IPPP2/443-299/12-2/KOM - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług dokonania darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-299/12-2/KOM Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku od towarów i usług dokonania darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia w drodze darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia w drodze darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 15 października 1995 r. pod nazwą PRZEDSIĘBIORSTWO HANDLOWO USŁUGOWE..........Działalność jest prowadzona w dwóch wyodrębnionych, następujących obszarach:

1...... - "TRANSPORT" w zakresie drogowych usług transportowych,

2..... - "OPONY", w zakresie: serwis i sprzedaż opon, auto serwis, mechanika pojazdowa, sprzedaż części zamiennych do pojazdów samochodowych.

Według PKD, przedmiot działalności został sklasyfikowany następująco:

a.

49.41.Z Transport drogowy towarów,

b.

45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z włączeniem motocykli,

c.

45.32.Z Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych z włączeniem motocykli.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem VAT. W załączeniu Strona przekazuje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Wnioskodawca planuje zrezygnować ze świadczenia usług transportowych na rzecz prowadzenia wyłącznie warsztatu z przedmiotem działalności wymienionym w punkcie 2 -..... - OPONY.

W tym celu Strona planuje przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - "....TRANSPORT" w darowiźnie na rzecz brata, zam. w P., który zamierza prowadzić działalność gospodarczą w całości opodatkowaną podatkiem VAT, w zakresie świadczenia usług transportu towarów.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa "....- TRANSPORT" powstanie na podstawie decyzji Wnioskodawcy o organizacyjnym i finansowym wyodrębnieniu dwóch wyżej wskazanych części przedsiębiorstwa. Na zorganizowaną część przedsiębiorstwa, rozumianą według definicji art. 55 par. 1 i 2 Kodeksu cywilnego, jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej złożą się w szczególności:

1.

rozpoznawalna nazwa handlowa "...",

2.

środki trwałe - pojazdy:

* naczepa SCHMITZ SCH 13,62; nr rej.....; nr nadwozia:......;

* ciągnik siodłowy IVECO STRALIS ACTIVE SPACE; nr rej......; nr nadwozia:...;

* ciągnik siodłowy SCANIA R114L; nr rej.....; nr nadwozia:....;

* samochód ciężarowy IVECO EURO CARGO 80E18; nr rej.....; nr nadwozia:.....

3.

środki trwałe pozostałe - zbiornik na paliwo z dystrybutorem 6000 1 nr.....,

4.

dokumenty i księgi związane z prowadzoną działalnością,

5.

kontrakty zawarte z dostawcami i odbiorcami transportowych, w tym:

* umowa z R. nr....- stałe zlecenia przewozowe,

* umowa z P. nr......- hurtowe dostawy paliwa,

* umowa z V. nr.....- umowy dot. elektronicznego systemem poboru opłat,

* umowa leasingu nr.....dotyczy naczepy HUMBAUR BIG ONE SH 1140 nr rej....; nr nadwozia:.....- do zakończenia leasingu pozostało 12 miesięcy,

* umowa z W. nr......- ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika w ruchu krajowym,

6.

pracownicy (umowy o pracę z 4 kierowcami),

7.

bazy kontrahentów (dostawców i odbiorców),

8.

tajemnice handlowe, w tym kontakty handlowe (know-how),

9.

należności i zobowiązania, także gotówka w kasie i banku.

Ewidencja zdarzeń gospodarczych jest prowadzona na bieżąco i jest możliwe przyporządkowanie należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która będzie przedmiotem darowizny. Istnieje możliwość jej wyodrębnienia pod względem organizacyjnym i finansowym. Po dokonaniu darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawca nie zamierza likwidować pozostałej działalności gospodarczej - tj. Warsztatu -....OPONY, który zamierza prowadzić w dotychczasowym miejscu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opisana darowizna zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

2.

Czy dokonując darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek w zakresie należnego podatku VAT.

3.

Czy dokonując darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek korekty naliczonego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ustawy o podatku VAT nie stosuje się transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wykazano w opisie stanu faktycznego, przyszła transakcja dotyczyć będzie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ponieważ zorganizowana część przedsiębiorstwa,"..... - TRANSPORT" powstanie na podstawie decyzji o organizacyjnym i finansowym wyodrębnieniu dwóch wyżej wskazanych części przedsiębiorstwa. Na zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumianą, według definicji art. 55 par. 1 i 2 Kodeksu Cywilnego, jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej złożą się w szczególności składniki przedsiębiorstwa wymienione w punktach 1 do 9 w wyżej opisanym stanie faktycznym:

1.

rozpoznawalna nazwa handlowa "....",

2.

środki trwałe - pojazdy,

3.

inne środki trwale,

4.

dokumenty i księgi związane z prowadzoną działalnością,

5.

kontrakty zawarte z dostawcami i odbiorcami usług transportowych,

6.

pracownicy (umowy z pracownikami),

7.

bazy kontrahentów (dostawców i odbiorców),

8.

tajemnice handlowe, w tym kontakty handlowe (know-how),

9.

należności i zobowiązania, także gotówka w kasie i banku.

W świetle powyższych okoliczności Wnioskodawca uważa, że art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT znajdzie w tym przypadku zastosowanie i planowana transakcja nie będzie podlegała podatkowi VAT. Transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem należnym VAT.

Transakcja przekazania w formie darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje u Wnioskodawcy ani też u nabywcy konieczności dokonania korekty podatku naliczonego, jaki odliczono przy zakupie środków trwałych oraz innych towarów wchodzących w skład ww. transakcji, ponieważ jak wykazano w opisie stanu faktycznego, nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa zamierza prowadzić wyłącznie sprzedaż opodatkowaną.

Jak wynika z orzecznictwa w podobnych sprawach: "Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle art. 91 ust. 9 powołanej ustawy, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 cytowanego artykułu jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zasady korekt podatku naliczonego przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa są odbiciem zasad dotyczących korekt podatku naliczonego przez zbywcę. Wynika to z przyjęcia na gruncie ustawy o VAT oraz w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (która zastąpiła VI Dyrektywę) reguły, iż nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa traktowany jest w zakresie odliczeń jak następca prawny zbywcy (jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy). Nabywca zaś zamierza prowadzić wyłącznie działalność opodatkowaną VAT".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1 i 2)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ww. ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie natomiast z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazując, iż jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług, nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 55#185; tej ustawy, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu.

Przedsiębiorstwo czy też zorganizowana część przedsiębiorstwa jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55#178; Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W art. 2 pkt 27e ustawy, ustawodawca zdefiniował "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym również zobowiązania) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w dwóch wyodrębnionych, następujących obszarach:

1.....- "TRANSPORT" w zakresie drogowych usług transportowych,

2....- "OPONY", w zakresie: serwis i sprzedaż opon, auto serwis, mechanika pojazdowa, sprzedaż części zamiennych do pojazdów samochodowych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca planuje zrezygnować ze świadczenia usług transportowych na rzecz prowadzenia wyłącznie warsztatu z przedmiotem działalności wymienionym w punkcie 2 -....- OPONY. W tym celu Strona planuje przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - "....TRANSPORT" w darowiźnie na rzecz brata, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą w całości opodatkowaną podatkiem VAT, w zakresie świadczenia usług transportu towarów.

Przedmiotem przekazania będzie:

1.

rozpoznawalna nazwa handlowa "....",

2.

środki trwałe - pojazdy,

3.

środki trwałe pozostałe,

4.

dokumenty i księgi związane z prowadzoną działalnością,

5.

kontrakty zawarte z dostawcami i odbiorcami usług transportowych,

6.

pracownicy (umowy o pracę z 4 kierowcami),

7.

bazy kontrahentów (dostawców i odbiorców),

8.

tajemnice handlowe, w tym kontakty handlowe (know-how),

9.

należności i zobowiązania, także gotówka w kasie i banku.

Ewidencja zdarzeń gospodarczych jest prowadzona na bieżąco i jest możliwe przyporządkowanie należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która będzie przedmiotem darowizny. Istnieje możliwość jej wyodrębnienia pod względem organizacyjnym i finansowym. Po dokonaniu darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawca nie zamierza likwidować pozostałej działalności gospodarczej - tj. warsztatu -.... OPONY, który zamierza prowadzić w dotychczasowym miejscu.

W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącego, iż przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyżej przedstawionych okoliczności sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dwóch niezależnych od siebie obszarach w zakresie drogowych usług transportowych oraz w zakresie: serwis i sprzedaż opon, auto serwis, mechanika pojazdowa, sprzedaż części zamiennych do pojazdów samochodowych. Część majątku przyporządkowanego do obszaru....- TRANSPORT Wnioskodawca zamierza umową darowizny przenieść na brata. W pozostałym zaś zakresie obejmującym serwis i sprzedaż opon, auto serwis, mechanikę pojazdową, sprzedaż części zamiennych do pojazdów samochodowych w dalszym ciągu prowadzić działalność gospodarczą pod nazwą....- "OPONY". Tym samym, przedmiotem darowizny będzie część przedsiębiorstwa obejmująca wyodrębniony ze struktury określony majątek, nie stanowiący przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy - Kodeks cywilny.

Z wyżej przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż majątek będący przedmiotem darowizny stanowi zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, łącznie ze zobowiązaniami) przeznaczony do realizacji ściśle określonych zadań gospodarczych (świadczenie usług transportu drogowego), bowiem jest możliwe jego wydzielenie w sposób organizacyjny, funkcjonalny i finansowy. Nabywca....- "TRANSPORT", będzie mógł kontynuować przedmiotową działalność tylko w oparciu o nabyte składniki majątkowe.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż wskazany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem planowanej darowizny winien zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a jego zbycie, zgodnie z art. 6 pkt 1 podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego, dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-10 powołanego artykułu.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W sposób szczególny - w zakresie obowiązków związanych z korektami podatku odliczonego - potraktowany został przypadek, gdy następuje zbycie przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części. Ustawa przyjmuje wówczas, że obowiązki związane z korektą przechodzą na nabywcę przedsiębiorstwa czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z tego powodu zbywca nie dokonuje w tym przypadku jednorazowej korekty za cały pozostały okres. Korekty wieloletnie będą bowiem kontynuowane przez nabywcę.

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów, środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia (aportu) przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Cyt. przepis nie nakłada na nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa odrębnego obowiązku dokonywania korekty, a jedynie zakłada kontynuację korekty, gdy obowiązek taki ciążył na zbywcy. Jeśli więc zbywca nie miał obowiązków w zakresie korekty wieloletniej podatku, to obowiązek taki nie ciąży na nabywcy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza w drodze darowizny przekazać na rzecz swojego brata zorganizowaną część przedsiębiorstwa pn....- "TRANSPORT".

Wobec powyższego należy uznać, iż w przypadku zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, zostanie przeniesiony na nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w zakresie podatku naliczonego, do którego zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa. Tym samym Wnioskodawca nie będzie podmiotem zobowiązanym do dokonania korekty podatku VAT w związku z planowanym zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z brzmieniem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego i w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) wydaje Minister właściwy do spraw finansów publicznych. W świetle powyższego wydana interpretacja nie rozstrzyga o obowiązku bądź jego braku skorygowania podatku przez nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Końcowo nadmienia się, iż w myśl w art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl