IPPP2/443-188/09-2/AZ - Opodatkowanie transakcji transportu międzynarodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-188/09-2/AZ Opodatkowanie transakcji transportu międzynarodowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie transakcji transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest przewoźnikiem ładunków w transporcie krajowym i międzynarodowym. Świadczy usługi transportowe polegające m.in. na transportowaniu paliwa do miejscowości znajdującej się w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej. Paliwo po przetransportowaniu przez Spółkę jest przeładowywane do środków transportu innego przewoźnika i wywożone do odbiorców na Ukrainie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z faktem, iż usługa transportu świadczona jest przez Spółkę jedynie na terytorium Polski, Spółka ma pytanie odnośnie możliwości zastosowania do tych transakcji stawki 0% VAT jako do transakcji transportu międzynarodowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przez usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 3 ww. ustawy, należy rozumieć:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty - przypadek mający zastosowanie w opisywanej sytuacji,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2. Przepis ten uzupełnia uregulowanie zawarte w § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mówiące, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Warunkiem zastosowania stawki 0% będzie więc, zdaniem Spółki, posiadanie odpowiednich dokumentów, udowadniających, iż towary transportowane przez Spółkę zostały wywiezione do państwa trzeciego. Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, dokumentami takimi będą:

*

list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany w komunikacji międzynarodowej, lub

*

inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz

*

faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

W związku z powyższym w przypadku świadczenia tego typu usług dla zastosowania przez Spółkę stawki 0% niezbędne będzie otrzymanie kopii dokumentu przewozowego oraz faktury, wystawionych przez przewoźnika transportującego paliwo spod granicy do ukraińskiego odbiorcy.

Podatnik oświadcza, że w zakresie objętym pytaniem nie toczy się żadne postępowanie, w szczególności kontrolne, podatkowe ani sądowo-administracyjne. Nie podjęto również czynności sprawdzających.

Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie niniejszego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

W myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

*

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

*

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

*

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

*

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu.

Zatem, mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0% na podstawie ww. przepisów. Jednakże, aby świadczący usługę transportu międzynarodowego mógł zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Reasumując, usługa transportu międzynarodowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części wykonanej na terytorium Polski - pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonał usługę transportu paliwa w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej, tj. na terytorium Polski. Następnie, po przetransportowaniu towaru przez Spółkę, paliwo zostało przeładowane do środków transportu innego przewoźnika i wywiezione do odbiorców na Ukrainie. Wnioskodawca podkreśla, że wykonywana usługa jest częścią usługi transportu międzynarodowego, w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy. Podaje, iż w wyniku przewozu z miejsca wyjazdu (nadania) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (Ukraina).

Powyższe wskazuje na spełnienie przesłanek pozwalających na zastosowanie dla świadczonej usługi transportu na terytorium kraju 0% stawki podatku, o ile Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że przeznaczeniem towaru było nie tylko przekroczenie granicy z państwem trzecim, ale że towary zostały wywiezione z terytorium Wspólnoty.

A zatem, Wnioskodawca świadcząc usługę transportu międzynarodowego na odcinku krajowym oraz posiadając dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ww. ustawy, z których jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, nabył prawo do opodatkowania świadczonej usługi według stawki 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl