IPPP2/443-226/09-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-226/09-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresieprawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu pod nazwą " Strategia...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Instytut posiada status jednostki badawczo - rozwojowej. Działalność naukowa Instytutu finansowana jest dotacją podmiotową na działalność statutową oraz dotacjami celowymi na finansowanie programów badawczych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz dotacjami celowymi na finansowanie programu wieloletniego i innych programów badawczych z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Instytut traktuje przychody z dotacji jako nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i dlatego od zakupów związanych z dotacją na działalność statutową i dotacjami celowymi nie odlicza podatku VAT naliczonego. Instytut prowadzi także inne działalności: świadczy usługi naukowo-badawcze dla różnych podmiotów gospodarczych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych i Stacjach Doświadczalnych, świadczy usługi szkoleniowe i hotelarskie, a także usługi organizacji konferencji.

Instytut dokonywane zakupy przyporządkowuje do poszczególnych projektów z księgowaniami na poszczególnych kontach kosztowych Zespołu 5. Dotyczy to kosztów bezpośrednich. Wskaźnikiem są rozliczane tylko koszty pośrednie. Wskaźnik za rok 2008 wyniósł 97%.

Od miesiąca października 2008 r. Instytut realizuje projekt badawczy akronim projektu:. Projekt jest realizowany w ramach programu..., będącego częścią....

Partnerami w projekcie obok...., są: Miasto Stuttgart (koordynator), Miasto Wiedeń, Federal Environmental Agency Austria, Miasto Mediolan,... of Torino, Miasto Celje,... of Slovenia, Centre for Soil and Environrnental Research,...in Prague,. Bratislava,. Stuttgart.

Celem projektu jest stworzenie wspólnej strategii i narzędzi do zrównoważonego gospodarowania glebami miejskimi w krajach środkowej Europy.

W projekcie powstanie internetowy i stacjonarny komputerowy system wspierania decyzji odnośnie zagospodarowania gruntów w miastach. System ten zostanie przetestowany i wprowadzony w ośmiu miastach Europy Centralnej z uwzględnieniem ich specyfiki i potrzeb. Dodatkowo opracowane zostaną wytyczne dla ochrony gleb miejskich. Dokonany zostanie przegląd istniejących instrumentów ochrony gleb w tych miastach wraz z oceną ich skuteczności na podstawie analizy konsumpcji najlepszych gleb przez budownictwo w ostatnich kilkunastu latach.

Projekt zakłada wykonanie prognoz przewidywanych zmian użytkowania gruntów w miastach przy obecnych uregulowaniach prawnych oraz dla różnych scenariuszy ochrony gleb wraz z oceną potencjalnego wpływu tych zmian na wskaźniki środowiskowe, społeczne i ekonomiczne. Realizacja projektu będzie się odbywać w ścisłej współpracy z późniejszymi użytkownikami systemu, a więc administracją lokalną oraz innymi interesariuszmi. Współpraca ta będzie zawierać zarówno analizę potrzeb w zakresie narzędzi i warstw informacji, jak i etap praktycznego zastosowania opracowanego w ramach projektu systemu zarządzania glebami.

Projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w 15% ze środków partnerów projektu. Ogólną zasadą realizacji projektu jest refundacja poniesionych kosztów. Instytut sporządza po każdym okresie rozliczeniowym zestawienie poniesionych wydatków i przesyła je do partnera wiodącego projektu czyli do Miasta Stuttgart. Koordynator sporządza łączny raport merytoryczny i finansowy oraz łączny wniosek o płatność, a po otrzymaniu środków finansowych z Komisji Europejskiej niezwłocznie przekazuje środki na konta partnerów.

Z opisu we wniosku aplikacyjnym w części 2.3 "Trwałość osiągnięć i zarządzanie wiedzą" wynika, że wszystkie wyniki uzyskane z realizacji projektu zostaną publicznie i bez żadnych opłat udostępnione bez ochrony praw własności.

Z zapisów § 20 "Własność - korzystanie z wyników projektu" umowy partnerskiej wynika, iż własność, tytuł oraz przemysłowe i autorskie prawa własności wyników uzyskanych w trakcie realizacji projektu przysługują partnerowi wiodącemu i/lub partnerom projektu. Kiedy kilku członków konsorcjum wspólnie prowadzi prace, w wyniku których wytwarzany jest produkt i kiedy udział pracy włożonej przez poszczególnych partnerów nie może zostać ustalony, własność przysługuje wspólnie wszystkim tym partnerom, a żaden z efektów pracy nie może zostać użyty odpłatnie. Dostęp do wytworzonych produktów będzie publiczny i pozbawiony opłat. Partner wiodący i partnerzy projektu zapewniają że efekty projektu będą dostępne dla Instytucji Zarządzającej dla dalszego rozpowszechniania i udostępniania ich publicznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług przy zakupach do projektu finansowanego ze środków programu.......

W opinii Wnioskodawcy, uwzględniając zapisy umowy partnerskiej, mówiące o tym, iż prawo własności wyników badań ma partner je prowadzący oraz że wyniki projektu mają być dostępne publicznie i bezpłatnie, środki unijne z programu operacyjnego Europa Środkowa jedynie finansują realizację projektu.... i nie występuje tu, w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Skoro więc wydatki związane z realizacją projektu służą działalności nie podlegającej opodatkowaniu to prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ stwierdza co następuje:

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 -7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji wynika, że

Instytut realizuje projekt badawczy pn. "...". Celem projektu jest stworzenie wspólnej strategii i narzędzi do zrównoważonego gospodarowania glebami miejskimi w krajach środkowej Europy.

Partnerami w projekcie są: Miasto Stuttgart (koordynator), Miasto Wiedeń, Federal Environmental Agency Austria, Miasto Mediolan,... of Torino, Miasto Celje,... of Slovenia, Centre for Soil and Environrnental Research,...in Prague,... in Bratislava,. Stuttgart.

Projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w 15% ze środków partnerów projektu. Ogólną zasadą realizacji projektu jest refundacja poniesionych kosztów. Instytut sporządza po każdym okresie rozliczeniowym zestawienie poniesionych wydatków i przesyła je do partnera wiodącego projektu czyli do Miasta Stuttgart. Koordynator sporządza łączny raport merytoryczny i finansowy oraz łączny wniosek o płatność, a po otrzymaniu środków finansowych z Komisji Europejskiej niezwłocznie przekazuje środki na konta partnerów.

Z umowy partnerskiej wynika, iż własność, tytuł oraz przemysłowe i autorskie prawa własności wyników uzyskanych w trakcie realizacji projektu przysługują partnerowi wiodącemu i/lub partnerom projektu. Kiedy kilku członków konsorcjum wspólnie prowadzi prace, w wyniku których wytwarzany jest produkt i kiedy udział pracy włożonej przez poszczególnych partnerów nie może zostać ustalony, własność przysługuje wspólnie wszystkim tym partnerom, a żaden z efektów pracy nie może zostać użyty odpłatnie. Dostęp do wytworzonych produktów będzie publiczny i pozbawiony opłat. Partner wiodący i partnerzy projektu zapewniają że efekty projektu będą dostępne dla Instytucji Zarządzającej dla dalszego rozpowszechniania i udostępniania ich publicznie.

Ponieważ realizowany przez Instytut projekt nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawcy zatem nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizacji przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl