku nie była udokumentowana fakturą, była dokonana wyłącznie na podstawie aktu notarialnego. Wnioskodawca nie odliczył podatku VAT;

* zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego niezabudowana działka nr 484/1 - przeznaczenie podstawowe zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna intensywna w układzie wolnostojącym, przeznaczenie uzupełniające - usługi podstawowe nieuciążliwe w formie wbudowanej w zabudowę mieszkaniową;

Nie ma planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 12/12 - zgodnie z decyzją nr 146/07 z dnia 22 czerwca 2007 r. o warunkach zabudowy wydanej dla działki nr 12/10 jest wyznaczona działka nr 12/12 jako droga dojazdowa wewnętrzna oznaczona jako dr-R IIIa i dr-R lVa;

* na działce nr 12/12 znajduje się droga będąca budowlą w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane;

* na działce nr 471 znajduje się droga będąca budowlą w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane. Dla działki nr 471 istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego: przeznaczenie podstawowe zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna intensywna w układzie wolnostojącym, przeznaczenie uzupełniające - usługi podstawowe nieuciążliwe w formie wbudowanej w zabudowę mieszkaniową. Budowla spełnia wymagania dla drogi wewnętrznej określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego;

* nieruchomość wymieniona w punkcie 2 zdarzenia przyszłego wniosku została oddana w najem na okres od 1 stycznia 2013 r. do 30 czerwca 2013 r.;

* wszystkie nieruchomości wymienione we wniosku są wystawione do sprzedaży. Strona nie jest w stanie określić daty sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży nieruchomości opisanych wyżej Bank będzie mógł zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zbycia przedmiotowych nieruchomości Bank będzie mógł zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT: "... 10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów".

Zdaniem Banku zostały spełnione wszystkie warunki wymienione ww. artykule: Bank nie odliczał VAT od nabytych nieruchomości. W przypadku 1 zbywca wystawił fakturę, w której wskazał podstawę zwolnienia z podatku VAT.

W przypadku 2 nieruchomość została nabyta od osoby fizycznej.

Bank nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości.

Niezabudowane nieruchomości stanowią drogi dojazdowe do poszczególnych nieruchomości.

Z uwagi na to, że nieruchomości wymienione w pozycji 1a i 1b wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. nie zostaną zbyte w 2013 r. Bank będzie mógł zastosować także zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części opisanej w punkcie 2 wniosku oraz uznaje się za nieprawidłowe w części opisanej w punkcie 1 wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy) dostawy budynków, budowli lub ich części.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie uważa się również umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, pierwszym zasiedleniem jest również moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy). Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy,

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części,

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b - stosownie do art. 43 ust. 7a ustawy - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jednocześnie należy wskazać, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekty są posadowione.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jednocześnie definicję "terenu budowlanego" zawiera dodany z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 2 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym, przez tereny budowlane - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższego należy wywieść, iż opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Z kolei dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług. Przyjmuje się, że pojęcie tereny przeznaczone pod zabudowę obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy np. mieszkaniowej, zabudowy techniczno-produkcyjnej, zabudowy zagrodowej.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647 z późn. zm.), reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę.

Z okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Bank aktem notarialnym z dnia 29 lipca 2011 r., którego stroną była firma C. Sp. z o.o. nabył:

1. Nieruchomość stanowiącą działkę nr 477 o powierzchni 734 m2 zabudowanej budynkiem magazynowym o powierzchni 46,75 m2 i budynkiem magazynowym z niewielką częścią socjalną o powierzchni 200 m2, oraz 1/6 udziału drogi dojazdowej działka nr 471. Udział 2/3 części nieruchomości stanowiącą działkę nr 477 oraz udział 1/2 w nieruchomości stanowiącą działkę nr 471 (droga wewnętrzna) zostały nabyte przez poprzedniego właściciela firmę C. - 30 lipca 2004 r. postanowieniem Sądu Rejonowego na licytacji. Udział 1/3 części nieruchomości stanowiącą działkę nr 477 do czasu nabycia przez Bank należała do osoby fizycznej. Na działce nr 471 znajduje się droga będąca budowlą w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane. Dla działki nr 471 istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - przeznaczenie podstawowe zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna intensywna w układzie wolnostojącym, przeznaczenie uzupełniające - usługi podstawowe nieuciążliwe w formie wbudowanej w zabudowę mieszkaniową. Budowla spełnia wymagania dla drogi wewnętrznej określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Analizując powyżej przedstawione okoliczności należy wskazać, iż pierwsze zasiedlenie nieruchomości opisanej powyżej nieruchomości nr 477 zabudowanej budynkiem magazynowym o powierzchni 46,75 m2 i budynkiem magazynowym z niewielką częścią socjalną o powierzchni 200 m2 oraz działki nr 471 wraz z położoną na niej drogą dojazdową stanowiącą budowlę w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, nastąpiło z dniem nabycia tej nieruchomości przez Wnioskodawcę w dniu 29 lipca 2011 r. Przedmiotowe nabycie nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i udokumentowane zostało poprzez wystawienie faktury VAT, a zatem zostały wypełnione warunki wskazane w przepisie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Tym samym spełniona została pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Spełniona została również druga przesłanka wynikająca z tego przepisu, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tychże budynków i budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Wobec tego ich dostawa będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, przy czym Strony transakcji mogą wybrać opodatkowanie takiej dostawy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Ponadto ze złożonego wniosku wynika, iż Bank zamierza dokonać transakcji nieruchomość stanowiącej działkę nr 478 o powierzchni 807 m2 zabudowanej budynkiem biurowo-handlowym o powierzchni 87,53 m2 i niezabudowanej działki nr 484/1 o powierzchni 38 m2. Nieruchomość stanowiąca działkę nr 478 zabudowaną budynkiem mieszkalnym, murowanym, parterowym, wiatą drewnianą oraz 100-letnim budynkiem murowanym została nabyta przez poprzedniego właściciela firmę C. w 2001 r., natomiast działkę nr 484/1 firma C. zakupiła w 2006 r. jako poszerzenie terenu do działki 478. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego niezabudowana działka nr 484/1 - przeznaczenie podstawowe: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna intensywna w układzie wolnostojącym, przeznaczenie uzupełniające - usługi podstawowe nieuciążliwe w formie wbudowanej w zabudowę mieszkaniową.

Dokonując analizy nieruchomości opisanej w złożonym wniosku w pkt 1b, tj. działki o nr 478 zabudowanej budynkiem biurowo - handlowym o powierzchni 87,53 m2 oraz niezabudowanej działki nr 484/1 o powierzchni 38 m2 należy wskazać, iż w przedmiotowym przypadku przedmiotem zbycia będą dwie nieruchomości, z których jedną stanowi grunt niezabudowany, stanowiący w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT teren budowlany. Jak bowiem wynika z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego teren ten ma przeznaczenie podstawowe: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna intensywna w układzie wolnostojącym, przeznaczenie uzupełniające - usługi podstawowe nieuciążliwe w formie wbudowanej w zabudowę mieszkaniową. Powyższe okoliczności powodują, iż dostawa działki nr 484/1 nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, a co za tym idzie na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT- zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości oznaczonej jako działka nr 478, należy wskazać, iż do pierwszego zasiedlenia w przedmiotowym przypadku doszło z dniem nabycia tej nieruchomości przez Wnioskodawcę w dniu 29 lipca 2011 r. Przedmiotowe nabycie nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i udokumentowane zostało poprzez wystawienie faktury VAT, a zatem zostały wypełnione warunki wskazane w przepisie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Tym samym spełniona została pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Spełniona została również druga przesłanka wynikająca z tego przepisu, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Wobec tego dostawa nieruchomości stanowiącej działkę nr 478 będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, przy czym Strony transakcji mogą wybrać opodatkowanie takiej dostawy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Z okoliczności złożonego wniosku wynika, iż przedmiotem zbycia ma być także nieruchomość stanowiąca działkę nr 83/2 o powierzchni 6 900 m2 zabudowaną budynkami murowanymi w bardzo złym stanie technicznym o powierzchni około 500 m2 położoną w B. Nieruchomość została zakupiona przez poprzedniego właściciela firmę C. w dniu 5 grudnia 2007 r.

Obecnie wskazane w punkcie 1 nieruchomości są wynajmowane przez Bank podmiotowi gospodarczemu. Sprzedaż z tego tytułu jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca nabył w dniu 29 lipca 2011 r. Przedmiotowe nabycie nastąpiło w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i udokumentowane zostało poprzez wystawienie faktury VAT. Tym samym należy uznać, iż w przedmiotowym przypadku zostały wypełnione warunki wskazane w przepisie art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Zatem należy uznać, iż spełniona została pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Wypełniona została również druga przesłanka wynikająca z tego przepisu, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tychże budynków upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Wobec tego dostawa nieruchomości stanowiącej działkę nr 83/2 będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, przy czym Strony transakcji mogą wybrać opodatkowanie takiej dostawy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawidłowości do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy do transakcji zbycia nieruchomości w postaci działek o numerach 83/2, 484/1, 478, 477 i 471, należało uznać za nieprawidłowe.

2. Ponadto aktem notarialnym z dnia 2 sierpnia 2012 r., którego stroną była osoba fizyczna Bank nabył nieruchomość stanowiąca działkę nr 12/10 o powierzchni 1 148 m2 zabudowaną budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej około 340 m2 oraz 1/5 część w niezabudowanej nieruchomości działka nr 12/12 stanowiącą drogę dojazdową. Dostawa nieruchomości, o której mowa w punkcie 2 wniosku nie była udokumentowana fakturą, była dokonana wyłącznie na podstawie aktu notarialnego. Wnioskodawca nie odliczył podatku VAT. Nie ma planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 12/12 - zgodnie z decyzją nr 146/07 z dnia 22 czerwca 2007 r. o warunkach zabudowy wydanej dla działki nr 12/10 jest wyznaczona działka nr 12/12 jako droga dojazdowa wewnętrzna oznaczona jako dr-R IIIa i dr-R lVa. Na działce nr 12/12 znajduje się droga będąca budowlą w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane.

Ponadto jak wynika ze złożonego wniosku, nieruchomość ta była w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 30 czerwca 2013 r. przedmiotem umowy najmu zawartej pomiędzy Bankiem a osobą fizyczną. Oddanie tej nieruchomości w najem stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jednocześnie korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT (najem na cele mieszkalne). Tym samym należy uznać, iż pierwsze zasiedlenie w stosunku do przedmiotowej nieruchomości nastąpiło z dniem oddania przez Bank przedmiotowej nieruchomości do użytkowania na podstawie wskazanej umowy najmu, tj. z dniem 1 stycznia 2013 r.

Analizując przesłanki warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należy wskazać, iż planowana dostawa nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, które nastąpiło jak wskazano powyżej z dniem 1 stycznia 2013 r., tym samym za wypełniony należy uznać warunek sformułowany w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy. Zwrócić jednak należy uwagę, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości okres dwóch lat, upłynie z dniem 1 stycznia 2015 r., tj. Bank dokonując dostawy nieruchomości po tej dacie będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż nieruchomości obecnie są wystawione do sprzedaży, tym samym nie można wykluczyć, iż dostawa działki wraz z budynkiem mieszkalnym może nastąpić w terminie wcześniejszym.

Przy braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż nieruchomość stanowiąca działkę nr 12/10 zabudowaną budynkiem mieszkalnym oraz działkę nr 12/10 wraz z położoną na niej drogą dojazdową, została nabyta przez Stronę od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w wykonaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowy zakup nastąpił na podstawie aktu notarialnego. Bank nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości.

Wobec powyższego, mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż przedmiotowa dostawa korzystać będzie ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem nie zachodzą wyłączenia tym przepisem przewidziane, tzn. w stosunku do nieruchomości mającej być przedmiotem zbycia, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponadto Bank nie ponosił żadnych nakładów na jej ulepszenie. W konsekwencji, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż dostawa nieruchomości stanowiącej działkę nr 12/10 i 12/12 będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Zatem w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl