IPPP2-443-359/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-359/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2-443-359/11-2/AK z dnia 3 czerwca 2011 r. (data doręczenia 8 czerwca 2011 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka I. Sp. z o.o. została założona 23 marca 1998 r..

W dniu 12 czerwca 2001 r. Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Rejestr jest prowadzony przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Wcześniej rejestr Spółki był prowadzony przez Sąd Rejonowy w Rejestrze Handlowym Dział.

Spółka I. Sp. z o.o. posiada NIP.

I.

Sp. z o.o. prowadzi działalność maklerską wyłącznie w zakresie art. 69 ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.), tj. w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych.

Usługi maklerskie wykonywane przez I. Sp. z o.o. w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych polegają na podejmowaniu czynności mających na celu znalezienie podmiotów zainteresowanych zawarciem transakcji w przedmiocie nabycia lub zbycia instrumentów finansowych tj. na kojarzeniu dwóch lub więcej podmiotów w celu doprowadzenia do zawarcia transakcji kupna-sprzedaży pomiędzy klientami I. Sp. z o.o.

Za usługi w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, tj. usługi kojarzenia transakcji kupna-sprzedaży (pośrednictwa) na rynku instrumentów finansowych I. Sp. z o.o. pobiera prowizję.

Spółka działa w dwóch obszarach międzybankowego rynku finansowego:

1.

rynek kapitałowy (obligacji Skarbu Państwa, transakcje Forward Rate Agreement i Interest Rate Swap); oraz

2.

rynek pieniężny (bony Skarbu Państwa, transkacje Overnight-lndex-Swap, depozyty walutowe, transkacje FX Forward, transkacje Ropo, obligacje w walutach obcych).

Produkty bankowe, których transakcje kupna-sprzedaży kojarzy Spółka, to instrumenty finansowe w rozumieniu Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r., w szczególności obligacje i bony, jak również depozyty, transakcje wymiany walutowej, transakcje Overnight-lndex-Swap (OlS) i Repo, oraz inne finansowe kontrakty terminowe, tj. swapy dotyczące stóp procentowych, swapy walutowe i inne. I. Sp. z o.o. działa wyłącznie na rynku międzybankowym, a transakcje kojarzone przez I. Sp. z o.o. zawierane i rozliczane są bezpośrednio przez klientów bez udziału I. Sp. z o.o. I. Sp. z o.o. nie prowadzi rachunków papierów wartościowych oraz rachunków pieniężnych, ani rachunków, na których zapisywane są instrumenty finansowe.

Klienci nie przekazują I. Sp. z o.o. jakichkolwiek funduszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prowizja za usługi w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, polegające na podejmowaniu czynności mających na celu znalezienie podmiotów zainteresowanych zawarciem transakcji w przedmiocie nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, tj. na kojarzeniu dwóch lub więcej podmiotów w celu doprowadzenia do zawarcia transakcji kupna-sprzedaży pomiędzy klientami I. Sp. z o.o. (pośrednictwa w zakresie usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384) podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy wyżej opisane usługi świadczone przez spółkę spełniają definicję "pośrednictwa w zakresie usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384)", w związku z czym prowizja za te usługi podlega w całości zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w ust. 2 art. 15 cyt. ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż ma ona charakter podmiotowy, odnosi się bowiem do podmiotów prowadzących tę działalność. Zatem, nie każda czynność dokonana przez podmiot będący podatnikiem, będzie podlegać opodatkowaniu. Status bycia podatnikiem podatku od towarów i usług nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. A więc, w sytuacji, gdy w zakres prowadzonej przez podmiot działalności gospodarczej nie wchodzi obrót papierami wartościowymi to czynność samej sprzedaży udziałów bądź akcji nie jest traktowana jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym, nie podlega opodatkowaniu.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do 43 ust. 1 pkt 41 cyt. ustawy, zwolnieniu podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 13 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam w sobie stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Zgodnie z art. 43 ust. 14 cyt. ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Z kolei stosownie do zapisu art. 43 ust. 16 cyt. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka prowadzi działalność maklerską wyłącznie w zakresie art. 69 ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.), tj. w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia i zbycia instrumentów finansowych.

Usługi maklerskie wykonywane przez I. (Poland) Sp. z o.o. w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych polegają na podejmowaniu czynności mających na celu znalezienie podmiotów zainteresowanych zawarciem transakcji w przedmiocie nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, tj. na kojarzeniu dwóch lub więcej podmiotów w celu doprowadzenia do zawarcia transakcji kupna-sprzedaży pomiędzy klientami Spółki.

Za usługi w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, tj. usługi kojarzenia transakcji kupna-sprzedaży (pośrednictwa) na rynku instrumentów finansowych Wnioskodawca pobiera prowizję.

Spółka działa w dwóch obszarach międzybankowego rynku finansowego:

1.

rynek kapitałowy (obligacji Skarbu Państwa, transakcje Forward Rate Agreement i Interest Rate Swap); oraz

2.

rynek pieniężny (bony Skarbu Państwa, transkacje Overnight-lndex-Swap, depozyty walutowe, transkacje FX Forward, transkacje Ropo, obligacje w walutach obcych).

Produkty bankowe, których transakcje kupna-sprzedaży kojarzy Spółka, to instrumenty finansowe w rozumieniu Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r., w szczególności obligacje i bony, jak również depozyty, transakcje wymiany walutowej, transakcje Overnight-lndex-Swap (OlS) i Repo, oraz inne finansowe kontrakty terminowe, tj. swapy dotyczące stóp procentowych, swapy walutowe i inne. Wnioskodawca działa wyłącznie na rynku międzybankowym, a transakcje przez niego kojarzone zawierane i rozliczane są bezpośrednio przez klientów bez udziału Spółki. Wnioskodawca nie prowadzi rachunków papierów wartościowych oraz rachunków pieniężnych, ani rachunków, na których zapisywane są instrumenty finansowe.

Klienci nie przekazują Wnioskodawcy jakichkolwiek funduszy.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż prowadzi działalność maklerską, w zakresie o którym mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384)

Jak wynika z treści art. 69 ust. 1 ww. ustawy, prowadzenie działalności maklerskiej wymaga zezwolenia Komisji wydanego na wniosek, o którym mowa w art. 82, złożony przez zainteresowany podmiot.

Natomiast art. 69 ust. 2 pkt 1 wskazuje, iż działalność maklerska, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 3 i art. 70, obejmuje wykonywanie czynności polegających na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż podmiot prowadzący działalność maklerską, której przedmiotem może być wykonywanie czynności polegających na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, zobowiązany jest posiadać zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego.

Zauważyć należy, iż z treści art. 43 ust. 1 pkt 41 cyt. ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ww. ustawie o obrocie instrumentami finansowymi oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie. Natomiast z zakresu zwolnienia wyłączone zostały, na mocy przedmiotowego przepisu, przechowywanie tych instrumentów i zarządzanie nimi.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi są:

1.

papiery wartościowe;

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

W art. 3 pkt 1 ww. ustawy wskazano, iż przez papiery wartościowe rozumie się:

a.

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a), lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Zauważyć należy, iż Wnioskodawca wskazał, iż kojarzone przez Spółkę transakcje kupna-sprzedaży, dotyczą instrumentów finansowych w rozumieniu Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r., w szczególności obligacje i bony, jak również depozyty, transakcje wymiany walutowej, transakcje Overnight-lndex-Swap (OlS) i Repo, oraz inne finansowe kontrakty terminowe, tj. swapy dotyczące stóp procentowych, swapy walutowe i inne.

Z powyższych okoliczności wynika zatem, iż Spółka prowadząc działalność maklerską polegającą na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych pośredniczy w obrocie instrumentami finansowymi, a wykonywane przez Spółkę czynności nie stanowią usługi przechowywania i zarządzania tymi instrumentami finansowymi.

W związku z powyższym czynności maklerskie wykonywane przez Spółkę i dotyczące instrumentów finansowych, o których mowa w ww. ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, zaliczyć należy do usług pośrednictwa finansowego.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie wyłączenia, o których mowa w art. 43 ust. 13 i 14 nie znajdą zastosowania, gdyż wykonywane przez Spółkę czynności nie stanowią odrębnej usługi stanowiącej element usługi, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 cyt. ustawy. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16.

Zatem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41, a w związku z powyższym usługi polegające na kojarzeniu dwóch lub więcej podmiotów w celu doprowadzenia do zawarcia transakcji kupna-sprzedaży instrumentów finansowych korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl