IPPP2-443-316/10-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-316/10-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r., data nadania 28 czerwca 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 16 czerwca 2010 r. nr IPPP2-443-316/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia zawartych umów zlecenia oraz określenia stawki podatku VAT dla świadczonych usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia zawartych umów zlecenia oraz określenia stawki podatku VAT dla świadczonych usług edukacyjnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r., data nadania 28 czerwca 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 16 czerwca 2010 r. nr IPPP2-443-316/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 21 czerwca 2010 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskująca jest zatrudniona w dwóch szkołach, w każdej na pół etatu, jako główna księgowa. Dodatkowo Strona prowadzi działalność gospodarczą, m.in. biuro rachunkowe. Szkoła podpisała umowę z Gminą na realizację zadania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi. W celu rozliczenia umowy, Szkoła podpisała z Zainteresowaną, jako pracownikiem, umowę zlecenia, płatną po rozliczeniu zadania. Druga ze szkół, w której Pani jest zatrudniona realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Z tą szkołą Podatniczka również podpisała umowę zlecenia na rozliczenie finansowe projektu.

Ponadto od września 2010 r. Wnioskująca na podstawie umowy zlecenia ma prowadzić zajęcia lekcyjne w jednej ze szkół, w której jest zatrudniona jako główna księgowa. We wpisie do ewidencji w określeniu przedmiotu działalności Strona będzie posiadała wpis dotyczący "kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane" (symbol PKD-2004 80.42.B).

Pismem z dnia 28 czerwca 2010 r., Wnioskująca wskazała symbol PKWiU dla świadczonych usług edukacyjnych: 80.42.20-00-00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zawarte umowy zlecenia winny zostać rozliczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT).

2.

Czy umowę na świadczenie usług edukacyjnych Wnioskująca winna rozliczyć jako podmiot gospodarczy i jednocześnie będzie miała Pani prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ we wpisie do ewidencji Wnioskująca posiada działalność rachunkowo-księgową, to zdanie Strony każda dodatkowa praca na podstawie umowy zlecenia, dotycząca usług rachunkowo - księgowych powinna być rozliczona jako podmiot gospodarczy i wystawiona powinna być faktura VAT, poświadczająca wykonaną usługę. Osoby świadczące powyższe usługi płacą obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Jeśli Zainteresowana będzie posiadała wpis o świadczeniu usług edukacyjnych, to będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego przy wykonywaniu tego zlecenia. Podatniczka stoi na stanowisku, że nie powinna tej umowy rozliczać jako pracownik tym bardziej, że umowa o pracę jest zawarta na wykonywanie prac księgowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 powołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem art. 5, w związku z art. 7 i art. 8 ustawy określa czynności, których wykonanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast podmioty, które uważane są za podatników podatku od towarów i usług oraz rodzaje czynności, które stanowią samodzielną działalność gospodarczą, określone zostały m.in. w przepisach art. 15 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 2 cyt. artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W tym miejscu wskazać należy, iż w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9. Przepis powyższy zawiera zatem szczególną regulację, na mocy której przychody, które co do zasady stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak z niego wynika, zaliczenie przychodów do źródła - działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zależy od łącznego spełnienia następujących warunków:

* zleconą usługę podatnik wykona osobiście, tj. bez udziału osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które wykonywałyby czynności związane z istotą tej usługi,

* umowa zlecenia lub umowa o dzieło została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub osobą prawną i jej jednostki organizacyjną niemającą osobowości prawnej,

* zlecona usługa nie wchodzi w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W konsekwencji do powyższych przychodów nie można zaliczyć przychodów uzyskanych przez podatnika na podstawie umów zlecenia i dzieło, których zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskująca jest zatrudniona w dwóch szkołach, w każdej na pół etatu, jako główna księgowa. Dodatkowo Strona prowadzi działalność gospodarczą, m.in. biuro rachunkowe. Wnioskująca będąc podatnikiem VAT podpisała z obiema szkołami umowy zlecenia na rozliczenie finansowe projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Ponadto od września 2010 r. Wnioskująca na podstawie umowy zlecenia ma prowadzić zajęcia lekcyjne w jednej ze szkół. We wpisie do ewidencji w określeniu przedmiotu działalności Strona będzie posiadała wpis dotyczący "kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane" (symbol PKD-2004 80.42.B). Na tym tle Wnioskująca powzięła wątpliwości odnośnie sposobu rozliczenia zawartych umów zlecenia.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskującą usługi, zarówno w zakresie rozliczenia projektów, jak i świadczenia usług edukacyjnych w ramach umów zlecenia zawartych w przedstawionych okolicznościach, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W analizowanej sprawie, nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, gdyż nie został spełniony podstawowy warunek, określony w tym przepisie, zgodnie z którym za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Usługi, jakie zamierza świadczyć Strona wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskująca w ramach zawartych umów zlecenia zamierza wykonywać usługi w takim samym zakresie jak prowadzona działalność gospodarcza. Okoliczności te wykluczają uznanie przychodów uzyskiwanych w ramach umowy zlecenia za przychody wymienione w art. 13 pkt 8 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji nie pozwala na objęcie świadczonych przez Wnioskującą usług, w ramach planowanych umów, treścią przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, świadczenie przedmiotowych usług w ramach zawartych umów zlecenia należy uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi na fakt, iż Zainteresowana jest podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie zatem zobowiązana na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, wystawić faktury VAT z tytułu wyświadczonych usług, zarówno księgowych jak i edukacyjnych.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania usług edukacyjnych tut. Organ stwierdza co następuje:

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zastosowanie do niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu ex 80.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskująca będzie świadczyć usługi w zakresie edukacji - sklasyfikowane przez Stronę jako usługi w zakresie pozostałych form kształcenia - PKWiU 80.42.20.00.00.

Mając powyższe na uwadze, zgodnie z zapisem powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi te, jako usługi wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, podlegają zwolnieniu od tego podatku.

Reasumując, zawarte przez Zainteresowaną umowy zlecenia, zarówno na rozliczenie projektów współfinansowanych z środków Unii Europejskiej, jak i usług edukacyjnych winny zostać rozliczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i udokumentowane poprzez wystawienie faktur VAT. W przypadku gdy przedmiotem zawartej umowy zlecenia będą usługi edukacyjne, sklasyfikowane w grupie 80 PKWiU, to usługi te będą zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl