IPPP2/443-319/11-4/JO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-319/11-4/JO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) na wezwanie z dnia 18 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanych zadań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 22 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) na wezwanie z dnia 18 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanych zadań.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 7 października 2008 r. i jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stanowi ono dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie osób fizycznych i osób prawnych w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy na lata 2011-2015 w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i w dniu 07.02.2011 podpisano w tej sprawie umowę przyznania pomocy z Samorządem Województwa. Wartość umowy wynosi 540 565,57 zł, co stanowi równocześnie 100% wydatków kwalifikowalnych.

Podatek VAT został zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Celem realizowanej umowy jest:

1.

Zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy biura LGD, a tym samym zapewnienie właściwego procesu wdrażania realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju na terenie LGD poprzez uwzględnienie kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników, bieżących opłat i kosztów związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem biura.

2.

Utrzymanie strony internetowej LGD zawierającej aktualne informacje dotyczące Stowarzyszenia, jego działalności, obszaru objętego LSR i celach LSR, pomoc i doradztwo w zakresie przygotowania wniosków oraz przekazanie informacji o konkursach w ramach wdrażania LSR. Upowszechnienie informacji poprzez organizacje spotkań seminaryjnych dla mieszkańców obszaru LGD.

3.

Szkolenie kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, podnoszenie wiedzy i umiejętności pracowników biura LGD, członków zarządu oraz organu decyzyjnego poprzez organizację przedsięwzięcia o charakterze edukacyjno-warsztatowym.

4.

Upowszechnienie wśród mieszkańców obszaru informacji dotyczących idei partnerstwa w ramach LGD oraz możliwości aktywizacji obszaru poprzez udział we wdrażaniu LSR, zwiększenie dostępu mieszkańców do wydarzeń kulturalnych i promocyjnych.

5.

Organizację spotkań mieszkańców, sołtysów, liderów lokalnych oraz członków organizacji pozarządowych, a także animowanie społeczności lokalnej poprzez szkolenia i doradztwo. Wszystkie nabyte w ramach umowy usługi oraz środki trwałe pozwalające na organizację biura będące bezpośrednim rezultatem wdrażania umowy będą bezpłatnie udostępniane mieszkańcom znajdującym się w obszarze działania Stowarzyszenia.

Zgodnie ze Statutem, Wnioskodawca jest organizacją non-profit.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowaych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości czy części.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest on podatnikiem podatku VAT, w związku z czym nie będzie mógł odzyskać w żaden sposób poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystane przez Wnioskodawcę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z analizy akt sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje umowę Funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania w ramach działania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a działalność wykonywana w ramach realizowanej umowy nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowej umowy. Wnioskodawca nie będzie wykonywać działań wykorzystywanych na cele działalności opodatkowanej, a więc brak jest związku poniesionych kosztów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, w odniesieniu do realizowanej umowy Funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania w ramach działania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów w związku z realizacją umowy.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl