IPPP2/443-310/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-310/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT dla usług koordynacji i nadzoru Agentów Banku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT dla usług koordynacji i nadzoru Agentów Banku.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r., data nadania 6 kwietnia 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 1 kwietnia 2011 r. nr IPPP2/443-310/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 5 kwietnia 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") świadczy na rzecz banku z siedzibą w W. (dalej jako "Bank"), będącego większościowym wspólnikiem Spółki, w ramach zawartej z Bankiem umowy pośrednictwa finansowego, m.in. usługę polegającą na koordynacji i nadzorze nad agentami Banku (dalej: "Agenci Banku").

Agentami Banku są osoby fizyczne zajmujące się, w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, pośrednictwem w zakresie sprzedaży produktów bankowych. Agenci są osobami trzecimi w stosunku do Spółki.

Produkty bankowe oferowane przez Bank mogą obejmować:

1.

usługi udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych;

2.

usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych;

3.

depozyty środków pieniężnych, prowadzenie rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcje płatnicze, przekazy i transfery pieniężne, długi, czeki i weksle;

4.

instrumenty finansowe.

Produkt Banku obejmuje instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Koszyk instrumentów finansowych Banku nie zawiera instrumentów dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających m.in. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku VAT. Działanie Agentów Banków prowadzi do sprzedaży wskazanych powyżej produktów Banku.

W zakresie świadczonych usług koordynacji i nadzoru nad Agentami Banku Spółka wykonuje na rzecz Banku następujące czynności:

1.

rekomendowanie Bankowi decyzji o podpisywaniu / rozwiązywaniu umów agencyjnych z Agentami Banku,

2.

analiza zapotrzebowania na szkolenia Agentów Banku w zakresie m.in. aktualnych produktów oferowanych przez Bank oraz przedstawianie Bankowi rekomendacji co do przeprowadzenia szkoleń w tym zakresie,

3.

analiza zapotrzebowania na szkolenia Agentów Banku z innego zakresu i przedstawianie Bankowi rekomendacji co do zorganizowania takich szkoleń według zapotrzebowania,

4.

analiza efektywności pracy Agentów Banku - m.in. poprzez wyliczanie wskaźników efektywnościowych, jakościowych, ilościowych oraz rekomendowanie na ich podstawie przeprowadzenia odpowiednich czynności doszkalających Agentów Banku,

5.

zapewnianie Agentowi Banku narzędzi pracy przysługujących Agentowi Banku zgodnie z umową zawartą między Bankiem a Agentem Banku, poprzez kierowanie do Banku stosownych zamówień i przekazywanie Agentowi Banku ww. narzędzi,

6.

pośredniczenie w przekazywaniu dokumentów pomiędzy Agentem Banku a Bankiem poprzez odbieranie od Agenta Banku wniosków o produkty Banku złożonych za jego pośrednictwem przez klientów Banku i przekazywanie tych wniosków odpowiednim jednostkom Banku,

7.

weryfikowanie poprawności formalnej wniosków składanych przez klientów Banku za pośrednictwem Agenta Banku przed ich przekazaniem odpowiednim jednostkom Banku,

8.

pośredniczenie w przekazywaniu Agentowi Banku informacji o statusach wniosków o produkt Banku złożonych przez klientów za pośrednictwem danego Agenta Banku oraz pośredniczenie w przekazywaniu informacji o decyzjach Banku odnośnie przyznania / nie przyznania produktów, których te wnioski dotyczyły,

9.

analiza poprawności ustalenia przez Agenta Banku należnego mu od Banku wynagrodzenia poprzez weryfikację, czy czynności i zdarzenia, od których zależy wysokość należnego Agentowi wynagrodzenia, miały w rzeczywistości miejsce, jak również poprzez weryfikację, czy Bank przyznał bądź odmówił przyznania produktu Banku klientowi składającemu wniosek za pośrednictwem danego Agenta Banku, od czego także zależy wysokość wynagrodzenia należnego Agentowi.

Za wyżej wymienione usługi Spółka pobiera miesięczne wynagrodzenie kalkulowane jako iloczyn: liczby nadzorowanych Agentów Banku i kwoty ryczałtu ustalanego za jednego Agenta Banku.

Usługi te wspomagają zatem Bank w zapewnieniu sprawnej wymiany informacji i dokumentów pomiędzy Bankiem a Agentami Banku oraz wspomagają Bank w zapewnianiu efektywnego wykorzystania sieci Agentów Banku, za pomocą których Bank oferuje i sprzedaje klientom produkty Banku.

Świadczenie przez Spółkę przedmiotowych usług w zakresie koordynacji i nadzoru będzie pozwalało Bankowi na sprawniejsze wykonywanie usług bankowych realizowanych na rzecz klientów Banku. Usługi świadczone przez Spółkę należy uznać za specyficzne dla usług świadczonych przez Bank i za stanowiące istotny element w procesie świadczenia usług bankowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi w zakresie koordynacji i nadzoru Agentów Banku są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: "podatek VAT") w świetle ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004, nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej "ustawa o VAT").

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ustawa z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010, nr 226, poz. 1476), w odniesieniu do usług świadczonych przez Spółkę i opisanych w stanie faktycznym z dniem 1 stycznia 2011 r. wprowadza do katalogu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT następujące usługi:

* usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT);

* usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy o VAT);

* usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT);

* usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT);

* usługi stanowiące element powyższych usług, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej, oprócz usług stanowiących element usług pośrednictwa (zgodnie z art. 43 ust. 13 oraz ust. 14 ustawy o VAT).

Pojęcie usługi pomocniczej do usługi finansowej:

Usługi związane z transakcjami finansowymi mogą być zwolnione z VAT, jeżeli mają one charakter specyficzny i istotny dla transakcji zwolnionej (np. transakcji związanej z transferem środków pieniężnych, udzieleniem kredytu, prowadzeniem rachunku pieniężnego).

W ocenie Spółki, usługi koordynacji i nadzoru nad Agentami Banku, które Spółka zamierza świadczyć na rzecz Banku, mają charakter pomocniczy do usług finansowych świadczonych przez Bank.

Usługi te wspomagają bowiem Bank w zapewnieniu sprawnej wymiany informacji i dokumentów pomiędzy Bankiem a Agentami Banku oraz wspomagają Bank w zapewnianiu efektywnego wykorzystania sieci Agentów Banku, za pomocą których Bank oferuje i sprzedaje klientom produkty Banku. Świadczenie przez Spółkę usług w zakresie koordynacji i nadzoru Agentów Banku będzie zatem pozwalało Bankowi na sprawniejsze świadczenie usług bankowych realizowanych na rzecz klientów Banku.

Usługi świadczone przez Spółkę można zatem uznać za specyficzne dla usług świadczonych przez Bank i za stanowiące istotny element w procesie wykonywania czynności bankowych, w związku z czym, zdaniem Spółki, usługi te, jako usługi pomocnicze do usług finansowych świadczonych przez Bank, powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.

Nadzór i koOrdynacja Agentów Banku stanowi odrębną usługę właściwą i niezbędną do świadczenia przez Bank usług finansowych. Spółka zapewniając Bankowi swoje wsparcie niewątpliwie zdaniem Spółki przyczynia się do realizacji usługi finansowej pełniąc istotną rolę w kompleksowym łańcuchu czynności składających się na usługę finansową. Bez koordynacji i nadzoru nad Agentami Banku właściwe świadczenie profesjonalnych usług bankowych przez Bank byłoby znacznie utrudnione i mogłoby prowadzić do złamania zasad świadczenia usług bankowych według ustalonych standardów.

W konsekwencji, świadczone przez Spółkę usługi opisane w stanie faktycznym powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Mając na uwadze brzmienie powołanego przepisu ustawy o VAT, zdaniem Spółki podstawa prawna do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT będzie determinowana również przez rodzaj usług / produktów, które w wyniku działań Spółki będą świadczone i dostarczane przez Bank klientom. Kluczowe zdaniem Spółki jest odniesienie się do usługi głównej, dla której świadczone są przez Spółkę usługi w zakresie nadzoru Agentów Banku.

Ad. 1 Usługi pośrednictwa do usługi udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych.

W związku z powyższymi uwagami, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi świadczone przez Spółkę powiązane z usługami świadczonymi przez Bank w zakresie rachunków bankowych, depozytów, kredytów powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

Ad. 2 Usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz charakter usług świadczonych przez Spółkę, zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Spółkę a w ostatecznym rozrachunku dotyczące usług świadczonych przez Bank w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy o VAT.

Ad. 3 Usługi pośrednictwa do usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli.

Podobnie w przypadku usług obejmujących depozyty środków pieniężnych, prowadzenie rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli, naszym zdaniem usługi świadczone przez Spółkę a powiązane z usługami świadczonymi przez Bank powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Ad. 4 Usługi pośrednictwa do transakcji na instrumentach pochodnych.

Również w przypadku usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, w ocenie Wnioskodawcy usługi opisane w stanie faktycznym świadczone przez Spółkę a mające związek z usługami świadczonymi przez Bank w zakresie transakcji na instrumentach pochodnych są zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 13 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, a w szczególności fakt, że Bank nie zawiera transakcji na instrumentach finansowych, które mogą być zrealizowane przez dostawę towarów lub świadczenie usług, zdaniem Spółki usługi koordynacji i nadzoru nad Agentami Banku skutkujące sprzedażą produktów dotyczących transakcji na instrumentach finansowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie zatem do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkobiorcę.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 40 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy zwolnieniu podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Jednocześnie ustawodawca w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT wskazał, iż zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Zatem, w pierwszej kolejności należy określić jakie czynności miał na myśli prawodawca formułując w art. 43 ust. 1 pkt 38-41 zwolnienie dla świadczonych usług finansowych i usług pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych.

Sprecyzowanie przepisów regulujących zwolnienie od podatku od towarów i usług dla usług finansowych ma na celu zapewnienie jednolitego stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do rynku wspólnotowego, jak również zapewnienie spójności przepisów dotyczących podatku od towarów i usług z przepisami krajowymi regulującymi funkcjonowanie rynku finansowego.

Zwolnienia od podatku usług finansowych oparte zostały na obiektywnych kryteriach, nie są zaś uzależnione od rodzaju podmiotu świadczącego te usługi.

W art. 43 w ust. 1 pkt 38 ustawy objęto zwolnieniem usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz pośrednictwo w zakresie udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę, pośrednictwo i wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych lub pożyczkowych lub innych form zabezpieczenia kredytu lub pożyczki pieniężnej oraz zarządzanie tymi gwarancjami przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z udzieleniem kredytu lub pożyczki pieniężnej. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem objęte zostały również - wyłączone na podstawie dotychczasowych przepisów ustawy - czynności udzielania pożyczek lombardowych, wykonywane przez podmioty inne niż banki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy objęto zwolnieniem czynności udzielania poręczeń, gwarancji i innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych, rozumianych ogólnie jako zgoda poręczyciela, gwaranta lub udzielającego zabezpieczenia do spłacenia długu lub każdego innego zobowiązania finansowego w imieniu dłużnika, w przypadku niewywiązania się przez niego ze spłaty długu. Warunkiem objęcia zwolnieniem gwarancji, poręczeń i zabezpieczeń jest ich finansowy (pieniężny) charakter.

W art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy objęto zwolnieniem usługi, łącznie z pośrednictwem, w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych.

Z kolei w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy określono zwolnienie czynności związanych z instrumentami finansowymi, w tym papierami wartościowymi. Zwolnienie to odnosi się do instrumentów finansowych wymienionych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384). Zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z emisją i obrotem instrumentami finansowymi oraz pośrednictwo w tych transakcjach.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz Banku usługi polegające na koordynacji i nadzorze Agentów Banku. W ramach zawartej umowy, Spółka wykonuje następujące czynności:

1.

rekomendowanie Bankowi decyzji o podpisywaniu / rozwiązywaniu umów agencyjnych z Agentami Banku,

2.

analiza zapotrzebowania na szkolenia Agentów Banku w zakresie m.in. aktualnych produktów oferowanych przez Bank oraz przedstawianie Bankowi rekomendacji co do przeprowadzenia szkoleń w tym zakresie,

3.

analiza zapotrzebowania na szkolenia Agentów Banku z innego zakresu i przedstawianie Bankowi rekomendacji co do zorganizowania takich szkoleń według zapotrzebowania,

4.

analiza efektywności pracy Agentów Banku - m.in. poprzez wyliczanie wskaźników efektywnościowych, jakościowych, ilościowych oraz rekomendowanie na ich podstawie przeprowadzenia odpowiednich czynności doszkalających Agentów Banku,

5.

zapewnianie Agentowi Banku narzędzi pracy przysługujących Agentowi Banku zgodnie z umową zawartą między Bankiem a Agentem Banku, poprzez kierowanie do Banku stosownych zamówień i przekazywanie Agentowi Banku ww. narzędzi,

6.

pośredniczenie w przekazywaniu dokumentów pomiędzy Agentem Banku a Bankiem poprzez odbieranie od Agenta Banku wniosków o produkty Banku złożonych za jego pośrednictwem przez klientów Banku i przekazywanie tych wniosków odpowiednim jednostkom Banku,

7.

weryfikowanie poprawności formalnej wniosków składanych przez klientów Banku za pośrednictwem Agenta Banku przed ich przekazaniem odpowiednim jednostkom Banku,

8.

pośredniczenie w przekazywaniu Agentowi Banku informacji o statusach wniosków o produkt Banku złożonych przez klientów za pośrednictwem danego Agenta Banku oraz pośredniczenie w przekazywaniu informacji o decyzjach Banku odnośnie przyznania / nie przyznania produktów, których te wnioski dotyczyły,

9.

analiza poprawności ustalenia przez Agenta Banku należnego mu od Banku wynagrodzenia poprzez weryfikację, czy czynności i zdarzenia, od których zależy wysokość należnego Agentowi wynagrodzenia, miały w rzeczywistości miejsce, jak również poprzez weryfikację, czy Bank przyznał bądź odmówił przyznania produktu Banku klientowi składającemu wniosek za pośrednictwem danego Agenta Banku, od czego także zależy wysokość wynagrodzenia należnego Agentowi.

Należy podkreślić, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym rolą Spółki jest zapewnienie efektywnej współpracy pomiędzy Bankiem a Agentami, polegającej na zapewnieniu sprawnej wymiany informacji i dokumentów pomiędzy Bankiem i Agentami Banku oraz wspomagają Bank w zapewnianiu efektywnego wykorzystania sieci Agentów Banku, za pośrednictwem których Bank oferuje i sprzedaje Klientom produkty.

W ocenie tut. Organu błędnym byłoby przyjęcie poglądu Spółki, jakoby czynności te podlegały zwolnieniu od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż to czynności wykonywane przez niezależnych Agentów, można uznać za usługi pośrednictwa, natomiast usługi świadczone przez Wnioskodawcę, będą stanowiły jedynie element usług pośrednictwa w świadczeniu tych usług, co na mocy art. 43 ust. 14 ustawy, podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku.

Czynności wymienione we wniosku w istocie są czynnościami pobocznymi, pomocniczymi, stanowiące jedynie wsparcie dla usług głównych tj. pośrednictwa finansowego i z punktu widzenia nabywcy usługi finansowej pozostają bez znaczenia. Czynności takie są wyłącznie pochodną czynności pośrednictwa finansowego i należy je traktować w oderwaniu od nich, jako odrębne elementy związane z pośrednictwem.

Mając powyższe na względzie należy zauważyć, iż w opisanych wyżej okolicznościach, w odniesieniu do ww. czynności nie będzie miał zastosowania art. 43 ust. 13 ustawy, gdyż zgodnie z dyspozycją ust. 14 tego artykułu, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Zatem czynności wykonywane na rzecz Banku w zakresie koordynacji i nadzoru nad Agentami nie będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy, bowiem jako usługi stanowiące odrębny element usług pośrednictwa, będzie podlegała opodatkowaniu na mocy art. 43 ust. 14 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl