IPPP2/443-298/12-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-298/12-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez nabywcę w imieniu dostawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez nabywcę w imieniu dostawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

"Wnioskodawca" lub "Spółka" jest między innymi producentem siedzeń samochodowych.

Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług w Polsce jako podatnik VAT czynny.

W toku prowadzonej działalności Wnioskodawca nabywa towary i usługi od różnych podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na terytorium Polski, jak i innych krajów Unii Europejskiej. Kontrahenci Spółki, zidentyfikowani na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnicy VAT czynni, wystawiają Spółce faktury VAT za dostarczane materiały i usługi.

Z uwagi na szeroką skalę współpracy z przedmiotowymi kontrahentami oraz znaczą ilość faktur zakupowych wpływających do Spółki, Wnioskodawca zamierza, w celu usprawnienia obiegu dokumentów, wdrożyć szczególną procedurę opartą na § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360; dalej "Rozporządzenie MF"), w wyniku, której faktury VAT dokumentujące dostawy dokonywane przez kontrahentów Spółki będą wystawiane w ich imieniu przez Spółkę. W konsekwencji, Spółka planuje zawrzeć z kontrahentami odpowiednie umowy, o których mowa w § 6 Rozporządzenia MF.

W oparciu o przedmiotowe porozumienia, akceptacja faktur wystawianych przez Spółkę w imieniu dostawcy będzie dokonywana poprzez złożenie podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur (tzw. formularzu akceptacji) przez osobę upoważnioną do reprezentowania dostawcy. Formularz akceptacji będzie obejmował wszystkie faktury VAT wystawione w imieniu danego dostawcy w danym miesiącu kalendarzowym. W szczególności dokument ten będzie zawierał:

* Nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej dostawcy;

* Nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy;

* Numery poszczególnych faktur;

* Datę wystawienia poszczególnych faktur;

* Wartość sprzedaży netto wykazaną na poszczególnych fakturach;

* Wartość podatku VAT wykazaną na poszczególnych fakturach.

Wnioskodawca planuje przesyłać poszczególnym dostawcom faktury wystawione w ich imieniu wraz z przedmiotowym formularzem akceptacji, zaś dostawcy, po przeprowadzeniu weryfikacji otrzymanych faktur, dokonają ich akceptacji poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym zestawieniem, które następnie będzie przesyłane do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy faktury VAT zaakceptowane w sposób opisany w niniejszym wniosku będą uprawniały Spółkę do odliczenia podatku naliczonego na nich wykazanego.

2.

Czy faktury VAT zaakceptowane w sposób opisany w niniejszym wniosku będą uprawniały Spółkę do odliczenia podatku naliczonego na nich wykazanego w rozliczeniu za okres otrzymania faksem lub pocztą elektroniczną podpisanego zbiorczego zestawienia lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury VAT wystawione przez Wnioskodawcę w imieniu kontrahenta zaakceptowane poprzez złożenie podpisu przez kontrahenta na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur, będą uprawniały do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur za okres rozliczeniowy w którym Wnioskodawca otrzymał faksem lub pocztą elektroniczną podpisane zbiorcze zestawienie lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. Pytania 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej "Ustawa o VAT") w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług. Jednocześnie, art. 88 Ustawy o VAT określa przypadki, w których prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje. W myśl art. 88 ust. 3a pkt 5 Ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury lub faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. regulacjami Rozporządzenia MF, jeżeli nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawionych przez Spółkę w imieniu dostawcy, pod warunkiem uzyskania akceptacji przedmiotowych faktur przez dostawcę.

Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2b Rozporządzenia MF umowa upoważniająca nabywcę towarów lub usług do wystawiania faktur VAT w imieniu dostawcy winna zawierać postanowienie, iż nabywca będzie przedstawiał drugiej stronie umowy (tj. dostawcy) faktury do akceptacji w formie podpisu, w terminie określonym w umowie, umożliwiającym terminowe rozliczenie podatku należnego przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

W ocenie Spółki przedmiotowy przepis określa wyłącznie formę, w jakiej powinna zostać dokonana akceptacja faktury przez dostawcę, wskazując, iż powinna ona być dokonana w formie podpisu. Należy podkreślić, iż powyższa regulacja nie określa jednakże, na jakim dokumencie podpis ten powinien zostać złożony. W szczególności, z literalnego brzmienia przywołanego przepisu nie wynika, aby dla akceptacji faktur VAT wystawionych przez nabywcę, konieczne było uzyskanie podpisu dostawcy odrębnie na każdej takiej fakturze. Mając na uwadze racjonalność działań ustawodawcy, należy uznać, iż w analizowanym przepisie nałożył on na podatników obowiązki, jakie uznał za adekwatne w tym zakresie. W przypadku, bowiem, gdyby jego intencją było zobowiązanie podatników do dokonywania akceptacji faktur wystawionych przez nabywcę poprzez złożenie podpisu odrębnie na każdej takiej fakturze, omawiany przepis byłby sformułowany w sposób jednoznaczny.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, uznać należy, iż złożenie podpisu dostawcy na każdej fakturze wystawionej przez nabywcę w jego imieniu może być jednym ze sposobów akceptacji wystawionych przez nabywcę faktur, aczkolwiek nie jedynym dopuszczalnym.

W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy dopuszczalnym na gruncie regulacji prawa podatkowego jest również uzyskanie zbiorczej akceptacji faktur dotyczących danego okresu, w formie podpisu osoby upoważnionej do reprezentowania dostawcy, złożonego na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur wystawionych przez Spółkę w imieniu dostawcy, pod warunkiem, iż na podstawie danych zawartych w takim zestawieniu możliwe będzie zidentyfikowanie poszczególnych transakcji dokonanych w danym miesiącu.

Odmienna interpretacja, w myśl której przepisy § 6 ust. 2 pkt 2b Rozporządzenia MF nakładają obowiązek dokonania akceptacji faktur VAT wystawionych przez nabywcę poprzez złożenie podpisu sprzedawcy odrębnie na każdej takiej fakturze, prowadziłaby do przyjęcia wykładni rozszerzającej analizowanego przepisu, niedopuszczalnej na gruncie przepisów prawa podatkowego oraz bezpodstawnego nałożenia na podatników obowiązków, które nie wynikają wprost z przepisów obowiązującego prawa. W ocenie Spółki, taka interpretacja powyższego przepisu godziłaby również w cel wprowadzenia przedmiotowej regulacji, jakim było uproszczenie i usprawnienie wystawiania faktur w celu zmniejszenia obciążeń przedsiębiorców w tym zakresie.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy interpretacja § 6 ust. 2 pkt 2b Rozporządzenia MF, nakazująca uzyskanie akceptacji dostawcy poprzez złożenie przez niego podpisu na każdej fakturze wystawionej przez nabywcę, stoi w sprzeczności z regulacjami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1; dalej: "Dyrektywa VAT").

Zgodnie z art. 224 Dyrektywy VAT nabywca towarów lub usług może wystawiać faktury dokumentujące przedmiotowe dostawy w imieniu sprzedawców, w przypadku gdy istnieje wcześniejsze porozumienie między tymi dwiema stronami i pod warunkiem, że istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi. Państwa członkowskie mogą wymagać, aby takie faktury były wystawiane w imieniu i na rzecz podatnika. Jednakże, zasady określające sposób zatwierdzania faktur nie mogą stać w sprzeczności z pozostałymi regulacjami Dyrektywy VAT, w szczególności nie mogą sprzeciwiać się zapisom art. 229 Dyrektywy VAT, zgodnie z którym państwa członkowskie nie wymagają podpisywania faktur.

W konsekwencji uprawione jest uzyskanie akceptacji wystawionych w imieniu dostawcy faktur poprzez złożenie przez niego podpisu na opisanym we wniosku formularzu akceptacji.

Stanowisko nakazujące uzyskiwanie akceptacji wystawianych faktur poprzez każdorazowe podpisanie faktury VAT przez dostawcę stanowiłoby, zdaniem Spółki, naruszenie jednej z zasad prawa wspólnotowego, tj. zasady proporcjonalności, zgodnie z którą, środki podejmowane przez ustawodawcę winny być współmierne do celu, jaki przy ich zastosowaniu ma być osiągnięty. W szczególności, jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z dnia 12 stycznia 2006 r., w sprawie C-504/04 Agrarproduktion Staebelow GmbH "zasada proporcjonalności, będąca jedną z ogólnych zasad prawa wspólnotowego, wymaga, by akty instytucji Wspólnoty nie wykraczały poza to, co jest odpowiednie i konieczne do realizacji uzasadnionych celów, którym mają służyć, przy czym oczywiście tam, gdzie istnieje możliwość wyboru spośród większej liczby odpowiednich działań, należy stosować najmniej dotkliwe, a wynikające z tego niedogodności nie mogą być nadmierne w stosunku do zamierzonych celów". Cel, jakim jest kontrola faktur VAT wystawianych przez nabywcę dla zapewnienia ich prawidłowego rozliczenia jest spełniony również w sytuacji, gdy faktury wystawione przez nabywcę są akceptowane poprzez złożenie podpisu przez osobę upoważnioną do działania w imieniu dostawcy na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur. Taka forma potwierdzenia gwarantuje, że faktury wymienione w zestawieniu są zaakceptowane przez dostawcę przy znacznym ograniczeniu czynności formalno-technicznych, a także kosztów administracyjnych po stronie obu podmiotów.

Wreszcie, odmienna interpretacja, nakładająca dodatkowe obowiązki związane ze sposobem akceptacji faktur wystawianych w imieniu dostawcy wprowadza, zdaniem Spółki, dodatkowe ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego po stronie nabywcy, które skutkują naruszeniem zasady neutralności podatku VAT.

Należy zauważyć, że Minister Finansów potwierdził prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zaakceptowanych poprzez złożenie podpisu przez kontrahenta na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur w następujących indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydanych w analogicznych do niniejszej sytuacjach prawnych:

* Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lutego 2012 r. (sygn. IBPP3/443-1228/11/PH);

* Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lutego 2012 r. (sygn. IBPP3/443-1232/11/PH).

Dokonując wykładni § 6 ust. 2 pkt 2b Rozporządzenia MF, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził w pierwszej z powyższych interpretacji, że "przepis ten nakazuje nabywcy przedstawić dostawcy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, co nie oznacza, że wymaga on złożenia tego podpisu na fakturze (oryginale i jej kopii)." Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach "określona przez państwo członkowskie, na podstawie art. 224 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE, procedura zatwierdzania faktur nie powinna przybierać formy żądania podpisywania faktur przez dostawcę towarów lub usługodawcę. (...) Procedura ta wymaga natomiast od dostawcy towarów (usługodawcy) akceptacji każdej z wystawionych przez nabywcę (usługodawcę), co nie wyklucza złożenia podpisu na zbiorczym zestawieniu zaakceptowanych faktur wystawionych przez nabywcę (usługobiorcę) za dany okres rozliczeniowy, w terminie umożliwiającym dokonanie terminowego rozliczenia podatku z tych faktur przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi."

Do analogicznych wniosków doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w drugiej z cytowanych interpretacji.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w judykaturze, m.in.:

* w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lipca 2011 r. o sygn. I FSK 1053/10, w którym Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż "przepis ten (§ 6 ust. 2 pkt 2b Rozporządzenia MF - uzupełnienie Spółki) nakazuje nabywcy przedstawić dostawcy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu co nie oznacza, że wymaga on złożenia tego podpisu na fakturze (oryginale i jej kopii)."

* w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 stycznia 2011 r. o sygn. III SA/Wa 1330/09 zgodnie z którym "wprowadzony w § 6 ust. 2 pkt 2b rozporządzenia MF, zapis o wymogu "akceptacji w formie podpisu" winien być rozumiany w ten sposób, że dostawca i usługodawca muszą zaakceptować dokument przez złożenie podpisu, ale niekoniecznie na jego oryginale i kopii. (...) przepis rozporządzenia MF nie stawia takiego wymogu, nakazuje jedynie przedstawić drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji. (...)"akceptacja przez podpis" może być złożona na jakimkolwiek dokumencie wskazanym w umowie".

* wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 kwietnia 2011 r. o sygn. III SA/Wa 2494/10 i III SA/Wa 2495/10, w których skład orzekający stwierdził, iż "złożenie podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur jest de facto tym samym, czym jest złożenie podpisu na każdej fakturze z osobna. Osoba, która podpisuje zbiorcze zestawienie faktur tak samo zaświadcza swoim podpisem, iż faktury zostały jej przedłożone, jak w sytuacji złożenia podpisu na poszczególnej fakturze".

Warto poczynić również spostrzeżenie, iż przy analogicznie skonstruowanej procedurze potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, Minister Finansów niejednokrotnie wskazywał w interpretacjach indywidualnych, że potwierdzenie takie może być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-811/11-4/JL) tutejszy Organ podzielił stanowisko podatnika twierdzącego, że "posiadanie zbiorczego potwierdzenia odbioru faktur korygujących spełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT i tym samym upoważnia do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającego z tych korekt, wskazanych na liście jako otrzymane".

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż faktury VAT wystawione przez nabywcę w imieniu dostawcy, których akceptacja nastąpiła poprzez złożenie przez dostawcę podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur VAT, uprawnia Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany.

Ad. Pytania 2

Artykuł 86 ust. 10 Ustawy o VAT określa katalog przypadków, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Przepis ten nie zawiera specyficznej regulacji w zakresie momentu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku samofakturowania, tj. przypadku, gdy na podstawie stosownej umowy nabywca wystawia w imieniu dostawcy faktury dokumentujące dostawy dokonane przez dostawcę na jego rzecz. Jednakże, mając na uwadze brzmienie art. 88 ust. 3a pkt 5 stwierdzić należy, iż w przypadku samofakturowania prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w momencie uzyskania przez nabywcę akceptacji dostawcy w odniesieniu do faktur wystawionych w jego imieniu.

W opinii Wnioskodawcy, jako że przepisy Ustawy o VAT ani Rozporządzenia MF nie regulują formy, w jakiej dostawca winien przekazać nabywcy zaakceptowane przez niego faktury lub podpisane zbiorcze zestawienie faktur, stwierdzić należy, iż dopuszczalna jest każda forma uzyskania takiego potwierdzenia, pod warunkiem, że uprawdopodabnia ona, iż przedmiotowe faktury zostały zaakceptowane przez dostawcę. W szczególności, przepisy Ustawy o VAT jak również Rozporządzenia MF nie nakazują, aby przedmiotowe potwierdzenia miało formę papierową. W konsekwencji, podpisane zbiorcze zestawienie faktur będzie uprawniało Spółkę do odliczenia podatku naliczonego również w przypadku, gdy zostanie przesłane środkami komunikacji elektronicznej lub faksem.

O mocy dowodowej dokumentów przesłanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej wielokrotnie wypowiadały się sądy administracyjne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 11 kwietnia 2008 r. o sygn. III SA/Wa 155/08 stwierdził, iż:

" (...) Zasadniczo dopuszczalna będzie więc każda forma dokumentu, byle uprawdopodobniona była autentyczność dokumentu. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi przesłanemu w formie elektronicznej, czy faksem". Podobne stanowisko judykatura prezentuje także w odniesieniu do formy uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez sprzedawcę, jak również w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które są przesyłane drogą elektroniczną, np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 maja 2010 r. o sygn. I FSK 1444/09. Pomimo, iż prezentowane powyżej wyroki dotyczą odmiennych stanów faktycznych, zaprezentowana w nich argumentacja zachowuje swą aktualność również na gruncie niniejszej sprawy.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż do niniejszej sytuacji nie ma zastosowania rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1661) i przewidziane w nim metody zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści dokumentów.

Ponadto stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie znajduje potwierdzenie w następujących indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydanych w analogicznych do niniejszej sytuacjach prawnych:

* Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lutego 2012 r. (sygn. IBPP3/443-1228/11/PH);

* Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lutego 2012 r. (sygn. IBPP3/443-1232/11/PH).

W powyższych interpretacjach indywidualnych, organ podatkowy zgodził się z podatnikiem, że "prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur wystawionych przez Spółkę w imieniu dostawcy powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka uzyska faksem lub pocztą elektroniczną podpisane przez dostawców zbiorcze zestawienie faktur. W sytuacji, gdy Spółka nie dokona odliczenia podatku naliczonego w okresie otrzymania przedmiotowego zestawienia, będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w jednym z kolejnych dwóch okresów rozliczeniowych."

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy uprawniony jest pogląd, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur wystawionych przez Spółkę w imieniu dostawcy powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka uzyska faksem lub pocztą elektroniczną podpisane zbiorcze zestawienie. W sytuacji, gdy Spółka nie dokona odliczenia podatku naliczonego w okresie otrzymania przedmiotowego zestawienia, będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad 1.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych np. faktu, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z ograniczeń wskazano w art. 88 ust. 3a pkt 5 ww. ustawy zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360) wydanego na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ww. ustawy zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "FAKTURA VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:

1.

jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny;

2.

ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;

3.

w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:

a.

dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,

b.

datę zawarcia umowy,

c.

okres obowiązywania umowy.

Na podstawie § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinna zawierać:

1.

postanowienia, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:

a.

upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,

b.

poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;

2.

postanowienia, że podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:

a.

będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,

b.

będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, zwanej dalej "akceptacją", z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma być tak określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,

c.

poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;

3.

określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata;

4.

określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy.

Zgodnie z § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia faktura wystawiana na zasadach określonych w ust. 1 i 2 powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze jako sprzedawca.

Stosownie do treści § 6 ust. 4 cyt. rozporządzenia w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej; § 19 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Z przywołanych przepisów wynika, iż faktury mogą być wystawiane przez nabywcę lub usługobiorcę w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na ich rzecz przez podatnika. Aby było to możliwe niezbędne jest jednak spełnienie pewnych warunków. Nabywca towarów lub usług musi mieć m.in. zawartą z dostawcą towaru lub wykonawcą usługi umowę uprawniającą go do wystawienia faktur, faktur korygujących i duplikatów w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy lub wykonującego usługę. Umowa taka winna zawierać elementy wskazane w § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, przy czym o zawarciu takiej umowy w terminie 14 dni musi być poinformowany właściwy Naczelnik Urzędu Skarbowego.

Z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika, że Wnioskodawca z uwagi na szeroką skalę współpracy i znaczną ilość faktur zakupowych wpływających do Spółki zamierza, w celu usprawnienia obiegu dokumentów, wdrożyć procedurę przewidzianą w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje zawrzeć umowy z kontrahentami, w wyniku których faktury VAT dokumentujące dostawy dokonane przez kontrahentów Spółki będą wystawiane w ich imieniu przez Wnioskodawcę. W oparciu o porozumienia zawarte z kontrahentami, akceptacja faktur wystawianych przez Spółkę w imieniu dostawy będzie dokonywana poprzez złożenie podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur (tzw. formularzu akceptacji) przez osobę upoważnioną do reprezentowania dostawcy. Formularz akceptacji będzie obejmował wszystkie faktury VAT wystawione w imieniu danego dostawcy w danym miesiącu kalendarzowym. W szczególności dokument ten będzie zawierał:

* Nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej dostawcy;

* Nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy;

* Numery poszczególnych faktur;

* Datę wystawienia poszczególnych faktur;

* Wartość sprzedaży netto wykazaną na poszczególnych fakturach;

* Wartość podatku VAT wykazaną na poszczególnych fakturach.

Wnioskodawca planuje przesyłać poszczególnym dostawcom faktury wystawione w ich imieniu wraz z przedmiotowym formularzem akceptacji, zaś dostawcy, po przeprowadzeniu weryfikacji otrzymanych faktur, dokonają ich akceptacji poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym zestawieniem, które następnie będzie przesyłane do Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie odnoszą się do ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez nabywcę, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcę, zaakceptowanych poprzez złożenie podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur.

Przepis § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b) ww. rozporządzenia zobowiązuje podatnika dokonującego nabycia towarów lub usług do przedstawienia "oryginału i kopii faktury do jej akceptacji w formie podpisu", z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma być tak określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi a kopia faktury ma pozostać u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi. Jest to niezbędne aby uznać akceptację faktury wystawionej przez nabywcę towaru. Przepis ten nakazuje nabywcy przedstawić dostawcy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, nie precyzując gdzie podpis ma zostać złożony. Oznacza to, że przepis nie wymaga złożenia podpisu na akceptowanej fakturze (oryginale i jej kopii). Zatem zapis dotyczący akceptacji w formie podpisu winien być rozumiany w ten sposób, że dostawca musi dokonać akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę poprzez podpis, ale niekoniecznie na przedstawionych fakturach. Tym samym akceptacja w formie podpisu może być wyrażona poprzez podpis także na innym dokumencie.

Zgodnie z art. 224 Dyrektywy 2006/112/WE faktury mogą być wystawiane przez nabywcę lub usługobiorcę w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na ich rzecz przez podatnika, w przypadku gdy istnieje wcześniejsze porozumienie między tymi dwiema stronami i pod warunkiem, że istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi. Państwo członkowskie może wymagać, aby takie faktury były wystawiane w imieniu i na rzecz podatnika.

Stosownie natomiast do treści art. 229 Dyrektywy państwa członkowskie nie wymagają podpisywania faktur.

Z powyższych unormowań należy wnioskować, że określona przez państwo członkowskie, na podstawie art. 224 Dyrektywy 2006/112/WE, procedura zatwierdzania faktur między podatnikiem a nabywcą lub usługobiorcą nie powinna przybierać formy żądania podpisywania faktur przez dostawcę towarów lub usługodawcę.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że przepis § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług należy interpretować w ten sposób, że nie wymaga on, aby procedura zatwierdzania faktur między dostawcą towarów (usługodawcą) a wystawiającym faktury nabywcą towarów (usługobiorcą), przybierała formę podpisu na oryginale i kopii każdej z faktur. Procedura ta wymaga od dostawcy towarów (usługodawcy) akceptacji każdej z wystawionych przez ich nabywcę (usługobiorcę) faktur w formie podpisu, co nie wyklucza złożenia podpisu na zbiorczym zestawieniu zaakceptowanych faktur wystawionych przez nabywcę (usługobiorcę) za dany okres rozliczeniowy, w terminie umożliwiającym dokonanie terminowego rozliczenia podatku z tych faktur przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca planuje przesyłać poszczególnym dostawcom do akceptacji faktury wystawione w ich imieniu wraz z formularzem akceptacji, na którym dostawca, po przeprowadzeniu weryfikacji otrzymanych faktur dokona ich akceptacji poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym miesięcznym zestawieniem, które następnie będzie przesłane do Wnioskodawcy pocztą elektroniczną, bądź faksem.

Uwzględniając przywołane uregulowania prawne i okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że przedstawiony sposób akceptacji faktur, poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym miesięcznym zestawieniem wypełni dyspozycję § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług. W konsekwencji, faktury VAT wystawione przez Wnioskodawcę w ramach umowy o samofakturowanie i zaakceptowane poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym miesięcznym zestawieniem będą uprawniały Wnioskodawcę, zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług, do odliczenia podatku naliczonego na nich wykazanego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż faktury VAT wystawione przez nabywcę w imieniu dostawcy, których akceptacja nastąpiła poprzez złożenie przez dostawcę podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur VAT uprawnia Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany należało uznać za prawidłowe.

Ad 2.

W odniesieniu do prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zaakceptowanych przez dostawcę poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym miesięcznym zestawieniem faktur w rozliczeniu za okres otrzymania faksem lub pocztą elektroniczną podpisanego zbiorczego zestawienia lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych należy przywołać treść art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl art. 86 ust. 11 ww. ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ww. ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Mając na uwadze fakt, iż ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych np. faktu, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług np. ograniczenia określonego w art. 88 ust. 3a pkt 5 ww. ustawy w związku z § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług stwierdzić należy, iż faktury VAT zaakceptowane przez dostawcę poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym miesięcznym zestawieniem faktur będą uprawniały Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego na nich wykazanego w rozliczeniu za okres otrzymania faksem lub pocztą elektroniczną podpisanego zbiorczego zestawienia. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokona odliczenia podatku naliczonego w okresie otrzymania przedmiotowego zestawienia będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Faktem jest, że przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazują konkretnej regulacji co do sposobu, w jaki akceptacja złożona w formie podpisu ma być przesłana. Z uwagi na powyższe, akceptacja faktur wystawianych przez nabywcę może być przesłana dowolnie wybraną metodą.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie również należało uznać za prawidłowe.

Ponadto na mocy z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (§ 2 tego artykułu).

Wnioskodawca w liczbie zdarzeń przyszłych odnośnie przedmiotowego wniosku wskazał na dwa zdarzenia przyszłe. Zatem z uwagi na fakt, iż Strona dokonała opłaty w dniu 19 marca 2012 r. tytułem wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w wysokości 80 zł oraz w dniu 20 marca 2012 r. tytułem wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w wysokości 80 zł różnica w kwocie 80 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa, przekazem pocztowym na adres wskazany w części B.3 wniosku zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl