IPPP2/443-333/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-333/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budynków i/lub budowli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budynków i/lub budowli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, tj. spółki O. Sp. z o.o. (Spółka) jest m.in. realizacja zadań określonych w rozdziale 5a ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (zwana dalej również "Ustawa o pomocy publicznej"), w szczególności spłata zobowiązań przejętych z mocy prawa od przedsiębiorców w trybie określonym w rozdziale 5a Ustawy o pomocy publicznej, z przychodów uzyskanych z tytułu gospodarowania lub sprzedaży przejętego w trybie tej ustawy majątku. Przedmiotem działalności Spółki jest więc m.in. sprzedaż majątku w celu spłaty zobowiązań publiczno-prawnych przejętych od przedsiębiorców w trybie Ustawy o pomocy publicznej.

Dnia 28 lipca 2005 r. Spółka nabyła od H. S.A. (H.) w trybie Ustawy o pomocy publicznej na podstawie umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego Rep. A nr XXX z dnia 28 lipca 2005 r. (Umowa) sporządzonej przed Marią B. notariuszem w C. m.in. własność oraz użytkowanie wieczyste nieruchomości wraz z prawem własności naniesień w postaci budynków i/lub budowli gruntowych. W dniu 27 grudnia 2006 r. została zawarta umowa w formie aktu notarialnego sporządzona przed Marią B. notariuszem w C., na podstawie której Spółka m.in. nabyła od H. budowle w trybie Ustawy o pomocy publicznej, które nie zostały wyszczególnione w Umowie. Była to umowa prostująca Umowę, w której omyłkowo nie zostały przeniesione niektóre budowle znajdujące się na działkach. Intencją stron zawierających Umowę było bowiem przeniesienie wraz z działkami wszystkich usytuowanych na nich budowli.

Spółka przejęła powyższy majątek H. na warunkach i zasadach określonych w Ustawie o pomocy publicznej w celu restrukturyzacji niektórych zobowiązań publicznoprawnych H. na szczególnych zasadach określonych w rozdziale 5a Ustawy o pomocy publicznej oraz spłaty tych zobowiązań ze środków pieniężnych uzyskanych przez Spółkę w wyniku gospodarowania przejętym majątkiem i jego zbycia. Z uwagi na specyfikę przejętego majątku, zgodnie z przepisami Ustawy o pomocy publicznej Spółka jest zobowiązana do gospodarowania przedmiotowym majątkiem mając na uwadze przede wszystkim zachowanie majątku w stanie niepogorszonym do momentu jego zbycia. Do zakresu działalności Spółki w ramach gospodarowania majątkiem należy również jego dzierżawa do momentu zbycia majątku. Przejęcie majątku od H. nastąpiło zatem w celu jego zbycia. Do momentu zbycia tego majątku Spółka gospodaruje nim dokonując m.in. jego dzierżawy.

Przedmiotem niniejszego wniosku są jedynie zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy gruntów zabudowanych. Działki, które są zabudowane zostały przedstawione w Załączniku nr 1 do niniejszego Wniosku. W załączniku zostało wyspecyfikowane jakiego rodzaju budynki lub budowle są usytuowane na tych działkach. Ponadto w załączniku znajdują się informacje, które działki i w jakim okresie były dzierżawione bądź wynajmowane przez Spółkę. Wszystkie działki zabudowane są przedmiotem użytkowania wieczystego Spółki, co zostało wskazane w Załączniku nr 1 w kolumnie pod nazwą "Prawna forma władania". Zgodnie z odpisem zwykłym księgi wieczystej XXX, którą objęte są działki zabudowane będące przedmiotem niniejszego Wniosku prowadzonej przez Sąd Rejonowy, IX Wydział Ksiąg Wieczystych, Spółka została ujawniona jako podmiot prawa użytkowania wieczystego do dnia 4 grudnia 2089 r.

W stosunku do działek zabudowanych, które są przedmiotem Wniosku Spółka nie dokonywała ulepszeń znajdujących się na nich budynków i budowli.

Przeniesienie na rzecz Spółki majątku od H. w trybie Ustawy o pomocy publicznej zostało udokumentowane fakturami VAT wystawionymi dnia 18 sierpnia 2005 r. Do tych faktur następnie wystawiono w dniu 3 stycznia 2007 r. faktury korygujące. Z treści faktur wystawionych 18 sierpnia 2005 r. wynika, iż pierwotnie H. zakwalifikowała przeniesienie na rzecz Spółki majątku, o którym mowa jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwany dalej również "podatkiem VAT") przy zastosowaniu stawki 22%. Przeniesienie części majątku korzystało ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast z treści faktur korygujących wynika, iż przeniesienie majątku, o którym mowa powyżej na rzecz Spółki zostało zakwalifikowane przez przenoszącego własność i użytkowanie wieczyste (tj. H., a także jej następcę prawnego Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A.) jako czynność niepodlegająca opodatkowaniem podatkiem VAT. Spółka oraz H. zwracały się do organów podatkowych z prośbą o udzielenie informacji czy przeniesienie przez H. na rzecz Spółki majątku w trybie Ustawy o pomocy publicznej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w postanowieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. (1433/NG/GV/443-146/2005/MP) wyraził stanowisko, iż Spółka przyjmując od H. składniki majątku w trybie Ustawy o pomocy publicznej zobligowana była do świadczenia zwrotnego na rzecz H. w postaci przejęcia restrukturyzowanych zobowiązań oraz długów. W związku z tym organ podatkowy uznał, iż omawiana transakcja wypełnia definicję dostawy towarów za wynagrodzeniem. Zgodnie z jego stanowiskiem H. zobligowana była do wystawienia faktury VAT na zasadach ogólnych, przyjmując jako podstawę opodatkowana w myśl art. 29 ust. 3 Ustawy o pomocy publicznej wartość przekazywanych składników majątku. Natomiast Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 8 grudnia 2005 r. (PSUS/PPOI-443/359/05/MS) stwierdził, iż przeniesienie przez H. prawa własności oraz prawa użytkowana wieczystego nieruchomości w trybie Ustawy pomocy publicznej na rzecz Spółki nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Na podstawie powyższego postanowienia Regionalny Fundusz Gospodarczy S.A., który jest następcą prawnym H. wystawił faktury korygujące do faktur wystawianych uprzednio zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Mokotów z dnia 29 czerwca 2005 (1433/NG/GV/443-146/2005/MP) oraz zakwalifikował przedmiotową czynność przeniesienia majątku na rzecz Operatora jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Od umowy z dnia 27 grudnia 2006 r. nr Rep. A nr XXX (umowy prostującej Umowy), na podstawie której Spółka nabyła od H. budowle, które nie zostały wymienione w Umowie, nie zostały wystawione faktury korygujące. Na podstawie powyższej umowy Spółka w prowadzonej ewidencji doksięgowała wartość budowli w wysokości 235.759,79 zł.

Z załącznika stanowiącego integralną część wniosku wynika, iż w posiadaniu Spółki są następujące budynki i budowle:

Lp. -Nrdziałki -Nrinwentarzowy -Opis -Dzierżawa

3 -1/163 -10233 -Halaprzemysłowa - hala lejnicza -

- 10712 -Nawausługowa hali, pawilon -

4 -1/175 -10664 -Halawarsztatu przepompowni-niedzierżawiony

- 10704 -Przepompowniarozlewnia paliw -

5 -1/169 -10269 -Stacjaredukcyjno-pomiarowa -01.04.2006- nadal

7 -1/152 -10307 -Budynekrozdzielni 30kV, rok budowy 1950 -Umowapo H. 15.10.2012

8 -1/154 -10716 -Posterunekwartowniczy -01.08.2008- czas nieokreślony

9 -1/127 -10674 -Schrondla załogi-niedzierżawiony

- 10681 -Podstacjaelektryczna-niedzierżawiony

10 -30/2 -10317 -Stacjatransformatorowa -01.04.2006- nadal

- 10530 -Budynekpomocniczy oczyszczalni-niedzierżawiony

11 -24/4 -10650 -Stacjatransformatorowa -01.04.2006- nadal

12 -9/27 -10246 -Pompownianr 1 R -01.04.2006- nadal

- 10249 -J-B-R -01.04.2006- nadal

21 -2/197 -10315 -Nastawniado rozdzielni, rok budowy 1974 -01.04.2006- nadal

- 10316 -Budyneksprężarek i kompresorów, rok budowy 1974 -01.04.2006- nadal

- 10760 -BudynekGST-3 -01.04.2006- nadal

22 -2/454 -10550 -Centralnymagazyn materiałów ogniotrwałych, rok budowy 1973 -Umowapo H. 15.10.2012 oraz porozumienie z dn. 17.04.2008 -nadal

23 -2/468 -10550 -Centralnymagazyn materiałów ogniotrwałych, rok budowy 1973 -

25 -2/210 -10666 -Budynekmagazynu gazów technicznych, rok bud. 1988 -01.02.2008-01.04.2009;od 01.04.2009 - nadal

- 10761 -Zbiornikczterokomorowy na wodę -01.04.2006- nadal

- 10762 -Zbiornikdwukomorowy na wodę -01.04.2006- nadal

- 10764 -Halazmiękczalni, rok budowy 2002 -01.04.2006- nadal

- 10765 -Budyneklaboratorium, rok bud. 2002 -01.04.2006- nadal

26 -2/213 -10288 -Stycznikownia -01.04.2006- nadal

- 10289 -Budynekkruszarki -01.04.2006- nadal

- 10761 -Zbiornikczterokomorowy na wodę -01.04.2006- nadal

- 10762 -Zbiornikdwukomorowy na wodę -01.04.2006- nadal

- 10764 -Halazmiękczalni, rok budowy 2002 -01.04.2006- nadal

- 10765 -Budyneklaboratorium, rok bud. 2002 -01.04.2006- nadal

28 -2/254 -10303 -Warsztatelektryczny -01.04.2006- nadal

29 -2/263 -10303 -Warsztatelektryczny -

30 -10/41 -10303 -Warsztatelektryczny -

31 -2/143 -10291 -Zmiękczalniawody, rok bud. 1953 -01.04.2006- nadal

- 10295 -Halamaszynowni, rok bud. 1962 -01.04.2006- nadal

- 10717 -Budynekstacji uzdatniania wody -01.04.2006- nadal

32 -2/179 -10290 -Kotłownia,rok bud. 1960 -01.04.2006- nadal

- 10291 -Zmiękczalniawody, rok bud. 1953 -01.04.2006- nadal

- 10295 -Halamaszynowni, rok bud. 1962 -01.04.2006- nadal

- 10296 -Budynekpomocniczy, rok budowy 1962 -01.04.2006- nadal

- 10717 -Budynekstacji uzdatniania wody -01.04.2006- nadal

33 -10/28 -10290 -Kotłownia,rok bud. 1960 -01.04.2006- nadal

- 10295 -Halamaszynowni, rok bud. 1962 -01.04.2006- nadal

- 10296 -Budynekpomocniczy, rok budowy 1962 -01.04.2006- nadal

- 10717 -Budynekstacji uzdatniania wody -01.04.2006- nadal

34 -10/31 -10662 -Warsztatz magazynem -01.04.2006- nadal

36 -10/34 -10298 -Budynekczłonu szczytowego -01.04.2006- nadal

37 -2/397 -10290 -Kotłownia,rok bud. 1960 -01.04.2006- nadal

39 -2/213 -10295 -Halamaszynowni, rok bud. 1962 -01.04.2006- nadal

40 -2/215 -10296 -Budynekpomocniczy, rok budowy 1962 -01.04.2006- nadal

41 -2/478 -10298 -Budynekczłonu szczytowego -01.04.2006- nadal

42 -2/438 -10662 -Warsztatz magazynem -01.04.2006- nadal

43 -2/436 -10676 -Magazynsmarów i olejów, rok bud. 1970 -01.04.2006- nadal

44 -28-Oct -10717 -Budynekstacji uzdatniania wody -01.04.2006- nadal

46 -16/8 -10267 -Stacjapodwyższania ciśnienia -01.04.2006- nadal

48 -10/127 -10250 -Pompownianr 2 -15.09.2011- nadal

49 - -10116 -Budynekadministracji -01.04.2006- nadal

50 -10/127 -10117 -Halaprzemysłowa - remiza kadzi surówkowych -

51 -10/128 -10305 -Kioskoświetleniowy -01.04.2006- nadal

53 -2/166 -10240 -Budynekwentylacji tunelu, rok bud. 1955 -

- 10250 -Pompownianr 2 -15.09.2011- nadal

54 -2/325 -10250 -Pompownianr 2 -15.09.2011- nadal

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa w szczególności dokonywana na podstawie umowy sprzedaży realizowana przez Spółkę, której przedmiotem jest prawo wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budynków i/lub budowli, które to grunty wraz z naniesieniami nabyte zostały przez Spółkę od H. w trybie Ustawy o pomocy publicznej jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o podatku VAT) oraz na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011.73.392) lub na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

I.

Opodatkowanie dostawy prawa użytkowania wieczystego działek gruntów zabudowanych, na których usytuowane budynki i budowle były w przeszłości oddane do użytkowania przez Spółkę osobom trzecim, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

W opinii Spółki dostawa prawa użytkowania wieczystego działek wraz z prawem własności znajdujących się na tych działkach naniesień w postaci budynków i/lub budowli w przypadku, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą usytuowanych na tych działkach budynków i budowli minie okres dłuższy niż 2 lata podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT.

Stanowisko swoje Wnioskodawca opiera na wykładni następujących przepisów prawa:

Artykuł 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku VAT zgodnie, z którym przez dostawę towarów rozumie się również zbycie prawa użytkowania wieczystego. Z przepisów wynika zatem, iż zbycie prawa użytkowania wieczystego jest dostawą towarów.

Artykuł 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT zgodnie, z którym z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Z powyższego przepisu wynika, iż do dostawy gruntu wraz z naniesieniami w postaci budynków i/lub budowli stosuje się przepisy właściwe dla dostawy budynków i/lub budowli usytuowanych na gruncie będących przedmiotem dostawy.

§ 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się od podatku VAT zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwałe z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem, gdy:

1.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1.

wybudowaniu lub

2.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym przepisem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (np. oddanie w dzierżawę, najem).

W załączniku nr 1 znajdują się informacje, które budynki i budowle usytuowane na działkach zabudowanych były dzierżawione bądź wynajmowane przez Spółkę ze wskazaniem dat oddania ich do użytkowania przez Spółkę osobom trzecim w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W stosunku do nieruchomości, które są przedmiotem Wniosku Spółka nie dokonywała ulepszeń znajdujących się na nich budynków i budowli przekraczających 30% wartości początkowej obiektów, co również zostało wyspecyfikowane w załączniku nr 1.

W związku z powyższym, jeżeli budynki lub budowle były oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT po ich wybudowaniu, a okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków lub budowli będzie dłuższy niż 2 lata dostawa działek, na których usytuowane są takie budynki lub budowle podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT.

W przypadku dostawy działek, gdzie okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą usytuowanych na takich działkach budynków lub budowli będzie krótszy niż 2 lata wówczas dostawa takich działek podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT.

II.

Opodatkowanie dostawy prawa użytkowania wieczystego działek gruntów zabudowanych, których dostawa nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

W opinii Spółki dostawa prawa użytkowania wieczystego działek wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budynków i/lub budowli:

a.

które nie były w przeszłości oddane do użytkowania przez Spółkę osobom trzecim w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,

b.

które były w przeszłości oddane do użytkowania przez Spółkę osobom trzecim w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ale okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą usytuowanych na takich działkach budynków lub budowli jest krótszy niż 2 lata

- podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011.73.392). Stanowisko swoje Spółka opiera na wykładni następujących przepisów prawa.

Artykuł 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku VAT stanowi, iż przez dostawę towarów rozumie się również zbycie prawa użytkowania wieczystego. Z przepisów wynika zatem, iż zbycie prawa użytkowania wieczystego jest dostawą towarów.

Artykuł 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT stanowi, iż z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

§ 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli i ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W omawianym stanie faktycznym obie przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT zostały spełnione łącznie.

Przesłanka nr 1

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10a lit. a)

Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem majątku od H. w trybie przepisów Ustawy o pomocy publicznej. Spółka oraz H. zwracały się do organów podatkowych z prośbą o udzielenie informacji czy przeniesienie przez H. na rzecz Spółki majątku w powyższym trybie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w postanowieniu z dnia 29 czerwca 2005 r. (1433/NG/GV/443-I46/2005/MP) stwierdził, iż Spółka przyjmując od H. składniki majątku w myśl Ustawy o pomocy publicznej zobligowana jest do świadczenia zwrotnego na rzecz H. w postaci przejęcia restrukturyzowanych zobowiązań oraz długów. W związku z tym organ podatkowy uznał, iż omawiana transakcja wypełnia definicję dostawy towarów za wynagrodzeniem. Zgodnie z jego stanowiskiem Spółka zobligowana była do wystawienia faktury VAT na zasadach ogólnych, przyjmując jako podstawę opodatkowania w myśl art. 29 ust. 3 ustawy o podatku VAT wartość przekazywanych składników majątku. H. oraz Spółka zastosowały się do powyższej interpretacji. Przeniesienie na rzecz Spółki majątku zostało udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez H. dnia 18 sierpnia 2005 r. Do powyższych faktur dnia 3 stycznia 2007 r. wystawiono faktury korygujące. Wystawiono je z powodu postanowienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego z Sosnowcu z dnia 3 grudnia 2005 r. (PSUS/PPOI-443/359/05/MS). Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego z Sosnowcu stwierdził, iż przekazanie przez H. Spółce własności oraz użytkowana wieczystego nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Z treści faktur korygujących wynika, iż przeniesienie majątku na rzecz Spółki zostało zakwalifikowane jako czynność niepodlegająca opodatkowaniem podatkiem VAT. Spółce nie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w stosunku do majątku nabytego od H. z uwagi na fakt, iż majątek ten został nabyty na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Spółka nie miała więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do nieruchomości nabytych od H. ponieważ ostatecznie transakcja ta została zakwalifikowana przez H. jako niepodlegająca opodatkowaniu VAT, co zostało udokumentowane fakturami korygującymi.

Przesłanka nr 2

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10a lit. b)

W stosunku do działek zabudowanych, które są przedmiotem Wniosku Spółka nie dokonywała ulepszeń znajdujących się na nich budynków i budowli, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej obiektów.

Wnioskodawca pragnie poinformować, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2009 r. (sygn. IPPP2/443-747/09-4/kk.), wydanej na jego wniosek Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż dostawa nieruchomości zabudowanych nabytych przez Spółkę od H. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, o ile Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenia budynków lub budowli w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej tych budynków lub budowli. Powyższa interpretacja indywidualna została wydana na wniosek Spółki w stosunku do nieruchomości zabudowanych, które Spółka nabyła na mocy umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego gruntów wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach z dnia 28 lipca 2005 r. Organ podatkowy oparł swoje stanowisko o treść art. 13 ust. 1 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2008.212.1336) stanowiącego, iż zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwałe z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. Rozporządzenie, o którym mowa powyżej zostało uchylone. W aktualnie obowiązującym rozporządzeniu, tj. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zawarto tożsamą regulację prawną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział obniżenie stawek podatku do wysokości: 8%, 5% i 0%.

Natomiast zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Natomiast definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem przez podatnika VAT, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zauważyć należy, iż zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem, wykonywane przez podatników podatku VAT są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Analiza przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, regulującego prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż istotne jest każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 cyt. ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jak stanowi natomiast § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązujący od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt lub prawo wieczystego użytkowania gruntu będące przedmiotem sprzedaży podlegają opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu bądź prawa wieczystego użytkowania gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budynków i/lub budowli, które to grunty wraz z naniesieniami nabyte zostały przez Spółkę od H. w trybie Ustawy o pomocy publicznej. W związku z przedmiotowym nabyciem prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz posadowionych na tym gruncie naniesień, Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Strona wskazała również, iż w stosunku do działek zabudowanych, które są przedmiotem wniosku Spółka nie dokonywała ulepszeń znajdujących się na nich budynków i budowli.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż budynki i budowle będące w posiadaniu Spółki, które spełniają definicję pierwszego zasiedlenia, tj. te obiekty, dla których okres pomiędzy oddaniem w dzierżawę, a sprzedażą jest dłuższy niż dwa lata, będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Do tych budynków i budowli należy zaliczyć następujące obiekty:

1.

Stację redukcyjno-pomiarową (poz. 5) zlokalizowaną na działce Nr 1/169;

2.

Budynek rozdzielni 30kV, rok budowy 1950 (poz. 7) zlokalizowany na działce Nr 1/152;

3.

Posterunek wartowniczy (poz. 8) zlokalizowany na działce Nr 1/154;

4.

Stację transformatorową (poz. 10) zlokalizowaną na działce Nr 30/2;

5.

Stację transformatorową (poz. 11) zlokalizowaną na działce Nr 24/4;

6.

Pompownię nr 1 R (poz. 12) zlokalizowaną na działce Nr 9/27;

7.

Jaz-Bugaj-Raków (poz. 12) zlokalizowaną na działce Nr 9/27;

8.

Nastawnię do rozdzielni, rok budowy 1974 (poz. 21) zlokalizowaną na działce Nr 2/197

9.

Budynek sprężarek i kompresorów, rok budowy 1974 (poz. 21) zlokalizowany na działce Nr 2/197

10.

Budynek GST-3 (poz. 21) zlokalizowany na działce Nr 2/197;

11.

Centralny magazyn materiałów ogniotrwałych, rok budowy 1973 (poz. 22 i 23) zlokalizowany na działkach Nr 2/454 i 2/468;

12.

Budynek magazynu gazów technicznych, rok bud. 1988 (poz. 25) zlokalizowany na działce Nr 2/210;

13.

Zbiornik czterokomorowy na wodę (poz. 25, 26) zlokalizowany na działkach Nr 2/210 i 2/213;

14.

Zbiornik dwukomorowy na wodę (poz. 25, 26) zlokalizowany na działkach Nr 2/210 i 2/213;

15.

Halę zmiękczalni, rok budowy 2002 (poz. 25, 26) zlokalizowaną na działkach Nr 2/210 i 2/213;

16.

Budynek laboratorium, rok bud. 2002 (poz. 25, 26) zlokalizowany na działkach Nr 2/210 i 2/213;

17.

Stycznikownia (poz. 26) zlokalizowaną na działce Nr 2/213;

18.

Budynek kruszarki (poz. 26) zlokalizowany na działce Nr 2/213;

19.

Warsztat elektryczny (poz. 28, 29, 30) zlokalizowany na działkach Nr 2/254, 2/263 i 10/41;

20.

Zmiękczalnię wody, rok bud. 1953 (poz. 31, 32) zlokalizowaną na działkach Nr 2/143 i 2/179;

21.

Halę maszynowni, rok bud. 1962 (poz. 31, 32, 33, 39) zlokalizowaną na działkach Nr 2/143, 2/179, 10/28 i 2/213;

22.

Budynek stacji uzdatniania wody (poz. 31, 32, 33, 44) zlokalizowany na działkach Nr 2/143, 2/179,10/28 i 28-Oct;

23.

Kotłownię, rok bud. 1960 (poz. 32, 33, 37) zlokalizowaną na działkach Nr 2/179, 10/28 i 2/397;

24.

Budynek pomocniczy, rok budowy 1962 (poz. 32, 33, 40) zlokalizowany na działkach Nr 2/179, 10/28 i 2/215;

25.

Warsztat z magazynem (poz. 34, 42), zlokalizowany na działkach Nr 10/31 i 2/438;

26.

Budynek członu szczytowego (poz. 36, 41), zlokalizowany na działkach Nr 10/34 i 2/478;

27.

Magazyn smarów i olejów, rok bud. 1970 (poz. 43) zlokalizowany na działce Nr 2/436;

28.

Stację podwyższania ciśnienia (poz. 46) zlokalizowaną na działce Nr 16/8;

29.

Budynek administracji (poz. 49);

30.

Kiosk oświetleniowy (poz. 51) zlokalizowany na działce Nr 10/128.

W odniesieniu do pozostałych budynków i budowli, tj. obiektów:

a.

które nie były przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a więc których dostawa nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług,

b.

dla których okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, tj. oddaniem do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części (oddaniem w dzierżawę), a ich dostawą będzie krótszy niż dwa lata,

- dokonując ich dostawy, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy. W związku z powyższym zasadne staje się zbadania prawa do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z okoliczności przedstawionych przez Stronę, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli, zatem pierwsza przesłanka dająca prawo do zwolnienia z podatku od towarów i usług zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 10a została wypełniona. Wnioskodawca w trakcie użytkowania budynków i budowli, nie ponosił nakładów ulepszających na te budynki i budowle przekraczających 30% ich wartości początkowej, od których Spółce przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na powyższe wynikający z art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) został również spełniony. Zatem w stosunku do pozostałych obiektów, tj.:

1.

Hali przemysłowej - hali lejniczej (poz. 3) zlokalizowanej na działce Nr 1/163;

2.

Nawy usługowej hali, pawilonu (poz. 3) zlokalizowanej na działce Nr 1/163;

3.

Hala warsztatu przepompowni (poz. 4), zlokalizowanej na działce Nr 1/175;

4.

Przepompowni rozlewni paliw (poz. 4), zlokalizowanej na działce Nr 1/175;

5.

Schronu dla załogi (poz. 9) zlokalizowanego na działce Nr 1/127;

6.

Podstacji elektryczna (poz. 9) zlokalizowanej na działce Nr 1/127;

7.

Budynku pomocniczego oczyszczalni (poz. 10) zlokalizowanego na działce Nr 30/2;

8.

Pompowni Nr 2 (poz. 48, 53, 54) zlokalizowanej na działkach Nr 10/127, 2/166 i 2/325;

9.

Hali przemysłowej - remizy kadzi surówkowych (poz. 50) zlokalizowanej na działce Nr 10/127;

10.

Budynku wentylacji tunelu, rok bud. 1955 (poz. 53) zlokalizowanego na działce Nr 2/166.

Wnioskodawcy przy dostawie tych budynków i budowli będzie przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy.

Z cytowanego już wyżej artykułu 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, że z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu w sytuacji gdy budynki będące przedmiotem dostawy są trwale gruntem związane.

Zgodnie natomiast z cyt. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z uwagi na fakt, iż dostawa ww. budynków i budowli, jest zwolniona od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy, zatem zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których są posadowione ww. budynki i budowle, w myśl § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia korzysta również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl