IPPP2/443-335/13-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-335/13-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 lipca 2013 r. doręczone Stronie w dniu 4 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-335/13-2/JW z dnia 2 lipca 2013 r. (data doręczenia 4 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 1 stycznia 2012 r. jest państwową osobą prawną, działającą na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 1997 r. w sprawie Parku oraz ustawy o ochronie przyrody.

Rodzaj przeważającej działalności według PKD (2007 r.) to 9104Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Obok wykonywania działalności statutowej - ochrony przyrody uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową. Są to następujące tytuły dochodów:

* z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%),

* ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8%) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23%),

* ze sprzedaży usług i gadżetów edukacyjnych związanych z Kampinoskim Parkiem Narodowym (opodatkowane stawką 23%),

* z dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione z VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23%),

* ze świadczenia usług parkingowych (opodatkowane stawką 23%),

* ze sprzedaży tusz zwierzyny (opodatkowane stawką 5%),

* ze sprzedaży sadzonek drzew i krzewów (opodatkowane stawką 8%),

* z udostępniania terenu parku narodowego do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacją imprez (opodatkowane stawką 23%),

* ze sprzedaży biletów wstępu do niektórych obiektów parku (opodatkowane stawką 8%),

* ze sprzedaży wydawnictw według stawek z faktur zakupu,

* opłat za odstrzały zwierzyny (opodatkowane stawką 23%).

W dniu 19 grudnia 2012 r. podpisana została umowa pomiędzy Centrum a Parkiem o dotację dla projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt finansowany będzie ze środków Unii Europejskiej w latach 1 stycznia 2013 - 30 czerwca 2014 (85% wydatków) oraz współfinansowany ze środków Funduszu Leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na współfinansowanie (15%).

Dyrektor parku uprawniony jest do pobierania opłaty za udostępnienie parku na podstawie art. 12 ust. 3 i 4 ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.) oraz Zarządzenia nr 5/2012 Dyrektora Parku z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie udostępniania Parku.

Zgodnie z powyższym w zakresie udostępniania uzyskiwane są przychody opodatkowane za udostępnianie niektórych obiektów KPN tj. polan wypoczynkowych (pikniki z użyciem otwartego źródła ognia - pozostałe bezpłatne), szlaków turystycznych i dróg przebiegających przez teren parku (rajdy), terenu parku (zdjęcia fotograficzne poza szlakami, profesjonalne filmowe) oraz tras jazd konnych (jazda wierzchem, przejażdżki bryczkami i saniami).

Projekt ma na celu podjęcie działań w zakresie modernizacji małej infrastruktury turystycznej, co spowoduje wzrost atrakcyjności obszaru, skanalizowanie ruchu turystycznego, a w efekcie przyczyni się do zachowania właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków oraz zachowania różnorodności biologicznej. Działania podejmowane w projekcie obejmują: zagospodarowanie polany rekreacyjno-wypoczynkowej oraz przebudowę/modernizację parkingu dla samochodów osobowych i autokarów wraz z obiektami małej architektury turystycznej i sanitariatami. Polana wypoczynkowa i parking wchodzą w skład zagospodarowania Ośrodka Dydaktyczno Muzealnego w Granicy i służą realizacji zadań z zakresu edukacji i udostępniania turystycznego realizowanych przez ośrodek. Parking oraz polana w czasie trwałości projektu tj. 5 lat po zakończeniu realizacji będą udostępnianie odwiedzającym oraz turystom nieodpłatnie. Realizowane zadania związane z tym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Park.

Zgodnie z zapisami postanowień dla realizacji projektów, podatek VAT naliczony może być uznany za koszt kwalifikowalny, jeśli beneficjent projektu dostarczy dokument potwierdzający fakt, że był zobowiązany do płacenia i zaliczania w koszty niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług zawartego w dowodach zakupu związanych z realizacją projektu.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż realizacja przedsięwzięcia będzie polegała na wykonaniu następujących zadań:

1.

zagospodarowanie polany (wiata piknikowa 8 szt., WC chemiczny 1 szt., ognisko 1 szt., tablica informacyjna 1 szt., brama 1 szt., ławka 8 szt., kosz na śmieci 18 szt., ogrodzenie z żerdzi 325 mb, popielnik 1 szt., zieleń 6 252 m2, piaskownica 2 szt., boisko trawiaste 800 m2, latarnie 8 szt.);

2.

przebudowa parkingu dla samochodów osobowych i autokarów o pow. 4 961 m2 (roboty rozbiórkowe i ziemne, podbudowy, ławy, krawężniki, obrzeża, ścieżki i nawierzchnie, wiata 1 szt., tablice informacyjne 7 szt., brama 3 szt., kosz na śmieci 26 szt., ogrodzenie z żerdzi 331 mb, zieleń 965 m2, latarnie 10 szt., oświetlenie wiaty 1 szt.);

3.

zagospodarowanie zieleni;

4.

zakup sprzętu: laptop z oprogramowaniem;

5.

monitoring efektów przyrodniczych (2 siedliska - 2 stanowiska, 13 gatunków roślin - 46 stanowisk i ruchu turystycznego).

Ponad powyższe Wnioskodawca planuje także działania z zakresu komunikacji i rozpowszechniania informacji nt. efektów projektu oraz monitorowanie efektów projektu:

1.

artykuły płatne w prasie - 3 szt.

2.

tablice informacyjne - 2 szt.;

3.

roll-up -1 szt.;

4.

plakat informujący o rezultatach projektu - 100 szt.;

5.

folder - 5 000 szt.;

6.

plakat informujący o rozpoczęciu projektu - 100 szt.;

7.

broszura - 3 000 szt.;

8.

impreza plenerowa dotyczącą projektu (rozpoczęcie, zakończenie) - 2 szt.

W projekcie przewidziano także koszty związane z zarządzaniem projektem:

1.

nadzór budowlany;

2.

delegacje - szkolenia;

3.

zakup materiałów biurowych.

Powstałe w wyniku prac budowlanych obiekty budowlane - parking wraz z odwodnieniem i separatorami na 139 miejsc postojowych dla samochodów osobowych i 10 miejsc postojowych dla autokarów wycieczkowych oraz wiata z pomieszczeniami sanitarnymi, w opinii Wnioskodawcy będą stanowiły budowle w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane.

Elementy zagospodarowania stanowiące środki trwałe o wartości wyższej niż 15 000 zł planowane do realizacji w ramach przedsięwzięcia to: WC chemiczny, ogrodzenia z żerdzi o dł. 325 mb i 331 mb, boisko trawiaste o pow. 800 m2, wiata duża, instalacje i przyłącza wodno-kanalizacyjne, urządzenia sieci deszczowej, oświetlenie wiaty. Pozostałe elementy stanowiące środki trwałe będą miały wartość powyżej 3 500 zł ale nie przekroczą wartości 15 000 zł tj. laptop, wiatki turystyczne, latarnie, paleniska.

Nakłady do poniesienia na przebudowę/modernizację parkingu dla samochodów osobowych i autokarów wraz z elementami malej architektury w oparciu o kosztorys inwestorski to 3 069 684,70 zł, natomiast całość inwestycji budowlanej w ramach projektu to 3 568 209,69 zł (zagospodarowanie polany, przebudowa parkingu dla samochodów osobowych i autokarów oraz zagospodarowanie zieleni). Całkowity koszt projektu to 3 885 473,08 zł, z czego 3 523 133,08 zł to nakłady inwestycyjne, a 362 340,00 zł koszty operacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu, które nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, będzie nabywał towary i usługi niezwiązane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ zakłada, że w czasie trwałości projektu tj. 5 lat po zakończeniu realizacji powstałe obiekty i urządzenia będą udostępnianie odwiedzającym oraz turystom nieodpłatnie.

W ocenie Wnioskodawcy nie będzie On miał prawa, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę o dotację dla projektu mającego na celu podjęcie działań w zakresie modernizacji małej infrastruktury turystycznej, co spowoduje wzrost atrakcyjności obszaru, skanalizowanie ruchu turystycznego, a w efekcie przyczyni się do zachowania właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków oraz zachowania różnorodności biologicznej. Działania podejmowane w projekcie obejmują: zagospodarowanie polany rekreacyjno-wypoczynkowej oraz przebudowę/modernizację parkingu dla samochodów osobowych i autokarów wraz z obiektami małej architektury turystycznej i sanitariatami. Polana wypoczynkowa i parking wchodzą w skład zagospodarowania Ośrodka Dydaktyczno Muzealnego w Granicy i służą realizacji zadań z zakresu edukacji i udostępniania turystycznego realizowanych przez ośrodek. Parking oraz polana w czasie trwałości projektu tj. 5 lat po zakończeniu realizacji będą udostępnianie odwiedzającym oraz turystom nieodpłatnie. Realizowane zadania związane z tym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Wnioskodawcę.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych bowiem powstałe obiekty i urządzenia (parking oraz polana) w czasie trwałości projektu (5 lat) po zakończeniu realizacji będą udostępnianie odwiedzającym oraz turystom nieodpłatnie.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonywane zakupy w ramach realizowanego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz Funduszu Leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w czasie trwałości projektu (5 lat) po zakończeniu realizacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż wybudowany parking oraz polana po czasie trwałości projektu (5 lat), wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Z tego też względu Organ podatkowy pragnie zaznaczyć, iż stosownie do przepisów art. 91 ust. 7 i 7a ustawy Wnioskodawca nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w drodze korekty, w związku ze zmianą przeznaczenia obiektów budowlanych zaliczonych do środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł.

W takim przypadku będziemy mieć do czynienia z sytuacją, kiedy to Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego ze względu na brak związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a następnie - w związku z wykorzystywaniem ich do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zmieni się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż po czasie trwałości projektu (5 lat) po zakończeniu realizacji, stosownie do art. 91 ust. 7 i 7a ustawy, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania korekty podatku naliczonego w odniesieniu do powstałych w wyniku prac budowlanych obiektów budowlanych - parkingu wraz z odwodnieniem i separatorami oraz wiaty z pomieszczeniami sanitarnymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl