IPPP2/443-209/12-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-209/12-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenie ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 6 sierpnia 2004 r. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do CEIDG (dawniej EDG) w zakresie działalności prawniczej, ujętej w PKD 2007 jako klasa 69.10.Z. Do dnia 30 kwietnia 2011 r. prowadzona przez Podatnika działalność w całości korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Najpierw do dnia 31 grudnia 2010 r. na podstawie poz. 17 załącznika do rozporządzenia Ministra finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797). Następnie, do dnia 30 kwietnia 2011 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2) lit. a) rozporządzenia.

W grudniu 2010 r. Podatnik wykupił z leasingu samochód osobowy, który został zaliczony jako środek trwały w przedsiębiorstwie prowadzonym przez Podatnika. Następnie, w dniu 30 grudnia 2010 r. Podatnik sprzedał ww. samochód osobom fizycznym, które nie prowadziły działalności gospodarczej. Cena sprzedaży ww. samochodu wyniosła 127.049,18 zł, a z VAT (+ 22% VAT)-155.000 zł. Ww. sprzedaż Podatnik udokumentował wystawiając fakturę VAT.

Przedmiotowa sprzedaż samochodu firmowego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej była po stronie Podatnika czynnością jednorazową. Po dokonaniu ww. sprzedaży, Podatnik nie zamierzał (i nadal nie zamierza) dostarczać towarów osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej, świadczyć na ich rzecz oraz na rzecz rolników ryczałtowych usług w takim rozmiarze, który na gruncie obowiązujących przepisów prawnych, rodziłby po stronie Podatnika obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej.

Dodatkowo, wszelkie usługi prawnicze świadczone przez podatnika zarówno na rzecz przedsiębiorców, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i rolników ryczałtowych są ewidencjonowane fakturami VAT. Faktury VAT zawierają wszelkie niezbędne dane identyfikujące każdego odbiorcę usługi.

Ponadto, zarówno w roku podatkowym 2010, jak i 2011:

a.

liczba dokonanych przez podatnika operacji świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych nie przekroczyła 50

a.

liczba odbiorców usług świadczonych przez podatnika (osób fizycznych nieprowadzącychdziałalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych) była mniejsza niż 20.

Z uwagi na powyżej wskazane okoliczności, Podatnik nie dokonał instalacji kasy fiskalnej po dokonaniu sprzedaży samochodu w grudniu 2010 r., która to czynność była czynnością jednorazową i niezwiązaną z przedmiotem działalności Podatnika, gdyż wykonywana przez Podatnika działalność prawnicza do dnia 30 kwietnia 2011 r. w całości korzystała ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zaś do składania niniejszego wniosku po stronie Podatnika nie powstał ten obowiązek z uwagi na zwolnienie z poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Podatnik pragnie również wskazać, że w dniu 2 lutego 2012 r. złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o przekroczeniu progu obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w dniu 30 grudnia 2010 r., w związku z wezwaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 9 stycznia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w powyższym stanie faktycznym powstał po stronie Podatnika obowiązek instalacji kasyrejestrującej, czy też obowiązek ten dopiero powstanie w przyszłości, w przypadku świadczenia przez podatnika usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, które nie korzystają ze zwolnienia wskazanego w załączniku do rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy w powyższym stanie faktycznym, nie powstał po Jego stronie obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej. Może on dopiero powstać w przyszłości.

Po jednorazowej sprzedaży środka trwałego za cenę 127.049,18 zł, a z VAT (+ 22% VAT) - 155.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jaka miała miejsce w grudniu 2010 r., Podatnik utracił co prawda zwolnienie podmiotowe z obowiązku posiadania kasy fiskalnej z uwagi na przekroczenie progu obrotów uprawniającego do zwolnienia. Jednak Podatnikowi nadal przysługuje zwolnienie przedmiotowe określone w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Powyższe wynika z faktu, że wszelkie świadczone przez Podatnika usługi zarówno na rzecz przedsiębiorców, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i rolników ryczałtowych są ewidencjonowane fakturami VAT. Faktury zawierają wszelkie niezbędne dane identyfikujące odbiorcę usługi. Ponadto, zarówno w roku podatkowym 2010, jak i 2011:

a.

liczba dokonanych przez podatnika operacji świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych nie przekroczyła 50;

b.

liczba odbiorców usług świadczonych przez podatnika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych) była mniejsza niż 20.

Podatnik nie zamierzał i nadal nie zamierza dostarczać towarów osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, ani świadczyć na rzecz tych osób usług, które na gruncie obowiązujących przepisów prawnych, rodziłyby po stronie Podatnika obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej (nie korzystałyby ze zwolnienia przewidzianego w załączniku do rozporządzenia). Wobec powyższego, instalacja kasy rejestrującej w przypadku podatnika jest bezcelowa, a sama kasa stanowiłaby urządzenie bezużyteczne.

Nie ulega wątpliwości, że przepisy ustawy o podatku VAT nakładają na podatnika obowiązek ewidencjonowania sprzedaży, a nie obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej. Obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wiąże się z koniecznością zainstalowania kasy rejestrującej, jednakże nie istnieje podstawa prawna, która zobowiązywałaby podatnika do zainstalowania kasy rejestrującej w związku z utratą tylko jednego ze zwolnień z ewidencjonowania (z uwagi na wysokość obrotu) tym bardziej, że wszelkie usługi świadczone przez Podatnika ewidencjonowane są za pomocą faktur VAT.

Zdaniem podatnika, zwolnienia wskazane w § 2 i 3 rozporządzenia należy traktować jako odrębne, niezależne od siebie zwolnienia. Świadczy o tym użycie w § 3 ust. 1 rozporządzenia słowa "również." Powoduje to, że w przypadku, gdy Podatnik utracił zwolnienie przewidziane w § 3 rozporządzenia (przekroczenie progu obrotów), ale nadal przysługuje mu zwolnienie przewidziane w § 2 rozporządzenia (w załączniku, do którego odsyła § 2), to nie musi on instalować kasy fiskalnej.

Jednocześnie w przypadku Podatnika, obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej może dopiero powstać. Sytuacja taka będzie miała miejsce, jeśli Podatnik poweźmie zamiar świadczenia takich usług lub dokonywania takiej dostawy towarów, które nie są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia. W przypadku powstania takiego zamiaru po stronie Podatnika, Podatnik niezwłocznie zawiadomi właściwy urząd skarbowy o zamiarze zainstalowania kasy fiskalnej i dokona wszelkich czynności wymaganych w związku z instalacją kasy fiskalnej.

Podatnik za każdym razem ewidencjonuje świadczone usługi za pomocą faktury VAT, wobec czego w przypadku Podatnika nie zachodzi jakakolwiek potrzeba, ani nawet konieczność dodatkowego ewidencjonowania świadczenia usług oraz dostawy towarów za pomocą kasy fiskalnej. Samo zaś zainstalowanie i następnie posiadanie kasy fiskalnej przez Podatnika nie spełniałoby w przypadku Podatnika celów ewidencyjnych, jakim miałaby ona służyć. W konsekwencji, zdaniem Podatnika, wystarczające i zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi jest ewidencjonowanie świadczonych przez Podatnika usług za pomocą faktur VAT, bez dodatkowej potrzeby instalacji kasy fiskalnej.

Stanowisko Podatnika potwierdza także interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP44/443-1426/10/AZ z dnia 5 listopada 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z regulacją art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy ust. 8 powyższego artykułu Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2.

do dnia 30 kwietnia 2011 r.

a.

czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 2004 r. świadczy usługi prawnicze na rzecz przedsiębiorców, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i rolników ryczałtowych. Podatnik wskazał również, iż wszystkie usługi dokumentowane są fakturami VAT, które zawierają dane pozwalające na identyfikację odbiorców świadczonych przez Niego usług. Ze złożonego wniosku wynika ponadto, że zarówno w 2010 r. jak i w roku 2011 liczna transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczyła 50, a liczba odbiorców świadczonych na ich rzecz usług była mniejsza niż 20.

W grudniu 2010 r. Podatnik dokonał na rzecz osoby fizycznej sprzedaży samochodu osobowego za cenę 127.049,18 zł (netto), 155.000 zł (cena brutto). Jak wskazał Wnioskodawca, sprzedaż ta była czynnością jednorazową. Po jej dokonaniu Podatnik nie zamierzał i nadal nie zamierza dostarczać towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym oraz świadczyć na ich rzecz usług, które na gruncie obowiązujących przepisów prawnych, rodziłby po stronie Podatnika obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej (nie korzystałyby ze zwolnienia przewidzianego w załączniku do rozporządzenia).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z analizy powyższych przepisów w kontekście przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż z uwagi na przekroczenie z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych kwoty 40.000 zł, Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie do dnia 29 lutego 2011 r. Zatem od dnia 1 marca 2011 r. Wnioskodawca obowiązany jest ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych na kasie rejestrującej.

Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej.

Zaznaczenia również wymaga, iż nawet w przypadku wystąpienia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych ale wyłącznie w zakresie czynności wymienionych w załączniku, tj. czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, to pomimo przekroczenia kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40.000 zł, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Nie ulega wątpliwości, iż przepisy ustawy o podatku VAT nakładają na Wnioskodawcę obowiązek ewidencjonowania sprzedaży, a nie obowiązek zainstalowania kasy. Bezsprzecznie obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wiąże się z koniecznością zainstalowania kasy rejestrującej, jednakże nie istnieje podstawa prawna, która zobowiązywałaby Wnioskodawcę do zainstalowania kasy rejestrującej w związku z utratą prawa do zwolnienia z ewidencjonowania.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż mimo że Podatnik przekroczył w grudniu 2010 r. kwotę obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40.000 zł, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej, gdyż świadczone usługi korzystają ze zwolnienia z obowiązku na podstawie załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., a Podatnik nie zamierzał i nie zamierza dokonywać dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz świadczyć na ich usług, które na gruncie obowiązujących przepisów prawnych, rodziłyby po stronie Podatnika obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej (nie korzystałyby ze zwolnienia przewidzianego w załączniku do rozporządzenia).

Tym samym zgodzić należy się z Podatnikiem, iż instalacja kasy rejestrującej do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych byłaby bezcelowa, a sama kasa stanowiłaby urządzenie bezużyteczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl