IPPP2/443-325/12-7/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-325/12-7/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) uzupełnione pismem nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-325/12-2/KG z dnia 11 maja 2012 r. (skutecznie doręczonym w dniu 16 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 22 czerwca 2012 r. (data nadania 25 czerwca 2012 r., data wpływu 29 czerwca 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-325/12-4/KG z dnia 15 czerwca 2012 r. (skutecznie doręczonym w dniu 21 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży pracownikom karnetów uprawniających do udziału w zajęciach rekreacyjno - sportowych, w sytuacji gdy całość świadczenia pokrywa pracownik - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży pracownikom karnetów uprawniających do udziału w zajęciach rekreacyjno - sportowych, w sytuacji gdy całość świadczenia pokrywa pracownik.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-325/12-2/KG z dnia 11 maja 2012 r. (skutecznie doręczonym w dniu 16 maja 2012 r.) oraz pismem z dnia 22 czerwca 2012 r. (data nadania 25 czerwca 2012 r., data wpływu 29 czerwca 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-325/12-4/KG z dnia 15 czerwca 2012 r. (skutecznie doręczonym w dniu 21 czerwca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna i hurtowa obuwia importowanego oraz odzieży. Spółka jest zobowiązana do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. W ramach pozapłacowych świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, Spółka zamierza wykupić dla pracowników, którzy zgłoszą chęć korzystania z zajęć sportowych, karty uprawniające do korzystania ze świadczeń rekreacyjno-sportowych (fitness, basen, siłownia itp.).

Wartość karty sportowo-rekreacyjnej została ustalona na kwotę 97 zł i będzie podzielona na część finansowaną przez pracodawcę w ramach ZFŚS jako dopłata do karty w wysokości 20 zł dla każdego pracownika i część finansowaną przez pracownika ze środków własnych w wysokości 77 zł. Kwota dopłaty przez pracownika będzie potrącana z wynagrodzenia netto. Pracownicy będą mogli również zakupić karnety dla członków rodzin, a koszt karnetu dla członka rodziny będzie w całości opłacany przez pracownika.

Prawo do karnetów, będą miały również osoby zatrudnione w ramach umowy zlecenia, z tą różnicą, że całą wartość karnetu będą pokrywały z wynagrodzenia netto - nie będzie dofinansowania dla pracowników zatrudnionych w ramach umowy zlecenia. W związku z tym Spółka podpisze umowę z firmą świadczącą usługi w tym zakresie i faktura będzie wystawiana na pracodawcę - Spółkę - w kilku pozycjach: w podziale na poszczególne usługi, które objęte są różnymi stawkami VAT. Na fakturze będą też wyodrębnione pozycje dotyczące ilości pakietów oraz ich wartość dla pracowników, ale bez podziału na część finansowaną przez Spółkę z ZFŚS i część finansowaną przez pracownika z wynagrodzenia netto oraz na część finansowaną przez pracownika dotyczącą wartości karnetów dla członków rodziny pracownika. Firma po otrzymaniu faktury za całość usługi wykona przelewy potrąconych pracownikom kwot.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku osób zatrudnionych w ramach umowy zlecenia, które zgłoszą chęć do przystąpienia do programu rekreacyjno - sportowego i będą opłacały pakiet rekreacyjno - sportowy ze środków własnych również istnieje odsprzedaż usług i obowiązek opodatkowania kwoty świadczenia podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z dnia 22 czerwca 2012 r.):

Zdaniem Spółki, w przypadku osób zatrudnionych w ramach umowy zlecenia) ze względu na fakt, że Spółka nie prowadzi działalności w tym zakresie, a jedynie pośredniczy w czynnościach polegających na przekazywaniu karnetów do korzystania z basenów, siłowni i innych obiektów sportowych, których koszt w pełni pokrywa Zleceniobiorca, czynności te nie mieszczą się w pojęciu odpłatnego świadczenia usług i w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Spółki takie działania mają wyłącznie charakter techniczno-administracyjny, które podejmowane są poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej i Spółka w tym zakresie nie działa jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Analiza treści art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje na bardzo szerokie pojęcie świadczenia usług obejmujące różnego rodzaju świadczenia nie będące dostawą towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Regulacja art. 8 ust. 2a ustawy wskazuje, iż w katalogu usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług mieszczą się również przypadki, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się wtedy, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wykupić dla pracowników, którzy zgłoszą chęć korzystania z zajęć sportowych, karty uprawniające do korzystania ze świadczeń rekreacyjno-sportowych (fitness, basen, siłownia itp.).

Prawo do wykupu karnetów, będą miały osoby zatrudnione w ramach umowy zlecenia. W przedmiotowym przypadku pracownicy całą wartość karnetu będą pokrywać z wynagrodzenia netto - nie będzie dofinansowania z ZFŚS dla tych pracowników.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii związanej z opodatkowaniem podatkiem od towarów usług odsprzedawanych na rzecz pracowników niekorzystających z dofinansowania z ZFŚS.

Analizując powyżej przedstawione okoliczności przez pryzmat przytoczonych przepisów należy wskazać, iż Wnioskodawca w przedmiotowym przypadku działa w charakterze podatnika podatku VAT wykonującego czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka pośrednicząc w zakupie karnetów upoważniających do korzystania z basenu, siłowni i innych obiektów sportowych świadczy usługi na rzecz osób korzystających z przedmiotowych karnetów. Tym samym należy uznać, iż działania Spółki polegające na nabyciu określonego pakietu sportowo - rekreacyjnego i następnie jego odsprzedaż na rzecz pracowników mieszczą się w dyspozycji przepisów art. 8 ustawy. Bez znaczenia w przedmiotowym przypadku pozostaje fakt, iż Spółka nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca występuje jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT. W związku z czym odsprzedaż nabywanych od podmiotów trzecich karnetów uprawniających pracowników Wnioskodawcy do korzystania z programu rekreacyjno - sportowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wniosku w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odsprzedaży pracownikom karnetów uprawniających do udziału w zajęciach rekreacyjno - sportowych, w sytuacji gdy całość świadczenia pokrywa pracownik. W zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności przekazania pracownikom karnetów finansowanych w części z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl