IPPP2/443-20/14-3/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-20/14-3/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony #61485; przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 10 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu skierowanego do uchodźców z ośrodka dla uchodźców w D. i M. pod nazwą "Integracja społeczności..... ośrodków w D. i M. ".

Gminny Ośrodek Kultury zrealizował nieodpłatnie projekt pod nazwą "Integracja społeczności lokalnej i uchodźców..... ośrodków w D. i M. " ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców.

Projekt miał charakter edukacyjno-kulturalny i podatek VAT naliczony nie został odliczony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Ośrodkowi nie przysługiwało odliczenie podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ośrodek Kultury jest podatnikiem podatku VAT jako podmiot. Jednak rozlicza podatek VAT w przypadku świadczenia usług wynajmu sal lub świadczenia usług reklamy w czasie organizowanych przez Ośrodek imprez.

Generalnie działalność Strony polega na organizowanie imprez kulturalnych oraz zajęć edukacyjnych, które są finansowane z dotacji Urzędu Gminy. Czynności te są zwolnione z podatku VAT i Ośrodek nie odlicza podatku VAT naliczonego z zakupów dokonywanych na te cele.

Podobnie organizując nieodpłatnie projekt pod nazwą "Integracja społeczności..... ośrodków w D. i M. " ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców Ośrodek nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonanych w trakcie jego organizacji. Zakupy dotyczyły transportu dzieci na organizowane treningi sportowe, organizacji wycieczek oraz usług poligraficznych dotyczących publikacji zdjęć z wycieczek oraz oprawy prac plastycznych uczestników wycieczek.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy realizacji programu nie wystąpiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem należnym, więc również podatek z zakupów dokonanych na cel realizacji programu nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gminny Ośrodek Kultury zrealizował nieodpłatnie projekt pod nazwą "Integracja społeczności...... ośrodków w D. i M. " ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców. Projekt miał charakter edukacyjno-kulturalny i podatek VAT naliczony nie został odliczony. Ośrodek Kultury jest podatnikiem podatku VAT jako podmiot. Jednak rozlicza podatek VAT w przypadku świadczenia usług wynajmu sal lub świadczenia usług reklamy w czasie organizowanych przez Ośrodek imprez. Działalność Strony polega na organizowanie imprez kulturalnych oraz zajęć edukacyjnych, które są finansowane z dotacji Urzędu Gminy. Czynności te są zwolnione z podatku VAT i Ośrodek nie odlicza podatku VAT naliczonego z zakupów dokonywanych na te cele. Zakupy związane z projektem dotyczyły transportu dzieci na organizowane treningi sportowe, organizacji wycieczek oraz usług poligraficznych dotyczących publikacji zdjęć z wycieczek oraz oprawy prac plastycznych uczestników wycieczek.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca działalność Strony polega na organizowanie imprez kulturalnych oraz zajęć edukacyjnych (finansowanych z dotacji), które są zwolnione z podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach zrealizowanego projektu edukacyjno - kulturalnego pod nazwą "Integracja społeczności.......... ośrodków w D. i M. " ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl