IPPP2/443-367/10-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-367/10-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży zabudowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Umową darowizny zawartą w formie aktu notarialnego dnia 24 lutego 2000 r. Wnioskodawca otrzymał od rodziców niezabudowane działki o obszarze 9 hektarów 9500 m 2, i następnie umową o dożywocie zawartą w formie aktu notarialnego dnia 20 października 2003 r. nabył działkę o powierzchni 1 hektar 6600 m 2 wraz z budynkiem mieszkalnym i zabudowaniami gospodarczymi.

Na posiadanym areale Zainteresowany prowadził i prowadzi w dalszym ciągu gospodarstwo rolne o profilu sadowniczym, które od 1 marca 2004 r. opodatkowane jest podatkiem VAT.

W ramach rozbudowy i modernizacji gospodarstwa od maja 2009 r. Wnioskodawca ponosił nakłady na budowę budynku, z przeznaczeniem na przechowalnię, sortownię i chłodnię oraz plac i drogę dojazdową. Budynek posadowiony został na niezabudowanej wcześniej powierzchni działek. Od nabywanych na potrzeby inwestycji materiałów budowlanych i świadczonych usług odliczany i uwzględniany był w deklaracjach składanych podatek VAT naliczony.

W związku z tym, iż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która posiada wstępnie nadany status Grupy producentów rolnych wyraziła chęć zakupu działki o powierzchni przekraczającej 1 hektar zabudowanej nowo wznoszonym budynkiem z przeznaczeniem na cele prowadzonej działalności, Wnioskodawca chce wydzielić nową działkę i dokonać jej sprzedaży.

Grupy producentów rolnych działają na podstawie przepisów ustawy z 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.). Ustawa określa, że członkami grupy mogą być osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z obowiązującym prawem, działka będąca w posiadaniu grupy producentów rolnych nie straci charakteru rolnego, a nawet korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 13 jako budowle zajęte przez grupę producentów rolnych, wpisaną do rejestru tych grup, wykorzystywane wyłącznie na prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy lub w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm. zgodnie z jej aktem założycielskim).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak w podatku od towarów i usług opodatkowana będzie sprzedaż części działek rolnych nabytych w roku 2000 i 2003, na których budowany jest od maja 2009 r. budynek gospodarczy wraz z chłodnią i utwardzanym terenem jeśli w trakcie tej inwestycji odliczany był podatek VAT naliczony od nabywanych na potrzeby inwestycji materiałów budowlanych i świadczonych usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dla celów podatku VAT jednym z najistotniejszych pojęć jest pojęcie "towaru".

Przez "towary" ustawa o VAT rozumie - obok rzeczy ruchomych - także wszelkie postacie energii, również budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem dostawy, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Do kategorii towarów należą także - od 1 maja 2004 r. - grunty. Za odrębny towar - w przypadku gruntu - uważa się każdą odrębną działkę gruntu, czyli działkę objętą jednym numerem ewidencyjnym.

W przypadku gdy przedmiotem dostawy jest nie tylko sam grunt, ale również budynek lub budowla trwale z gruntem związana albo część takiego budynku lub budowli, stosowana jest zasada jednolitości świadczeń. Oznacza to w konsekwencji, że nie stosuje się odrębnych zasad opodatkowania dla gruntu i odrębnych zasad dla budynku lub budowli lub ich części, ale w stosunku do całości (obiekt i związany z nim na trwale grunt) obowiązuje ten sam rodzaj opodatkowania. Czyli na grunt i posadowiony na nim obiekt (zabudowę), obowiązuje ta sama stawka VAT lub to samo zwolnienie z podatku VAT.

Obiekt budowlany (zabudowa) - to konstrukcja połączona z gruntem w sposób trwały, wykonana z materiałów budowlanych i elementów składowych, będąca wynikiem prac budowlanych. Jest nim:

1.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

2.

budowla stanowiąca całość techniczno - użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

3.

obiekt małej architektury.

O jednym rodzaju opodatkowania na dostawę gruntu i na dostawę posadowionego na nim obiektu mówi art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Stanowi on, iż w takim przypadku z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, bo i nie ma takiej potrzeby, gdyż cała wartość dostawy powinna być objęta identycznym rodzajem VAT, tj. zastosowanie ma ta sama stawka VAT lub to samo zwolnienie od VAT.

Dokonując zaliczenia gruntów do poszczególnych użytków gruntowych, Minister Rozwoju Regionalnego Budownictwa, działając z upoważnienia zawartego w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne, dzieli te użytki na 7 kategorii, w tym zawiera się kategoria "użytki rolne".

Podział taki został dokonany w załączniku Nr 6 do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454). Wśród użytków rolnych wymieniane są między innymi:

* sady - oznaczone symbolem złożonym z litery S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego. Do sadów zalicza się grunty o powierzchni co najmniej 0,1 ha zasadzone drzewami i krzewami owocowymi o zwartym nasadzeniu (minimum 600 drzew lub 2000 krzewów na 1 ha), szkółki drzew i krzewów owocowych oraz winnice.

* grunty rolne zabudowane - oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego. Do gruntów rolnych zabudowanych zalicza się grunty zajęte pod budynki mieszkalne oraz inne budynki i urządzenia budowlane służące produkcji rolniczej, nie wyłączając produkcji rybnej, oraz przetwórstwa rolno-spożywczego (kotłownie, komórki, garaże, szopy, stodoły, wiaty, spichlerze, budynki inwentarskie, place składowe i manewrowe w obrębie zabudowy itp.). Grunt w takim przypadku nie ma "swojej" wysokości VAT. Stawka VAT na grunt jest bowiem przenoszona (brana) ze stawki VAT, którą jest objęty budynek lub budowla lub ich część.

W związku z tym, iż w trakcie ponoszenia nakładów na budowę odliczony był podatek VAT naliczony od nabywanych na potrzeby inwestycji materiałów budowlanych i świadczonych usługach, cała wartość sprzedaży opodatkowana będzie podatkiem VAT według stawki 22%, pomimo wyszczególnienia w akcie notarialnym osobno ceny sprzedaży nowo wydzielonej działki gruntu i ceny posadowionego na tej działce budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki lub budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Podstawą opodatkowania jest zatem kwota należna z tytułu sprzedaży budynków (budowli) trwale związanych z gruntem wraz z ceną gruntu.

Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli zatem dostawa dotyczy budynków i budowli, która objęta jest stawką 22%, dostawa gruntu związanego z tym obiektem jako niewyłączona z podstawy opodatkowania tegoż obiektu, również podlega opodatkowaniu według stawki 22%. Jeżeli natomiast dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z powyższego wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku VAT. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Natomiast jeżeli dostawa odbywa się w ramach pierwszego zasiedlenia, tuż przed nim lub w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia podlega zwolnieniu, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:

1.

sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, oraz

2.

sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powstaje zatem zależność prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie ww. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a od prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy mieć na względzie fakt, iż ustawodawca związał powyższą możliwość zwolnienia od podatku od przysługującego podatnikowi prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Bez znaczenia jest zatem fakt, czy podatnik z tego prawa skorzystał i dokonał odliczenia czy też, mimo przysługującego prawa, odliczenia takiego nie dokonał.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, w ramach rozbudowy i modernizacji gospodarstwa o profilu sadowniczym, od maja 2009 r. Wnioskodawca ponosił nakłady na budowę budynku, z przeznaczeniem na przechowalnię, sortownię i chłodnię oraz plac i drogę dojazdową. Budynek posadowiony został na niezabudowanej wcześniej powierzchni działek. Od nabywanych na potrzeby inwestycji materiałów budowlanych i świadczonych usług odliczany i uwzględniany był w składanych deklaracjach podatek VAT naliczony. W chwili obecnej Wnioskodawca zamierza wydzielić nową działkę i dokonać jej sprzedaży. Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii opodatkowania transakcji sprzedaży części działek rolnych, na których budowany jest od maja 2009 r. budynek gospodarczy wraz z chłodnią i utwardzanym terenem, w sytuacji gdy Podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od nabywanych na potrzeby inwestycji materiałów budowlanych i świadczonych usług.

Mając na względzie powyższe oraz wskazane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż dostawa przedmiotowych budowli będzie spełniać przesłanki pierwszego zasiedlenia określonego w art. 2 pkt 14 ustawy. Budowle po ich wybudowaniu staną się przedmiotem dostawy. W związku z tym dostawa tych budowli nie może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy również rozpatrywać możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dozwolonej na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Jednakże z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze wznoszeniem budowli, nie spełnione zostaną warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Mimo, iż spełniony zostanie drugi z warunków, tzn. Wnioskodawca nie ponosił i nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie budowli, w odniesieniu do dostawy przedmiotowych budowli Wnioskodawca nie będzie mógł zastosować zwolnienia od podatku przewidzianego ww. przepisie, bowiem jedynie łączne spełnienie przesłanek art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy daje podstawę do zastosowania zwolnienia od podatku.

A zatem powyższe okoliczności zdarzenia przyszłego czynią dostawę przedmiotowych budowli przez Wnioskodawcę opodatkowaną stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Podstawowa stawka podatku znajdzie również zastosowanie w odniesieniu do całego przedmiotu dostawy, tj. działek rolnych i trwale z nimi związanych budowli.

Reasumując, dostawa zabudowanej nieruchomości będącej przedmiotem wniosku dokonana przez Wnioskodawcę podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja zawiera rozstrzygnięcie w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w zakresie interpretacji prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-494 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl