IPPP2/443-200/11-8/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-200/11-8/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 16 lutego 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 marca 2011 r. nr: IPPP2/443-200/11-2/IG, doręczone w dniu 29 marca 2011 r., oraz pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 maja 2011 r. nr IPPP2/443-200/11-4/IG, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT -

* jest prawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt b ustawy w zakresie usług realizowanych w zamian za składki (pkt 1, 2, 3, 5, 7, 9 przedstawionego zdarzenia przyszłego) oraz

* jest nieprawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 w stosunku do usług i dostaw towarów do wysokości poniesionych kosztów (pkt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 przedstawionego zdarzenia przyszłego) oraz w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt b ustawy w zakresie usług realizowanych za odpłatnością (pkt 4, 6, 8 przedstawionego zdarzenia przyszłego).

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 marca 2011 r. nr: IPPP2/443-200/11-2/IG, doręczone w dniu 29 marca 2011 r., oraz pismem z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 maja 2011 r. nr IPPP2/443-200/11-4/IG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest prywatnym stowarzyszeniem wiernych w rozumieniu kanonu 299 § 3 i kanonu 300, w związku z kanonem 312 § 1 pkt 2 Kodeksu prawa kanonicznego, a organizacją katolicką w rozumieniu prawa polskiego. Wnioskodawca podlega nadzorowi władzy kościelnej, zgodnie z kanonem 305 kodeksu prawa kanonicznego. Organizacja posiada status organizacji pożytku publicznego.

Wnioskodawca prowadzi działalność oświatowo-wychowawczą na rzecz ogółu społeczności, której celem jest dostarczanie dzieciom i młodzieży środków osobistego rozwoju, poprzez praktykowanie tradycyjnej metody skautowej opracowanej przez założyciela skautingu, rozwiniętej przez... i założycieli harcerstwa polskiego, w oparciu o zasady religii rzymskokatolickiej i poprzez możliwie najszerszą współpracę z młodymi ludźmi z innych krajów europejskich.

Do zadań Wnioskodawcy należy promowanie wśród swoich uczestników i członków oraz innych osób:

1.

dbałości o zdrowie, higienę osobistą kulturę fizyczną i sport oraz szacunek dla przyrody,

2.

troski o rozwijanie umiejętności praktycznych, zaradności i gospodarności,

3.

dbałości o zdobywanie wiedzy w szkole i poza nią kształtowanie charakteru i przygotowanie do wykonywania zawodu,

4.

troski o okazywanie szacunku oraz niesienie pomocy innym bez względu na rasę, narodowość i wyznanie, a w szczególności o rozwijanie przyjacielskich kontaktów z młodymi ludźmi z innych krajów europejskich i naukę języków obcych oraz podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

5.

dbałości o poznanie i praktykowanie swojej wiary.

Wnioskodawca realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

1.

prowadzenie pracy wychowawczej w sposób zróżnicowany, w odrębnych jednostkach dla chłopców i dla dziewcząt, szanując ich zróżnicowane potrzeby i możliwości psychofizyczne;

2.

bliską współpracę z rodzicami dzieci i młodzieży, uczestniczących w pracy wychowawczej Stowarzyszenia;

3.

organizowanie zajęć harcerskich w ciągu roku (zbiórek, biwaków i imprez na łonie przyrody, zajęć upowszechniających kulturę fizyczną i sport);

4.

organizowanie zimowisk, obozów i wędrówek letnich;

5.

organizowanie akcji zarobkowych przez jednostki stowarzyszenia na potrzeby działalności statutowej;

6.

organizowanie obozów szkoleniowych i kursów kształcenia dla kadry wychowawczej,

7.

prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej na potrzeby stowarzyszenia;

8.

organizowanie zaopatrzenia uczestników i członków stowarzyszenia w mundury, oznaczenia, wydawnictwa, materiały pedagogiczne i podstawowy ekwipunek harcerski,

9.

organizowanie sympozjów naukowych, wystaw, imprez kulturalnych na potrzeby stowarzyszenia.

Wnioskodawca osiąga następujące rodzaje przychodów: składki członkowskie, wpływy z 1% podatku, dotacje, wpłaty członków stowarzyszenia na organizację zimowisk, obozów i wędrówek letnich, darowizny, środki z kwest publicznych.

Wnioskodawca świadczy usługi wyłącznie na rzecz swoich członków i nie jest nastawione na osiąganie zysków. Członkowie stowarzyszenia są to osoby fizycznie nie uznawani za podatników podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu Strona wyjaśniła, że jest podmiotem, który spełnia warunki opisane w art. 2a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Usługi organizowania obozów szkoleniowych i kursów kształcenia dla kadry wychowawczej nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenia i kursy kadry wychowawczej są szkoleniami wewnętrznymi wynikającymi ze statusu Wnioskodawcy, prowadzonymi wyłącznie na potrzeby wewnętrzne Stowarzyszenia. Udział w takim szkoleniu jest dobrowolny a szkolenia prowadzone są przez członków stowarzyszenia, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje możliwość skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 oraz 43 ust. 1 pkt 31 ppkt b ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 21 oraz art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt b ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczy On swoje usługi wyłącznie na rzecz swoich członków, którzy są wyłącznie osobami fizycznymi nie uznawanymi za podatników VAT. Wszystkie świadczone usługi niezbędne są dla prawidłowej realizacji celów statutowych stowarzyszenia. Czynności organizacji wykonywane na rzecz swoich członków są w zamian za składki, których wielkość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. W przypadku działalności odpłatnej, która ogranicza się do organizacji zimowisk, obozów i wędrówek letnich, organizowania obozów szkoleniowych i kursów kształcenia dla kadry wychowawczej jak też organizowania zaopatrzenia w mundury, oznaczenia, wydawnictwa, materiały pedagogiczne i podstawowy ekwipunek harcerski dla swoich członków, stowarzyszenie otrzymuje przychody z tytułu zwrotu poniesionych kosztów. Zwrot poniesionych kosztów świadczenia tych usług następuje jedynie do wysokości poniesionych wydatków, nie osiągając przy tym żadnych zysków. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że zgodnie z zapisami statutu realizuje cele o charakterze patriotycznym i obywatelskim.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt b ustawy w zakresie usług realizowanych w zamian za składki (pkt 1, 2, 3, 5, 7, 9 przedstawionego zdarzenia przyszłego) oraz

nieprawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 w stosunku do usług i dostaw towarów realizowanych do wysokości poniesionych kosztów (pkt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 przedstawionego zdarzenia przyszłego) oraz w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 ppkt b ustawy w zakresie usług realizowanych za odpłatnością (pkt 4, 6, 8 przedstawionego zdarzenia przyszłego).

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 15 ust. 1 i 2 ustawy stanowią, że - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchyliły załącznik nr 4 do ustawy, który w pozycji 10 wymieniał jako zwolnione "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)" - PKWiU 91 i przeniosły uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień od podatku nie stosuje się już klasyfikacji statystycznych. Zasadniczym powodem tej sytuacji było zapewnienie przepisom krajowym pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 2006 r. Nr 347/1 z późn. zm.).

Katalog zwolnień zawiera art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie, której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji;

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Artykuł 43 ust. 17 ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Artykuł 43 ust. 18 ustawy stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy dotyczy usług wykonywanych przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku, powołane do realizacji celów m.in. o charakterze patriotycznym, obywatelskim, religijnym w zakresie zbiorowego interesu swoich członków. Przedmiotem zwolnienia jest faktyczne wyłączenie ze wspólnego systemu VAT czynności wykonywanych przez różnego rodzaju stowarzyszenia i podobne organizacje w zamian za składki członkowskie wyłącznie na rzecz swoich członków w warunkach, które wykluczają konkurencję tych czynności z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej przez innych podatników.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy oraz przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest prywatnym stowarzyszeniem wiernych w rozumieniu kanonu 299 § 3 i kanonu 300, w związku z kanonem 312 § 1 pkt 2 Kodeksu prawa kanonicznego, a organizacją katolicką w rozumieniu prawa polskiego. Wnioskodawca podlega nadzorowi władzy kościelnej, zgodnie z kanonem 305 kodeksu prawa kanonicznego. Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego. Wnioskodawca prowadzi działalność oświatowo-wychowawczą, której celem jest dostarczanie dzieciom i młodzieży środków osobistego rozwoju, poprzez praktykowanie tradycyjnej metody skautowej opracowanej przez założyciela skautingu, rozwiniętej przez... i założycieli harcerstwa polskiego, w oparciu o zasady religii rzymskokatolickiej i poprzez możliwie najszerszą współpracę z młodymi ludźmi z innych krajów europejskich.

Do zadań Wnioskodawcy należy promowanie wśród swoich uczestników i członków oraz innych osób:

1.

dbałości o zdrowie, higienę osobistą kulturę fizyczną i sport oraz szacunek dla przyrody,

2.

troski o rozwijanie umiejętności praktycznych, zaradności i gospodarności,

3.

dbałości o zdobywanie wiedzy w szkole i poza nią, kształtowanie charakteru i przygotowanie do wykonywania zawodu,

4.

troski o okazywanie szacunku oraz niesienie pomocy innym bez względu na rasę, narodowość i wyznanie, a w szczególności o rozwijanie przyjacielskich kontaktów z młodymi ludźmi z innych krajów europejskich i naukę języków obcych oraz podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

5.

dbałości o poznanie i praktykowanie swojej wiary.

Wnioskodawca realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

* prowadzenie pracy wychowawczej w sposób zróżnicowany, w odrębnych jednostkach dla chłopców i dla dziewcząt, szanując ich zróżnicowane potrzeby i możliwości psychofizyczne;

* bliską współpracę z rodzicami dzieci i młodzieży, uczestniczących w pracy wychowawczej stowarzyszenia;

* organizowanie zajęć harcerskich w ciągu roku (zbiórek, biwaków i imprez na łonie przyrody, zajęć upowszechniających kulturę fizyczną i sport);

* organizowanie zimowisk, obozów i wędrówek letnich;

* organizowanie akcji zarobkowych przez jednostki stowarzyszenia na potrzeby działalności statutowej;

* organizowanie obozów szkoleniowych i kursów kształcenia dla kadry wychowawczej,

* prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej na potrzeby stowarzyszenia;

* organizowanie zaopatrzenia uczestników i członków stowarzyszenia w mundury, oznaczenia, wydawnictwa, materiały pedagogiczne i podstawowy ekwipunek harcerski,

* organizowanie sympozjów naukowych, wystaw, imprez kulturalnych na potrzeby stowarzyszenia.

Wnioskodawca osiąga następujące rodzaje przychodów: składki członkowskie, wpływy z 1% podatku, dotacje, wpłaty członków stowarzyszenia na organizację zimowisk, obozów i wędrówek letnich, darowizny, środki z kwest publicznych.

Wnioskodawca świadczy usługi wyłącznie na rzecz swoich członków i nie jest nastawione na osiąganie zysków. Członkowie stowarzyszenia są to osoby fizycznie nie uznawani za podatników podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

Działalność odpłatna ogranicza się do organizacji zimowisk, obozów i wędrówek letnich, organizowania obozów szkoleniowych i kursów kształcenia dla kadry wychowawczej jak też organizowania zaopatrzenia w mundury, oznaczenia, wydawnictwa, materiały pedagogiczne i podstawowy ekwipunek harcerski dla swoich członków. W tym przypadku stowarzyszenie otrzymuje przychody z tytułu zwrotu poniesionych kosztów. Zwrot poniesionych kosztów świadczenia tych usług następuje jedynie do wysokości poniesionych wydatków, nie osiągając przy tym żadnych zysków.

Wnioskodawca świadcząc usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, jako organizacja powołana do realizacji celów o charakterze patriotycznym i obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków w zamian za składki, i biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca nie jest w tym zakresie nastawiony na osiąganie zysków - korzysta w tym zakresie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy. Zwolnienie to dotyczy realizacji celów, o których mowa w punktach 1, 2, 3, 5, 7, 9 przedstawionego zdarzenia przyszłego (te cele są realizowane w zamian za składki członkowskie), o ile nie narusza to bowiem żadnych warunków konkurencji w tym zakresie.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Inna sytuacja występuje w przypadku organizacji zimowisk, obozów i wędrówek letnich, organizowania obozów szkoleniowych i kursów kształcenia dla kadry wychowawczej jak też organizowania zaopatrzenia w mundury, oznaczenia, wydawnictwa, materiały pedagogiczne i podstawowy ekwipunek harcerski dla swoich członków. Te czynności są realizowane bowiem za odpłatnością do wysokości poniesionych kosztów.

W związku z tym powyższe czynności spełniają warunki odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w w/cyt. art. 5 ust. 1 ustawy. W tym przypadku Wnioskodawca działa jako podatnik w rozumieniu w/cyt. art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, ustawodawca odwołał się m.in. do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku.

Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu zostało wydane przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzenie z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67).

Stosownie do zapisów ww. rozporządzenia, organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań ani co do formy prawnej, ani odnośnie co do warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:

1.

dane dotyczące organizatora wypoczynku,

2.

informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,

3.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,

4.

informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,

5.

informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,

6.

w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.

Wnioskodawca wskazał, iż jest on jednostką spełniającą warunek, o którym mowa w art. 2a ustawy o systemie oświaty.

W świetle powyższego należy uznać, iż usługi organizowania zimowisk, obozów i wędrówek letnich na rzecz dzieci i młodzieży w sytuacji, gdy świadczone są przez Zainteresowanego w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, to korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe, gdyż do takich odpłatnych usług nie można zastosować zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy - zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponieważ jak stwierdził Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku, prowadzone obozy szkoleniowe i kursy kształcenia dla kadry mają charakter wewnętrzny, nie mają charakteru szkoleń kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, to nie mogą one korzystać ze zwolnienia wynikającego z tego przepisu. Ponieważ są one odpłatne do wysokości poniesionych kosztów, to w tym zakresie podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy o zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Odpłatne organizowanie zaopatrzenia w mundury, oznaczenia, wydawnictwa, materiały pedagogiczne i podstawowy ekwipunek harcerski dla członków nie korzysta z żadnego zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ustawy lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy o zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że ponieważ Wnioskodawca jest organizacją (stowarzyszeniem) o charakterze patriotycznym i obywatelskim, o jakiej mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy, to nie może być jednocześnie niezależną grupą osób, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, gdyż powyższe zwolnienia są skierowane dla innych, odrębnych grup podmiotów.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem wpisanym do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej. W związku z tym Wnioskodawcy w żadnym zakresie nie dotyczy art. 43 ust. 1 pkt 21 stanowiący o zwolnieniu od podatku usług świadczonych przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie, której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy dla dostawy towarów i świadczenia usług o których mowa w niniejszym wniosku należy uznać w całości za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl