IPPP2/443-235/12-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-235/12-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu skutecznie doręczone w dniu 28 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek, uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną (art. 5 ustawy z dnia 16 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 224, poz. 1337).

II.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca posiada nowy numer NIP.

III.

W dniu 10 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego z pismem oświadczeniem o zamiarze kupienia 23 kas fiskalnych - przed dniem obowiązku rejestrowania obrotu.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Podatnik wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 30 grudnia 2011 r. złożono w Urzędzie Skarbowym druk VAT-R - zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług, gdzie wskazano, że od 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca rozpoczyna działalność jako nowy podmiot posiadający nowy nr NIP. W dniu 29 lutego 2012 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego na druku VAT-5 potwierdził rejestrację Podmiotu jako podatnika VAT.

Wnioskodawca pismem z dnia 10 stycznia 2012 r. zawiadomił Naczelnika Urzędu Skarbowego, przed terminem ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas fiskalnych, o miejscach używania kas. Ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kas rejestrujących nastąpiło po ich zafiskalizowaniu w dniu 11 stycznia 2012 r., w obowiązującym terminie. Wnioskodawca zakupił 23 kasy rejestrujące, za które dokonał zapłaty całej należności - wyciąg bankowy nr 17, dowód B-453 z dnia 25 stycznia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje ulga na zakup nowych kas fiskalnych w ilości 23 sztuk w brzmieniu art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zdaniem Strony przysługuje jej ulga na zakup nowych kas fiskalnych z tytułu nabycia 23 sztuk kas zgodnie z ilością wyspecyfikowaną w pisemnym oświadczeniu, które zostało złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego przed dniem powstania obowiązku rejestracji obrotu.

UZASADNIENIE

I.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 224, poz. 1337) Wnioskodawca z dniem 1 stycznia 2012 r. przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną.

II.

Wnioskodawca działający jako państwowa osoba prawna począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r. nie jest następcą prawnym na gruncie przepisów prawa podatkowego K., który do dnia 31 grudnia 2011 r. działał jako państwowa jednostka budżetowa, albowiem przepisy art. 93 i dalsze ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie przewidują sukcesji uniwersalnej na gruncie prawa podatkowego w przypadku przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w państwową osobę prawną.

III.

Przepisy art. 12 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) nie przewidują przejścia numeru NIP w przypadku przekształcenia państwowej jednostki budżetowej w państwową osobę prawną i w związku z powyższym Wnioskodawcy został nadany nowy numer identyfikacji podatkowej NIP.

IV.

Biorąc pod uwagę rozważania określone punktem II i III powyżej, Wnioskodawca działający jako państwowa osoba prawna począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r. jest podmiotem nowym na gruncie przepisów prawa podatkowego i rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w brzmieniu przepisów art. 111 ust. 4. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ze złożonego wniosku wynika, iż od dnia 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca przestał być państwową jednostką budżetową i stał się państwową osobą prawną. Wnioskodawca jest nowym podmiotem posiadającym numer identyfikacji podatkowej i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych-art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej "odliczeniem", lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

1.

złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwoty podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania;

2.

rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniając funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące zwanym dalej "potwierdzeniem";

3.

posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrująca.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przed terminem ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących, pismem z dnia 10 stycznia 2012 r., powiadomił właściwego naczelnika urzędu skarbowego o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania. Ewidencjonowanie obrotu przy użyciu kas rejestrujących nastąpiło po ich zafiskalizowaniu w dniu 11 stycznia 2012 r., w obowiązującym terminie. Wnioskodawca zakupił 23 kasy rejestrujące, za które dokonał zapłaty całej należności.

Uwzględniając powyższe w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu zakupu kas rejestrujących służących do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl