IPPP2/443-23/14-3/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-23/14-3/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży bonów elektronicznych przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży bonów elektronicznych przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności M. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) planuje zorganizowanie programu lojalnościowego S. (dalej: S.). Wnioskodawca ma pełnić funkcję operatora S.

S. stanowić ma ogólnopolski multipartnerski program lojalnościowy dla małych i średnich przedsiębiorstw, pozwalający indywidualnemu klientowi (dalej: Klient bądź Klienci) oszczędzać przy każdej transakcji dokonanej w punkcie partnerskim S., a partnerowi S. (dalej: Partner bądź Partnerzy) na jego rozwój poprzez skuteczne budowanie grupy lojalnych Klientów oraz liczne działania marketingowe.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy (w ramach S.) ma być sprzedaż Partnerom miesięcznych pakietów uczestnictwa w S. oraz usług dodatkowych, dotyczących targetowanych reklam do użytkowników S., miejsc reklamowych w ramach posiadanych aplikacji, mailingu itp. Tym samym, Wnioskodawca ma zarabiać na prowadzeniu S. oraz na działaniach marketingowych.

Dla Klientów uczestnictwo w S. będzie bezpłatne. W ramach S. Klient otrzyma minimum 5% rabatu przy każdej transakcji dokonanej u danego Partnera (Partner ma prawo zdecydować czy i na które towary bądź usługi przyznaje większy niż 5% rabat). Dodatkowo, dzięki aplikacji mobilnej, Klient będzie miał możliwość wyszukiwania interesujących go Partnerów, przeglądania ich ofert, komentowania dokonanych transakcji.

Z kolei dla Partnera udział w S. wiąże się z koniecznością wybrania jednego z trzech dostępnych pakietów abonamentowych, zawierających określoną liczbę usług i funkcjonalności, z których Partner może skorzystać w danym miesiącu, a są to m.in. liczba wyświetlanych usług, liczba komunikatów, które można wysłać do Klientów, liczba reklam banerowych. Każdy z pakietów miesięcznych ma inną cenę, uzależnioną od liczby dostępnych w danym miesiącu usług i funkcjonalności.

Aby móc przyznawać rabaty Klientom, Partner zakupuje u Wnioskodawcy pakiet bonów elektronicznych (1 bon ma równowartość 1 grosza).

Poprzez bon elektroniczny należy przy tym rozumieć odpowiednik bonu towarowego, z tym że zapisywany jest on w formie elektronicznej na kontach elektronicznych prowadzonych przez Wnioskodawcę. Bon elektroniczny nie stanowi jednakże sam w sobie wartości towarowej bądź usługowej.

Bon elektroniczny będzie spełniał funkcję analogiczną do środków pieniężnych, umożliwiając nabycie towarów u Partnerów.

Bon elektroniczny będzie stanowił element obrotu pomiędzy Partnerem, Klientem a Wnioskodawcą, zapewniający realizację procesu przyznawania rabatów Klientom przy każdej transakcji.

Proces przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościowego "S.":

I. Partnerzy dokonują u Wnioskodawcy zakupu określonej ilości bonów elektronicznych, za którą płacą Wnioskodawcy kwotę pieniężną (za 1 bon zapłata wynosi 1 grosz).

II. Za określoną kwotę pieniężną Klient dokonuje u danego Partnera zakupu towarów bądź usług oraz bonów elektronicznych o wartości udzielonego przez Partnera Klientowi rabatu. Cena kupowanego przez Klienta towaru bądź usługi pomniejszana jest o wartość udzielonego rabatu.

Tak więc, oprócz towaru bądź usługi, Klient od danego Partnera nabywa bony elektroniczne o wartości minimum 5% podstawowej ceny towaru bądź usługi - tj. ceny towaru bądź usługi przed udzieleniem rabatu.

Bony elektroniczne są przekazywane przez Partnera na konto Klienta prowadzone przez Wnioskodawcę.

III. Klient, po zgromadzeniu bonów o odpowiedniej wartości, dokonuje wymiany bonów na towary bądź usługi u jednego z Partnerów.

IV. Partner, który uzyskał bony w sposób określony w pkt III, dokonuje ich sprzedaży Wnioskodawcy (za 1 bon zapłata wynosi 1 grosz).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę Partnerowi bonów elektronicznych (opisana w pkt I procesu przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościowego "S.") podlegają opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę Partnerowi bonów elektronicznych (opisana w pkt I procesu przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościowego "S.") nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że bony elektroniczne będące przedmiotem sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera (opisanej w pkt I procesu przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościowego "S." i ich późniejszej odsprzedaży przez Partnera na rzecz Wnioskodawcy (opisanej w pkt IV procesu przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościowego "S.") nie będą stanowić towaru w rozumieniu ustawy o VAT.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Do powyższego katalogu w żaden sposób nie można zaliczyć bonów elektronicznych, co z kolei prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera bonów elektronicznych (opisana w pkt I procesu przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościowego "S.") oraz ich późniejsza sprzedaż przez Partnera na rzecz Wnioskodawcy (opisana w pkt IV procesu przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościowego "S.") nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT.

Poprzez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności mieszkaniowej odrębnej własności lokaju mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Dostawą towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jest również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników "wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ° kwotę naliczonego przy nabyciu tych praw.

Wnioskodawca stoi ponadto na stanowisku, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera bonów elektronicznych (opisana w pkt I procesu przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościoweg "S.") nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Poprzez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności, lub do tolerowania czynności lub sytuacji

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustawa o VAT zgodnie z art. 8 ust. 2 za odpłatne świadczenie usług ponadto uznaje:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników wspólników udziałowców akcjonariuszy członków spółdzielni i ich domowników członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i domowników, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Żadna z powyższych definicji świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT nie obejmuje swoim zakresem sprzedaży bonów elektronicznych.

W związku z tym, że sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera bonów elektronicznych (opisana w pkt I procesu przepływu bonów elektronicznych oraz wartości pieniężnych w ramach programu lojalnościowego "S.") nie stanowi dostawy towarów bądź świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, że z dniem 1 kwietnia 2013 r. przepis art. 7 ust. 2 oraz 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, zmienił dotychczasowe brzmienie. Zmiany wprowadzono ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r.o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35). Zmiana ta nie ma jednak wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W zakresie drugiej części pytania nr 1 zawartego we wniosku dotyczącego podatku od towarów i usług, jak również w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz Ordynacji podatkowej zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl