IPPP2/443-195/12-5/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-195/12-5/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) oraz uzupełnione pismem z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 maja 2012 r. sygn. IPPP2/443-195/12-3/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia usługi serwisu gwarancyjnego kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) oraz uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 maja 2012 r. sygn. IPPP2/443-195/12-3/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia usługi serwisu gwarancyjnego kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się produkcją fiskalnych kas rejestrujących, które sprzedaje użytkownikom końcowym poprzez sieć dealerów. Jako producent Spółka zleciła autoryzowanym jednostkom serwisowym serwis kas fiskalnych. Czynności te polegają na przyjęciu w okresie gwarancji pełnej gotowości serwisowej w stosunku do sprzedawanych przez producenta kas fiskalnych i swym zakresem obejmują obowiązki nałożone przez Ministra Finansów wyszczególnione w rozporządzeniu z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.). W ramach obowiązków przejętych przez serwisanta dokonuje on również instalacji kas rejestrujących u użytkownika oraz przeszkolenia użytkownika w zakresie obsługi kas, a w okresie objętym umową serwisant wykazuje gotowość serwisową. Wszystkie opisane wyżej czynności, które muszą wystąpić (instalacja, fiskalizacja, zgłoszenie do urzędu skarbowego), i które nie muszą wystąpić (naprawy w przypadku awarii kasy), objęte są umową i jedną ryczałtową ceną. Zgodnie z umową serwisant wystawia fakturę po fiskalizacji kasy u użytkownika, obciążając Spółkę zryczałtowaną ceną za objęcie serwisem zainstalowanej kasy.

Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem, posługującym się nadanym przez US numerem NIP, a usługi serwisu kas fiskalnych służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wystawcy faktur wystawiają na rzecz Wnioskodawcy faktury dokumentujące całą należność za świadczoną usługę serwisu kas rejestrujących tj. usługę w całym okresie trwania umowy.

Faktury płatne są w terminie 30 dni od daty otrzymania faktury. Wnioskodawca dokonuje zapłaty całej należności w tym terminie. Świadczący usługę serwisu ma prawo do wystawienia faktury w stosunku do urządzeń fiskalnych zakupionych u Wnioskodawcy lub autoryzowanego dystrybutora Wnioskodawcy i zainstalowanego u Klienta. Podstawą wystawienia faktury przez dealera jest instalacja urządzenia u Klienta i zarejestrowanie tego urządzenia w serwisie internetowym Wnioskodawcy. Faktura obejmuje urządzenia zainstalowane i zarejestrowane w jednym miesiącu kalendarzowym. Wystawca faktury dołącza do niej miesięczny raport z rejestracji, który musi być wygenerowany ze strony internetowej Wnioskodawcy i stanowi załącznik do faktury. Wypłata wynagrodzenia następuje po weryfikacji przez Wnioskodawcę załączonego raportu.

Strony umowy dopuszczają możliwość wzajemnych potrąceń należności. Dealer ma obowiązek wskazać fakturę, z którą należy dokonać potrącenia. W przypadku braku wskazania faktury Wnioskodawca dokona potrącenia z najstarszą fakturą. Umowa nie przewiduje wystawiania faktur zaliczkowych. Przewiduje wystawianie faktur dotyczących urządzeń fiskalnych zainstalowanych u Klienta, a usługa serwisowa obejmuje jeden rok od daty zainstalowania tego urządzenia u klienta. Instalacja kasy fiskalnej obejmuje fiskalizację kasy. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania przez "serwis kas" - rozumie się przez to czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwację oraz przeglądy techniczne prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia (Paragraf 2 punkt 19). Czyli zgodnie z Rozporządzeniem i zawartą z wykonawcą usługi serwisowej umową o współpracy w zakresie handlu i serwisu, wykonawca usługi serwisowej wystawia fakturę po zakończonym miesiącu, w którym rozpoczął proces serwisowania kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka nabywa na zasadach ogólnych prawo do odliczenia podatku z tytułu zakupu usługi serwisu gwarancyjnego kas, oraz w którym momencie nabywa uprawnienie do odliczenia podatku na podstawie otrzymanej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku przysługuje Spółce w dacie otrzymania faktury, gdyż usługa gwarancyjna serwisu kas została już rozpoczęta, pomimo, że nie została jeszcze zakończona (nie upłynął termin gwarancji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Przepis art. 86 ust. 11 ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Na podstawie art. 86 ust. 12a ustawy, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1.

faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;

2.

nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a i lit. b ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności, bądź podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością.

Ponadto jak wskazują uregulowania art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast art. 106 ust. 3 ustawy stanowi, iż przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. W myśl art. 108 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego (art. 108 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (ust. 4 art. 19 ustawy).

W myśl przepisu art. 19 ust. 5 ustawy, ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Mając powyższe na uwadze, należy uznać, iż faktura VAT wystawiona w oparciu o powyższe regulacje powinna dokumentować rzeczywiście dokonaną dostawę towaru lub wykonaną usługę, i tylko taka faktura daje podstawę do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę usługi.

Zasady wystawiania faktur dokumentujących otrzymanie należności przed wykonaniem usługi lub przed dostawą towaru reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W § 10 ust. 1 tegoż rozporządzenia określono, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Natomiast w § 10 ust. 4 powołanego rozporządzenia wymieniono elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów wynika, iż podatnik wystawia fakturę zaliczkową w sytuacji, gdy faktura ta stwierdza czynności otrzymania przez wystawcę części bądź całości należności (zaliczki, przedpłaty, zadatku, raty) przed wykonaniem usługi. Zaznaczyć należy, że ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, co oznacza, iż opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat (także ta obejmująca 100% należności).

Z analizy przytoczonych przepisów wynika więc, że podatnikowi nie przysługuje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy wystawiona faktura (dokument celny) w rzeczywistości nie odzwierciedla wykonanych czynności, w szczególności zaś, gdy zdarzenie gospodarcze w ogóle nie zaistniało, zaistniało w innej niż wskazano dacie lub w rozmiarach innych niż wynika z faktury lub dokumentu celnego, bądź też zaistniało pomiędzy innymi (niż to stwierdza faktura czy dokument celny) podmiotami gospodarczymi.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego jest wyraźnie uzależnione od wypełnienia obowiązku dostawcy lub usługodawcy, jakim jest wydanie konkretnego towaru, który został wprowadzony do obrotu gospodarczego lub rzeczywiste wykonanie usługi na rzecz usługobiorcy i wystawienie faktury potwierdzającej te czynności (jeżeli powinny być one potwierdzone fakturą). W doktrynie prawa przyjmuje się, iż pod pojęciem wykonania usługi należy rozumieć dokonanie tych działań lub zaniechań przez usługodawcę (bezpośredniego lub pośredniego) na rzecz usługobiorcy, które zgodnie z zawartą umową stanowią wykonanie zobowiązań przez usługodawcę (usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi).

Jeśli faktura została otrzymana wcześniej (tekst jedn.: przed powstaniem obowiązku podatkowego u wystawcy), to podatnik nie może jeszcze dokonać obniżenia podatku. Prawo to zostaje zawieszone do czasu, aż usługa którą dokumentuje faktura, zostanie wykonana lub towar objęty fakturą zostanie wydany. Po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej faktury w rozliczeniu za właściwy miesiąc.

Powyższa zasada nie będzie miała zastosowania w szczególnych przypadkach powstania obowiązku podatkowego, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11.

W przypadku zaś, gdy wystawiona faktura dokumentuje zapłatę zaliczki (przedpłaty), u wystawcy obowiązek podatkowy powstanie w oparciu o art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast dla odbiorcy, w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę dokumentującą dokonaną przedpłatę (zaliczkę), albo za dwa następne okresy rozliczeniowe (zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ww. ustawy).

Podsumowując, nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego faktury, które dokumentują usługę niewykonaną, chyba że faktury te wystawiono w związku z zapłatą zaliczki (przedpłaty).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją fiskalnych kas rejestrujących, które sprzedaje użytkownikom końcowym poprzez sieć dealerów. Jako producent Wnioskodawca zlecił autoryzowanym jednostkom serwisowym serwis kas fiskalnych. Czynności te polegają na przyjęciu w okresie gwarancji pełnej gotowości serwisowej w stosunku do sprzedawanych przez producenta kas fiskalnych i swym zakresem obejmują obowiązki nałożone przez Ministra Finansów wyszczególnione w rozporządzeniu w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników. W ramach obowiązków przejętych przez serwisanta dokonuje on również instalacji kas rejestrujących u użytkownika oraz przeszkolenia użytkownika w zakresie obsługi kas, a w okresie objętym umową serwisant wykazuje gotowość serwisową. Wszystkie opisane wyżej czynności, które muszą wystąpić (instalacja, fiskalizacja, zgłoszenie do urzędu skarbowego), i które nie muszą wystąpić (naprawy w przypadku awarii kasy), objęte są umową i jedną ryczałtową ceną. Zgodnie z umową serwisant wystawia fakturę po fiskalizacji kasy u użytkownika, obciążając Wnioskodawcę zryczałtowaną ceną za objęcie serwisem zainstalowanej kasy.

Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem. Ponadto usługi serwisu kas fiskalnych służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał również, iż wystawcy faktur wystawiają na rzecz Wnioskodawcy faktury dokumentujące całą należność za świadczoną usługę serwisu kas rejestrujących tj. usługę w całym okresie trwania umowy. Faktury płatne są w terminie 30 dni od daty otrzymania faktury. Wnioskodawca dokonuje zapłaty całej należności w tym terminie.

Świadczący usługę serwisu ma prawo do wystawienia faktury w stosunku do urządzeń fiskalnych zakupionych u Wnioskodawcy lub autoryzowanego dystrybutora Wnioskodawcy i zainstalowanego u Klienta. Podstawą wystawienia faktury przez dealera jest instalacja urządzenia u Klienta i zarejestrowanie tego urządzenia w serwisie internetowym Wnioskodawcy. Faktura obejmuje urządzenia zainstalowane i zarejestrowane w jednym miesiącu kalendarzowym. Wystawca faktury dołącza do niej miesięczny raport z rejestracji, który musi być wygenerowany ze strony internetowej Wnioskodawcy i stanowi załącznik do faktury. Wypłata wynagrodzenia następuje po weryfikacji przez Wnioskodawcę załączonego raportu.

Strony umowy dopuszczają możliwość wzajemnych potrąceń należności. Dealer ma obowiązek wskazać fakturę, z którą należy dokonać potrącenia. W przypadku braku wskazania faktury Wnioskodawca dokona potrącenia z najstarszą fakturą. Umowa nie przewiduje wystawiania faktur zaliczkowych. Przewiduje wystawianie faktur dotyczących urządzeń fiskalnych zainstalowanych u Klienta, a usługa serwisowa obejmuje jeden rok od daty zainstalowania tego urządzenia u klienta. Instalacja kasy fiskalnej obejmuje fiskalizację kasy. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania przez "serwis kas" - rozumie się przez to czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwację oraz przeglądy techniczne prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia (Paragraf 2 punkt 19). Czyli zgodnie z Rozporządzeniem i zawartą z wykonawcą usługi serwisowej umową o współpracy w zakresie handlu i serwisu, wykonawca usługi serwisowej wystawia fakturę po zakończonym miesiącu, w którym rozpoczął proces serwisowania kasy rejestrującej.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, gdy dostawca Wnioskodawcy, w trakcie wykonywania usługi, wystawił dla Wnioskodawcy fakturę VAT dokumentującą całą należność za świadczoną na rzecz Wnioskodawcy usługę serwisu kas rejestrujących w całym okresie trwania umowy, a Wnioskodawca na podstawie tej faktury dokonał zapłaty całej należności z tej faktury. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że płatność za fakturę została ustalona w terminie 30 dni od daty otrzymania faktur. To znaczy, że Strony umówiły się na zapłacenie całej należności przed wykonaniem usługi.

Ze wskazanych przepisów wynika, iż uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje gdy wystawiona faktura nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a w szczególności gdy zdarzenie gospodarcze w ogóle nie zaistniało. W przedmiotowej sprawie faktura została wystawiona przed otrzymaniem zapłaty przez usługodawcę.

Zatem w momencie wystawienia faktury przez dostawcę usługi, faktura ta nie dokumentowała żadnej czynności gospodarczej i nie potwierdzała otrzymania przedpłaty, tym samym nie mogła stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w miesiącu jej otrzymania. W tym przypadku prawo do odliczenia podatku jest zawieszone do czasu, aż przedpłata, w tym także taka, która obejmuje 100% należności, którą dokumentuje faktura, zostanie zapłacona.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokona zapłaty kwoty wynikającej z wcześniej wystawionej faktury lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 498 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym. Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wierzytelności niższej. W myśl art. 499 Kodeksu cywilnego potrącenia dokonywa się przez oświadczenie złożone drugiej stronie.

Przy czym należy mieć na uwadze, że dla skuteczności tej formy zapłaty muszą być spełnione warunki określone w przepisach prawa cywilnego. A zatem dopuszczalne jest, że jedną z form zapłaty może być potrącenie, które zgodnie z treścią art. 498 Kodeksu cywilnego, daje skutek w postaci wzajemnego umorzenia wierzytelności do wysokości niższej z nich. Potrącenie (kompensata) wzajemnych wierzytelności niewątpliwie stanowi zapłatę należności.

W związku z powyższym z uwagi na fakt, iż Strony umowy dopuszczają możliwość wzajemnych potrąceń należności, tut. Organ podatkowy stwierdził, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym Wnioskodawca dokona potrącenia - za dzień zapłaty należy przyjąć dzień potrącenia - kwoty wynikającej z wcześniej wystawionej faktury lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl