IPPP2/443-272/12-5/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-272/12-5/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 29 maja 2012 r., pismem z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 20 kwietnia 2011 r. Strona prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest działalność brokerów i agentów ubezpieczeniowych. Od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 oraz 9 ustawy o VAT.

W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na świadczenie usług księgowych i rachunkowych (bez doradztwa) Strona zamierza rozszerzyć wykonywanie swoich usług o usługi rachunkowo-księgowe (bez doradztwa). Przewidywana roczna sprzedaż nie przekroczy 150.000 zł. Wnioskodawczyni posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przedmiotem działalności będzie prowadzenie:

* ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości: kwalifikowanie dowodów do ujęcia w księgach, kontrola zapisów w księgach, sporządzanie deklaracji i rejestrów wynikających z tych ksiąg;

* ewidencji środków trwałych i amortyzacji;

* ewidencji sprzedaży oraz zakupu VAT;

* rozliczeń płac i ZUS zatrudnionych pracowników;

* rozliczeń ZUS zleceniodawców;

* ksiąg przychodów i rozchodów oraz sporządzanie na podstawie ewidencji niezbędnych deklaracji rozliczeniowych oraz ich kontrola;

* ryczałtu ewidencjonowanego, kart podatkowych;

* rozliczeń rocznych.

W związku z powyższym deklaracje podatkowe oraz dokumenty rozliczeniowe Strona będzie wysyłać kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wnioskodawczyni będzie zawierała kompleksowe umowy na usługi rachunkowo-księgowe z zapisem w umowie "Zleceniobiorca nie będzie świadczył usług w zakresie doradztwa."

Ponadto przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest PKD 66.21.Z "Działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat" oraz PKD nr 66.29.Z "Pozostała działalność wspomagająca ubezpieczenia i fundusze emerytalne".

Strona zamierza świadczyć usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.10 (usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń, a ich klientami) oraz 67.20.10-00.90 (usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane).

W skład opisanej usługi będzie wchodzić:

* oszacowanie wysokości szkody, obliczenie kosztów poniesienia zakupu lekarstw oraz ewentualny niezbędny sprzęt rehabilitacyjny,

* zebranie dokumentów celem udokumentowania szkody (pozyskanie niezbędnej dokumentacji medycznej, urzędowej oraz z zakładów pracy uwiarygadniających powstanie szkody - za dokumentację urzędową uznaje się notatkę urzędową z miejsca wypadku sporządzoną przez policję, wyrok sądu itp.; za dokumentację medyczną uznaje się wypis ze szpitala, kartę leczenia, itp.).

* zgłoszenie szkody do ubezpieczycieli, tj. sporządzenie pisma roszczeniowego, wypełnianie formularzy dostarczanych przez ubezpieczycieli,

* oczekiwanie na wypłatę odszkodowania od ubezpieczycieli oraz wypłata odszkodowania osobie zlecającej usługę.

Strona wskazała, iż usługi oszacowania wysokości szkody, obliczenia kosztów poniesionych na zakup lekarstw oraz ewentualnie niezbędny sprzęt rehabilitacyjny i usługi polegające na zebraniu dokumentów celem udokumentowania szkody będą świadczone na rzecz osób fizycznych, przedsiębiorstw prowadzonych przez osoby fizyczne oraz spółek prawa handlowego poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych i innych zdarzeniach losowych. Ww. usługi nie będą świadczone na rzecz zakładów ubezpieczeń oraz towarzystw ubezpieczeniowych.

Natomiast wypłata odszkodowania osobie zlecającej usługę jest dokonywana przez zakład ubezpieczeń lub towarzystwo ubezpieczeniowe bezpośrednio na rachunek bieżący osoby poszkodowanej. Wnioskodawczyni świadczyć będzie usługi przyśpieszające wypłacenie odszkodowania w pełnej wysokości i terminach wynikający z przepisów prawa, nie będzie zaś podmiotem uprawnionym do otrzymania i przekazania odszkodowania. Strona działać będzie na podstawie upoważnienia poszkodowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy w przypadku świadczenia jedynie usług rachunkowo-księgowych (bez doradztwa) Stronie będzie przysługiwało nadal prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 oraz 9 ustawy o VAT.

* Czy świadcząc usługi wg PKD 66.29Z oraz 66.21.Z Strona może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego od VAT.

* Czy świadcząc usługi księgowo-rachunkowe bez doradztwa oraz wysyłania deklaracji oraz dokumenty rozliczeniowe podpisem elektronicznym Strona może korzystać ze zwolnienia od VAT.

Zdaniem Strony, nadal będzie Ona miała prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 oraz 9 ustawy o VAT, gdyż będzie spełniać wymogi określone w tym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każda dostawa towarów i każde świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca przewidział jednakże zwolnienie od podatku o charakterze przedmiotowym - zwolnione są z podatku określone transakcje dokonywane przez podatników jak i zwolnienie podmiotowe, tj. zwolnienie dla określonej grupy podatników.

I tak na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W tym miejscu wskazać należy, iż stosownie do zapisu art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 9 tej ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu ww. delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do § 27 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. W poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia "usługi w zakresie doradztwa" jest szerszy niż termin "usługi w zakresie doradztwa podatkowego". Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 "doradzać" znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko. Jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213) czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1.

udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych (...);

2.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4.

reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Treść przytoczonego wyżej przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym wskazuje, że aby zaliczyć określone czynności do wykonywanych w ramach doradztwa podatkowego, muszą się one mieścić w zakresie czynności wymienionych w tym artykule, a składające się na nie elementy muszą wystąpić łącznie. Oznacza to, że w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych, musi się to odbywać w imieniu i na rzecz podatników wraz z udzielaniem pomocy w tym zakresie. Podobnie rzecz się ma przy sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych.

Zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy (ust. 2 powyższego przepisu).

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy o doradztwie podatkowym, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

1.

osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;

2.

adwokaci i radcowie prawni;

3.

biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 76a ust. 1 powołanej wyżej ustawy, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.

W myśl ust. 2 art. 76a ww. ustawy o rachunkowości, przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:

1.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

2.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

- w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Stosownie do zapisu art. 76a ust. 3 powołanej ustawy, działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:

1.

przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;

2.

pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Stosownie do art. 76a ust. 4 ww. ustawy o rachunkowości, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że świadczenie usług doradztwa wyłącza prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 oraz 9 ustawy o VAT. Strona zamierza świadczyć usługi rachunkowo-księgowe bez doradztwa. Strona posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Świadczone przez Wnioskodawczynie usługi polegać będą między innymi na prowadzeniu ksiąg rachunkowych, sporządzaniu deklaracji i rejestrów wynikających z tych ksiąg, ewidencji środków trwałych i amortyzacji, ewidencji sprzedaży i zakupu VAT, rozliczaniu płac i ZUS zatrudnionych pracowników, rozliczaniu ZUS zleceniodawców, ksiąg przychodów i rozchodów oraz sporządzaniu na podstawie ewidencji niezbędnych deklaracji rozliczeniowych, ryczałtu ewidencjonowanego, kart podatkowych, rozliczeń rocznych.

W związku z powyższym deklaracje podatkowe oraz dokumenty rozliczeniowe Strona będzie wysyłać kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Wnioskodawczyni będzie zawierała kompleksowe umowy na usługi rachunkowo-księgowe z zapisem w umowie "Zleceniobiorca nie będzie świadczył usług w zakresie doradztwa".

Ponadto ze złożonego wniosku wynika, iż Strona zamierza świadczyć usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.10 (usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń, a ich klientami) oraz 67.20.10-00.90 (usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane).

W skład opisanej usługi będzie wchodzić między innymi oszacowanie wysokości szkody, obliczenie kosztów poniesienia zakupu lekarstw, zebranie dokumentów celem udokumentowania szkody, zgłoszenie szkody do ubezpieczycieli.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni nie będzie świadczyła usługi o charakterze doradczym, a podpisanie deklaracji podatkowych stanowić będzie element kompleksowej usługi księgowej, wówczas zastosowania nie znajdzie art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Strona nadal. może skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 9 ustawy.

Zatem w sytuacji, gdy Strona będzie świadczyć jedynie usługi księgowo-rachunkowe do chwili kiedy wartość osiągniętej sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwoty 150.000zl, to nadal może korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Natomiast w sytuacji, gdy Strona będzie świadczyć zarówno usługi rachunkowo-księgowe jak i usług sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.10 (usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń, a ich klientami) oraz 67.20.10-00.90 (usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane). to Wnioskodawczyni może również nadal korzystać zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, jeżeli łączna wartość sprzedaży z tytułu tych usług nie przekroczy w trakcie roku podatkowego w proporcji do prowadzonej działalności kwoty 150.000 zł.

Tym samym stanowisko wnioskodawczyni w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl