IPPP2/443-302/13-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-302/13-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 6 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia odczytu z kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2013 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia odczytu z kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 2 maja 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-302/13-4/IZ z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data doręczenia 29 kwietnia 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od lipca 2008 r. Strona prowadziła działalność gospodarczą - sklep odzieżowy. Wskutek nieszczęśliwego zdarzenia jakie miało miejsce 7 sierpnia 2011 r. - utrata przytomności okazało się, że Strona ma 2 guzy mózgu. Lekarze podjęli decyzję, iż konieczna jest operacja, która odbyła się 10 października 2011 r. W tym czasie tj. od 2 września 2011 r. Strona przebywała na zwolnieniu lekarskim. Po operacji okazało się, że potrzebna jest dalsza rehabilitacja, zarówno jeśli chodzi o skutki operacji jak również stan psychiczny (zespół stresu pourazowego), zachwiania równowagi, lęki, zaniki pamięci. W związku z tym Strona przebywała nadal na zasiłku rehabilitacyjnym. Jednak po tak ciężkiej operacji Strona nie była w stanie kontynuować działalności, więc z dniem 2 sierpnia 2012 r. podjęła decyzję o tymczasowym jej zamknięciu. Z powodu złego stanu psychicznego w listopadzie 2012 r. Strona działalność gospodarczą zamknęła.

Od kilku miesięcy Strona korzysta z pomocy psychoterapeutów, czuje się już lepiej i rokowania lekarzy na powrót do życia zawodowego są bardzo dobre. Strona ma nadzieje, że jeszcze w tym roku uda się Jej wznowić działalność gospodarczą w tym samym zakresie jak poprzednio.

W czasie prowadzenia działalności przed chorobą Strona posiadała dwie kasy fiskalne.

Kasa nr 1 - została zainstalowana dnia 12 września 2008 r. przez cały okres użytkowania była serwisowana, dokonano przeglądów w dniach 10 września 2009 r. oraz 1 września 2011 r. (w załączeniu kserokopia potwierdzająca), uzyskano zwrot należnej ustawowo kwoty za zakup kasy fiskalnej, kasa ta używana była ostatnio w grudniu 2011 r.

Kasa nr 2 - kupiona została w chwili otwarcia drugiego sklepu we wrześniu 2010 r. jednakże z uwagi na nierentowność tego punktu został on zamknięty po miesiącu i kasa od tego momentu nie była używana. Kasa ta została zakupiona w całości ze środków prywatnych bez dopłat. (dokumenty w załączeniu).

Strona wskazała, że choroba mózgu sprawiła, że nie mogła zajmować się wszystkimi aspektami prawnymi dotyczącymi działalności, z powodu ograniczonej zdolności logicznego myślenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy niezbędny jest odczyt kas fiskalnych, które Strona posiadała w prowadzonej przed chorobą działalności skoro w najbliższym czasie zamierza wrócić do wykonywanej przed chorobą pracy.

Zdaniem Wnioskodawczyni powinna Ona mieć możliwość ponownego otwarcia takiej samej działalności gospodarczej (w tym samym zakresie PKD i pod tą samą nazwą) bez uprzedniego dokonania odczytu kas fiskalnych. Odczyt kas fiskalnych wiąże się z koniecznością wymiany pamięci kasy fiskalnej, a koszt tej operacji jest bliski kosztowi nowej kasy. Biorąc pod uwagę sytuację finansową Strony, która od września 2011 r. do chwili obecnej nie pracuje zawodowo, Strony nie stać będzie na kupno nowej kasy fiskalnej lub ewentualnie wymiany pamięci, która jest konieczna zgodnie z aktualnymi przepisami. Dlatego też Wnioskodawczyni oczekuje pozytywnego rozpatrzenia sprawy. Wnioskodawczyni ma 56 lat i przy obecnej sytuacji na rynku pracy otwarcie własnej działalności gospodarczej jest praktycznie jedyną możliwością aktywizacji zawodowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. I tak, w ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 powołanej ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Użyty w powyższym przepisie termin "zaprzestanie użytkowania" nie został zdefiniowany w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego.

W znaczeniu Słownika Języka Polskiego (pod redakcją prof. M. Szymczaka, wyd. PWN, 1998 r.)"zaprzestać" oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

W świetle powyższego, termin "zaprzestanie używania" zawarty w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy należy interpretować w ten sposób, iż bez znaczenia pozostać muszą przyczyny, z jakich podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tzn. czy zaprzestanie używania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania. Należy jednak uznać, że zaprzestanie używania kasy fiskalnej, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy oznacza sytuację, w której podatnik definitywnie, a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej w działalności, dla której nabył tę kasę.

Zwrócić należy również uwagę, że podatnicy, po zakończeniu pracy w trybie fiskalnym przez kasę obowiązani są dokonać odczytu z tej kasy.

Od dnia 1 kwietnia 2013 r. kwestię dotyczącą obowiązku sporządzenie odczytu z kasy fiskalnej w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. Nr 363).

Zgodnie z zapisem § 15 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik;

1.

wykonuje raport fiskalny i dobowy okresowy (miesięczny);

2.

składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;

3.

składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;

4.

dokonuje przy pomocy serwisanta odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

W okresie od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 marca 2013 r. zagadnienie dotyczące obowiązku sporządzenia odczytu z kasy fiskalnej w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym regulowało rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którą musza odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r. Nr 2012, poz. 1338 z późn. zm.). Stosownie do zapisu § 7 ust. 8 ww. rozporządzenia, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Powyższy zapis co do istoty odpowiada treści, obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którą musza odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.), zgodnie z którym zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni od lipca 2008 r. prowadziła działalność gospodarczą - sklep odzieżowy. W dniu 12 września 2008 r. zainstalowała w sklepie kasę rejestrującą (kasa nr 1). Strona otrzymała zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. Od dnia 2 września 2011 r. Wnioskodawczyni przebywała na zwolnieniu lekarskim. Kasa była ostatnio używana w grudniu 2011 r.

Z chwilą otwarcia nowego sklepu we wrześniu 2010 r., Strona kupiła druga kasę rejestrującą (kasa nr 2). Z tytułu jej nabycia Strona n nie otrzymała zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy, nabyła ją za środki prywatne. Działalność w nowoutworzonym sklepie była nierentowna w związku z czym po miesiącu sklep został zamknięty i od tego momentu kasa nie była używana.

Z uwagi na zły stan zdrowia w listopadzie 2012 r. Wnioskodawczyni zamknęła działalność gospodarczą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, iż zakończenie przez kasę nr 1 pracy w trybie fiskalnym nastąpiło z chwilą zamknięcia działalności gospodarczej, tj. w listopadzie 2012 r., natomiast zakończenie przez kasę nr 2 pracy w trybie fiskalnym nastąpiło z chwilą zamknięcia nierentownego sklepu.

Uwzględniając powyższe w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Strona zobowiązana jest do odczytu pamięci z posiadanych kas fiskalnych, gdyż zakończono na nich pracę w trybie fiskalnym, a przepisy te nie przewidują możliwości odstąpienia od dokonania odczytu z kas w sytuacji gdy po zakończeniu działalności gospodarczej podatnik podejmuje ja na nowo.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl