IPPP2-443-272/10-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-272/10-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r., data nadania 28 maja 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 25 maja 2010 r. nr IPPP2-443-272/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 28 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości - jest prawidłowe,

* w zakresie obowiązku instalacji kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości oraz obowiązku instalacji kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r., data nadania 28 maja 2010 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 25 maja 2010 r. nr IPPP2-443-272/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 28 maja 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) powstała w 1994 r. Jeden z udziałowców wniósł do Spółki: prawo wieczystego użytkowania, budynek produkcyjny, wiaty, utwardzenie terenu, ogrodzenie.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług drukarskich opodatkowanych podatkiem VAT w wysokości 22%. Na budynek produkcyjny Spółka poniosła nakłady ulepszając go. Poniesione nakłady przekroczyły 30% wartości budynku. Po ulepszeniu budynek był wykorzystywany przez Podatnika do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. Budynek został oddany do użytkowania i amortyzowany od stycznia 2004 r. W chwili obecnej wybudowano nową drukarnię, a obiekt pełniący dotychczas te funkcje Zainteresowany zamierza zbyć.

Klientami Spółki są podmioty prowadzące działalność gospodarczą, sporadycznie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zainteresowany informuje ponadto, iż do chwili sporządzenia niniejszego wniosku nie miał obowiązku instalacji kasy rejestrującej.

Pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) Zainteresowany uzupełnił przedmiotowy wniosek wskazując, iż przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży jest prawo wieczystego użytkowania nieruchomości działek, budynków i budowli. Budynki i budowle będące przedmiotem zbycia to: budynek warsztatowy-hala wraz z pomieszczeniem biurowym, budynek portierni, wiaty, utwardzenie terenu, ogrodzenie, oświetlenie. Cała nieruchomość wraz z prawem wieczystego użytkowania została wniesiona do spółki z o.o. przez osobę fizyczną aportem w listopadzie 1994 r.. Był to budynek warsztatowy-hala, budynek portierni, wiaty, utwardzenie terenu, ogrodzenie, oświetlenie. Budynki i budowle były oddane do użytkowania w grudniu 1994 r. i amortyzowane od stycznia 1995 r..

Przy nabyciu przedmiotowych budynków i budowli nie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Spółka wykonując działalność opodatkowaną VAT 22% poniosła nakłady ulepszając: budynek warsztatowy o dobudowaną antresolę-pomieszczenie biurowe, oddane do użytkowania po ulepszeniu w październiku 2003 r., także utwardzenie terenu wymieniając bloczki betonowe na kostkę w grudniu 1998 r., ogrodzenie wymieniając siatkę na ogrodzenie murowane w grudniu 2001 r., wymiana oświetlenia w grudniu 2001 r., ulepszenie wiaty w listopadzie 1999 r.

Wydatki na ulepszenie budynków i budowli stanowiły więcej niż 30% wartości początkowej i spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowe budynki i budowle nie były oddawane w najem.

W czerwcu Spółka zamierza sprzedać całą nieruchomość (w formie aktu notarialnego) i chce zastosować zwolnioną stawkę VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) w związku z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

Z treści powołanych przepisów wynika, że sprzedając ulepszone budynki i budowle, które użytkowane były w stanie ulepszonym dłużej niż 5 lat podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedając całą nieruchomość składającą się z: prawa użytkowania wieczystego gruntu, budynków i budowli Wnioskodawca ma prawo zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

2.

Czy w przypadku, gdy przedmiotowa nieruchomość zostanie zbyta na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (kwota przekroczy 40.000 zł) to czy po stronie Spółki powstanie obowiązek instalacji kasy rejestrującej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, budynków i budowli podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) w zw. z art. 43 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2)

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie miał On obowiązku instalacji kasy rejestrującej z uwagi na fakt, iż dostawa nieruchomości jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2009, Nr 224, poz. 1797).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego

* w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości - uznaje się za prawidłowe,

* w zakresie obowiązku instalacji kasy rejestrującej - uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Należy zaznaczyć, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o VAT). A zatem grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Stosownie do § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w listopadzie 1994 r. Wnioskodawca otrzymał aportem nieruchomość, w skład której wchodziły prawo wieczystego użytkowania, budynek produkcyjny, wiaty, utwardzenie terenu, ogrodzenie. Wydatki na ulepszenie budynków i budowli stanowiły więcej niż 30% wartości początkowej i Spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowe budynki i budowle były wykorzystywane w ulepszonym stanie przez okres dłuższy niż 5 lat. W chwili obecnej Spółka zamierza zbyć przedmiotową nieruchomość i zamierza zastosować zwolnioną stawkę VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) w związku z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. W przedmiotowym przypadku nie znajdzie zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, bowiem dostawa ww. nieruchomości będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż ww. nieruchomość była przedmiotem aportu w 1994 r. i nie była przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, ani innej umowy o podobnym charakterze. Tym samym nie została spełniona w stosunku do tej nieruchomości przesłanka z przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT stanowiącego definicję legalną pierwszego zasiedlenia. Zatem planowana przez Wnioskodawcę dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W związku z tym, co zostało stwierdzone powyżej, dostawa nieruchomości zabudowanej budynkiem warsztatowym-hala wraz z pomieszczeniem biurowym, budynkiem portierni, wiatami, utwardzeniem terenu, ogrodzeniem i oświetleniem będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Z uwagi na fakt, iż dostawa budynków, o których mowa wyżej jest zwolniona, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a w powiązaniu z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, grunt związany z budynkami jest opodatkowany (w świetle art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w powiązaniu z § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. rozporządzenia) według tych samych zasad co budynki na nim posadowione; zatem dostawa gruntu również korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem w powyższym zakresie należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Ad. 2

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. I tak zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostało w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 2 cyt. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniona została dostawa nieruchomości.

Ww. przepisy dotyczące kas rejestrujących wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (podmiotowe).

Zwolnienie przedmiotowe zwalnia z ewidencjonowania tylko określone towary lub czynności (§ 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), natomiast zwolnienie podmiotowe zwalnia podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności (§ 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia).

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jednakże należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, sporadycznie klientami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zainteresowany informuje ponadto, iż do chwili sporządzenia niniejszego wniosku nie miał obowiązku instalacji kasy rejestrującej. Wątpliwości Zainteresowanego wiążą się z obowiązkiem instalacji kasy rejestrującej, w przypadku gdyby nieruchomość będąca przedmiotem wniosku została zbyta na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kryterium zwolnienia podmiotowego jest wielkość uzyskanych obrotów. Kwotę obrotów uprawniających do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Zatem w przypadku, gdy przedmiotowa nieruchomość zostanie zbyta na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do kwoty obrotu wliczyć całą wartość sprzedaży.

Wobec powyższego zastosowanie znajdzie przepis § 3 ust. 4 rozporządzenia, zgodnie z którym, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących należy uznać, iż po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 40.000 zł, Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zaewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży nieruchomości przy zastosowaniu kasy rejestrującej (zgodnie z powołanym § 2 cyt. rozporządzenia w powiązaniu z pkt 36 załącznika do cyt. rozporządzenia). Jednak kwota sprzedaży tej nieruchomości winna być uwzględniona w obrocie obligującym do zainstalowania kasy rejestrującej. Podkreślenia wymaga fakt, iż w konsekwencji zawarcia ww. umowy sprzedaży, Wnioskodawca zobowiązany będzie po upływie terminu, o którym mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia, do instalacji kasy rejestrującej a co za tym idzie do rejestracji za pomocą kasy rejestrującej każdej sprzedaży nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania.

Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż do transakcji sprzedaży nieruchomości nie ma obowiązku instalacji kasy rejestrującej. Jednakże w kontekście przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe, gdyż Wnioskodawca dokonując transakcji sprzedaży nieruchomości na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej przekroczy limit uprawniający go do korzystania ze zwolnienia, a zatem będzie miał obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej po upływie 2 miesięcy od miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 40.000 zł.

Zatem w powyższym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl