IPPP2/443-303/12-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-303/12-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja 2012 r. poprzez wniesienie dodatkowej opłaty, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wypłaty premii pieniężnych za pomocą noty księgowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wypłaty premii pieniężnych za pomocą noty księgowej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 30 maja 2012 r. na wezwanie Nr IPPP2/443-303/12-2/AK z dnia 25 maja 2012 r. (doręczone dnia 30 maja 2012 r.), poprzez wniesienie dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów cukierniczych. W celu zwiększenia atrakcyjności współpracy handlowej ze swymi kontrahentami Podatnik zawiera z nimi umowy, które określają m.in. warunki udzielania premii pieniężnych. Zapisy umowne stanowią, że premie pieniężne mogą być udzielane bez względu na wysokość obrotu lub z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym wynoszącym miesiąc, kwartał, półrocze lub rok. Premie pieniężne otrzymywane od dostawców mogą być również warunkowane terminowymi płatnościami faktur, a ich rozliczenie - w zależności od zawartej umowy - ma następować na podstawie noty obciążeniowej wystawianej przez otrzymującego tę premię lub noty uznaniowej wystawianej przez udzielającego premii, po wcześniejszym potwierdzeniu wzajemnych obrotów. Podatnik podkreślił, że otrzymanie lub udzielenie premii pieniężnej może być uzależnione od dokonywania nabyć o określonej wartości - jednak odbiorca nie jest zobowiązany do nabycia towarów za określoną kwotę. W istocie premie pieniężne udzielane kontrahentom nie są powiązane z konkretnymi dostawami. Premia taka jest bodźcem motywującym kontrahentów podatnika do zawierania umów.

Istotny jest w sprawie fakt, że powyższe stanowisko zostało uznane za prawidłowe przez Ministra Finansów w interpretacji otrzymanej przez Wnioskodawcę o nr IPPP1/443-1714/11-4/AW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym udzielone premie pieniężne można dokumentować za pomocą dokumentów księgowych, takich jak noty księgowe bez obowiązku wystawiania faktur VAT na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej "u.p.t.u.").

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy dostawca wypłaca nabywcy towarów oznaczoną kwotę z tytułu osiągnięcia pułapu obrotów, a jednocześnie odbiorca nie jest zobowiązany do nabycia towarów za określoną kwotę, wynagrodzenia wypłacanego za osiągnięcie pułapu obrotów nie należy traktować jako wynagrodzenia za świadczenie usług i w związku z tym, dla udokumentowania takiej czynności nie powinna być wystawiana faktura VAT, ale nota księgowa. Zdaniem strony przyjęcie, że udzielenie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, prowadzi do podwójnego opodatkowania danej transakcji - po pierwsze jako odpłatnej dostawy towarów, a następnie jako odpłatnego świadczenia usług, co jest niedopuszczalne, zarówno na gruncie ustawy krajowej, jak i unormowań wspólnotowych.

Zatem z uwagi na fakt, że stosowane przez podatnika metody wynagrodzenia motywacyjnego wobec kontrahentów z tytułu wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności nie podlegają opodatkowaniu VAT, nie istnieje obowiązek wystawiania faktur VAT przez żadną ze stron, a wystarczającym dokumentem księgowym potwierdzającym przyznanie premii będą noty księgowe.

Istotny dla prawidłowego rozstrzygnięcia postawionego pytania jest pogląd wyrażony w wyroku NSA z dnia 23 września 2008 r., sygn. akt I FSK 998/08, zgodnie z którym wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynności nabycia (dostawy) towarów przez nabywcę tylko poprzez fakt ich zsumowania nie stają się jednocześnie jego usługą na rzecz dostawcy. Samo jedynie osiągnięcie przez Spółkę określonej wartości nabytych od kontrahentów towarów nie stanowi samo w sobie świadczenia usługi na rzecz kontrahentów. Wobec powyższego osiągnięcie określonego poziomu obrotów w określonym czasie skutkujące otrzymaniem premii pieniężnej przez nabywcę towarów, a z drugiej strony udzielenie tej premii przez sprzedawcę (dostawcę) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie bez znaczenia jest również okoliczność, że zaprezentowane stanowisko zostało przyjęte przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 25 marca 2009 r. sygn. akt: III SA/Wa 3373/08, co świadczy o ukształtowaniu się zgodnej linii orzeczniczej sądów administracyjnych w zaprezentowanej we wniosku kwestii.

W konsekwencji przyjąć należy, że zdarzenie to nie rodzi obowiązku wystawienia faktury VAT. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 22 i art. 15 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek wystawiania faktur zawierających określoną treść, a przede wszystkim rodzaj dokonanej sprzedaży (tj. odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług) - ciąży na podatnikach tego podatku, a więc na dostawcy lub usługodawcy. Natomiast w przypadku, gdy dana czynność nie podlega przepisom powołanej ustawy, jej dokonanie może być udokumentowane "ogólnym" dokumentem księgowym tj. notą księgową będącą uniwersalnym dokumentem księgowym dla udokumentowania takich operacji, dla których nie jest wymagane stosowanie określonych formularzy w postaci faktur. Stanowisko powyższe zostało wyrażone m.in. przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 7 lipca 2011 r. sygn. akt I FSK 1115/10. Teza, że premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług została również potwierdzona m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 stycznia 2009 r. (sygn. III SA/Wa 1451/08) oraz w wyroku z dnia 5 sierpnia 2008 r. (sygn. III SA/Wa 730/08), co - zdaniem Wnioskodawcy jednoznacznie potwierdza, że w tym przedmiocie istnieje konsekwentna i jednolita linia orzecznictwa.

Mając na względzie obowiązujące regulacje prawne oraz jednolite orzecznictwo sądów administracyjnych, w ocenie Wnioskodawcy udzielenie premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług, a dokumentem właściwym do dokumentowania tego zdarzenia jest nota księgowa. Takie stanowisko zostało potwierdzone min. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji z dnia 24 listopada 2011 nr sygnatura: IPPP2/443-661/09/11-7/S/ SAP/KOM oraz przez Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 16 września 2011 r., nr sygnatura: IBPP1/443-1336/11/AW.

Podsumowując, rozliczenie premii pieniężnych - w zależności od zawartej umowy - może nastąpić na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez otrzymującego premię pieniężną lub noty uznaniowej wystawionej przez przekazującego premię pieniężną po wcześniejszym potwierdzeniu wzajemnych obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak stanowi § 13 ust. 3 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. produkcji cukierniczej. W ramach współpracy handlowej Wnioskodawca podpisuje umowy, określające m.in. warunki przyznania premii pieniężnych. Premie pieniężne mogą być udzielane bez względu na wysokość obrotu lub z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów w danym okresie czasu (miesiąc, kwartał, półrocze lub rok). Warunkiem otrzymania premii pieniężnej od dostawców może być również terminowa płatność za faktury, a ich rozliczenie - w zależności od zawartej umowy - ma następować na podstawie noty obciążeniowej wystawianej przez otrzymującego tę premię lub noty uznaniowej wystawianej przez udzielającego premii, po wcześniejszym potwierdzeniu wzajemnych obrotów. Premie pieniężne udzielane kontrahentom nie są powiązane z konkretnymi dostawami.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynymi czynnikami warunkującymi wypłatę przez Wnioskodawcę premii pieniężnej dla kontrahentów jest osiągnięcia określonego poziomu obrotów w danym okresie w wyniku zakupów towarów Wnioskodawcy. Wypłata przez Wnioskodawcę przedmiotowych premii pieniężnych nie jest uzależniona od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów.

Na podstawie powyższych przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, iż dokonywanie przez kupujących zakupów towarów u Wnioskodawcy w odpowiedniej wielkości, w określonym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującymi a Wnioskodawcą nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz zbywającego towar. Kupujący nie podejmują żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści. Pomiędzy Stroną a jej kontrahentami (nabywcami towarów) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie pieniężne wypłacone za osiągnięcia określonego poziomu obrotów, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań kupujących, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja w postaci premii pieniężnej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Tym samym należy uznać, iż w tym przypadku kupujący otrzymujący premie pieniężne nie świadczą na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, w konsekwencji czynność ta u nabywców - kupujących nie będą podlegała opodatkowaniu i nie będą oni zobowiązani do wystawienia faktury VAT potwierdzających jej otrzymanie, na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.

Strona wyraziła pogląd, iż z uwagi na fakt, że stosowane przez podatnika metody wynagrodzenia motywacyjnego wobec kontrahentów z tytułu wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności nie podlegają opodatkowaniu VAT, nie istnieje obowiązek wystawiania faktur VAT przez żadną ze stron, a wystarczającym dokumentem księgowym potwierdzającym przyznanie premii będą noty księgowe. Rozliczenie premii pieniężnych - w zależności od zawartej umowy - może nastąpić więc na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez otrzymującego premię pieniężną lub noty uznaniowej wystawionej przez przekazującego premię pieniężną, po wcześniejszym potwierdzeniu wzajemnych obrotów.

Z powyższym twierdzeniem Strony nie można jednak się zgodzić. Z okoliczności przedstawionych przez Stronę wynika, iż wypłata premii nie jest związana z innymi czynnościami, które wykonują kontrahenci na rzecz Wnioskodawcy. Uznać zatem należy, że wypłacane przez Stronę premie pieniężne, w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym opisanym w niniejszym wniosku, stanowić będą rabat związany ze sprzedażą towarów. Bowiem w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W piśmiennictwie wskazuje się, że rabat stanowi określoną kwotowo lub procentowo zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru, udzieloną najczęściej nabywcom płacącym gotówką, kupującym duże ilości towaru jednorazowo lub w określonym czasie, a także udzielaną z powodu wad towaru. Wśród rabatów wyróżnia się między innymi rabaty ilościowe będące obniżką cen w zamian za zakup dużych ilości produktu (por. wyrok WSA z dnia 7 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1561/09).

W sytuacji gdy premia pieniężna jest wypłacana jedynie za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w danym okresie oznacza to, że źródło premii tkwi w umowach sprzedaży (dostawie towarów), które zostały zawarte w danym czasie (ich wykonaniu). Z ekonomicznego punktu widzenia, wypłacanie przez Wnioskodawcę na rzecz kupujących premii powoduje, że ulega zmianie (zmniejszeniu) kwota jaką de facto otrzymuje Wnioskodawca z tytułu transakcji sprzedaży towarów. Ekonomiczny charakter premii jako kwoty determinującej należność z tytułu dostawy towarów ma zasadniczy wpływ na ocenę premii jako rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Mieć bowiem należy na względzie, że obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy jest kwota należna z tytułu sprzedaży i że obejmuje ona całość świadczenia należnego od nabywcy. Odwołanie się do "całości świadczenia należnego od nabywcy" nakazuje uwzględnić całokształt okoliczności wpływający na faktyczny rozmiar świadczenia nabywcy, a stosownie do tego należy ocenić zdarzenia, które zakres tego świadczenia modyfikują.

Tym samym, skoro istnieje możliwość powiązania przedmiotowych premii z konkretnymi fakturami (dostawami) winny być one traktowane jako rabaty, o których mowa w cyt. wyżej art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zmniejszające podstawę opodatkowania. Udzielona przez Wnioskodawcę premia obniża wartość nabytego wcześniej przez kontrahenta towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez kupującego jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej.

Zatem rabat z jakim mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia, mający bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzi do obniżenia ceny towarów. Jak wynika z opisu sprawy przedstawionego przez Stronę, premie pieniężne mogą być udzielane bez względu na wysokość obrotu lub z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym. A zatem należy przyjąć, że premia jest wynikiem wszystkich dostaw dokonanych przez Wnioskodawcę na rzecz kupującego w określonym czasie. Liczona jest poprzez zsumowanie wszystkich wartości dostaw w oparciu o dane wynikające z faktur VAT i na tej podstawie wypłacana jest określona kwota premii pieniężnej, a więc w rzeczywistości ustalana jest wysokość przysługującego kontrahentowi rabatu. Ponieważ rabat kalkulowany jest na podstawie zakupów zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym, istnieje możliwość przyporządkowania tego rabatu do konkretnej dostawy udokumentowanej fakturą.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej, w tak przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, jest wystarczającą przesłanką determinującą konieczność wystawienia przez Wnioskodawcę faktur korygujących, a nie jak Strona wskazała not księgowych.

Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Reasumując, w opisanym przypadku, w związku z wypłacaną premią pieniężną kontrahenci nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, takich jak usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., a więc otrzymana premia pieniężna nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczenie usług przez podmiot otrzymujący premię i u niego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia ta w istocie stanowić będzie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem udzielenie przedmiotowej premii pieniężnej będzie podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w celu udokumentowania jej udzielenia Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2-4 rozporządzenia. W związku z tym, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nota księgowa nie jest właściwym dowodem dla udokumentowania premii pieniężnych udzielanych przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się do wyroków sądów administracyjnych przytoczonych przez Stronę, w części uzasadnienia dotyczącej przedmiotowej kwestii, tj. wyroku z dnia 25 marca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 3373/08 i z dnia 7 lipca 2011 r., sygn. akt I FSK 1115/10 należy wskazać, iż Wnioskodawca przytoczył jedynie korzystne dla siebie orzeczenia. Nadmienić trzeba, że orzecznictwo w tym zakresie nie jest jednolite.

W analogicznej sprawie zostało wydane orzeczenie WSA we Wrocławiu sygn. I SA/Wr 1760/09 z dnia 21 stycznia 2010 r., w którym Sąd stwierdził "Przede wszystkim trzeba podkreślić, że premia pieniężna nie jest związana z jakimkolwiek wzajemnym świadczeniem ze strony spółki. Jedyne zachowanie skarżącej determinujące uzyskanie premii polega na zawieraniu umów sprzedaży w określonym czasie i na określoną wartość, a także ich należytym wykonaniu w zakresie terminowej zapłaty ceny. Oznacza to, że źródło premii tkwi w umowach sprzedaży (dostawie towarów), które zostały zawarte w danym okresie czasu (ich wykonaniu). Z ekonomicznego punktu widzenia, otrzymanie premii powoduje, że spółka ponosi mniejszy wydatek na nabycie towarów, aniżeli to wynikało z pierwotnie ustalonej ceny. Odpowiednio do tego, ulega także zmianie (zmniejszeniu) kwota jaką zachowuje z tytułu transakcji sprzedawca. Trzeba uznać, że ów ekonomiczny charakter premii jako kwoty determinującej wydatek i jednocześnie należność z tytułu transakcji (dostawy towaru) ma zasadniczy wpływ na ocenę premii jako rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług." Podobne stanowisko zawarte zostało w wyroku WSA we Wrocławiu sygn. I SA/Wr 1561/09 z dnia 7 grudnia 2009 r.

W podobnej kwestii wypowiedział NSA w wyroku I FSK 883/09 z dnia 27 maja 2011 r. "Odnosząc powyższe do okoliczności rozpatrywanej sprawy stwierdzić na wstępie trzeba, że z podanych przez podatnika elementów stanu faktycznego, stanowiącego podstawę sformułowanego pytania, wyłania się zasadnicza sprzeczność. Z jednej bowiem strony podano, że wszelkie bonusy - w przypadku przekroczenia określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym - liczone są jako ustalony procent od sumy wartości netto faktur wystawionych przez spółkę na rzecz kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym, z drugiej jednak zaznaczono, że "udzielane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą i w związku z tym spółka nie jest w stanie dokumentować tychże premii fakturami korygującymi". Sformułowania te pozostają ze sobą w ewidentnej sprzeczności, gdyż skoro z pierwszego z nich wynika, że spółka wielkość obrotów danego kontrahenta określa z uwzględnieniem "sumy wartości netto faktur wystawionych przez spółkę na rzecz kontrahenta", to oznacza, że niewątpliwie dostępne są jej wszelkie dane tych faktur, dokumentujących konkretne dostawy i nie ma wobec tego podstaw do kolejnego twierdzenia, że spółka w takiej sytuacji nie jest w stanie dokumentować udzielanych premii fakturami korygującymi, gdyż nie są one związane z żadną konkretną dostawą." Zatem stanowisko Spółki w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto zauważyć należy, iż w orzeczeniu NSA z dnia 23 września 2008 r., sygn. akt I FSK 998/08 oraz w orzeczeniu WSA w Warszawie z dnia 5 stycznia 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1451/08 sądy stwierdziły tylko, iż wypłaty premii pieniężnej w okolicznościach sprawy w nich przedstawionych nie można uznać za świadczenie usług, nie wskazując w jaki sposób wypłata ta winna być dokumentowana.

Natomiast wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 sierpnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 730/08 dotyczył określenia czy naliczone i otrzymane odsetki od kontrahentów, z tytułu dokonania wcześniejszych zapłat za dostarczone przez Skarżącą towary i usług, stanowią usługę pośrednictwa finansowego z zastosowaniem stawki zwolnionej dla tych usług, a więc dotyczył odmiennego stanu faktycznego.

Końcowo zauważyć należy, iż przywołana przez Stronę interpretacja indywidualna Nr IPPP1/443-1714/11-4/AW wydana została na podstawie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego analogicznego jak w niniejszym wniosku, jednakże zakres przedmiotowy tej interpretacji był odmienny i odnosił się wyłącznie do kwestii ustalenia czy wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne mogą zostać uznane za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie dotyczył zaś kwestii sposobu dokumentowania wypłaty tych premii.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl