IPPP2/443-31/11-3/MM - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług kulturalnych o charakterze menedżerskim.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-31/11-3/MM Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług kulturalnych o charakterze menedżerskim.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 13 stycznia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) oraz pismem z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stwierdzenia poprawności w wystawianiu faktur sprzedaży oraz zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług kulturalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia poprawności w wystawianiu faktur sprzedaży oraz zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług kulturalnych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 21 lutego 2011 r. znak IPPP2/443-31/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca to producent, wydawca / dystrybutor płyt oraz organizator koncertów i eventów. Przedmiot działania Spółki m.in. został określony według Polskiej Klasyfikacji Działalności w następujący sposób:

PKD 92.3 Działalność artystyczna i rozrywkowa pozostała

PKD 92.31.C Działalność filharmonii, orkiestr i chórów

PKD 92.31.G Artystyczna i literacka działalność twórcza, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W związku z koniecznością zmiany PKWiU, od 1 stycznia 2011 r. będą to PKWiU 90.01; 90.03;

Wnioskodawca świadczy również usługi o charakterze managerskim.

Na mocy umowy managerskiej pomiędzy Wnioskodawcą a Artystą, Artysta powierza Wnioskodawcy na zasadzie wyłączności, a Wnioskodawca zobowiązuje się do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z kontrahentami umów na rzecz Artysty, w zakresie działalności artystycznej Artysty takiej jak: składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z osobami trzecimi zwanymi dalej kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; zlecaniu produkcji płyt, kaset, płyt CD i DVD oraz innych form powielania, utrwalania i dystrybucji twórczości Artysty w kraju i poza granicami; opracowywanie strategii dotyczącej wizerunku Artysty - w porozumieniu z Artystą; prowadzenie kalendarza działalności artystycznej; organizowanie działalności artystycznej; asystowanie Artyście podczas wykonywania działalności artystycznej; nadzorowanie prawidłowego wykonywania umów przez kontrahentów; prowadzenie promocji Artysty za pomocą materiałów promocyjnych: plakatów, etykiet, sesji zdjęciowych etc. Na podstawie umowy managerskiej Artysta udziela Wnioskodawcy pełnomocnictwa do zawierania umów oraz składania oświadczeń w imieniu i/lub na rzecz Artysty w zakresie działalności artystycznej Artysty. Pełnomocnictwo powyższe udzielone zostaje bez prawa udzielania przez Wnioskodawcę dalszych pełnomocnictw ogólnych. Pełnomocnictwo takie może być odwołane tylko w wypadku rozwiązania niniejszej umowy. Artysta zobowiązuje się, że w okresie obowiązywania umowy nie podejmie jakichkolwiek działań objętych treścią umowy osobiście, ani za pośrednictwem osób trzecich innych niż zaakceptowane przez Wnioskodawcę. Powyższe zobowiązanie oznacza w szczególności, że Artysta nie będzie składać ani przyjmować jakichkolwiek oświadczeń, które bezpośrednio lub pośrednio zmierzałyby do zawarcia jakiejkolwiek umowy o artystyczne wykonanie, bądź inne przedsięwzięcie związane z działalnością artystyczną Artysty. Do 31 grudnia 2010 r. na mocy ustawy o VAT art. 43 ust. 1 pkt 1 - w momencie zawarcia umowy pomiędzy Wnioskodawcą (nie będącym pośrednikiem lecz umocowanym stosowną umową pełnomocnikiem Artysty) a kontrahentem - organizatorem imprezy Wnioskodawca wystawiał faktury sprzedaży, które podlegały pod PKWiU 92.31 bez naliczania podatku VAT; stosował stawkę zwolnioną. W treści faktury Wnioskodawca wpisywał: występ artysty w dniu...; PKWiU 92.31.

Od 1 stycznia 2011 r. na mocy ustawy o VAT art. 43 ust. 1 pkt 33 - w momencie zawarcia umowy pomiędzy Wnioskodawcą a organizatorem imprezy Wnioskodawca wystawia faktury sprzedaży o treści: występ artysty w dniu....; PKWiU 90.01 i nie nalicza podatku VAT, stosując stawkę zwolnioną.

Na podstawie wystawianych faktur sprzedaży Wnioskodawca pobiera w imieniu Artysty honorarium należne za występ.

Podsumowując: Wnioskodawca - na mocy umowy managerskiej - jest pełnomocnikiem artysty, w związku z tym w jego imieniu i na jego rzecz prowadzi wszelkie negocjacje, a następnie podpisuje wszelkie umowy związane z jego działalnością artystyczną (koncerty występy nagrania itd.). Faktury wystawiane z tego tytułu, jeśli do 31.12.2010 podlegały pod PKWiU 92.31, a od 01.01.2011 podlegają pod PKWiU 90.01., 90.03. w opinii spółki są zwolnione z VAT. Wnioskodawca pobiera w imieniu Artysty honorarium należne za występ.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Wystawiane przez P. Sp. z o.o. faktury sprzedaży o treści: "występ artysty w dniu..." zawierają wszystkie wymogi (elementy) określone w art. 106 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

P. Sp. z o.o. nie jest podmiotem prawa publicznego ani innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca prawidłowo wystawia faktury sprzedaży od 1 stycznia 2011 r....

2.

Czy usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach PKWIU 90.01. i 90.03. są zwolnione z podatku VAT.

3.

Czy Wnioskodawca jako manager Artysty ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Ad. 1.

Wystawiane od 1 stycznia 2011 r. faktury sprzedaży o treści "występ artysty, PKWiU 90.01." są wystawiane prawidłowo. PKWiU 90.01. Usługi artystów wykonawców - jest odzwierciedleniem stanu faktycznego zaistniałej sytuacji udokumentowanej wystawioną fakturą sprzedaży (Wnioskodawca w imieniu artysty wystawia fakturę sprzedaży za jego autorski występ).

Ad.2.

Usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach PKWiU 90.01. i 90.03. zdaniem spółki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) "usługi kulturalne świadczone przez: indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów" są zwolnione z podatku VAT.

Ad. 3.

Wnioskodawca uważa, iż jako pełnomocnik Artysty wystawiający faktury sprzedaży podlegające pod PKWiU 90.01. i na ich podstawie (w imieniu Artysty) pobierający wynagrodzenie w formie honorarium, ma prawo w tychże przypadkach korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) "usługi kulturalne świadczone przez: indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Z powyższym przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT korzystać mogą jedynie:

* podmioty prawa publicznego,

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest producentem, wydawcą / dystrybutorem płyt oraz organizatorem koncertów i eventów. Wnioskodawca świadczy również usługi o charakterze managerskim. Na mocy umowy managerskiej pomiędzy Wnioskodawcą a Artystą, Artysta powierza Wnioskodawcy na zasadzie wyłączności, a Wnioskodawca zobowiązuje się do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z kontrahentami umów na rzecz Artysty, w zakresie działalności artystycznej Artysty takiej jak: składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z osobami trzecimi zwanymi dalej kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; zlecaniu produkcji płyt, kaset, płyt CD i DVD oraz innych form powielania, utrwalania i dystrybucji twórczości Artysty w kraju i poza granicami; opracowywanie strategii dotyczącej wizerunku Artysty - w porozumieniu z Artystą; prowadzenie kalendarza działalności artystycznej; organizowanie działalności artystycznej; asystowanie Artyście podczas wykonywania działalności artystycznej; nadzorowanie prawidłowego wykonywania umów przez kontrahentów; prowadzenie promocji Artysty za pomocą materiałów promocyjnych: plakatów, etykiet, sesji zdjęciowych etc. Na podstawie umowy managerskiej Artysta udziela Wnioskodawcy pełnomocnictwa do zawierania umów oraz składania oświadczeń w imieniu i/lub na rzecz Artysty w zakresie działalności artystycznej Artysty. Z tytułu wykonywania powyższych działań Wnioskodawca jako pełnomocnik artysty wystawia na rzecz organizatora imprezy faktury VAT o treści: "występ artysty w dniu...". W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wystawiane przez niego faktury na rzecz organizatora imprezy spełniają wszystkie elementy określone w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto wskazał, nie jest podmiotem prawa publicznego ani innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że Wnioskodawca nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od podatku. Nie jest bowiem ani indywidualnym artystą, wykonawcą wynagradzanym w formie honorariów, ani podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury. Zatem świadczone przez niego usługi kulturalne o charakterze managerskim, w oparciu o udzielone od artysty pełnomocnictwa, przedstawione w opisie stanu faktycznego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Dodatkowo należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie miała zastosowania również preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%, przewidziana m.in. dla usług wymienionych w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy. Pod poz. 181 załącznika nr 3, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych o charakterze managerskim (wykonywanie czynności, w oparciu o udzielone od artysty pełnomocnictwo, takich jak: składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z osobami trzecimi zwanymi dalej kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; składanie i przyjmowanie w imieniu Artysty ofert; prowadzenie w imieniu Artysty z kontrahentami negocjacji; zawieranie umów na rzecz Artysty; zlecaniu produkcji płyt, kaset, płyt CD i DVD oraz innych form powielania, utrwalania i dystrybucji twórczości Artysty w kraju i poza granicami; opracowywanie strategii dotyczącej wizerunku Artysty - w porozumieniu z Artystą; prowadzenie kalendarza działalności artystycznej; organizowanie działalności artystycznej; asystowanie Artyście podczas wykonywania działalności artystycznej; nadzorowanie prawidłowego wykonywania umów przez kontrahentów; prowadzenie promocji Artysty za pomocą materiałów promocyjnych: plakatów, etykiet, sesji zdjęciowych etc), a zatem nie świadczy on usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane są w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Odnosząc się do powoływanych przez Wnioskodawcę symboli Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług tut. Organ stwierdza, co następuje:

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2011 r. posługuje się przy wystawianiu przez siebie faktur sprzedaży dokumentujących świadczenie usług kulturalnych symbolami PKWiU 90.01 oraz 90.03. Tut. Organ nadmienia, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Z podanych przez Wnioskodawcę symboli PKWiU (90.01 - usługi artystów wykonawców, 90.03 - usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej) odczytać można, iż adresowane są one do wąsko pojętej grupy podmiotów - artystów wykonawców. Nie wnikając szerzej w podane przez Wnioskodawcę symbole PKWiU tut. Organ podatkowy stwierdza, iż począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. przy interpretowaniu przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania zwolnień przedmiotowych z podatku od towarów i usług nie mają znaczenia symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z uwagi na fakt derogacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bezpośrednio odnoszącego się do załącznika nr 4 ustawy o VAT, w którym opisane były usługi zwolnione przedmiotowo wraz z przyporządkowanymi symbolami PKWiU. Dlatego też powoływane przez Wnioskodawcę symbole PKWiU 90.01 i 90.03 w odniesieniu do świadczonych przez niego usług kulturalnych nie wywierają żadnego skutku na gruncie obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

Reasumując tut. Organ podatkowy stwierdza, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi kulturalne o charakterze managerskim nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, w konsekwencji są w całości opodatkowane podstawową stawką podatku, od dnia 1 stycznia 2011 r., w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2 i 3 należało uznać za nieprawidłowe.

Odpowiadając na pierwsze z zadanych pytań tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 106 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem - osobą prawną (Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), który jest czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług kulturalnych. Zatem świadczenie przedmiotowych usług z uwagi na wypełnienie przesłanek podmiotowych (czynny podatnik VAT) oraz przesłanek przedmiotowych (sprzedaż w zakresie działalności gospodarczej) jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które powinno być udokumentowane za pomocą faktury VAT.

Zdaniem tut. Organu podatkowego, pomimo, iż faktury o treści "występ artysty w dniu..." spełniają wszystkie wymogi określone przepisami prawa podatkowego, Wnioskodawca nie wystawia prawidłowo tych faktur z uwagi na fakt zastosowania przez niego błędnej stawki podatku VAT (zwolnionej zamiast podstawowej w wysokości 23%).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. Organ jeszcze raz podkreśla, iż przepisy dotyczące zwolnień przedmiotowych należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Z literalnej wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT nie wynika (ani też z innego przepisu odnośnie zwolnień z podatku VAT), iż zwolnione z podatku VAT są usługi pośrednictwa w świadczeniu usług kulturalnych. Dlatego też uzyskiwane przez Wnioskodawcę, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa od artysty, honorarium jako wynagrodzenie za świadczenie usługi o charakterze managerskim nie będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl