IPPP2/443-31/10-5/MM - Określenie stawki podatku VAT dla wykonania robót budowlanych dotyczących budowy budynku mieszkalnego oraz rozbudowy zasiedlonego budynku mieszkalnego o basen lub garaż.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-31/10-5/MM Określenie stawki podatku VAT dla wykonania robót budowlanych dotyczących budowy budynku mieszkalnego oraz rozbudowy zasiedlonego budynku mieszkalnego o basen lub garaż.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 23 marca 2010 r.), pismem z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla wykonania robot budowlanych dotyczących budowy budynku mieszkalnego (jednorodzinnego oraz dwurodzinnego) oraz rozbudowy zasiedlonego budynku mieszkalnego (jednorodzinnego oraz dwurodzinnego) o basen lub garaż - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla wykonania robot budowlanych dotyczących budowy budynku mieszkalnego (jednorodzinnego oraz dwurodzinnego) oraz rozbudowy zasiedlonego budynku mieszkalnego (jednorodzinnego oraz dwurodzinnego) o basen lub garaż. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne oraz braki w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 12 marca 2010 r. znak IPPP2/443-31/10-2/MM, pismem z dnia 30 marca 2010 r. znak IPPP2/443-31/10-3/MM oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2010 r. znak IPPP2/443-31/10-4/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminach prawidłowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie robót budowlanych związanych m.in. z budową domów jednorodzinnych i wielorodzinnych. Roboty budowlane związane z budową domów mieszkalnych są wykonywane zgodnie z pozwoleniami na budowę oraz projektami budowlanymi i innymi decyzjami wydanymi przez odpowiednie instytucje do tego upoważnione. Roboty budowlane mogą być dokonywane w domach mieszkalnych zgodnie z kat. obiektów budowlanych PKOB 11 zarówno w trakcie budowy jeszcze przed pierwszym zasiedleniem oraz już po pierwszym zasiedleniu zarówno osobom prawnym jak i fizycznym. Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane w zakresie budowy domów mieszkalnych, w których zgodnie z pozwoleniem na budowę i zatwierdzonym projektem w budowanym budynku mieszkalnym znajdują się basen lub garaż, które to stanowią według projektu budowlanego integralną część budynku. Z chwilą wykonania usługi powstaje obowiązek podatkowy.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje: Wnioskodawca wykonuje usługi i roboty budowlane z grupy 45 klasyfikacji PKWiU 1997, a w szczególności:

*

45.1 Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę

*

45.2 Roboty związane ze wznoszeniem kompletnych budynków i budowli lub ich części; roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej

*

45.3 Roboty budowlane instalacyjne

*

45.4 Roboty budowlane wykończeniowe

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż obecnie wykonywane są roboty budowlane w domach jednorodzinnych (PKOB 111) i dwurodzinnych (PKOB 112).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do fakturowania robót budowlanych dotyczących budowy budynku mieszkalnego (PKOB 11) można zastosować stawkę VAT 7% dla całego obiektu, czy też z budynku mieszkalnego wydzielić należy część mieszkalną wraz z przyłączami infrastruktury technicznej, dla której przyjmie się stawkę 7% oraz część z basenem lub garażem wraz z przyłączeniami infrastruktury technicznej, dla której przyjmie się stawkę 22%...

2.

Czy zasadę stosowania stawki VAT 7% dla całego obiektu można zastosować również w przypadku robót budowlanych polegających na rozbudowie już zasiedlonego budynku mieszkalnego (PKOB 11) o garaż lub basen, w taki sposób że będzie on stanowił integralną część budynku mieszkalnego, prowadzonych również zgodnie z wydanymi decyzjami i pozwoleniami na budowę...

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z dnia 27 kwietnia 2010 r.):

1.

Z uwagi na fakt, iż roboty budowlane prowadzone są zgodnie z pozwoleniami na budowę, które dotyczą budowy jednorodzinnego domu mieszkalnego, którego zgodnie z zatwierdzonym projektem integralną częścią stanowić może basen lub garaż należy zastosować stawkę VAT 7% do całości obiektu. Również dla wykonania robót budowlanych dotyczących budowy budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 1121 (budynek o dwóch mieszkaniach) należy zastosować do tych robót stawkę VAT 7%.

2.

Z uwagi na fakt, iż roboty budowlane prowadzone są zgodnie z pozwoleniem na budowę dotyczącym rozbudowy budynku mieszkalnego (sklasyfikowanego w PKOB 111 oraz PKOB 1121) o basen lub garaż, które zgodnie z zatwierdzonym projektem stanowić będą integralną część budynku mieszkalnego należy zastosować do tych robót stawkę VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku. Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 7% stawkę podatku. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Artykuł 41 ust. 12b stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z treścią § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Powyższy przepis, do dnia 31 grudnia 2009 r. zawarty był w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Uwzględniając treść powołanego przepisu ustawy oraz aktu wykonawczego należy stwierdzić, że 7% stawka podatku od towarów i usług może być zastosowana wyłącznie w stosunku do obiektów budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych pod symbolem PKOB w dziale 11, lub ich części oraz robót budowlano-montażowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Preferencyjna stawka podatku VAT nie ma zatem zastosowania do obiektów budownictwa o charakterze użytkowym bądź usług mających za przedmiot takie obiekty.

Wskazać należy, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem" budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Ponadto zgodnie z powołanym powyżej rozporządzeniem budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w art. 2 pkt 12, to:

*

budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;

*

budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112);

*

budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl powołanego wyżej rozporządzenia grupa 112 obejmuje dwie klasy:

*

klasa 1121 obejmuje budynki samodzielne, domy bliźniacze i szeregowe o dwóch mieszkaniach

*

klasa 1122 obejmuje budynki o trzech i więcej mieszkaniach (wielomieszkaniowe)

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie robót budowlanych związanych m.in. z budową domów jednorodzinnych i wielorodzinnych. Roboty budowlane związane z budową domów mieszkalnych są wykonywane zgodnie z pozwoleniami na budowę oraz projektami budowlanymi i innymi decyzjami wydanymi przez odpowiednie instytucje do tego upoważnione. Roboty budowlane mogą być dokonywane w domach mieszkalnych zgodnie z kat. obiektów budowlanych PKOB 11 zarówno w trakcie budowy jeszcze przed pierwszym zasiedleniem oraz już po pierwszym zasiedleniu zarówno osobom prawnym jak i fizycznym. Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane w zakresie budowy domów mieszkalnych, w których zgodnie z pozwoleniem na budowę i zatwierdzonym projektem w budowanym budynku mieszkalnym znajdują się basen lub garaż, które to stanowią według projektu budowlanego integralną część budynku. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi sklasyfikował pod symbolami PKWiU 45.1 - Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, 45.2 -Roboty związane ze wznoszeniem kompletnych budynków i budowli lub ich części; roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, 45.3 - Roboty budowlane instalacyjne, 45.4 - Roboty budowlane wykończeniowe. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż obecnie wykonywane są roboty w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych sklasyfikowanych w PKOB 111 oraz dwurodzinnych sklasyfikowanych w PKOB 112. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy do fakturowania robót budowlanych dotyczących budowy budynku mieszkalnego (PKOB 11) można zastosować stawkę VAT 7% dla całego obiektu, czy też z budynku mieszkalnego wydzielić należy część mieszkalną wraz z przyłączami infrastruktury technicznej, dla której przyjmie się stawkę 7% oraz część z basenem lub garażem wraz z przyłączeniami infrastruktury technicznej, dla której przyjmie się stawkę 22%, a także czy zasadę stosowania stawki VAT 7% dla całego obiektu można zastosować również w przypadku robót budowlanych polegających na rozbudowie już zasiedlonego budynku mieszkalnego (PKOB 11) o garaż lub basen, w taki sposób że będzie on stanowił integralną część budynku mieszkalnego, prowadzonych również zgodnie z wydanymi decyzjami i pozwoleniami na budowę.

Uwzględniając przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na wykonaniu robót budowlanych związanych z budową budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB 111- budynek jednorodzinny oraz PKOB 1121 - budynek o dwóch mieszkaniach, w których znajdują baseny oraz garaże, a także robót budowlanych polegających na ich rozbudowie o garaż i basen, zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 7%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej zastosowania właściwej stawki podatku VAT w zakresie robót budowlanych dotyczących budowy domów jednorodzinnych oraz dwurodzinnych oraz ich rozbudowy o garaż i basen. Rozstrzygnięcie dotyczące zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla robót budowlanych dotyczących budowy budynków wielomieszkaniowych oraz budynków zbiorowego zamieszkania oraz ich rozbudowy o garaż i basen zostało ujęte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl