IPPP2/443-273/13-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-273/13-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia 5 października 1993 r. Wpis zawiera następujące numery PKD:

71.12.Z- Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. Sekcja ta obejmuje: działalność profesjonalną, naukową i techniczną wymagającą wiedzy specjalistycznej. Podklasa ta obejmuje:

* projektowanie inżynierskie (tekst jedn.: zastosowanie praw fizycznych i zasad inżynierskich w projektowaniu maszyn, materiałów, instrumentów, konstrukcji, procesów i systemów) i doradztwo związane z:

* maszynami, procesami przemysłowymi i zakładami przemysłowymi,

* projektowaniem w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, hydrotechniki i inżynierii ruchu, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,

* projektowaniem w zakresie elektrotechniki i elektroniki, górnictwa, inżynierii chemicznej, technologii budowy maszyn, bezpieczeństwa pracy oraz projektowaniem zakładów przemysłowych, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,

* projektowaniem w zakresie techniki zarządzania gospodarką wodną, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,

* opracowywanie projektów w zakresie instalacji klimatyzacyjnych, chłodniczych, sanitarnych oraz kontroli zanieczyszczeń itp.,

* projektowanie obiektów produkcyjnych i przemysłowych,

* wykonywanie pomiarów geofizycznych, geologicznych i sejsmicznych,

* wykonywanie pomiarów geodezyjnych, w tym dla potrzeb ewidencji,

* wykonywanie pomiarów geodezyjnych na i pod powierzchnią Ziemi,

* wykonywanie pomiarów hydrologicznych,

* opracowywanie map toporaficznych i ogólnogeograficznych oraz map tematycznych, w tym ortofotomap.

46.19.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,

71.11.Z - Działalność w zakresie architektury. Sekcja ta obejmuje: - działalność profesjonalną, naukową i techniczną wymagającą wiedzy specjalistycznej. Podklasa ta obejmuje opracowywanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym, projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym kształtowaniem krajobrazu.

71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne. Sekcja ta obejmuje: działalność profesjonalną, naukową i techniczną wymagającą wiedzy specjalistycznej. Podklasa ta obejmuje: wykonywanie fizycznych, chemicznych i innych rodzajów badań, pomiarów i analiz wszystkich typów materiałów i wyrobów, włączając: wykonywanie badań akustycznych i związanych z wibracjami, wykonywanie badań składu i czystości minerałów itp., wykonywanie badań wytrzymałościowych, dotyczących gęstości, trwałości oraz wykonywanie pomiarów poziomu radioaktywności itp., wykonywanie badań na zgodność z wymaganiami i niezawodność, wykonywanie badań silników, pojazdów samochodowych, sprzętu elektronicznego itp., wykonywanie badań radiograficznych spawów i spoin, wykonywanie pomiarów uszkodzeń, wykonywanie badań, pomiarów i analiz chemicznych i biologicznych składu i czystości wody i powietrza, wydawanie atestów dla pojazdów silnikowych, statków, samolotów, pojemników ciśnieniowych, elektrowni jądrowych itp., wykonywanie okresowych przeglądów technicznych pojazdów silnikowych, wykonywanie prób przy użyciu modeli lub makiet (np. samolotów, statków, tam itp.), działalność laboratoriów policyjnych.

74.10.Z - Podklasa ta obejmuje: projektowanie wzornictwa tkanin, odzieży, obuwia, biżuterii, mebli i pozostałego wystroju i dekoracji wnętrz oraz pozostałe wzornictwo wyrobów użytku osobistego i gospodarstwa domowego, projektowanie przemysłowe, tj. tworzenie i rozwój projektów i specyfikacji, które optymalizują użytkowanie, wartość i wygląd wyrobów, włącznie z określeniem materiałów, mechanizmów, kształtu, koloru i wykończeniem powierzchni wyrobu, biorąc pod uwagę cechy i potrzeby użytkowników, bezpieczeństwo, popyt sposób dystrybucji, użytkowanie i konserwację, działalność projektantów graficznych, działalność dekoratorów wnętrz.

W związku z niewielkimi rozmiarami prowadzonej działalności i nieprzekroczeniem w roku 2011 kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca zrezygnował ze statusu podatnika VAT czynnego od dnia 1 stycznia 2012 r. W grudniu 2012 r. w związku ze zmianą wpisu w CEIDG Wnioskodawca został poinformowany we właściwym dla siebie Urzędzie Skarbowym o konieczności złożenia oświadczenia o zakresie faktycznie świadczonych usług. Oświadczenie takie Wnioskodawca złożył.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, w sytuacji kiedy wykonuje wyłącznie usługi projektowe a nie doradztwa.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W kodach PKWiU 71.12.7 i 71.11.7 zawarte są oprócz usług projektowych również usługi doradcze. Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2, ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnień o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa.

Zgodnie ze stanem faktycznym Wnioskodawcza świadczy wyłącznie usługi w zakresie projektowania inżynierskiego. Zakres i charakter usług projektowych jest wyraźnie i wystarczająco oddzielony od usług doradczych. Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwo. Termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem "doradca" należy rozumieć "ten, kto udziela porad". Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, "doradzać" oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie".

Doradztwo jest więc udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza podatkowych, prawnych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, stąd użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko. W poz. 12 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360), nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Wnioskodawca stwierdza, że najistotniejszym zatem w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Porada, czy opinia, nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, iż ze względu na charakter prowadzonych usług nie wykonuje usług doradczych w formie pisemnej czy ustnej, a ponadto, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Dodatkowo klauzule o zakazie konkurencji w umowie z pracodawcą zabraniają mi prowadzenia działalności w tym zakresie.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) zaklasyfikowane są pod 11 numerami:

71.11.10 Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych

71.12.13.0 Usługi projektowania technicznego obiektów energetycznych

71.10.12 Usługi w zakresie projektowania przemysłowego

Wnioskodawca nie wykonuje natomiast wyodrębnionych w PKWiU pod numerem: 71.11.24 usług doradczych w zakresie architektury.

W świetle wyżej wyłożonych argumentów Wnioskodawca uważa, że z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług projektowych, ma prawo korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podobne stanowisko w stanach faktycznych zbieżnych z przedstawionymi we wniosku zajęli:

* interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi 19 października 2011 r. IPTPP2/443-362/11-4/JN

* interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach 12 marca 2010 r. IBPP1/443-1247/09/AZb

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 tej ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W załączniku tym, zatytułowanym "Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy", wymieniono pod pozycją 12 "Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego" oraz pod pozycją 13 "Usługi prawnicze". W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż zakres znaczeniowy pojęcia "usługi w zakresie doradztwa" nie został określony w ustawie. Termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1994), pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto doradza". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Małego Słownika Języka Polskiego, oznacza "dać radę, udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych, trzeba zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia 5 października 1993 r. Wpis zawiera następujące numery PKD: 71.12.Z- Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne; 46.19.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju; 71.11.Z - Działalność w zakresie architektury; 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne; 74.10.Z - Podklasa ta obejmuje: projektowanie wzornictwa tkanin, odzieży, obuwia, biżuterii, mebli i pozostałego wystroju i dekoracji wnętrz oraz pozostałe wzornictwo wyrobów użytku osobistego i gospodarstwa domowego, projektowanie przemysłowe.

Zgodnie zaś z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi wykonywane przez Wnioskodawcę (PKWiU) zaklasyfikowane są pod 11 numerami:

71.11.10 Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych

71.12.13.0 Usługi projektowania technicznego obiektów energetycznych

71.10.12 Usługi w zakresie projektowania przemysłowego

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie wykonuje, wyodrębnionych w PKWiU pod numerem: 71.11.24, usług doradczych w zakresie architektury. Wnioskodawcza świadczy wyłącznie usługi w zakresie projektowania inżynierskiego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. W związku z niewielkimi rozmiarami prowadzonej działalności wartość sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę w 2011 r. nie przekroczyła kwoty 150.000 zł.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, stwierdzić należy, że Wnioskodawca miał prawo w 2012 r. do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy. Wyłączeniu z tego zwolnienia podlegają podmioty świadczące m.in. usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa. Jak wskazano w stanie faktycznym opisanym we wniosku, Wnioskodawca nie wykonywał tego rodzaju usług. Również, w 2013 r. Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w sytuacji, gdy wartość sprzedaży w roku 2012 dokonanej przez Wnioskodawcę, nie przekroczyła kwoty 150.000 zł oraz Wnioskodawca nadal nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl