IPPP2/443-304/11-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-304/11-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla czynności przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe jest:

* prawidłowe w stosunku do czynności, której przedmiotem są działki oznaczone numerami 2/110, 2/117, 24/1, 35/2, 16/30;

* nieprawidłowe w stosunku do czynności, której przedmiotem są działki oznaczone numerami 1/131, 1/133, 1/156.<

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe oraz zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla tej czynności. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 16 maja 2011 r. znak IPPP2/443-304/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. ("Spółka") powstała w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U.2002.213.1800 z późn. zm.). Par. 4 Aktu Założycielskiego Spółki stanowi, iż "Celem działania Spółki jest realizacja zadań określonych w rozdziale 5 a Ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, w szczególności spłata zobowiązań przejętych z mocy prawa od przedsiębiorców w trybie określonym w art. 5a tej ustawy, z przychodów uzyskanych z tytułu gospodarowania lub sprzedaży przejętego majątku" Zadaniem Spółki jest więc sprzedaż majątku w celu spłaty zobowiązań publiczno - prawnych przejętych od przedsiębiorców z mocy prawa.

16 marca 2010 r. Spółka wystąpiła do Prezydenta Miasta z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawarcie umowy, na podstawie której prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień (dróg), zostanie przeniesione na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku od towarów i usług ("podatek VAT"), w wyniku czego nastąpi - w trybie art. 66 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) ("ustawa - Ordynacja Podatkowa"), wygaśnięcie zaległości podatkowej Spółki wraz z odsetkami od zaległości podatkowych w kwocie odpowiadającej wartości nieruchomości.

Po rozpatrzeniu ww. wniosku Spółki z dnia 16 marca 2010 r., Prezydent Miasta, jako Starosta Miasta na prawach powiatu, w Liście intencyjnym z dnia 5 maja 2010 r. wyraził intencję pozytywnego ustosunkowania się do ww. wniosku Spółki z dnia 16 marca 2010 r. i tym samym zawarcia umowy o przeniesienie na Skarb Państwa prawa użytkowania wieczystego przedmiotowych nieruchomości gruntowych wraz z naniesieniami (drogi) w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT wraz z odsetkami za zwłokę.

W związku z powyższym w dniu 18 maja 2010 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o wydanie postanowienia o wyrażeniu zgody na przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa, przysługującego Spółce prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z naniesieniami (drogi), w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT stanowiącego dochody budżetu państwa w części odpowiadającej wartości przedmiotowych nieruchomości na podstawie umowy zawartej pomiędzy Spółką a Prezydentem Miasta, jako Starostą Miasta na prawach powiatu wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej - w trybie art. 66 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Naczelnik Urzędu Skarbowego przychylnie ustosunkował się do powyższego wniosku Spółki. W dniu 9 lipca 2010 r. wydał postanowienie o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa, przysługującego Spółce prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z naniesieniami (drogi), pomiędzy Spółką a Prezydentem Miasta, jako Starostą Miasta na prawach powiatu wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej (sprostowane postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 15 lipca 2010 r.).

Wobec powyższego w dniu 4 listopada 2010 r. zawarta została umowa przenosząca przysługujące Spółce użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień (drogi) na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości Spółki z tytułu podatku VAT stanowiące dochody budżetu państwa. Stosownie do art. 66 § 5 ustawy - Ordynacja Podatkowa w dniu 10 grudnia 2010 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję o wygaśnięciu zobowiązań podatkowych Spółki.

Użytkowanie wieczyste nieruchomości wraz z prawem własności znajdujących się na nich naniesień będących przedmiotem powyższej umowy Spółka nabyła od H. S.A. ("H.") w trybie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy na podstawie Umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonym przed Marią B. notariuszem w C. Przeniesienie majątku, o którym mowa powyżej na rzecz Spółki zostało zakwalifikowane jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy więc przyjąć, iż Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w stosunku do majątku nabytego od H. z uwagi na fakt, iż majątek ten został nabyty na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka nie ponosiła, żadnych wydatków na ulepszenie budowli, tj. dróg usytuowanych na nieruchomościach będących następnie przedmiotem umowy przeniesienia na Skarb Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki w podatku VAT.

Przedmiotem przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki w podatku VAT na postawie umowy z 4 listopada 2010 były następujące nieruchomości:

* nieruchomość gruntowa oznaczona w ewidencji gruntów jako działki nr 2/110 i 2/117- o powierzchni łącznej 1,2559 ha, objęta księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych. Na obu przedmiotowych działkach usytuowany jest pas drogowy drogi lokalnej o długości 680 m i szerokości 6 m. Pas drogowy składa się z drogi asfaltowej o długości ok. 480 m oraz gruntowej o długości ok. 200 m. Droga gruntowa usytuowana jest na działce 2/117, droga asfaltowa usytuowana jest na działce 2/110 i części działki 2/117. Działki 2/110 oraz 2/117 zostały nabyte od H. na podstawie umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonym przed Marią B. notariuszem w C.;

* nieruchomość gruntowa oznaczona w ewidencji gruntów jako działki nr 24/1 i 35/2 - o powierzchni łącznej 0,3053 ha, objęta księga wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych. Na obu przedmiotowych działkach usytuowany jest pas drogowy drogi lokalnej o długości około 490 m i szerokości 5 m. Pas drogowy składa się z drogi asfaltowej o długości około 490 m. Działki 24/1 oraz 35/2 zostały nabyte od H. na podstawie umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonym przed Marią B. notariuszem w C. Droga znajdująca się na działkach 24/1 oraz 35/2 nie została wymieniona w powyższej umowie jako budowla usytuowana na działkach. W dacie zawarcia przedmiotowej umowy droga ta jednak rzeczywiście istniała a intencją stron było przeniesienie prawa własności tej drogi na rzecz Spółki wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na którym droga ta jest usytuowana Wraz z zawarciem umowy z dnia 28 lipca 2005 posiadanie przedmiotowej drogi zostało przeniesione na Spółkę;

* nieruchomość gruntowa oznaczona w ewidencji gruntów jako działka 16/30- o powierzchni całkowitej 7,6426 ha, objęta księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych. Na przedmiotowej działce usytuowana jest droga składająca się z następujących odcinków: odcinek nr 1- droga lokalna o długości 340 m i szerokości 6 m o nawierzchni asfaltowej, odcinek nr 2- droga lokalna o długości 1350 m i szerokości 6 m o nawierzchni asfaltowej, odcinek nr 3- droga o długości 570 m przebiegająca odłogami (tekst jedn.: przez pas zieleni izolacyjnej H.) oraz droga polna o szerokości około 3 m, odcinek nr 4 - droga lokalna ogólnodostępna o długości 250 m i szerokości 5 m o nawierzchni asfaltowej na podbudowie z płyt betonowych, odcinek nr 5-droga lokalna ogólnodostępna o długości 170 m i szerokości 6 m o nawierzchni asfaltowej, odcinek nr 6 - pętla autobusowa jezdni o szerokości 8 m z nawierzchnią asfaltową i plac manewrowo-postojowy o nawierzchni asfaltowej ok. 1000 m2. Na działce znajduje się również oświetlenie zewnętrzne o nr ew. 29105 w skład którego wchodzi 41 sztuk słupów żelbetowych o przekroju ośmiokątnym wraz z wysięgnikami stalowymi i oprawami oświetleniowymi w tym 9 słupów podwójnych. Działka 16/30 powstała w wyniku podziału działki 16/5, która została nabyta od H. na podstawie umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonej przed Marią B. notariuszem w C. Drogi znajdujące się na działce 16/30 nie zostały wymienione w powyższej umowie jako budowle usytuowane na działce będącej przedmiotem umowy. W dacie zawarcia przedmiotowej umowy drogi te jednak rzeczywiście istniały a intencją stron było przeniesienie prawa własności tych dróg na rzecz Spółki wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na którym drogi te są usytuowane. Wraz z zawarciem umowy z dnia 28 lipca 2005 posiadanie przedmiotowych dróg zostało przeniesione na Spółkę. W powyższej umowie zostało natomiast wymienione oświetlenie zewnętrzne o nr ew. 29105 w skład którego wchodzi 41 sztuk slupów żelbetowych o przekroju ośmiokątnym wraz z wysięgnikami stalowymi i oprawami oświetleniowymi w tym 9 słupów podwójnych;

* nieruchomość gruntowa oznaczona w ewidencji gruntów jako działki nr 1/131, 1/133, 1/156 - o powierzchni łącznej 1,0392 ha, objęte księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych. Na wszystkich przedmiotowych działkach usytuowany jest pas drogowy drogi lokalnej o długości około 742 m i szerokości 8 m - droga asfaltowo betonowa. Działka nr 1/133 oraz część działki nr 1/131 posiada kanalizację deszczową na odcinku 412 m, pas zieleni oraz chodnik o szerokości 2 m z płytek betonowych. Działki 1/131 oraz działka 1/133 powstały w wyniku podziału działki 1/120 natomiast działka 1/156 powstała w wyniku podziałów działki 1/94. Działki 1/94 oraz 1/120 zostały nabyte od H. na podstawie umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonej przed Marią B. notariuszem w C. Droga znajdująca się na działkach 1/131, 1/133, 1/156 nie została wymieniona w powyższej umowie jako budowla usytuowana na działkach. W dacie zawarcia przedmiotowej umowy droga ta jednak rzeczywiście istniała a intencją stron było przeniesienie prawa własności tej drogi na rzecz Spółki wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na którym droga ta jest usytuowana. Wraz z zawarciem umowy z dnia 28 lipca 2005 posiadanie przedmiotowej drogi zostało przeniesione na Spółkę.

Wszystkie przedmiotowe działki zostały opisane w rejestrze gruntów jako drogi, z wyjątkiem działki 1/156 - w rejestrze gruntów opisana jako teren przemysłowy. W chwili obecnej, jak i w dacie zawarcia umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonej przed Marią B. notariuszem w C., droga usytuowana na działce 1/156 rzeczywiście istniała, wobec czego fakt nie ujawnienia jej w ewidencji gruntów jako drogi nie odzwierciedla stanu faktycznego i jest oczywistą omyłką.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

Spółka dysponuje dokumentacją potwierdzającą, iż nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawa o VAT, jedynie drogi nr 21870 znajdującej się na działkach nr 1/131, 1/133, 1/156. Droga ta była od dnia 17.04.2008 na mocy Porozumienia zawartego pomiędzy Spółką a I. Sp. z o.o. użytkowana przez I. Sp. z o.o., a Spółka pobierała z tego tytułu opłaty. Czynność odpłatnego udostępnienia przedmiotowej drogi była kwalifikowana przez Spółkę jako podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Z tego względu, w mojej opinii, należy przyjąć, iż pierwsze zasiedlenie przedmiotowej drogi nastąpiło na podstawie powołanej umowy, której kopię załączam do niniejszego pisma.

Spółka nie dysponuje żadną dokumentacją potwierdzającą, aby w przeszłości nastąpiło pierwsze zasiedlenie pozostałych nieruchomości objętych Wnioskiem. Wynika to z faktu, iż użytkowanie wieczyste nieruchomości wraz z prawem własności znajdujących się na nich naniesień objętych Wnioskiem Spółka nabyła od H. S.A. ("H.") w trybie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy na podstawie umowy z dnia 28 lipca 2005 r., która to czynność została zakwalifikowana przez H. jako niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka po dacie nabycia przedmiotowych nieruchomości nie dokonywała żadnych czynności prawnych mających za przedmiot nieruchomości objęte Wnioskiem (z wyjątkiem drogi nr 21870). Spółka nie posiada żadnej dokumentacji potwierdzającej, aby te nieruchomości były przedmiotem czynności prawnych przed datą nabycia ich przez Spółkę.

Drogi objęte wnioskiem zostały wybudowane:

1.

droga nr 21911 na dz. 2/110 i 2/117 ob. 302 - rok zakończenia budowy 1961 r. (informacja na podstawie karty inwentarzowej);

2.

droga na działkach nr 35/2 i 24/1 - rok budowy prawdopodobnie 1960-1970 r.;

3.

droga na działkach nr 1/131, 1/133, 1/156 - droga nr 21869- 1960 r.;

4.

droga nr 21870 - 1960 r. (informacja na podstawie karty inwentarzowej);

5.

droga na działce nr 16/30 - rok budowy prawdopodobnie 1960-1970 r.

Spółka nigdy nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowych dróg i nie dysponuje dokumentacją potwierdzając że H. ponosiła jakiekolwiek nakłady na ulepszenie przedmiotowych dróg.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku gdy organ podatkowy uzna, iż czynność polegająca na przeniesieniu przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budowli, (prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach nabyte zostało przez Spółkę od H. S.A. w trybie Ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy) na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w wyniku czego nastąpiło - w trybie art. 66 § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa wygaśnięcie zaległości podatkowej Spółki w podatku VAT wraz z odsetkami od zaległości podatkowych w kwocie odpowiadającej wartości tych nieruchomości, stanowi odpłatną dostawę towarów, powyższa czynność będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 10a Ustawy o podatku od towarów i usług oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W opinii Wnioskodawcy dostawa (w tym czynność polegająca na przeniesieniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w wyniku czego nastąpiło - w trybie art. 66 § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa wygaśnięcie zaległości podatkowej Spółki w podatku VAT wraz z odsetkami od zaległości podatkowych w kwocie odpowiadającej wartości tych nieruchomości) prawa użytkowania wieczystego gruntu "wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budynków i/lub budowli, których dotyczy Wniosek podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Stanowisko powyższe Wnioskodawca opiera na wykładni następujących przepisów prawa:

Artykuł 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku VAT stanowi, iż przez dostawę towarów rozumie się również zbycie prawa użytkowania wieczystego. Z przepisów wynika zatem iż, zbycie prawa użytkowania wieczystego jest dostawą towarów.

Artykuł 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT stanowi, iż z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

§ 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwalnia się zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli i ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W omawianym stanie faktycznym obie przesłanki o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT zostały spełnione łącznie.

Nieruchomości gruntowe wraz z naniesieniami będące przedmiotem wniosku zostały nabyte przez Spółkę od H. w trybie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy na podstawie czynności prawnej, tj. umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności z dnia 28 lipca 2005 r., która została uznana przez zbywcę za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (tym samym została spełniona pierwsza przesłanka z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT).

Nie zostały także poniesione wydatki na ulepszenie budowli przekraczające 30% wartości początkowej (tym samym została spełniona druga przesłanka z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT).

Takie stanowisko zostało zawarte w wydanej przez organ podatkowy, na wniosek Spółki interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2009 r. (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów, sygn. IPPP2/443-747/09-4/k.k.). Powyższa interpretacja indywidualna została wydana na wniosek Spółki w stosunku do nieruchomości zabudowanych, które Spółka nabyła na mocy umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego gruntów wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach z dnia 28 lipca 2005 r. W drodze tej samej umowy Spółka nabyła prawo użytkowania wieczystego działek będących przedmiotem przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w wyniku czego nastąpiło - w trybie art. 66 § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa wygaśnięcie zaległości podatkowej Spółki w podatku VAT wraz z odsetkami od zaległości podatkowych w kwocie odpowiadającej wartości tych nieruchomości. Organ podatkowy oparł swoje stanowisko o treść § 13 ust. 1 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.2008.212.1336) stanowiącego, iż zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. Rozporządzenie, o którym mowa powyżej zostało uchylone, jednak w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu, tj. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) zawarto tożsamą regulację prawną, dlatego też stanowisko organu podatkowego zawarte w przytoczonej powyżej interpretacji indywidualnej cały czas zachowuje aktualność.

W opinii Wnioskodawcy wszystkie opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku drogi stanowią budowle trwale z gruntem związane w rozumieniu ustawy o podatku VAT oraz ustawy - Prawo budowlane, ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 89, poz. 414 z późn. zm.) Ustawa o podatku VAT nie zawiera definicji pojęcia budowli. Należy zatem sięgnąć do znaczenia nadanego tym pojęciom w prawie budowlanym.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo budowlane przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

W opinii Wnioskodawcy wszystkie opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku drogi stanowią budowle trwale z gruntem związane również w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 oraz z 2002 r. Nr 18, poz. 170) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Śródków Trwałych (Dz. U.2010.242.1622).

Dla celów ewidencyjnych naniesienia na nieruchomościach gruntowych będących przedmiotem umowy z dnia 4 listopada 2010 r. przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w wyniku czego nastąpiło - w trybie art. 66 § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa wygaśnięcie zaległości podatkowej Spółki zostały wprowadzone do ewidencji Spółki jako środki trwałe.

W rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Śródków Trwałych podziały występujące w grupie 1 i 2 zostały sporządzone w oparciu o grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w związku z tym, obiektom objętym tymi grupami przypisano także odpowiednie symbole PKOB.

Drogi zostały sklasyfikowane w ewidencji prowadzonej przez Spółkę w grupie 2 Klasyfikacji Środków Trwałych jako obiekty inżynierii lądowej i wodnej w podgrupie 22 infrastruktura transportu, rodzaj 220 - autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe oraz zostały powiązane z numerem 2111 oraz 2112 PKOB.

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: "Budynki" i "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej". Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

W sekcji "Obiekty inżynierii lądowej i wodnej" wyróżnia się klasę 2112, powiązaną z podgrupą 22 Klasyfikacji Środków Trwałych, klasa 2112 obejmuje ulice i drogi pozostałe, do której zalicza się: Drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych, wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi.

Natomiast oświetlenie zewnętrzne o nr inw. 29105 w skład którego wchodzi 41 sztuk słupów żelbetowych o przekroju ośmiokątnym wraz z wysięgnikami stalowymi i oprawami oświetleniowymi, w tym 9 słupów podwójnych znajdujące się na działce 16/30 zostało sklasyfikowane w ewidencji prowadzonej przez Spółkę w grupie 2 Klasyfikacji Środków Trwałych jako obiekty inżynierii lądowej i wodnej w podgrupie 29 pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej, rodzaj 291- pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz zostało powiązane z 2420 PKOB znajdującą się w sekcji Obiekty inżynierii lądowej i wodnej PKOB.

Powyższe potwierdza, iż wszystkie opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku naniesienia na nieruchomościach gruntowych będących przedmiotem umowy przeniesienia przez Spółkę prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w wyniku czego nastąpiło - w trybie art. 66 § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa wygaśnięcie zaległości podatkowej Spółki w podatku VAT stanowią budowle trwale z gruntem związane w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane, rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych, a tym samym również w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT.

W związku z powyższym czynność ta podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W opinii Wnioskodawcy, pomimo, iż jedynie drogi znajdujące się na działkach 2/110 oraz 2/117 zostały wymienione w umowie przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonym przed Marią B. notariuszem w C., to wraz z użytkowaniem wieczystym działek 16/30, 1/131, 1/133, 1/156, 24/1, 35/2, na Spółkę przeszła własność znajdujących się na powyższych działkach dróg (pomimo ich niewymienienia w powyższej umowie).

W przedmiotowym stanie faktycznym należy bowiem zastosować przepisy art. 235 § 1 i 2 kodeksu cywilnego, ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z dnia 18 maja 1964 r. z późn. zm), zgodnie z którym "budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie Skarbu Państwa lub gruncie należącym do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność. To samo dotyczy budynków i innych urządzeń, które wieczysty użytkownik nabył zgodnie z właściwymi przepisami przy zawarciu umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste. Przysługująca wieczystemu użytkownikowi własność budynków i urządzeń na użytkowanym gruncie jest prawem związanym z użytkowaniem wieczystym".

Zatem, z art. 235 § 2 kodeksu cywilnego wynika, że prawo użytkowania wieczystego i prawo własności budynków i innych urządzeń są prawami związanymi. Zgodnie z poglądami wyrażanymi w doktrynie oraz orzecznictwem sądów, prawo własności budynków i innych urządzeń jest prawem akcesoryjnym w stosunku do prawa użytkowania wieczystego, co oznacza, że wygaśnięcie pierwszego z tych praw powoduje wygaśnięcie drugiego (Rudnicki, Komentarz k.c.,s.306) oraz, że prawa te mogą być przenoszone tylko łącznie (orzeczenie Sądu Najwyższego z 14 listopada 1963 r., IIICO 60/63, OSN 1964, Nr 12, poz. 246).

Ponadto w uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 października 2006 r. (sygn. II OSK 1183/05) zawarta została konkluzja, iż "nieważna byłaby tylko taka umowa, która zakładała przeniesienie prawa użytkowania wieczystego bez własności usytuowanych na gruncie objętym tym prawem budynków i odwrotnie." Należy podkreślić, że w stanie faktycznym, którego dotyczył ww. wyrok przedmiotem nabycia było prawo użytkowania wieczystego działki łącznie z własnością znajdujących się na działce budynków i urządzeń enumeratywnie wymienionych w umowie, ale z pominięciem dwóch budynków, które faktycznie się na tej działce znajdowały ale nie zostały ujawnione w ww. umowie. Analizując ww. stan faktyczny Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że "bez względu, czy umowa sprzedaży wymieniała wszystkie, czy tylko niektóre budynki, odnosiła się ona do prawa wieczystego użytkowania i własności związanych z tym prawem wszystkich budynków".

W przedmiotowym stanie faktycznym wszystkie działki zarówno bezpośrednio jak i pośrednio (działka 1/131 oraz 1/133 powstała w wyniku podziału działki 1/120, działka 1/156 powstała w wyniku podziałów działki 1/94, działka 16/30 powstała w wyniku podziału działki 16/5) zostały wymienione w umowie przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonym przed Marią B. notariuszem w C. Zatem bez względu na to, że w powyższej umowie została wymieniona jedynie droga znajdująca się na działkach 2/110 oraz 2/117 przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z własnością budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności miało skutek wobec wszystkich dróg usytuowanych w chwili obecnej na działkach 16/30,1/131, 1/133, 1/156, 24/1, 35/2.

Fakt, iż drogi usytuowane na działkach 16/30, 1/131, 1/133, 1/156, 24/1, 35/2 nabyte od H. na podstawie umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonej przed Marią B. notariuszem w C., nie zostały wymienione w powyższej umowie nie ma wpływu na kwalifikację transakcji jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i fakt, iż Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych budowli.

Wobec powyższego ze względu na nieponiesienie przez Spółkę wydatków na ulepszenie budowli przekraczające 30% wartości początkowej, czynność polegająca na przeniesieniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT oraz na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Brak ujawnienia w rejestrze gruntów drogi znajdującej się na działce 1/156 również nie ma wpływu na kwalifikacje czynności polegającej na przeniesieniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT jako czynności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie

art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w stosunku do czynności, której przedmiotem są działki oznaczone numerami 2/110, 2/117, 24/1, 35/2, 16/30;

* nieprawidłowe w stosunku do czynności, której przedmiotem są działki oznaczone numerami 1/131, 1/133, 1/156.

Na wstępie tut. Organ podatkowy pragnie wskazać, iż niniejsza interpretacja została oparta na przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT" obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2011 r., bowiem transakcja będąca przedmiotem interpretacji (jak wynika z treści wniosku) miała miejsce w dniu 4 listopada 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 7 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Należy zaznaczyć, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o VAT). A zatem grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem" zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, wg art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania, nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż celem działania Wnioskodawcy jest realizacja zadań określonych w rozdziale 5a Ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, w szczególności spłata zobowiązań przejętych z mocy prawa od przedsiębiorców w trybie określonym w art. 5a tej ustawy, z przychodów uzyskanych z tytułu gospodarowania lub sprzedaży przejętego majątku. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w marcu 2010 r. Wnioskodawca wystąpił do Prezydenta Miasta z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawarcie umowy, na podstawie której prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień (dróg), zostanie przeniesione na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku od towarów i usług ("podatek VAT"), w wyniku czego nastąpi wygaśnięcie zaległości podatkowej Spółki wraz z odsetkami od zaległości podatkowych w kwocie odpowiadającej wartości nieruchomości. Po rozpatrzeniu ww. wniosku Spółki Prezydent Miasta, wyraził intencję pozytywnego ustosunkowania się do ww. wniosku Spółki i tym samym zawarcia umowy o przeniesienie na Skarb Państwa prawa użytkowania wieczystego przedmiotowych nieruchomości gruntowych wraz z naniesieniami (drogi) w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT wraz z odsetkami za zwłokę. W związku z powyższym w maju 2010 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o wydanie postanowienia o wyrażeniu zgody na przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa, przysługującego Spółce prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z naniesieniami (drogi), w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT stanowiącego dochody budżetu państwa w części odpowiadającej wartości przedmiotowych nieruchomości na podstawie umowy zawartej pomiędzy Spółką a Prezydentem Miasta, jako Starostą Miasta na prawach powiatu wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej - w trybie art. 66 ustawy - Ordynacja podatkowa. Naczelnik Urzędu Skarbowego przychylnie ustosunkował się do powyższego wniosku Spółki. W dniu 9 lipca 2010 r. wydał postanowienie o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa, przysługującego Spółce prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z naniesieniami (drogi), pomiędzy Spółką a Prezydentem Miasta, jako Starostą Miasta na prawach powiatu wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej. Wobec powyższego w dniu 4 listopada 2010 r. zawarta została umowa przenosząca przysługujące Spółce użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień (drogi) na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości Spółki z tytułu podatku VAT stanowiące dochody budżetu państwa. Stosownie do art. 66 § 5 ustawy - Ordynacja Podatkowa w dniu 10 grudnia 2010 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję o wygaśnięciu zobowiązań podatkowych Spółki.

Przeniesienie majątku, o którym mowa powyżej na rzecz Spółki zostało zakwalifikowane jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy więc przyjąć, iż Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w stosunku do majątku nabytego od H. z uwagi na fakt, iż majątek ten został nabyty na podstawie czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka nie ponosiła, żadnych wydatków na ulepszenie budowli, tj. dróg usytuowanych na nieruchomościach będących następnie przedmiotem umowy przeniesienia na Skarb Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki w podatku VAT. Przedmiotem przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki w podatku VAT na podstawie umowy z dnia 4 listopada 2010 r. były nieruchomości oznaczone jako działki o numerach ewidencyjnych: 2/110, 2/117, 24/1, 35/2, 16/30, 1/131, 1/133, 1/156 - wszystkie z nich zabudowane budowlami w postaci dróg. Z uzupełnienia do przedmiotowego wniosku wynika, iż w stosunku do drogi nr 21870 znajdującej się na działkach nr 1/131, 1/133, 1/156 nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, bowiem od dnia 17 kwietnia 2008 r. na mocy Porozumienia zawartego pomiędzy Spółką a I. Sp. z o.o. droga ta udostępniana jest odpłatnie I. Sp. z o.o. Czynność odpłatnego udostępnienia przedmiotowej drogi była kwalifikowana przez Spółkę jako podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy czynność polegająca na przeniesieniu przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budowli, (prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach nabyte zostało przez Spółkę od H. S.A. w trybie Ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy) na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w wyniku czego nastąpiło - w trybie art. 66 § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa wygaśnięcie zaległości podatkowej Spółki w podatku VAT wraz z odsetkami od zaległości podatkowych w kwocie odpowiadającej wartości tych nieruchomości, stanowi odpłatną dostawę towarów, powyższa czynność będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 10a Ustawy o podatku od towarów i usług oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż czynność polegająca na przeniesieniu przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budowli na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w stosunku nieruchomości oznaczonych jako działki o nr 2/110, 2/117, 24/1, 35/2, 16/30 (wraz z wniesionymi na nich drogami) są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. W opinii tut. Organu podatkowego nie znajdzie zastosowania wskazany przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem dostawa ww. nieruchomości była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z treści wniosku oraz uzupełnienia do niego wynika, iż Spółka po dacie nabycia przedmiotowych nieruchomości nie dokonywała żadnych czynności prawnych mających za przedmiot nieruchomości objęte wnioskiem (z wyjątkiem drogi nr 21870 znajdującej się na działkach oznaczonych numerami 1/131, 1/133, 1/156). Spółka nie posiada żadnej dokumentacji potwierdzającej, aby te nieruchomości były przedmiotem czynności prawnych przed datą nabycia ich przez Spółkę. Zatem w stosunku do tych nieruchomości nie została spełniona przesłanka z przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT stanowiącego definicję legalną pierwszego zasiedlenia. Zatem dokonana przez Wnioskodawcę dostawa była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W związku z tym, co zostało stwierdzone powyżej czynność polegająca na przeniesieniu przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budowli na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w stosunku nieruchomości oznaczonych jako działki o nr 2/110, 2/117, 24/1, 35/2, 16/30 (wraz z wniesionymi na nich drogami) korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało Wnioskodawcy w momencie nabycia prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także w stosunku do tych obiektów Wnioskodawca nie dokonywał nakładów na ich ulepszenie. Z uwagi na fakt, iż dostawa budowli (dróg), o których mowa wyżej jest zwolniona, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, grunt związany z budowlami jest opodatkowany (w świetle art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w związku z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia) według tych samych zasad co budynki na nim posadowione; zatem dostawa gruntu również korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dostawy nieruchomości oznaczonych numerami 2/110, 2/117, 24/1, 35/2, 16/30 należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie dokonanej przez Wnioskodawcę czynności polegającej na przeniesieniu prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności znajdujących się na tym gruncie naniesień w postaci budowli (dróg), na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe Spółki z tytułu podatku VAT, w stosunku do nieruchomości oznaczonych jako działki o nr 1/131, 1/133, 1/156 (wraz z naniesioną na nich drogą o nr 21870) tut. Organ podatkowy stwierdza, iż czynność ta korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o VAT, bowiem dostawa przedmiotowych działek była dokonana po pierwszym zasiedleniu (nastąpiło ono bowiem w dniu 17 kwietnia 2008 r. - tj. w dacie oddania przedmiotowej nieruchomości w odpłatne użytkowanie kontrahentowi - czynność według wskazania Wnioskodawcy jako opodatkowana podatkiem VAT), a okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem (17 kwietnia 2008 r.), a dostawą (4 listopada 2010 r.) jest dłuższy niż dwa lata.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dostawy nieruchomości oznaczonej działkami o nr 1/131, 1/133, 1/156 z uwagi na odmienne uzasadnienie należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym, a także z uwagi na treść art. 14b § 3 ww. ustawy, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla czynności przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe (pyt. nr 2 przedmiotowego wniosku). Rozstrzygnięcie dotyczące opodatkowania podatkiem VAT czynności przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych wraz z prawem własności naniesień na tych gruntach na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe (pytanie nr 1 przedmiotowego wniosku) zostało ujęte w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl