IPPP2/443-255/13-4/AO - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z wybudowaną siecią wodociągową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-255/13-4/AO Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z wybudowaną siecią wodociągową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 18 marca 2013 r.) przekazanym do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku (data wpływu 21 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-255/13-2/AO (skutecznie doręczone dnia 13 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z wybudowaną siecią wodociągową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z wybudowaną siecią wodociągową. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-255/13-2/AO (data doręczenia 13 maja 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Gmina, zarejestrowany czynny podatnik VAT, w roku 2012 rozpoczęła realizację inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej. Wartość początkowa zrealizowanej sieci wodociągowej przekracza 15.000,- zł, wartość planowanej do realizacji w roku bieżącym sieci kanalizacji sanitarnej również przekracza 15.000,- zł.

Na mocy zawartego porozumienia, zarząd powiatu przekazał gminie realizację zadania inwestycyjnego polegającego na przebudowie odcinka drogi powiatowej. Przed przebudową wspomnianego odcinka drogi powiatowej, w roku ubiegłym gmina (w budowanym odcinku drogi) wykonała własną inwestycję polegająca na wybudowaniu sieci wodociągowej. W roku bieżącym, w tym samym odcinku drogi, gmina realizować będzie sieć kanalizacji sanitarnej. Do budowanej sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej gmina wykona, w oparciu o zawarte umowy, przyłącza do sieci wodociągowej oraz przyłącza do sieci kanalizacji sanitarnej dla posesji znajdujących przy ww. drodze. Za wykonane dla mieszkańców usługi gmina wystawi faktury z należnym podatkiem VAT.

Wybudowane sieci: wodociągową i kanalizacyjną gmina przyjmie w roku bieżącym na stan środków trwałych jako budowle.

Wybudowane sieci, w oparciu o zawartą umowę na czas nieokreślony, gmina przekaże w dzierżawę własnemu zakładowi budżetowemu. Za dzierżawę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zakład budżetowy będzie płacił gminie każdego miesiąca, na podstawie wystawianych przez gminę faktur, określoną w umowie należność opodatkowaną podatkiem VAT. Zakład budżetowy w wyniku otrzymanych w dzierżawę sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej będzie uzyskiwał przychody ze sprzedaży wody oraz za wywóz nieczystości płynnych.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że realizację zadania polegającego na budowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej gmina rozpoczęła w ubiegłym 2012 r. Z uwagi na wysokie koszty inwestycji zadanie realizowane jest w okresie dwuletnim (I etap w 2012 r.- sieć wodociągowa, II etap w 2013 r.- sieć kanalizacyjna). Gmina w 2012 r. nie odliczała podatku od towarów i usług zawartego w otrzymywanych od wykonawcy sieci wodociągowej fakturach VAT z uwagi na brak realizacji całości zadania (zrealizowano tylko I etap). Po wykonaniu sieci kanalizacji sanitarnej, czyli po wykonaniu II etapu zadania, zadanie zostanie zakończone i rozliczone.

Budowana przez gminę sieć wodociągowa służyć będzie dla celów dostarczania i sprzedaży wody pitnej dla osób zamieszkujących przy tej ulicy. Sprzedaż wody jest usługą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Od początku budowy sieci wodociągowej zamiarem gminy było więc wykorzystanie budowanej sieci wodociągowej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nigdy nie było zamiarem gminy wykorzystanie zbudowanej sieci wodociągowej oraz realizowanej obecnie sieci kanalizacji sanitarnej do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Sprzedaż wody jak też odbiór ścieków od mieszkańców jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że przyczyną braku odliczania podatku VAT jest fakt, że gmina realizuje wspomnianą inwestycję ale usługi sprzedaży wody (i w przyszłości odbioru ścieków) realizować będzie gminny zakład budżetowy, który jest odrębnym od gminy, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zatem u gminy nie wystąpi podatek należny. Wystąpi on dopiero po przekazaniu w dzierżawę wybudowanej sieci wodociągowej, na podstawie wystawianych przez zakład budżetowy faktur za dzierżawę sieci wodociągowej.

Wybudowana sieć wodociągowa została oddana do użytkowania 23 sierpnia 2012 r. Nigdy nie było zamiarem gminy wykorzystywanie budowanej sieci wodociągowej do czynności nieopodatkowanych. Zbudowana sieć wodociągowa miała służyć do odpłatnego dostarczania wody mieszkańcom gminy. Problem polega na tym, że gmina buduje sieć wodociągową, przekazuje wybudowaną sieć własnemu zakładowi budżetowemu, który wodę sprzedaje mieszkańcom gminy. Gminny zakład budżetowy jest odrębnym od gminy podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy gmina może odliczyć podatek VAT naliczony w opłaconych fakturach za wybudowaną w roku ubiegłym sieć wodociągową w ciągu 5 kolejnych lat w deklaracjach sporządzanych za pierwszy okres rozliczeniowy roku (tekst jedn.: za miesiąc styczeń bo gmina rozlicza się miesięcznie).

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że gminna inwestycja jaką jest wybudowana sieć wodociągowa generować będzie przychody dla gminy w postaci czynszu dzierżawnego, od których gmina musi rozliczać VAT należny to gmina jako czynny podatnik VAT uzyskuje prawo do odliczania podatku VAT.

Ze względu na to, że w miesiącu otrzymywania faktur dotyczących tej inwestycji ani w żadnym z dwóch następnych miesięcy rozliczeniowych gmina nie odliczała z nich podatku VAT może tego dokonać na zasadach opisanych w art. 91 ust. 2 ustawy o podatku towarów i usług VAT, tj. w ciągu kolejnych 5 lat licząc od roku, w którym inwestycja została oddana do użytkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z wybudowaną siecią wodociągową.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli natomiast dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Podkreślić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Zatem w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo - prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak mieć na uwadze, iż jego realizacja została obostrzona ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ww. ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego (art. 91 ustawy).

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ww. ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane także w trybie art. 86 ust. 13 ww. ustawy. W myśl tego przepisu jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Stosownie do art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Na mocy art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

W okolicznościach przedmiotowej sprawy Wnioskodawca wskazał, że Gmina, zarejestrowany czynny podatnik VAT, w roku 2012 rozpoczęła realizację inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej. Do sieci tych gmina wykona przyłącza, w oparciu o zawarte umowy. Za wykonane dla mieszkańców usługi gmina wystawi faktury z należnym podatkiem VAT. Wybudowane sieci, w oparciu o zawartą umowę na czas nieokreślony, gmina przekaże w opodatkowaną podatkiem VAT dzierżawę własnemu zakładowi budżetowemu. Od początku budowy sieci wodociągowej zamiarem gminy było wykorzystanie budowanej sieci wodociągowej do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nigdy nie było zamiarem gminy wykorzystanie zbudowanej sieci wodociągowej do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Wybudowana sieć wodociągowa została oddana do użytkowania 23 sierpnia 2012 r. Gmina w 2012 r. nie odliczała podatku od towarów i usług zawartego w otrzymywanych od wykonawcy sieci wodociągowej fakturach VAT.

Jak zaznaczono powyżej, zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jest otrzymanie faktury, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Analiza przedstawionych okoliczności w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala na uznanie, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z wybudowaną siecią wodociągową będą, po oddaniu własnemu zakładowi budżetowemu - odrębnemu od Gminy podatnikowi podatku od towarów i usług - w opodatkowaną podatkiem VAT dzierżawę, służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. Wnioskodawca z tego tytułu będzie wystawiał faktury i uzyskiwał określoną w umowie należność opodatkowaną podatkiem VAT i będzie z tego tytułu rozliczał podatek należny. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że wydatki, udokumentowane fakturami, ponoszone i opłacone przez Wnioskodawcę dotyczące zakupu towarów i usług z powodu realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu w roku ubiegłym sieci wodociągowej od początku miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Nigdy nie było zamiarem gminy wykorzystanie zbudowanej sieci wodociągowej do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy - zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT, na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługiwało w trakcie realizacji przedmiotowej inwestycji prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Realizacja prawa do odliczenia podatku powinna nastąpić na zasadach zawartych w art. 86 ust. 10, ust. 11 i ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, skoro nie skorzystano z prawa do odliczenia w okresie, w którym otrzymano fakturę lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych, a faktura dokumentowała nabycie towarów lub usług wykorzystywanych w związku z realizacją ww. inwestycji Wnioskodawca będzie mógł to uczynić poprzez złożenie korekt deklaracji podatkowych na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Podkreślić należy, iż Gmina dokonując powyższej korekty ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w miesiącu otrzymania faktury, co oznacza, że Wnioskodawca nie ma możliwości wyboru złożenia korekty deklaracji za inny okres rozliczeniowy.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy prawa w świetle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, iż w związku z przeznaczeniem wybudowanej w roku ubiegłym sieci wodociągowej do wykonywania tylko czynności opodatkowanych Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją budowy sieci wodociągowej, poprzez korektę deklaracji podatkowych, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 86 ust. 1 tej ustawy.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie będą miały zastosowania przepisy art. 91 ustawy o VAT. Wnioskodawca dokonywał nabycia towarów i usług w związku z wybudowaną siecią wodociągową z przeznaczeniem do przyszłego wykorzystywania ich do wykonywania czynności opodatkowanych i nigdy nie było zamiarem Gminy wykorzystywanie zbudowanej sieci wodociągowej do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Nie nastąpiła zatem zmiana przeznaczenia wykorzystywania wybudowanej sieci wodociągowej. Wówczas co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje na bieżąco na etapie realizacji zadań inwestycyjnych stosowanie do przywołanych postanowień art. 86 ustawy o VAT. Konieczność dokonania korekty podatku naliczonego dotyczy sytuacji gdy podatnik w pierwszej kolejności zamierza finalnie wykorzystywać nabyte towary i usługi do czynności niedających prawa do odliczenia podatku naliczonego wówczas nie przysługuje mu prawo od odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ustawy, jednakże w przypadku zamiany przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnik ma prawo zweryfikować uprzednio nieodliczony podatek naliczony w oparciu o postanowienia art. 91 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, pomimo, iż Wnioskodawca uzyskuje prawo do odliczenia podatku VAT stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że może tego dokonać na zasadach opisanych w art. 91 ust. 2 ustawy o podatku towarów i usług VAT, tj. w ciągu kolejnych 5 lat licząc od roku, w którym inwestycja została oddana do użytkowania należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. Organ zauważa, iż w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z budowaną siecią kanalizacji sanitarnej wniosek został rozpatrzony odrębnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl