IPPP2/443-289/13-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-289/13-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 maja 2013 r. nr IPPP2/443-289/13-2/MM o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług przeglądu i badania sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług przeglądu i badania sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 16 maja 2013 r. znak IPPP2/443-289/13-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. ("Wnioskodawca") jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Wnioskodawca - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - zajmuje się m.in. przeglądem i badaniem sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych, wpisanych do rejestru funduszy inwestycyjnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy, wydział cywilny rejestrowy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

1.

Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z KRS jest:

i.

58.11.Z - wydawanie książek;

ii. 58.14.Z - wydawanie czasopism i pozostałych periodyków;

iii. 58.19.Z - pozostała działalność wydawnicza;

iv. 69.20.Z - działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe;

v. 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;

vi. 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;

vii. 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

2. Oprócz usług przeglądu i badania sprawozdań finansowych, Spółka nie świadczy usług na rzecz funduszy inwestycyjnych, które wraz z usługami kontrolnymi tworzą odrębną całość i są specyficzne i istotne dla zarządzania funduszami inwestycyjnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że usługi przeglądu i badania sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT w zw. z art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że usługi przeglądu i badania sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT w zw. z art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT "zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

a.

funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,

b.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,

c.

ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,

d.

otwartymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,

e.

pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,

f.

obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami";

Artykuł 43 ust. 8 ustawy o VAT obowiązujący do dnia 1 kwietnia 2013 r. stanowił, że "przez zarządzanie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT rozumie się:

1.

zarządzanie aktywami;

2.

dystrybucję tytułów uczestnictwa;

3.

tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi;

4.

prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów;

5.

przechowywanie aktywów."

Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112 "państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnym określonymi przez państwa członkowskie."

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku VAT podlegają zatem usługi zarządzania wymienionymi w tym przepisie funduszami i pracowniczymi programami emerytalnymi. Definicja "zarządzania", zawarta w ustawie o VAT, zostaje uchylona z dniem 1 kwietnia 2013 r.

Zgodnie z aktualną linią orzeczniczą prezentowaną przez polskie sądy administracyjne, pojęcie "zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi" przewidziane w art. 135 lit. g Dyrektywy 2006/112 stanowi autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, a jego treści nie można zmienić w wewnętrznych aktach prawodawczych poszczególnych państw członkowskich.

Należy też wskazać, że pojęcie "zarządzania funduszami inwestycyjnymi" analizował w swoim orzecznictwie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("TSUE"). W wyroku z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie C-169/04 (wydanym na gruncie regulacji podatku VAT zawartej w VI Dyrektywie, ale wyrażony pogląd jest aktualny również na gruncie regulacji Dyrektywy 2006/112), TSUE wskazał m.in., że "pojęcie zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi obejmuje usługi w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli tworzą odrębną całość i wypełniają funkcje specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami".

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, w pojęciu zarządzania funduszami inwestycyjnymi mieszczą się również usługi polegające na przeglądzie i badaniu sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych. Celem tych usług jest bowiem kontrola prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych funduszu inwestycyjnego.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczone przez niego usługi przeglądu i badania sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych mieszczą się w pojęciu "zarządzania", o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT i związku z tym korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), Państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania VAT zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

a.

funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,

b.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,

c.

ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,

d.

otwartymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,

e.

pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,

f.

obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. definicja zarządzania była zawarta w art. 43 ust. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez zarządzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, rozumie się:

1.

zarządzanie aktywami;

2.

dystrybucję tytułów uczestnictwa;

3.

tworzenie rejestrów uczestników i administrowania nimi;

4.

prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów;

5.

przechowywanie aktywów.

Powyższy przepis został uchylony na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35).

Celem zmiany było dostosowanie przepisów ustawy o podatku od towarów usług do orzecznictwa TSUE.

W wyroku w sprawie C-169/04 Abbey National TSUE wskazał, że art. 13 część B lit. d pkt 6 szóstej dyrektywy (art. 135 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2006/112/WE nie zawiera żadnej definicji pojęcia zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi. Wykładnia tego przepisu powinna być dokonywana z uwzględnieniem kontekstu, w jaki się wpisuje, celów oraz układu tej dyrektywy oraz z uwzględnieniem zwłaszcza ratio legis zwolnienia, które przewiduje - pkt 59 tego wyroku.

Trybunał w ww. wyroku orzekł, że pojęcie "zarządzania" funduszami powierniczymi, o którym mowa w art. 13 część B lit. d pkt 6 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EEC w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej, jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego, którego treść nie może być zmieniona przez państwa członkowskie - (...) o ile występuje niejasność co do zakresu stosowania tego przepisu w wersji angielskiej i niderlandzkiej, o tyle z wersji duńskiej, niemieckiej, francuskiej i włoskiej wynika w szczególności, że art. 13 (B) (d) (6) szóstej dyrektywy zawiera odesłanie do definicji państw członkowskich jedynie w odniesieniu do pojęcia "funduszy powierniczych" (pkt 41).

W świetle powyższego państwa członkowskie nie są uprawnione do definiowania w prawie krajowym pojęcia "zarządzania funduszami inwestycyjnymi", dlatego też uzasadnionym było usunięcie przepisu art. 43 ust. 8 z ustawy o VAT.

Kluczowym dla rozwiązania problemu przedstawionego we wniosku jest powołane wyżej orzeczenie TSUE z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie C-169/04 Abbey National plc. W wyroku tym Sąd wskazał, że czynności administracyjne związane z zarządzaniem funduszem inwestycyjnym mogą być objęte zwolnieniem od podatku VAT, o ile wraz z usługą podstawową tworzą one odrębną całość i są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami.

W ocenie tut. Organu podatkowego uchylenie z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 43 ust. 8 ustawy o VAT nie oznacza, że pojęcie usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi zyskało nieograniczony, szeroki zasięg obejmujący wszelakie usługi związane z funkcjonowaniem funduszu inwestycyjnego. Transakcje, które obejmuje zwolnienie winny ograniczać się do tych, które są ściśle związane z prowadzeniem funduszu, to znaczy do określenia polityki inwestycyjnej, kupna i sprzedaży aktywów. O ile zwolnione transakcje nie ograniczają się tylko i wyłącznie do podejmowania decyzji, o tyle jednak muszą one bezpośrednio dotyczyć transakcji handlowych papierami wartościowymi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawanie książek, czasopism i pozostałych periodyków, a także świadczeniem usług o profilu rachunkowo-księgowym; doradztwo podatkowe, pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się przeglądem i badaniem sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że oprócz usług przeglądu i badania sprawozdań finansowych nie świadczy żadnych innych usług na rzecz funduszy inwestycyjnych, które wraz z usługami kontrolnymi tworzą odrębną całość i są specyficzne i istotne dla zarządzania funduszami inwestycyjnymi.

Zatem odnosząc powyższe do zdarzenia opisanego we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca wykonując czynności przeglądu i badania sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT z tego względu, ze nie wykonuje On usług zarządzania, o których mowa w tym przepisie. Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 jest zwolnieniem przedmiotowym mającym zastosowanie jedynie do czynności mających charakter zarządzania funduszami. Świadczone przez Zainteresowanego usługi dotyczą jedynie przeglądu i badaniu sprawozdań finansowych funduszy inwestycyjnych, czyli czynności kontrolnych związanych z funkcjonowaniem funduszu jako takiego. Zainteresowany wprost wskazał we wniosku, że nie wykonuje innych czynności na rzecz funduszu, które wraz z czynnościami kontrolnymi mogłyby tworzyć odrębną całość i mogłyby być specyficzne i istotne dla zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Zatem czynności te nie są nierozerwalnie związane z czynnościami związanymi z zarządzaniem funduszem, dlatego też usługi opisane we wniosku nie korzystają ze zwolnienia na mocy wyżej wymienionego przepisu i są opodatkowane, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146 pkt 1 ustawy o VAT, podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie tak opisanego zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanego w uzasadnieniu wniosku orzeczenia TSUE z dnia 4 maja 2006 r. tut. Organ podatkowy stwierdza, że wyrok ten (jak wskazano powyżej) nie pozostaje w sprzeczności z rozstrzygnięciem wydanym w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl