IPPP2/443-295/14-5/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-295/14-5/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 czerwca 2014 r. doręczone Stronie w dniu 4 czerwca 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu świadczonej usługi zarządzania parkiem maszynowym oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu dokonanych zakupów towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług zarządzania parkiem maszynowym oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu dokonanych zakupów towarów i usług. Wniosek został uzupełniony w dniu 11 czerwca 2014 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 2 czerwca 2014 r. Nr IPPP2/443-295/14-2/BH.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny ostatecznie przedstawiony w piśmie z dnia 11 czerwca 2014 r.:

Sp. z o.o., zwana dalej "Spółką", w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi polegające na zarządzaniu parkiem maszynowym na rzecz swoich Klientów/Zleceniodawców. Zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności:

* sprzedaż, obsługę i naprawę pojazdów mechanicznych, sprzętu budowlanego i biurowego,

* wynajem mieszarek i urządzeń do rozbiórki z obsługą operatorską,

* wynajem maszyn, pojazdów mechanicznych, sprzętu budowlanego i biurowego,

* przeładunek, składowanie, przechowywanie,

* działalność w zakresie transportu i spedycji,

* realizację instalacji budowlanych, w szczególności instalacji elektrycznych,

* prowadzenie prac spawalniczych.

Spółka w zakresie prac wykonywanych na rzecz swoich Klientów/Zleceniodawców, wykonuje usługi polegające na zarządzaniu parkiem maszynowym Zleceniodawców, obejmujące w szczególności sprzedaż, obsługę i naprawę pojazdów mechanicznych, sprzętu budowlanego i biurowego - w tym między innymi usługi zarządzania i obsługi floty pojazdów Zleceniodawców, polegające na jej utrzymaniu, serwisowaniu i naprawie.

Usługi te mogą być realizowane samodzielnie tj. siłami własnymi lub też przy pomocy podmiotów trzecich, na podstawie udzielonego tym podmiotom przez Wnioskodawcę zlecenia. W przypadku udzielenia takiego zlecenia podwykonawcy Spółka występuje w stosunku do niego w imieniu własnym i na własne ryzyko.

W przypadku wykonania usług serwisowych lub naprawy przez podwykonawcę Spółka działa w roli podmiotu organizującego wykonanie przedmiotowych usług w odpowiednim standardzie jakości i terminu realizacji, po najkorzystniejszych cenowo warunkach. W tym zakresie to Spółka odpowiada wobec swojego Zleceniodawcy za rezultat i efekt końcowy wykonywanego zlecenia i z tego tytułu przysługuje jej wynagrodzenie.

W związku z powyższym zgodnie z zawartą umową ze Zleceniodawcą, wykonane przez podwykonawcę usługi serwisowe lub naprawy Spółka rozlicza na swojego Zleceniodawcę uwzględniając w wystawianej na niego fakturze nie tylko wydatki poniesione na zakup towarów i usług od tychże podwykonawców ale również uwzględniając w tym wynagrodzeniu kwotę narzutu/marży, liczonego jako ustalony umową procent od tego obrotu z podwykonawcami.

Umowa ze Zleceniodawcą dopuszcza też możliwość stosowania rozliczania własnego narzutu na usługach realizowanych przy pomocy podwykonawców oddzielnie od faktury wystawianej za nabyte od podwykonawców dostawy i usługi, w formie jednej faktury wystawianej za okresy rozliczeniowe, gdzie wysokość liczonego narzutu za dany okres będzie ustalana jako przewidziany umową ze Zleceniodawcą procent od wartości dostaw i usług zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym przy pomocy podwykonawców.

Oczywiście Spółka rozlicza również na Zleceniodawców usługi wykonane siłami własnymi, w tym także dotyczące zarządzania i obsługi floty pojazdów, ale to nie stanowi już wątpliwości, w zakresie której postawiono pytania przedstawione we wniosku o interpretację.

Spółka informuje również, że wykonywane przez nią na rzecz Zleceniodawców czynności, w związku z którymi dokonuje nabycia wskazanych dostaw i usług od podwykonawców podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz w szczególności nie są od tego podatku zwolnione.

Usługi wykonywane są na terytorium Polski. Sprzedaż usług następuje na rzecz Spółek będących podatnikami podatku od towarów i usług, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 11 czerwca 2014 r.:

1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka świadcząc na rzecz Zleceniodawców usługi zarządzania parkiem maszynowym, polegające na utrzymaniu, serwisowaniu, naprawie floty pojazdów, jest uprawniona do uwzględnienia w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wydatków poniesionych na zakup towarów i usług od podmiotów trzecich i udokumentowania tych czynności fakturą VAT bez względu na sposób rozliczenia narzutu przysługującego Spółce od Zleceniodawcy, tj.

a.

narzutu rozliczanego każdorazowo razem z wydatkami z tytułu nabycia towarów i usług od osób trzecich,

b.

narzutu rozliczanego w formie odrębnej faktury wystawianej za okresy rozliczeniowe.

2. Jeśli stanowisko wykazane w pytaniu pierwszym jest prawidłowe, to czy Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług wynikającego z faktur VAT otrzymanych od podwykonawców lub dostawców związanych ze świadczonymi usługami zarządzania parkiem maszynowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Spółka w złożonym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2014 r., stoi na stanowisku, iż świadcząc usługi zarządzania parkiem maszynowym, polegające na utrzymaniu, serwisowaniu, naprawie floty pojazdów, jest uprawniona do uwzględnienia w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wydatków poniesionych na zakup towarów i usług od podmiotów trzecich dokonanych w imieniu i na ryzyko własne i udokumentowania tych czynności fakturą VAT bez względu na sposób rozliczenia narzutu przysługującego Spółce od Zleceniodawcy, tj.

a.

narzutu rozliczanego każdorazowo razem z wydatkami z tytułu nabycia towarów i usług od osób trzecich,

b.

narzutu rozliczanego w formie oddzielnej faktury wystawianej za okresy rozliczeniowe.

Wnioskodawca opiera swoje stanowisko na następujących przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz, 1054 z późn. zm.).

Artykuł 2 pkt 22 - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

Artykuł 5 ust. 1 pkt 1 - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Artykuł 7 ust. 1 - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...);

Artykuł 8 ust. 1 - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust, 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...);

Artykuł 8 ust. 2a-w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, a!e na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi;

Artykuł 29a ust. 1 - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust, 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika;

Artykuł 29a ust. 7 pkt 3 - podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku;

Artykuł 106b ust. 1 pkt 1 - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a:pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka wskazuje, iż wykonuje na rzecz Zleceniodawcy usługi zarządzania parkiem maszynowym, w tym utrzymania środków transportowych. Usługi wykonywane są przy pomocy sił własnych lub składane są zlecenia podmiotom trzecim. Każdorazowo, gdy usługi są podzlecane, Spółka działa w imieniu i na ryzyko własne. W tym zakresie Spółka bierze udział w wykonaniu usług przez inny podmiot na rzecz swojego Zleceniodawcy, działając w stosunku do podwykonawcy w imieniu własnym, zaś w stosunku do Zleceniodawcy jako organizujący wykonanie tych usług. W takiej sytuacji Spółka stoi na stanowisku, iż w stosunku do niej spełnione są przesłanki art. 8 ust. 2a Ustawy o VAT uznające za wykonanie usługi sytuację, w której podatnik działając we własnym imieniu, sam otrzymał, a następnie wyświadczył usługę.

Wnioskodawca zwraca także uwagę, że do przedstawionego stanu faktycznego, nie znajdą zastosowania regulacje art. 29a ust. 7 pkt 3 Ustawy o VAT. Ta bowiem norma odnosi się jedynie do sytuacji zwrotu kosztów, który następuje w przypadku otrzymania od nabywcy towaru lub usługobiorcy zwrotu wydatków poniesionych przez podatnika w imieniu i na rzecz tego nabywcy towaru i usługobiorcy. Stany faktyczne objęte tą normą dotyczą zatem wydatków ponoszonych w imieniu i na rzecz Klienta, ze zwrotem, których nie wiąże się żadna wartość dodana, tzn. takich, które Klient mógłby ponieść sam, co jak wskazano wyżej nie ma miejsca w odniesieniu do usług świadczonych przez Spółkę.

Jak bowiem wyżej wskazano Spółka jako Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania parkiem maszynowym, których elementem jest usługa zarządzania i obsługa floty pojazdów Zleceniodawcy, w szczególności polegająca na wykonywaniu usług serwisowania i napraw sprzętu Zleceniodawcy. W analizowanym stanie faktycznym chodzi o usługi napraw i serwisu wykonywane przez Spółkę za pomocą podwykonawców, w stosunku do których Spółka działa w imieniu i na ryzyko własne. Spółka odpowiada wobec swojego Zleceniodawcy za rezultat i efekt końcowy świadczonej usługi.

Spółka uważa więc, że w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, niezależnie od sposobu rozliczenia narzutu przysługującego jej od Zleceniodawcy, wartość dostaw i usług nabytych przez Spółkę od podwykonawców stanowić będzie element podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu świadczonych przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy usług napraw i serwisu, jako stanowiących element usług zarządzania parkiem maszynowym, w szczególności usług zarządzania i obsługi floty pojazdów. Spółka stoi na stanowisku, iż usługi te powinny zostać udokumentowane fakturą VAT. Bez znaczenia pozostaje tu kwestia, czy narzut z świadczenia rozliczany jest każdorazowo razem z wydatkami z tytułu nabycia towarów i usług od osób trzecich, czy też rozliczany jest oddzielnie w okresach rozliczeniowych.

Ad. 2.

Wnioskodawca opiera swoje stanowisko na następujących przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.):

Artykuł 86. ust. 1 - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 1 24. ust. 2. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Artykuł 88 ust. 1a - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3.

Spółka stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do opisanych w stanie faktycznym nabywanych od podwykonawców dostaw towarów i usług będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te nabycia. Wynika to z faktu spełnienia przez Spółkę warunku wskazanego w treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. warunku wykorzystania nabywanych towarów i usług do wykonywania przez Spółkę jako podatnika VAT czynnego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka wskazuje również, że w odniesieniu do nabywanych przez nią towarów i usług nie znajdzie zastosowania regulacja art. 88 ust. 1a ustawy o podatku od towarowi usług, z uwagi na fakt, że w omawianym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania regulacja art. 29a ust. 7 pkt 3 tej ustawy.

Stanowisko Spółki znajduje także odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych:

* wyrok NSA z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. I FSK 1013/10,

* wyrok NSA z dnia 22 marca 1999 r., sygn. I SA/Ka 1375/97.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy).

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionychw momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w zakresie prac wykonywanych na rzecz Zleceniodawców wykonuje czynności polegające na sprzedaży, obsłudze i naprawie pojazdów mechanicznych, sprzętu budowlanego i biurowego, w tym między innymi usługi zarządzania i obsługi floty pojazdów Zleceniodawców polegające na jej utrzymaniu, serwisowaniu i naprawie. W przypadku realizowania usług serwisowych lub naprawy pojazdów Spółka korzysta z usług podwykonawców. W takim przypadku Spółka dokonuje zakupu towarów i usług od podwykonawców w imieniu własnym i na własne ryzyko. Zgodnie z zawartą ze Zleceniodawcą umową wykonane przez podwykonawcę usługi serwisowe lub naprawy, które Spółka nabyła od podwykonawców są przez Spółkę ujmowane w fakturach wystawianych na Zleceniodawcę łącznie z kwotą stanowiącą wynagrodzenie Spółki z tytułu świadczenia usługi na rzecz Zleceniodawcy, które to wynagrodzenie ustalane jest jako procent obrotu z podwykonawcami, zwane przez Spółkę jako narzut.

Ponadto, z wniosku wynika, że umowa zawarta pomiędzy Spółką a Zleceniodawcą dopuszcza możliwość rozliczania wynagrodzenia (własnego narzutu) - dokumentowanego poprzez wystawienie faktury - odrębnie od rozliczenia zakupionych przez Spółkę usług od podwykonawców, które to usługi są następnie odprzedawane Zleceniodawcy.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka świadcząc na rzecz Zleceniodawców usługi zarządzania parkiem maszynowym, polegające na utrzymaniu, serwisowaniu, naprawie floty pojazdów, jest uprawniona do uwzględnienia w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wydatków poniesionych na zakup towarów i usług od podmiotów trzecich i udokumentowania tych czynności fakturą VAT bez względu na sposób rozliczenia narzutu przysługującego Spółce od Zleceniodawcy, tj. narzutu rozliczanego każdorazowo razem z wydatkami z tytułu nabycia towarów i usług od osób trzecich lub też narzutu rozliczanego w formie odrębnej faktury wystawianej za okresy rozliczeniowe.

Jak wskazuje przepis art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę z tytułu świadczenia usługi lub dostawy towarów. A zatem podstawa opodatkowania obejmuje całość świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Należy zauważyć, że podstawa opodatkowania dotyczy danego konkretnego przedmiotu opodatkowania tj. np. dostawy towaru lub świadczenia usługi. Dla danej czynności ustalana jest jedna podstawa opodatkowania. W przypadku świadczenia kompleksowego świadczenie to stanowi jedną usługę, dla której określona jest podstawa opodatkowania. Ma to zastosowanie także w sytuacji gdy strony umowy zobowiązaniowej ustalą odrębne rozliczanie niektórych dodatkowych kosztów w postaci dostawy towarów lub świadczenia usług. Pomimo odrębnego rozliczania, koszty takie są składnikiem podstawy opodatkowania jednej czynności. Wyjątkiem jest sytuacja określona w art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy, kiedy ponoszone wydatki mają zostać zwrócone podatnikowi przez nabywcę towarów bądź usługobiorcę, i które to wydatki są ponoszone w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy. Wówczas istnieje możliwość odrębnego rozliczenia takich kosztów bez wliczania ich do podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia danej usługi.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka świadczy usługę polegającą na zarządzaniu i obsłudze floty pojazdów, która to usługa obejmuje m.in. utrzymanie, serwisowanie i naprawy pojazdów. W przypadku wykonywania usług serwisowych lub naprawy Spółka korzysta z usług podwykonawców, działając w stosunku do nich we własnym imieniu i na własne ryzyko. A zatem należy stwierdzić, że wydatki poniesione przez Spółkę dotyczące usług i towarów nabytych od podwykonawców w związku z serwisowaniem i naprawą pojazdów stanowią element podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę jednej usługi tj. usługi zarządzania i obsługi floty pojazdów wykonywanej na rzecz Zleceniodawcy. Bez znaczenia dla określenia podstawy opodatkowania jest to, że strony umowy tj. Spółka i Zleceniodawca umówiły się ewentualnie do odrębnego rozliczenia tych kosztów w stosunku do tej części wynagrodzenia (narzutu) z tytułu świadczenia usługi, która jest kalkulowana jako procent od obrotu z podwykonawcami.

W sprawie nie ma zastosowania art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy, ponieważ, jak Spółka wskazuje, nabywane od podwykonawców towary i usługi dotyczące serwisowania oraz napraw pojazdów Spółka dokonuje we własnym imieniu i na własne ryzyko a nie w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy.

A zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do prawa do odliczenia przez Spółkę podatku VAT z tytułu zakupu towarów i usług służących dla wyświadczenia usługi zarządzania flotą pojazdów, należy zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W opisanej we wniosku sytuacji Spółka wykonuje usługi zarządzania polegające na zarządzaniu i obsłudze floty pojazdów, która to usługa obejmuje m.in. utrzymanie, serwisowanie i naprawy pojazdów. Świadczona przez Spółkę usługa jest opodatkowana podstawową stawką podatku VAT. Dokonane zakupy służą do świadczenia tej usługi a więc służą do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na powyższe okoliczności Spółka, jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT, ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia usługi zarządzania i obsługi floty pojazdów.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl