IPPP2/443-211/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-211/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności przyznawania punktów premiowych klientom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności przyznawania punktów premiowych klientom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka P. Sp. z o.o. planuje zorganizować i prowadzić wielopartnerski program promocyjny, mający na celu zwiększanie satysfakcji i lojalności klientów, jak również zwiększanie obrotów firm partnerskich biorących udział w programie będących usługobiorcami Spółki. Program służyć będzie budowaniu lojalności klientów względem partnerów będących usługobiorcami Spółki jak i samej Spółki czego środkiem ma być nagradzanie klientów za zakupy dokonane u partnerów biorących udział w programie. Każdy uczestnik programu będzie zbierał punkty premiowe. W przeliczeniu 1 pkt premiowy będzie odpowiadał kwocie 1 zł.

W programie będą brały udział następujące podmioty:

* Spółka z o.o. jako podmiot organizujący program i zarządzający nim,

* Partnerzy, czyli spółki korzystające z programu będące nabywcami usług Spółki z o.o.,

* Klienci indywidualni (osoby fizyczne, które ukończyły 18 lat, posiadają pełną zdolność do czynność prawnych, a ich miejsce zamieszkania znajduje się na terenie Polski, dokonujące zakupów na cele nie związane z ewentualnie prowadzoną działalnością gospodarczą), do których program będzie skierowany,

* Podmioty prowadzące działalność gospodarczą i uczestniczące w programie.

Z perspektywy Klientów funkcjonowanie programu będzie opierało się na następujących etapach:

Przyznanie punktów:

Regulamin programu premiowego przewidywałby zdobywanie punktów premiowych poprzez następujące sposoby:

1.

Wynagradzanie Klientów za zakupy dokonane w Spółce oraz u Partnerów programu (usługobiorców P. Sp. z o.o.).

2.

Polecenie innych osób jako uczestników programu za każdą zapisaną osobę.

3.

Pozyskiwanie punktów za zakupy dokonywane przez osoby zapisane do programu przez daną osobę będącą uczestnikiem Programu. Zdobywanie w ten sposób punktów byłoby nieograniczone do osób przystępujących do programu. Punkty będą agregowane na poziomie uczestnika programu, co oznacza, iż osoby dodatkowe polecone przez Uczestnika programu zbierają punkty dla Wcześniejszego posiadacza rachunku.

4.

Uzyskanie punktów powitalnych.

5.

Przyznanie punktów w zamian za Bon wykupiony wcześniej przez pracodawcę.

6.

Premia uznaniowa (okolicznościowa) przyznawana przez P. - przyznanie określonej ilości punktów.

7.

Premia marketingowa od hotelu - koszt punktów dla klienta ponosiłby hotel w związku z wycieczką turystyczną.

8.

Zakup bonu od osoby prywatnej dla innej osoby w celu przyznania punktów na zakup usługi, wycieczki, innej rzeczy (darowizna punktów).

9.

Punkty od Kontrahentów - firmy będą mogły używać programu P. jako swojego wewnętrznego programu lojalnościowego i będą mogły nagradzać kontrahentów - klientów punktami.

Aby móc wziąć udział w programie, Klienci dokonują rejestracji w programie. Każdy uczestnik programu uzyskuje unikalny numer i poprzez swój log i dowolne hasło ma dostęp do swojego konta. Partner, u którego Klient dokonuje zakupów, przyznaje Klientowi, który wcześniej poda przyznany numer w programie, określoną liczbę punktów (liczba punktów zależy od określonej wartości dokonanych zakupów). Spółka P. w początkowym etapie rozwoju programu planuje samodzielnie zasilać konta. Zasilanie kont będzie się odbywać na podstawie uzgodnień pomiędzy Spółką a partnerami biznesowymi Spółki P. Jednym z warunków, które spełnić muszą Klienci biorący udział w programie, aby zebrać punkty u partnerów jest dokonanie u nich zakupu. Program przewiduje również zdobywanie gratisowych punktów przez Klientów w ramach reklamy od partnerów, nie muszą wtedy dokonywać zakupów. Miałoby to miejsce w przypadku przystąpienia nowych spółek do programu.

Punkty, które Klienci otrzymują od różnych Partnerów księgowane będą na osobistych kontach Klientów. Zebranie określonej liczby punktów uprawnia Klientów do wymiany tych punktów na nagrody.

Wymiana punktów na nagrodę:

Po zebraniu co najmniej 10 liczby punktów Klient ma prawo wymienić je na nagrodę. Klient ma do wyboru kilka sposobów wymiany punktów na nagrody:

Rozdysponowanie punktami:

* Klient może wymienić punkty na nagrodę w punkcie sprzedaży prowadzonym przez Sp. z o.o. Klient ma możliwość wyboru spośród nagród oferowanych w katalogu Spółki z o.o., obejmujących: nagrody rzeczowe, usługi, wycieczki.

* Klient może wymienić punkty u Partnera na nagrodę rzeczową lub bon zakupowy, tj. bon uprawniający Klienta do bezgotówkowego dokonania zakupów u Partnera do kwoty, na którą bon opiewa.

* Wartość pojedynczych bonów w większości nie będzie przekraczała kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (obecnie kwoty 760 zł),

* Przewidywane są też nagrody przekraczające wartość 760 złotych. Klient może otrzymać nagrodę w całości za zebrane punkty, lub też wymienić zebrane punkty za dopłatą. Wprowadzając tę drugą opcję Spółka z o.o. umożliwia Klientom otrzymanie nagrody rzeczowej wybranej z katalogu sklepu Spółki z o.o. nawet, w przypadku gdy Klient nie zbierze wystarczającej liczby punktów. Aby otrzymać taką nagrodę, Klient wymienia zebrane przez siebie punkty oraz wnosi odpowiednią dopłatę na rzecz Spółki z o.o.

* CashBack - Wypłata gotówki przewidziana w przeważającej części dla przedsiębiorcy to jest osoby fizycznej lub prawnej prowadzącej działalność gospodarczą, Przedsiębiorca może zamienić punkty na gotówkę, tzn. nastąpi wypłata odpowiedniej kwoty pieniężnej.

Klient może wymienić zebrane przez siebie punkty w ciągu 3 lat od ich pierwszego uzyskania od Partnera. Co do zasady, po upływie tego okresu, niewykorzystane punkty tracą ważność i nie podlegają wymianie na nagrody.

Z chwilą wymiany punktów na nagrody dochodzi do umorzenia punktów (punkty tracą ważność). Regulamin uczestnictwa będzie przewidywał minimalną liczbę punktów, jaką należy zebrać, aby móc wymienić je na nagrodę. Umorzone punkty stanowią podstawę do rozliczeń pomiędzy Spółką z o.o. a Partnerami (usługobiorcami Spółki z o.o.), tj. do uzyskania przez Spółkę wynagrodzenia od Partnera za określony etap prowadzenia Programu (umownie przyjęty okres rozliczeniowy).

Usługi świadczone na rzecz Partnerów:

W ramach usług świadczonych na rzecz Partnerów, Spółka będzie zarządzała działalnością całego programu, prowadziła stosowną administrację pozwalającą m.in. na określenie, przez jakiego Partnera konkretne punkty zostały wydane, a w konsekwencji punkty wydane przez którego Partnera są umarzane w każdym konkretnym przypadku. Spółka będzie także prowadziła indywidualne konta Klientów, pozwalające im na bieżący wgląd w liczbę zgromadzonych punktów.

Dodatkowo P. Sp. z o.o. zajmie się oprawą marketingową Programu, zapewni materiały promocyjne, komunikację medialną oraz techniczną i operacyjną stronę obsługi Programu. W ramach świadczonych usług Spółki P. Sp. z o.o. będzie również zapewniało nagrody oraz przekazywało je Klientom w zamian za umarzane punkty. W tym celu Spółka będzie kupowała nagrody i usługi wykorzystywane w programie od dostawców zewnętrznych.

W przypadku, gdy nagrody, stanowiące własność Partnerów, będą wydawane Klientom przez Partnerów (nagrody rzeczowe, usługi lub bony zakupowe), Spółka P. Sp. z o.o. będzie prowadziła stosowne rozliczenia tak, aby koszt nagród lub bonów ponosili odpowiednio Partnerzy, których punkty są umarzane, a nie partnerzy fizycznie wydający nagrody lub bony. Natomiast w przypadku sprzedaży (wymiany) wycieczek turystycznych za punkty, to spółka P. będzie odpowiedzialna za przekazanie pieniędzy touroperatorowi. Dokonując rezerwacji spółka w swoim imieniu ale na czyjąś rzecz będzie nabywać wycieczki

W zamian za nabywaną od Spółki usługę całościowej obsługi Programu lojalnościowego, Partnerzy będą wypłacali stosowne wynagrodzenie. W przypadku, gdy wydawane nagrody będą stanowiły własność Spółki z o.o. wynagrodzenie to będzie obejmowało m.in. koszty nagród zakupionych przez Spółkę i wydanych Klientom w ramach świadczonej usługi wraz z kosztami ewentualnej wysyłki nagród do Klientów. Tym samym Partnerzy (usługobiorcy) będą finansowali koszty nagród, które Spółka będzie wydawała Klientom w zamian za punkty zebrane u Partnerów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazując punkty premiowe dla uczestników programu i Partnerów, poprzez dokonanie zakupów, czy usług lub też sprzedaż takich punktów premiowych i otrzymanie zapłaty za te punkty - uprawniające do wymiany na towar lub usługę lub dające prawo do pomniejszenia ceny towaru lub usługi dla ostatecznego klienta Spółka P. jest zobowiązana do wystawienia faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy przyznanie punktów tak jak przekazanie bonów towarowych, czy to poprzez ich zdobycie za pomocą zakupu produktów lub usług kontrahentów, czy też zakup takich punktów przez Klientów i Partnerów w celu ich przekazania ostatecznym odbiorcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i Spółka P. nie jest zobowiązana do wystawienia faktury VAT.

W ocenie Spółki odpłatne przekazanie punktów premiowych tak jak bonów towarowych, nie podlega podatkowi od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej jako "Ustawa o VAT") opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy definicji zamieszczonej w art. 2 ust. 6 Ustawy o VAT przez "towary" rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zdaniem Spółki, zgodnie z powyższą definicją przedmiotowe punkty premiowe nie stanowią towarów. Są one jedynie elektronicznymi dokumentami uprawniającymi do wymiany na towary lub usługi o określonej wartości.

Z uwagi ponadto na okoliczność, iż przekazanie punktów premiowych nie spełnia także zawartej w art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT definicji świadczenia usług, zatem przekazanie punktów premiowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie art. 19 ust. 1 i 4 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Odpłatne przekazanie punktów premiowych nie stanowi również otrzymania zaliczki w rozumieniu ustawy o VAT z uwagi na okoliczność, że w momencie wydania - zaliczenia na koncie punktów premiowych i otrzymania zapłaty strony transakcji nie wiedzą jakie towary zostaną nabyte i opłacone przez klienta punktami.

Podobne stanowisko w tej sprawie wyrazili:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w decyzji z 27 sierpnia 2009 r., znak IBPP2/443-440/09/AS;

* Dyrektor Izby Skarbowej z Warszawy w decyzji z dnia 20 stycznia 2010 r., znak IPPP1/443-4/10-2/IS i decyzji z dnia 17 kwietnia 2009 r., znak IPPP1-443-87/09-5/BS; decyzji z dnia 21 lutego 2011 r., znak IPPP1/443- 149/11-2/A.

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w decyzji z 21 lipca 2010 r., znak ITPP2/443-439/10/KT,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w decyzji z dnia 11 grudnia 2008 r., znak ITPB3/423-507/08/AM,

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w decyzji z dnia 26 czerwca 2009 r., znak ILPP1/443-420/09-4/BP,

* Dyrektor Izby Skarbowej z Warszawy w decyzji z dnia 12 lutego 2010 r., znak IPPP2/443-19/10-2/RR.

Organ podatkowy w ostatniej z przytoczonych decyzji orzekł: "Bon nie jest towarem, lecz tylko dokumentem, którym można płacić za nabywane towary. (...) Sprzedaż bonów nie stanowi również świadczenia usług. (...) Jednocześnie należy zaznaczyć, że dopiero w momencie realizacji bonu przez klienta, tj. w momencie zakupu na jego podstawie towarów pojawia się obowiązek podatkowy w zakresie czynności dostawy towarów na rzecz podmiotu, który finalnie jest dysponentem

Sprzedaż bonów - punktów premiowych, uprawniających do bezgotówkowego zakupu towarów w sklepach Spółki nie stanowi ani dostawy towarów, ani świadczenia usług i tym samym nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy. Punkt premiowy stanowi bowiem rodzaj elektronicznego znaku legitymacyjnego upoważniającego do otrzymania w oznaczonym terminie określonych towarów czy usługi. Punkt premiowy nie jest towarem, lecz tylko dokumentem, którym można zapłacić za nabywane towary. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Sprzedaż punktów premiowych nie stanowi również świadczenia usług. Punkty premiowe same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią autonomicznego świadczenia, a świadczenie jest elementem konstytutywnym usługi.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w istniejącym stanie prawnym, przekazanie punktów premiowych nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Obowiązek podatkowy powstanie dopiero z chwilą sprzedaży towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Wskazać należy, że pieniądz, jako środek płatniczy nie mieści się w granicach ww. definicji ustawowej.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, iż świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka planuje zorganizować i prowadzić wielopartnerski program promocyjny, mający na celu zwiększanie satysfakcji i lojalności klientów, jak również zwiększanie obrotów firm partnerskich biorących udział w programie będących usługobiorcami Spółki. Każdy uczestnik programu będzie zbierał punkty premiowe. W przeliczeniu 1 pkt premiowy będzie odpowiadał kwocie 1 zł W programie będą brały udział następujące podmioty: Spółka z o.o. (podmiot organizujący program i zarządzający nim), Partnerzy (czyli spółki korzystające z programu będące nabywcami usług Spółki z o.o.), Klienci indywidualni, do których program będzie skierowany, Podmioty prowadzące działalność gospodarczą i uczestniczące w programie.

Regulamin programu premiowego przewidywałby zdobywanie punktów premiowych poprzez np. wynagradzanie Klientów za zakupy dokonane w Spółce oraz u Partnerów programu; polecenie innych osób jako uczestników programu za każdą zapisaną osobę; pozyskiwanie punktów za zakupy dokonywane przez osoby zapisane do programu przez daną osobę będącą uczestnikiem Programu; uzyskanie punktów powitalnych; przyznanie punktów w zamian za Bon wykupiony wcześniej przez pracodawcę; premia uznaniowa (okolicznościowa) przyznawana przez P.; premia marketingowa od hotelu; zakup bonu od osoby prywatnej dla innej osoby w celu przyznania punktów na zakup usługi, wycieczki, innej rzeczy (darowizna punktów); punkty od Kontrahentów.

Partner, u którego Klient dokonuje zakupów, przyznaje Klientowi, który wcześniej poda przyznany numer w programie, określoną liczbę punktów, która zależy od określonej wartości dokonanych zakupów. Spółka P. w początkowym etapie rozwoju programu planuje samodzielnie zasilać konta. Jednym z warunków, które spełnić muszą Klienci biorący udział w programie, aby zebrać punkty u partnerów jest dokonanie u nich zakupu. Program przewiduje również zdobywanie gratisowych punktów przez Klientów w ramach reklamy od partnerów, nie muszą wtedy dokonywać zakupów. Punkty, które Klienci otrzymują od różnych Partnerów księgowane będą na osobistych kontach Klientów. Zebranie określonej liczby punktów uprawnia Klientów do wymiany tych punktów na nagrody, np. nagrody rzeczowe, usługi, wycieczki, bony zakupowe. Z chwilą wymiany punktów na nagrody punkty tracą ważność. Umorzone punkty stanowią podstawę do rozliczeń pomiędzy Spółką z o.o. a Partnerami, tj. do uzyskania przez Spółkę wynagrodzenia od Partnera za określony etap prowadzenia Programu.

W ramach usług świadczonych na rzecz Partnerów, Spółka będzie zarządzała działalnością całego programu, prowadziła stosowną administrację pozwalającą m.in. na określenie, przez jakiego Partnera konkretne punkty zostały wydane, a w konsekwencji punkty wydane przez którego Partnera są umarzane w każdym konkretnym przypadku. Spółka będzie także prowadziła indywidualne konta Klientów, pozwalające im na bieżący wgląd w liczbę zgromadzonych punktów. Dodatkowo zajmie się oprawą marketingową Programu, zapewni materiały promocyjne, komunikację medialną oraz techniczną i operacyjną stronę obsługi Programu. W ramach świadczonych usług Spółki P. z o.o. będzie również zapewniało nagrody oraz przekazywało je Klientom w zamian za umarzane punkty. W tym celu Spółka będzie kupowała nagrody i usługi wykorzystywane w programie od dostawców zewnętrznych.

W przypadku, gdy nagrody, stanowiące własność Partnerów, będą wydawane Klientom przez Partnerów (nagrody rzeczowe, usługi lub bony zakupowe), Spółka P. Sp. z o.o. będzie prowadziła stosowne rozliczenia tak, aby koszt nagród lub bonów ponosili odpowiednio Partnerzy, których punkty są umarzane, a nie partnerzy fizycznie wydający nagrody lub bony. Natomiast w przypadku sprzedaży (wymiany) wycieczek turystycznych za punkty, to spółka P. będzie odpowiedzialna za przekazanie pieniędzy Touroperatorowi. Dokonując rezerwacji spółka w swoim imieniu ale na czyjąś rzecz będzie nabywać wycieczki. Za wykonywaną usługę całościowej obsługi Programu lojalnościowego Spółka będzie otrzymywać od Partnerów stosowne wynagrodzenie, zaś w sytuacji gdy wydawane nagrody będą stanowiły własność Spółki z o.o. - wynagrodzenie będzie obejmowało m.in. koszty nagród zakupionych przez Spółkę i wydanych Klientom w ramach świadczonej usługi wraz z kosztami ewentualnej wysyłki nagród do Klientów. Tym samym Partnerzy (usługobiorcy) będą finansowali koszty nagród, które Spółka będzie wydawała Klientom w zamian za punkty zebrane u Partnerów.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy przekazywanie punktów premiowych dla uczestników programu i Partnerów za dokonanie zakupów lub usług, lub też sprzedaż takich punktów premiowych i otrzymanie zapłaty za te punkty (uprawniające do wymiany na towar lub usługę lub dające prawo do pomniejszenia ceny towaru lub usługi dla ostatecznego klienta) jest czynnością podlegającą pod ustawę o podatku od towarów i usług, a Spółka jest zobowiązana do wystawienia faktury VAT.

Przekazywanie bądź sprzedaż punktów premiowych uprawniających do wymiany na towar lub usługę lub dające prawo do pomniejszenia ceny towaru lub usługi dla ostatecznego klienta nie stanowi ani dostawy towarów, ani świadczenia usług i tym samym nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Punkty premiowe stanowią bowiem rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do otrzymania w oznaczonym terminie określonych towarów lub usług. Punkty premiowe nie stanowią towarów, lecz są tylko środkiem, którym można zapłacić za nabywane towary lub usługi. Zastępują one więc środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary i usługi.

Przekazanie bądź sprzedaż punktów premiowych nie stanowi również świadczenia usług. Punkty premiowe same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią autonomicznego świadczenia. Usługą będzie bowiem tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Mając na uwadze powołane przepisy w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca przyznając lub sprzedając punkty premiowe nie dokonuje świadczenia usług. Wnioskodawca przyznając lub sprzedając punkty premiowe nie zobowiązuje Partnerów do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek czynności. To Partnerzy są odbiorcami usług świadczonych na ich przez Wnioskodawcę, za które płacą odpowiednie wynagrodzenie ustalone w umowie. Natomiast na rzecz Klientów przekazywane są wyłącznie punkty premiowe, uprawniające ich do odbioru lub nabycia po niższej cenie towarów i usług. Zatem Spółka otrzymuje wynagrodzenie wyłącznie od Partnerów (a nie Klientów) za świadczenie usług na ich rzecz. Tym samym, pobierane i przekazywane przez Zainteresowanego punkty nie są w żaden sposób związane z uzyskiwaniem świadczeń wzajemnych od Klientów.

Reasumując, w analizowanej sprawie sama czynność przekazywania i sprzedaży punktów premiowych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem czynność ta nie stanowi ani świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, ani też dostawy towarów, o której mowa w art. 7 cyt. ustawy. Wnioskodawca dokonując przekazania bądź sprzedaży punktów premiowych na rzecz Klientów nie dokonuje więc świadczenia usług, a w związku z powyższym nie jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT dokumentującej ich przekazanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl